Το 1966 ο μεγάλος ινδός σκηνοθέτης Σατγιαζίτ Ρέι γύρισε την ταινία «Ο ήρωας» (Nayak), η οποία κέρδισε το Ειδικό Βραβείο και το Βραβείο των Κριτικών στο Φεστιβάλ του Βερολίνου. Η ταινία προβάλλεται για πρώτη φορά από την περασμένη Πέμπτη.

Ένας διάσημος ηθοποιός, ο Αριντάμ, ταξιδεύει με το τρένο από την Καλκούτα στο Νέο Δελχί για να παραλάβει κάποιο βραβείο. Στο ταξίδι θα συναντήσει διάφορους ανθρώπους, θα συναναστραφεί μαζί τους και το τέλος του ταξιδιού θα τον βρει αλλαγμένο και λυτρωμένο. Οι συνταξιδιώτες του, και ειδικά μια νεαρή εκδότρια γυναικείου περιοδικού, θα λειτουργήσουν καταλυτικά ώστε ο διάσημος και ακριβοπληρωμένος ηθοποιός να αντιμετωπίσει το παρελθόν και να δει με διαφορετικό μάτι το παρόν. Έτσι και με αφορμή κάποια όνειρα που βλέπει στο τρένο, ανοίγει την καρδιά του στη νεαρή δημοσιογράφο, σε μια συνέντευξη την οποία δεν ήθελε αρχικά να δώσει. Θα μιλήσει για τον μέντορά του, τον Σάνκαρντα, θεατρικό σκηνοθέτη ο οποίος προσπάθησε να τον αποτρέψει από το να δουλέψει στο σινεμά. «Υπάρχει μια άσχημη πλευρά στις ταινίες. Η επιχειρηματική πλευρά. Τίποτε άλλο από προσφορά και ζήτηση», του είχε πει. Κι από τότε ο Αριντάμ, ενώ βρίσκεται στην κορυφή, ζει με τον φόβο της πτώσης! Θα μιλήσει ακόμη για τον Μπίρες, συμμαθητή και φίλο του, αριστερό ακτιβιστή που μιλάει στους εργάτες, συμμετέχει σε απεργίες και προσπαθεί να κάνει τον φίλο του να δει τον πραγματικό κόσμο. Με αυτές τις εξομολογήσεις και τις συζητήσεις με τους άλλους συνταξιδιώτες του, ο Αριντάμ θα έρθει αντιμέτωπος πρόσωπο με πρόσωπο με τον εαυτό του και θα διαπιστώσει πως η επιτυχημένη καριέρα του συνοδεύτηκε από μια αποτυχημένη ζωή!

Ο Σατγιαζίτ Ρέι σκηνοθετεί ένα αληθινό κομψοτέχνημα. Ένα κοινωνικό, ψυχολογικό φιλμ με σαφείς πολιτικές αναφορές, καθώς όλοι χαρακτήρες ανήκουν στην ανώτερη και ανώτατη τάξη της Ινδίας, ταξιδεύουν στην πρώτη θέση, ασχολούνται με μπίζνες. Κι έτσι, διά της απουσίας της κατώτερης τάξης, γίνεται πιο έντονο το μεγάλο ταξικό χάσμα της ινδικής κοινωνίας. Με ιδιαίτερα μοντέρνα σκηνοθετική ματιά, ο Ρέι σκιαγραφεί χαρακτήρες συνθέτοντας και αποδομώντας ταυτόχρονα τους ήρωές του με πρώτο και καλύτερο τον Αριντάμ. Η δράση εκτυλίσσεται σε ένα κινούμενο τρένο, που μοιάζει με τη ζωή η οποία προχωρά και οι άνθρωποι ακολουθούν την πορεία της μέσα από συμφωνίες, διαφωνίες, αντιφάσεις, στιγμές και συναναστροφές.

Χωρίς υπερβολή θεωρώ πως είναι μια συναρπαστική ταινία πολλαπλών αναγνώσεων, μια βαθιά προσέγγιση των ανθρώπινων χαρακτήρων, ένα κινηματογραφικό κόσμημα από εκείνα που λάμπουν όσα χρόνια κι αν περάσουν. Ο δε Σατγιαζίτ Ρέι επιβεβαιώνει πως ανήκει στους μεγάλους του παγκόσμιου και στους ανανεωτές του ινδικού κινηματογράφου.

 

Στράτος Κερσανίδης strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com
Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet