Επικράτησε η λογική της ΕΚΤ



Ο Κώ­στας Με­λάς α­να­λύει στη ση­με­ρι­νή «Επο­χή» τους ό­ρους της α­να­κε­φα­λαιο­ποίη­σης, αλ­λά και τα α­γκά­θια της δια­πραγ­μά­τευ­σης για τις τε­λι­κές ρυθ­μί­σεις της.

Τη συνέντευξη πήρε
ο Παύλος Κλαυδιανός

Οι ηπιότερες εξελίξεις στην ανακεφαλαιοποίηση σημαίνουν ότι κρίθηκαν επικίνδυνα τα παιχνίδια πιέσεων ή ότι βρέθηκαν μικρότερα ανοίγματα σε συνδυασμό με εκτιμήσεις ότι η οικονομία θα εξελιχθεί θετικότερα;

Όντως, τα κεφάλαια που θα χρειασθούν, τελικά, δεν είναι 25 δισ. αλλά πολύ λιγότερα. Θα φθάσουν τα 14,5 δισ., εκ των οποίων τα 4,5 επιδιώκεται να μπουν από ιδιώτες και μ’ αυτό τον τρόπο να διατηρήσουν τις θέσεις τους στις διοικήσεις των τραπεζών. Άρα πρώτον, θα κοστίσει λιγότερο στο Δημόσιο, δηλαδή θα έχουμε μικρότερο χρέος. Δεύτερον, από τη στιγμή που θα χρειαστούν έως 10 δισ. δεν θα απαιτηθούν άλλα κεφάλαια από το ESM (εκτός των ήδη εγκεκριμένων). Διαφορετικά, θα χρειαζόταν να διαβεί η κυβέρνηση τη στενωπό της αξιολόγησης. Επίσης, η «ηπιότερη» ανακεφαλαιοποίηση, να το σημειώσουμε, βρίσκεται σε συνάφεια με τις απόψεις των Ευρωπαίων, που επιθυμούσαν να συμμετάσχουν οι ιδιώτες και οι τράπεζες να εξακολουθήσουν να λειτουργούν υπό τον έλεγχό τους.

Τότε, γιατί να μην συμπεράνουμε ότι το ποσό που προσδιορίστηκε είναι «τεχνητό», πολιτικό;
Αυτό θα απαντηθεί συν τω χρόνω. Είναι δεδομένο, επίσης, ότι σύμφωνα με το σενάριό τους η οικονομία θα αρχίσει να αναπτύσσεται από τα τέλη του 2016, δηλαδή νωρίτερα από παλαιότερες εκτιμήσεις τους. Να σου θυμίσω, επίσης, ότι υπήρχαν δυο απόψεις: η μια που έλεγε ότι έπρεπε να προχωρήσουμε σε μια δυναμική, ριζική ανακεφαλαιοποίηση, ανεξαρτήτως του ύψους, που απέκλειε τους ιδιώτες σε μεγάλο βαθμό. Η δεύτερη, ήταν να πάμε, βεβαίως, σε μια επαρκή ανακεφαλαιοποίηση, αλλά να μπορούν να συμμετέχουν ιδιώτες, δεδομένης της καλύτερης πορείας της οικονομίας. Επιλέχθηκε η δεύτερη. Οι ιδιώτες θα συνεχίσουν να έχουν την πρωτοβουλία. Βεβαίως, με βάση και το νέο νόμο που ψηφίστηκε, το ΤΧΣ θα μπορεί να παρέμβει - αυτό ζητήθηκε και στο πρόσφατο Εurogroup - στον έλεγχο και την αξιολόγηση των διοικήσεων και με συμμετοχή ανθρώπων του σ’ αυτές με σαφείς αρμοδιότητες. Όχι όπως πριν, που ο καθένας έβαζε τον «κολλητό» του στο ΔΣ εκ μέρους του ΤΧΣ και, καθώς δεν γνώριζε και την ύλη, απλώς κοιτούσε.

Υποχωρεί η Γερμανία;

Η απόφαση του Eurogroup να διαχωριστεί, εν μέρει, η ανακεφαλαιοποίηση από την αξιολόγηση απέβλεπε, επίσης, στο να μην «χαλάσει» το κλίμα και αποθαρρυνθούν οι ιδιώτες;

Νομίζω ότι επικράτησε η λογική του Ντράγκι έναντι αυτής του Σόιμπλε. Αποδέχθηκε, δηλαδή, τη λογική ότι δεν μπορεί να πετύχει το τρέχον πρόγραμμα και να έχουμε ανάπτυξη, αν δεν υπάρχει ανάκτηση της εμπιστοσύνης στο τραπεζικό σύστημα. Εξάλλου, δεν θα προλάβαιναν αν περίμεναν το τέλος της αξιολόγησης - ως γνωστόν το καθεστώς διάσωσης των Τραπεζών αλλάζει από 1/1/2016. Να πούμε, ακόμη, ότι συνέβαλε και το ότι οι διαδικασίες για την ανακεφαλαιοποίηση προχώρησαν πάρα πολύ γρήγορα σε σχέση με το σχεδιασμό.

Τι μένει να εκπληρωθεί για να δοθούν τα χρήματα στην αρχή της εβδομάδας, όπως είπε και ο κ. Σόιμπλε;
Να προχωρήσει η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, κάτι που απ’ ότι φαίνεται πάει καλά. Όταν αυτό ολοκληρωθεί θα δούμε, πάλι, την πορεία όλου του σχεδίου και θα προχωρήσει σιγά – σιγά η κατάσταση. Τα «κόκκινα δάνεια», νομίζω, δεν είναι παράγοντας που θα αποτρέψει το σχέδιο. Η λύση του θα δώσει σιγουριά στις μελλοντικές εξελίξεις των τραπεζών. Πριν λυθεί αυτό δεν μπορούμε να είμαστε βέβαιοι για το μέλλον των τραπεζών. Και νομίζω ότι, ως ζήτημα, θα λυθεί με αμοιβαίες υποχωρήσεις.

Κλίμα εμπιστοσύνης

Οι επενδυτές, Έλληνες και ξένοι, γιατί σπεύδουν να μπουν;

Τους προσελκύουν, πρώτον, οι πολύ φθηνές μετοχές, άρα εκτιμούν ότι σύντομα μπορεί να αποκομίσουν κέρδη. Οι θεσμικοί, που επενδύουν με μακροχρόνια λογική, εκτιμούν ότι η οικονομία θα προχωρήσει, ότι στο άμεσο μέλλον, σε έξι μήνες, σε ένα χρόνο, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα θα αρχίσει να ανεβαίνει.

Εμπεριέχει, όμως, και την εκτίμηση ότι και οι πολιτικές εξελίξεις, αν και με τις σχετικές αναταράξεις, θα προχωρούν κανονικά.
Σαφέστατα, όπως ήδη σημειώσαμε είναι το πρώτο στοιχείο που δημιουργεί κλίμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.

Σημεία τριβής

Υπάρχουν νομικά κενά που μένει να καλυφθούν και προκαλούν διαφωνίες σχετικά και με το βάρος που θα έχει το Δημόσιο στο τραπεζικό σύστημα τώρα και στο μέλλον;

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν ορισμένα προβλήματα. Οι δανειστές, πχ, επιθυμούν το ΤΧΣ να είναι σε θέση να πουλήσει τις μετοχές που θα έχει στις συστημικές τράπεζες μετά την τρέχουσα ανακεφαλαιοποίηση έως και 50% κάτω της τιμής κτήσης! Η ελληνική πλευρά ζητάει, οι όποιες πωλήσεις από πλευράς ΤΧΣ στο μέλλον, να γίνουν με κατώτερο όριο την τιμή κτήσης. Η κυβέρνηση επιθυμεί να αυξηθεί η αξία των μετοχών του ΤΧΣ και ακολούθως να προωθηθούν στην αγορά. Δεύτερη διαφωνία, αποτελεί ο χρόνος μεταπώλησης σε ιδιώτες. Οι δανειστές ζητούν να οριστεί εντός της επόμενης πενταετίας. Η ελληνική πλευρά επιθυμεί να μην υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος, αλλά και να προηγείται σχετική απόφαση του υπουργού Οικονομικών. Τρίτη διαφωνία, αποτελεί ο μισθός τόσο των μελών του ΤΧΣ, όσο και της εποπτεύουσας εξαμελούς επιτροπής, η οποία θα αξιολογεί τη διοίκηση του ταμείου και κατ’ επέκταση τις διοικήσεις των ελληνικών τραπεζών. Στον νόμο που ψηφίστηκε, ως ανώτατο μισθολογικό όριο ορίζεται ο μισθός του επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδος. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι θεσμοί ζητούν να μην υπάρχει κανένα όριο. Τέταρτη διαφωνία αποτελεί η επιθυμία των δανειστών να υπάρξει πλήρης ασυλία των μελών του ΤΧΣ, αλλά και της εξαμελούς επιτροπής. Ο νόμος που ψηφίστηκε αναφέρει γι’ αυτά ότι «δεν έχουν αστική ευθύνη έναντι τρίτων για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, εκτός από περιπτώσεις δόλου ή βαριάς αμέλειας». Πέμπτο «αγκάθι» αποτελεί το γεγονός ότι οι δανειστές επιθυμούν να μην υπάρχουν πρώην υπουργοί και εν γένει πολιτικοί στις διοικήσεις των τραπεζών, οπότε θα πρέπει να «κοπούν» στη μετέπειτα αξιολόγηση.

Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ανακεφαλαιοποίηση

Τι περιλαμβάνει το τελευταίο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε για τις τράπεζες και την ανακεφαλαιοποίηση;

Το ΤΧΣ τώρα θα μπορεί να παρέχει κεφάλαια στις τράπεζες, μέσω της έκδοσης ειδικών μετατρέψιμων ομολογιών και μετοχών. Σε περίπτωση έκδοσης μετοχών, αυτές θα είναι κοινές με πλήρη δικαιώματα. Το ΤΧΣ θα εκπροσωπείται με ένα μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο κάθε τράπεζας, που έλαβε κεφαλαιακή ενίσχυση από το ταμείο. Αυτός θα έχει το δικαίωμα να ζητά σύγκληση Γενικής Συνέλευσης καθώς και δικαίωμα βέτο σε αποφάσεις που σχετίζονται με τη διανομή μερισμάτων και bonus προς τη διοίκηση, το Δ.Σ. και τα ανώτατα στελέχη, αλλά και σε θέματα επιχειρηματικής στρατηγικής και διαχείρισης στοιχείων ενεργητικού, που μπορεί να επηρεάσουν καθοριστικά την τράπεζα. Επίσης, μπορεί να θέσει βέτο για αποφάσεις που μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τη συμμετοχή του Ταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο, ενώ έχει το δικαίωμα να ζητεί την αναβολή για 3 εργάσιμες ημέρες του Δ.Σ., προκειμένου να λάβει οδηγίες από την Εκτελεστική Επιτροπή. Ο νέος νόμος προβλέπει μεγάλες αλλαγές σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης και διοίκησης. Σύμφωνα με το νόμο, το ΤΧΣ θα προβεί στην αξιολόγηση της εταιρικής διακυβέρνησης, των επιτροπών και των μελών των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών, με τη βοήθεια εξειδικευμένου συμβούλου, διεθνούς κύρους και εμπειρίας. Σε ό,τι αφορά τις προνομιούχες μετοχές, που έχει στην κατοχή του το ελληνικό Δημόσιο, μπορούν να μετατραπούν σε κοινές με δικαίωμα ψήφου. Στόχος της κυβέρνησης είναι να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, αλλά και σοβαρή συμμετοχή του κράτους στις τράπεζες ώστε να επωφεληθεί από μια πιθανή άνοδο. Τέλος, στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα συμμετάσχει και η τράπεζα EBRD. Με το νέο νόμο οι συνεταιριστικές τράπεζες μπορούν να ανακεφαλαιοποιηθούν μέσω του ΤΧΣ, ενώ δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής στρατηγικών επενδυτών.

 
Πρόσφατα άρθρα ( Οικονομία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet