Η επιβολή εμπάργκο ιστορικά είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τεράστια υπερκέρδη από το ναυτιλιακό κεφάλαιο. Το ίδιο φυσικά συμβαίνει και με το εμπάργκο που επιβλήθηκε στο ρωσικό πετρέλαιο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Ο ελληνικός εμπορικός στόλος δεσπόζει στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές. Το Μάιο και τον Ιούνιο τάνκερς ελληνικής πλοιοκτησίας εισήλθαν στα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας 151 φορές και φόρτωσαν πετρέλαιο τύπου Urals, σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, ενώ την ίδια περίοδο το 2021 εισήλθαν 89 φορές.
Μέσα στο 2022 θα ενεργοποιηθεί το εμπάργκο από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ρωσικό πετρέλαιο. Το διάστημά που μεσολαβεί αποτελεί μια πρώτης τάξης ευκαιρία για ουρανοκατέβατα κέρδη για τις μεταφορικές εταιρείες, ιδιαίτερα αυτές που δραστηριοποιούνται στις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς επίσης και για τις ασφαλιστικές εταιρείες, το 95% των οποίων είναι ευρωπαϊκές και βρετανικές. Οι εταιρείες αυτές βιάζονται να προλάβουν τώρα που το ρωσικό πετρέλαιο Urals πωλείται με έκπτωση 30-40 δολάρια σε σχέση με το Brent. Εν τω μεταξύ αυξάνεται, με γρήγορους ρυθμούς, η ζήτηση για τους ρωσικούς υδρογονάνθρακες στην Κίνα και τελευταία στην Ινδία.
Τα τάνκερς ελληνικής πλοιοκτησίας ελέγχουν το 1/3 του διεθνούς εμπορικού στόλου. Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, κατά το δίμηνο Μαΐου–Ιουνίου 2022 μετέφεραν το μισό ρωσικό πετρέλαιο στο εξωτερικό.
Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία αυξήθηκε κάθετα η ζήτηση για πλοία τύπου Aframax. Οι τιμές των ναύλων εκτινάχθηκαν από 10.000 δολάρια που ήταν τον Ιανουάριο, σε 40.000–60.000 δολάρια. Τα πλοία Aframax είναι δεξαμενόπλοια με χωρητικότητας νεκρού βάρους μεταξύ 80.000 – 120.000 μετρικούς τόνους. Έχουν μήκος 245, πλάτος 34 και βύθισμα 20 μέτρα. Το μέγεθός τους είναι ιδανικό για περιοχές που δεν έχουν μεγάλα λιμάνια ή υπεράκτιους τερματικούς σταθμούς πετρελαίου. Χρησιμοποιούνται κυρίως στη Μαύρη Θάλασσα, τη Βόρεια Θάλασσα, την Καραϊβική, τη Θάλασσα της Νότιας και Ανατολικής Κίνας και τη Μεσόγειο.
Τα τάνκερς ελληνικής πλοιοκτησίας, πριν τον πόλεμο, μετέφεραν περίπου 50 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου το μήνα, ενώ τώρα μεταφέρουν περίπου 90 εκατομμύρια βαρέλια το μήνα. Πριν την εισβολή στην Ουκρανία, το ρωσικό πετρέλαιο κατευθυνόταν κυρίως προς τις αγορές των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας. Μετά τον Φεβρουάριο, τουλάχιστον επίσημα, οι προμήθειες ρωσικού πετρελαίου και πετρελαιοειδών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μειώθηκαν κατά 2/3. Τον Μάιο μειώθηκαν κατά 400.000 βαρέλια.
Αυξήθηκαν, όμως, οι προμήθειες ρωσικού πετρελαίου προς την Κίνα και την Ινδία. Η Κίνα αγόρασε τον Ιούνιο από τη Ρωσία 1,13 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, έναντι 670.000 ημερησίως που αγόρασε τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία λογισμικού Vortexa. Η Ινδία τον Ιούνιο αγόρασε 1 εκατομμύριο βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, ενώ τον Ιανουάριο δεν αναφερόταν καθόλου μεταξύ των μεγάλων αγοραστών.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ουκρανικής κυβέρνησης, δεξαμενόπλοια ελληνικής πλοιοκτησίας μετέφεραν, από την έναρξη των πολεμικών επιχειρήσεων μέχρι τώρα, πάνω από το 1/3 των ρωσικών πετρελαίων στο εξωτερικό. Ο όγκος ήταν πάνω από 19 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου, αξίας περίπου 16 δισ. δολαρίων. Είναι βέβαια πολύ δύσκολο να υπολογιστούν οι ποσότητες και η αξία των ρωσικών πετρελαίων που κατευθύνθηκαν στις χώρες του εξωτερικού, επειδή υπάρχει ευρύτατο λαθρεμπόριο, ιδιαίτερα στον χώρο των πετρελαιοειδών, ανέκαθεν. Σύμφωνα με στοιχεία της Ukranian Shipping Magazine, μεταξύ των μεταφορέων ρωσικού πετρελαίου ήταν οι παρακάτω ελληνικές εφοπλιστικές εταιρείες:
1. TMS Tankers Ltd, πλοιοκτησίας Γιώργου Οικονόμου, με 31 δεξαμενόπλοια και συνολικό όγκο 3,411 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου
2. Minerva Maritime (Minerva Marine Inc.), πλοιοκτησίας Ανδρέα Μαρτίνου, με 28 δεξαμενόπλοια και συνολικό όγκο 2,687 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου.
3. Thenamaris Ships Management Inc., πλοιοκτησίας Ντίνου Μαρτίνου με 22 δεξαμενόπλοια και συνολικό όγκο 1,431 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου.
4. Delta Tankers Ltd.,πλοιοκτησίας Δημητρίου Διαμαντίδη, με 11 δεξαμενόπλοια και συνολικό όγκο 1,3 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου.
5. Dynacom Tankers Management Ltd., πλοιοκτησίας Γιώργου Προκοπίου, με 12 δεξαμενόπλοια και συνολικό όγκο 1,049 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου.
Επίσης στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου συμμετέχουν και πετρελαιοφόρα πλοιοκτησίας Μαρινάκη, Βαρδινογιάννη και Αλαφούζου. Από την άλλη προπαγανδίζουν, από τα τηλεοπτικά μέσα που διαθέτουν (MEGA, Star, Alpha, Σκάι), την ορθότητα της δυτικής στρατηγικής, απέναντι στη ρωσική εισβολή και κατακρίνουν όσους επιχειρούν μια πιο αντικειμενική εξέταση των γεγονότων. Αντιφατικότητα και υποκρισία, αφού προηγούνται τα συμφέροντα.
Η επιβολή εμπάργκο σε προϊόντα διαφόρων χωρών οδηγεί στη δημιουργία μιας «γκρίζας» αγοράς, όπου τα προϊόντα αυτά διακινούνται λαθραία. Στις περιπτώσεις αυτές εμφανίζονται νέοι μεσάζοντες που, με το αζημίωτο, προωθούν τα εμπορεύματα αυτά, αλλοιώνοντας τα στοιχεία προέλευσης. Κάτι παρόμοιο είχε γίνει με τα πετρέλαια της Βενεζουέλας και του Ιράν.