Η δημοτική αρχή Μπακογιάννη δεν σταματά να αντιμετωπίζει την Αθήνα ως πεδίο επιχειρηματικών ευκαιριών. Στο πλαίσιο των σχεδίων επέκτασης της τουριστικοποίησης του κέντρου της πρωτεύουσας, στο στόχαστρο έχει μπει και το Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός». Το διατηρητέο κτίριο της δεκαετίας του 1930 στου Ψυρρή, τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας, λειτούργησε από το 1988 έως το 2007 ως θέατρο και από το 2011 που κατελήφθη αποτελεί έναν ελεύθερο χώρο έκφρασης.

Η επιλογή του δημάρχου Αθηναίων να περάσει το εμβληματικό θέατρο από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου στο Δήμο Αθηναίων, αναγγέλλοντας την ανάπλασή του, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από πλήθος ανθρώπων που δεν είναι η πρώτη φορά που υπερασπίζονται τον χώρο αυτό που η λειτουργία του έχει δεχτεί και στο παρελθόν απειλές. Πολλές ήταν οι ανακοινώσεις υπεράσπισης από φορείς, όπως η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, που έχουν αγκαλιάσει το εγχείρημα όλα αυτά τα χρόνια.
Το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός» κάλεσε σε αγώνα υπεράσπισής του «ως ενός ελεύθερου και ζωντανού δημόσιου χώρου, ανοιχτού και προσβάσιμου τα τελευταία 11 χρόνια», υπενθυμίζοντας ότι «από το 2011 έως σήμερα, εκατοντάδες καλλιτέχνες παρουσίασαν αφιλοκερδώς και με ελεύθερη είσοδο 500 διαφορετικά θεατρικά έργα σε περισσότερες από 2.000 παραστάσεις. Έγιναν συναυλίες 600 συγκροτημάτων, εκδηλώσεις ενίσχυσης αυτοοργανωμένων εγχειρημάτων, κινηματικών πρωτοβουλιών και καλλιτεχνικών ομάδων, πάνω από 300 ομιλίες και διαλέξεις για όλα τα ζητήματα της καθημερινότητας, ενώ μέσα από τα διεθνή καλέσματα και τα φεστιβάλ, καλλιτέχνες από 70 χώρες παρουσίασαν το έργο τους. Εκατοντάδες συνελεύσεις, εκθέσεις, φεστιβάλ ποίησης, λογοτεχνίας, εργαστήρια, ενημερωτικές εκδηλώσεις, μια θάλασσα συναντήσεων και δημιουργίας, μια ανάσα ελευθερίας και έκφρασης στο κέντρο της πόλης».

 

Κινητοποιήσεις

 

Τη διαμαρτυρία ενάντια στην απόφαση Μπακογιάννη υπέγραψαν 277 καλλιτέχνες και ακαδημαϊκοί. Τη Δευτέρα 28 Μαρτίου οργανώθηκε διαμαρτυρία μπροστά στο Δημαρχείο της Αθήνας, την ώρα της συζήτησης  της σύμβασης παραχώρησης στο Δημοτικό Συμβούλιο, ενώ αναμένονται περαιτέρω κινητοποιήσεις για την υπεράσπιση του ελεύθερου χαρακτήρα του «Εμπρός».

Οι αντιδράσεις αφορούν την ανάπλαση του θεάτρου, την ανάθεση σε εργολάβο έργου συντήρησης και την περίφραξη του χώρου. Η σχετική μελέτη, μάλιστα, που εκπονήθηκε από την εταιρία «Values, εμφανίζει το θέατρο «Εμπρός» ως επενδυτική ευκαιρία, ως «πολιτιστικό πόλο» και απαξιώνει πλήρως την πολύχρονη συμβολή του αυτοδιαχειριζόμενου εγχειρήματος, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Το μίσθιο τελεί κατά καιρούς υπό κατάληψη από αυτοαποκαλούμενες "πολιτιστικές ομάδες", οι οποίες το χρησιμοποιούν για εκδηλώσεις». Η δε σύμβαση στο όνομα «της φύλαξης, της ασφάλειας, της τάξης και της υγιεινής του χώρου» προοιωνίζεται αστυνομική επιχείρηση εκκένωσης.
Στο Δημοτικό Συμβούλιο η εισήγηση της δημοτικής αρχής κινήθηκε σε κατεύθυνση ξένη προς τη φυσιογνωμία του χώρου, με πλήρη περιφρόνηση της διαδρομής και της σημασίας του θεάτρου «Εμπρός». Ο δήμαρχος Αθηναίων δέχτηκε σφοδρή κριτική καθώς, κατά την πάγια τακτική του, δεν μερίμνησε να προηγηθεί της πρότασής του οποιαδήποτε διαβούλευση εντός του Δήμου Αθηναίων, αλλά -το κρισιμότερο- με τους ανθρώπους και τις συλλογικότητες που έχουν κρατήσει το χώρο ζωντανό. Αντιθέτως, από την πρότασή του αναδείχτηκε η έλλειψη σεβασμού στην ιστορία του χώρου, στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της πόλης, αλλά και η πολεμική διάθεση για χώρους αυτόνομης δημιουργικής έκφρασης.

Η «Ανοιχτή Πόλη» χαρακτήρισε τη σύμβαση «άμεση απειλή για τη συνέχιση της προσφοράς του “Εμπρός” στην πολιτιστική ζωή της πόλης» σε αντίθεση με γνωστά παραδείγματα από πόλεις της Ευρώπης που αγκάλιασαν και έδωσαν χώρο σε παρόμοια εγχειρήματα. Υπενθύμισε, επίσης, ότι η εξέλιξη αυτή έρχεται λίγους μήνες μετά από την αυθαίρετη επιχείρηση εργολαβικού συνεργείου να τσιμεντώσει τα ανοίγματα του ιστορικού διατηρητέου κτιρίου, για την οποία μάλιστα η δημοτική κίνηση είχε καταθέσει μήνυση, τονίζοντας ότι για την επιχείρηση εκείνη κανείς δεν ανέλαβε την ευθύνη, ούτε η ιδιοκτήτρια ΕΤΑΔ, ούτε ο Δήμος Αθηναίων, ο οποίος επέλεξε να σιωπήσει απέναντι στην κακοποίηση ενός ιστορικού μνημείου της πόλης.

 

Αυτό είναι το «Εμπρός»

 

Εξαιρετική ήταν η παρέμβαση του σκηνοθέτη και ανάπηρου ακτιβιστή, Αντώνη Ρέλλα, στο δημοτικό συμβούλιο, ο οποίος με σθένος υπερασπίστηκε την ανάγκη αδιατάρακτης λειτουργίας του «Εμπρός» ως αυτοδιαχειριζόμενου ελεύθερου κοινωνικού χώρου πολιτισμού, υπό την ευθύνη των ομάδων που τον κράτησαν ζωντανό όλα αυτά τα χρόνια.

Μιλώντας στην «Εποχή, ο καλλιτέχνης τόνισε ότι «το “Εμπρός” είναι οι άνθρωποι που το αγκάλιασαν, είναι ο χώρος που πλημμύρισε από πολιτισμό, οι τοίχοι του που αντηχούν τις συζητήσεις υψηλού επιπέδου, πολιτικού περιεχομένου, αλλά και για τα μεγάλα ζητήματα που απασχόλησαν την κοινωνία. Συζητήσεις για τον Φύσσα -από το “Εμπρός” ξεκίνησε η συζήτηση για το αντιφασιστικό κίνημα-, για τον Λουκμάν, για τον Ζακ, για τους δολοφονημένους αλλά και τους ανθρώπους που βιώνουν στην καθημερινότητα καταπίεση».

Η σύμβαση που επιχειρεί να κόψει αυτή την ανάσα ελευθερίας και έκφρασης της πρωτεύουσας πέρασε με τις ψήφους της παράταξης Μπακογιάννη, του δημοτικού συμβούλου της πρώην παράταξης Κασιδιάρη και τη στήριξη Γερουλάνου. Οι δημοτικές κινήσεις «Ανοιχτή Πόλη», η «Λαϊκή Συσπείρωση Αθήνας», η «ΑΝΤΑΡΣΥΑ στις γειτονιές» και η «Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα» αντέδρασαν έντονα και καταψήφισαν.

 

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet