Σύμφωνα με το καθημερινό δελτίο επισκόπησης τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, την Τετάρτη 25 Μαΐου, η μέση τιμή 95αρας αμόλυβδης ήταν 2,26 ευρώ και του πετρέλαιο κίνησης 1,85 ευρώ.

Την Πέμπτη 26 Μαΐου, στη Σαμοθράκη η μέγιστη τιμή βενζίνης υπερέβη τα 2,5 ευρώ και στον νομό Λασιθίου ξεπέρασε τα 2,4 ευρώ. Στο κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης η μέση τιμή διαμορφώθηκε στα 2,22 ευρώ και 2,25 ευρώ αντίστοιχα.

Τα στοιχεία προϋπολογισμού για το πρώτο τετράμηνο του 2022 (Ιανουάριος–Απρίλιος) καταγράφουν μεν αύξηση των εσόδων από το ΦΠΑ των καυσίμων (24%), αλλά και μείωση εσόδων από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, ο οποίος είναι πάγιος φόρος και επιβάλλεται σε κάθε λίτρο καυσίμου που πωλείται (0,7 ευρώ/λίτρο). Πληρώνουμε περισσότερα και καταναλώνουμε λιγότερα. Έτσι, η καθαρή αύξηση των εσόδων από τη συνολική φορολογία των καυσίμων είναι 5 εκατομμύρια, σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ.

Τα δεδομένα του Global Petrol Prices τοποθετούν την Ελλάδα στην 7η ακριβότερη θέση του κόσμου στην τιμή της βενζίνης ανά λίτρο και 4η ακριβότερη στην Ευρώπη.

Θεωρείται δεδομένη η περαιτέρω άνοδος των τιμών τις επόμενες εβδομάδες. Οικονομικοί αναλυτές υπολογίζουν πως η τιμή της βενζίνης στο κέντρο της Αθήνας θα αγγίξει και τα 2,8 ευρώ. Εάν αυτό επιβεβαιωθεί και οι κυβερνητικές παρεμβάσεις –αν υπάρξουν– δεν καταφέρουν να συγκρατήσουν τις τιμές, τότε στα νησιά τους καλοκαιρινούς μήνες η τιμή της βενζίνης θα φτάσει τα 3 ευρώ/λίτρο.

 

Το προσεγγίζουν ολιστικά;

 

Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση από τη μία διαρρέει στον Τύπο πως εντός Ιουνίου θα ανακοινωθούν νέα «στοχευμένα» μέτρα, αλλά το οικονομικό επιτελείο τονίζει πως δεν υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια για επιπλέον «ελαφρύνσεις» και πως είναι «νωρίς» για μία τέτοια συζήτηση, παρότι η ανοδική πορεία στις τιμές των καυσίμων έχει καταγραφεί από το φθινόπωρο και έχει ενταθεί από τον Φεβρουάριο.

«Είναι νωρίς για να τα συζητήσουμε αυτά. Τώρα φτιάχνουμε την πλατφόρμα για να επιδοτήσουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα. Μέχρι να υλοποιηθεί αυτό, μέχρι να δημιουργηθεί και πάλι δημοσιονομικός χώρος, δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα. Θα δούμε ποια θα είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος και ανάλογα θα πράξουμε», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας στο MEGA.

Σε κάθε περίπτωση, η οριζόντια μείωση φόρων αποκλείεται ως πιθανή κυβερνητική επιλογή. «Δεν μπορεί να γίνει μείωση του φόρου στα καύσιμα. Αυτό απαιτεί δημοσιονομικό χώρο, διότι με το που μειώσεις τον φόρο, θα έχεις μεγάλη κατανάλωση και θα υπάρξει απώλεια εσόδων από τον ΕΦΚ στα καύσιμα. Αν κάνουμε μείωση του ΦΠΑ, θα έχουμε σοβαρή μείωση των δημοσίων εσόδων και δεν θα έχουμε μετά δημοσιονομικό χώρο», τόνισε στον ANT1 o αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης.

Υπενθυμίζεται πως τον Φεβρουάριο, ο Θ. Σκυλακάκης είχε σχολιάσει πως «τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο. Οπότε να κάνουμε μία μείωση φόρου που θα ωφελεί κατά κύριο λόγο τους πιο πλούσιους και θα αφήνει απροστάτευτους τους φτωχότερους; Φαίνεται παράλογο».

Τον Μάρτιο ανακοινώθηκαν κυβερνητικά μέτρα για την ακρίβεια. Στο ζήτημα της βενζίνης αποφασίστηκε η επιδότηση 0,22 ευρώ/λίτρο για 60 λίτρα μηνιαίως. Μία επιδότηση, δηλαδή, 40 ευρώ συνολικά για το τρίμηνο και 50 ευρώ για τους πολίτες νησιωτικών περιοχών. Εξαιρετικά μικρή ενίσχυση, που όχι μόνο δεν «ανακούφισε» τους καταναλωτές, αλλά που εξαιτίας της ανοδικής πορείας των καυσίμων και του γενικότερου πληθωρισμού, «δεν φάνηκε καν στο πορτοφόλι».

Σε μία παρόμοια επιλογή επιδότησης φαίνεται πως θα καταλήξει η κυβέρνηση τις επόμενες εβδομάδες, ίσως μεγαλύτερη για τις νησιωτικές περιοχές.

 

Απουσία μαζικών ελέγχων

 

Ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, προσπαθώντας να απαντήσει στο διαρκές αίτημα των καταναλωτών και βενζινοπωλών για κρατικούς ελέγχους, καταπολέμηση της αισχροκέρδειας και νόθευσης των καυσίμων, πανηγυρίζει για τους ελάχιστους ελέγχους που έχουν πραγματοποιηθεί τις τελευταίες ημέρες. Με βάση τα επίσημα στοιχεία, ως τις 23/05 είχαν ελεγχθεί 137 πρατήρια και είχαν επεξεργαστεί τα στοιχεία 64 από τα 137. Σε αυτά τα 64 είχαν διαπιστωθεί 17 παραβάσεις και επιβληθεί 17 πρόστιμα. «Έχουμε βγάλει όλο το κράτος να δουλεύει για να ελέγχουμε τα καύσιμα», ανέφερε το προηγούμενο Σάββατο στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ. Μετά από τόσους μήνες ακριβείας, οι 137 έλεγχοι δεν θεωρούνται φοβερά κυβερνητικά αντανακλαστικά. Μάλλον το αντίθετο.

 

Πετάνε τις ευθύνες ο ένας στον άλλο

 

Αναφορικά με τις καταγγελίες για πώληση καυσίμων κάτω του κόστους και τα ερωτηματικά που δημιουργούνται για νόθευση ή και παράνομες δραστηριότητες, ο Α. Γεωργιάδης πέταξε τις ευθύνες σε υπηρεσίες των άλλων υπουργείων. «Όταν ένα πρατήριο πουλάει κάτω από την τιμή αγοράς, ομολογουμένως είναι κάτι περίεργο. Δουλεύει για να χάνει; Ή κάνει ξέπλυμα ή κάνει λαθρεμπόριο ή κάνει φοροδιαφυγή ή κάνει νοθεία. Όμως, το υπουργείο Ανάπτυξης δεν έχει αρμοδιότητα ως προς τον έλεγχο της ποιότητας των καυσίμων. Το αν υπάρχει νοθεία είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αν υπάρχει φοροδιαφυγή του υπουργείου Οικονομικών». Ας συντονιστούν τα υπουργεία και μας ενημερώνουν.

 

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet