Ίσως το πιο σημαντικό νομοσχέδιο της θητείας της σημερινής κυβέρνησης. Προς μεγάλη κακοτυχία της χώρας, έτυχε στην ΝΔ η περίοδος επεξεργασίας και κατάθεσής του. Είναι σοκαριστικό πόσο σιωπηλά κατατέθηκε και διαβουλεύτηκε αυτό το νομοσχέδιο, ενώ διαβάζοντάς το είναι προφανές ότι ο νομοθέτης δεν πιστεύει στο πνεύμα των στόχων. Η κυβέρνηση διεκπεραιώνει απλώς μια «υποχρέωση», αποφεύγοντας επιμελώς να θίξει τα συμφέροντα που εν πολλοίς ευθύνονται για την κλιματική κρίση.

Δεν μας κάνει εντύπωση. Άλλωστε, ο πλανήτης έφτασε σε αυτό το σημείο γιατί ακριβώς είχε κυριαρχήσει η θεωρία του νεοφιλελευθερισμού, ότι η αγορά τα λύνει όλα, η οικονομία χρειάζεται ορυκτά καύσιμα, οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρίες θα λύσουν και το πρόβλημα του περιβάλλοντος.

Στον αντίποδα, εδώ και πάνω από 20 χρόνια η Αριστερά φωνάζει για το περιβάλλον και το κλίμα. Φωνάζει για την απληστία του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού και την καταστροφή του περιβάλλοντος. Ακούγαμε ότι είμαστε καταστροφολόγοι, ότι δεν καταλαβαίνουμε πώς δουλεύει η αγορά και σήμερα αυτή η γραμμή της Αριστεράς κερδίζει στην Ευρώπη.

Η θωράκιση της χώρας απέναντι στην κλιματική καταστροφή θα έπρεπε να είναι μια πανεθνική υπόθεση, μέγιστης προτεραιότητας με συμμετοχή όλης της κοινωνίας και με μέριμνα για τους πιο ευάλωτους.

Αυτό, όμως, δεν είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την υποστήριξη των πιο αδύναμων εν μέσω αυτής της διαδικασίας της πράσινης μετάβασης.

Για παράδειγμα το νομοσχέδιο αποσύρει τους καυστήρες πετρελαίου από τα σπίτια (και καλά κάνει), αλλά δεν προβλέπει τίποτα για να τα αντικαταστήσει με δίκτυα τηλεθέρμανσης και αντλίες θερμότητας.

Είναι προφανές ότι οδηγούν τα νοικοκυριά στη θέρμανση με φυσικό αέριο, κάνοντας ένα ακόμα δωράκι στο λόμπι του φυσικού αερίου. Με ποιανού τα λεφτά και με ποιο ρίσκο όμως, όταν είναι γνωστό ότι σε λίγα χρόνια θα πρέπει να αποσυρθεί και το φυσικό αέριο ως ορυκτό καύσιμο; Βεβαίως όσο και αν ψάξει κανείς στο νομοσχέδιο χρονοδιάγραμμα απεξάρτησης από το φυσικό αέριο δεν θα βρει.

Το νομοσχέδιο αποσύρει τα βενζινοκίνητα οχήματα ( και πολύ καλά κάνει). Και ναι οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης απαγορεύουν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα από τις πόλεις τους, αλλά έχουν φτηνά ΜΜΜ ακόμα και στις πιο μικρές πόλεις, έχουν παντού ποδηλατόδρομους, έχουν σιδηρόδρομο να συνδέει όλες τις πόλεις των χωρών τους, έχουν έξυπνα συστήματα κοινοχρήστων ηλεκτρικών οχημάτων κλπ. Εδώ αντιγράφουν το μισό νομοθέτημα, απαγορεύουν τα ΙΧ του κοσμάκη, όμως χωρίς κίνητρα αντικατάστασης. Είναι σαν να λένε στους κατοίκους «πάρε TESLA ή περπάτα».

Σε καμία περίπτωση δεν λέμε να παγώσουμε τον κλιματικό νόμο μέχρι να λύσουμε αστοχίες 10ετιών. Δεν έχουμε την πολυτέλεια για κάτι τέτοιο. Όποια καθυστέρηση για την ανάληψη δράσης και πάλι θα επιβαρύνει τους πιο αδύναμους, αλλά λέμε ότι πρέπει να κινηθούμε σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση.

Τα πακέτα χρηματοδοτήσεων της ΕΕ ανήκουν στον ελληνικό λαό και προορίζονται για την απεξάρτηση της χώρας από τους υδρογονάνθρακες, την προστασία των καταναλωτών και την αντιμετώπιση της κλιματικής καταστροφής. Η χώρα πρέπει να προετοιμαστεί για τους χειμώνες που έρχονται. Να ανοίγει θέσεις εργασίας στους τομείς των καινοτόμων τεχνολογιών και να εγκαθιστά ηλιακά και αντλίες θερμότητας σε κάθε σπίτι και όχι να κερνάει δισεκατομμύρια σε αγωγούς και νέα έργα φυσικού αερίου.

Και εν κατακλείδι:

Πριν λίγο καιρό ένας ανεξάρτητος ευρωπαϊκός δημοσιογραφικός οργανισμός (από αυτούς που δεν έχουμε εδώ) πήρε συνέντευξη από τον έλληνα υπουργό Ναυτιλίας, με θέμα τους περιβαλλοντικούς όρους που θα θέσει η χώρα στους εφοπλιστές και τα καράβια τους. Μετά από ερωτήσεις του δημοσιογράφου προέκυψε ότι την Ελλάδα στον παγκόσμιο οργανισμό που θα συνέτασσε τους κανονισμούς για τα καύσιμα και τους ρύπους των πλοίων των εφοπλιστών θα την εκπροσωπούσαν οι εφοπλιστές. Στην ερώτηση του δημοσιογράφου «μα καλά θα στείλετε τους εφοπλιστές σας να αποφασίσουν πώς θα περιορίσουν τους ρύπους της ναυτιλίας τους;», ο υπουργός απάντησε «φυσικά, είναι άνθρωποι της αγοράς, αυτοί ξέρουν, ποιον άλλον να στείλουμε;».

Η συνέντευξη αυτή καταλήγει στο γνωστό viral δίλεπτο βίντεο, όπου ο εκπρόσωπος των εφοπλιστών όταν τον ρωτάνε για τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τους κανόνες της χώρας απαντάει «χεσμένη την έχουμε και τη σημαία και τη χώρα και τον πρωθυπουργό, πάω και χέζω από πάνω του».

Σε αυτό το νομοσχέδιο είδα πρόνοια για το μηχανάκι του ντελιβερά που πρέπει να αποσυρθεί, όμως δεν διάβασα ούτε μια κουβέντα για τους ρύπους των εφοπλιστών και των καραβιών τους.

 

Πέτη Πέρκα Η Πέτη Πέρκα είναι βουλεύτρια Φλώρινας και αν. τομεάρχισσα Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ Περισσότερα Άρθρα
Tags:
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet