Δεν είναι μόνον οι κλειδαριές και τα κάγκελα που περιορίζουν την ελευθερία. Μπορεί να υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες όπως ο κοινωνικός περίγυρος, το οικογενειακό περιβάλλον, ακόμη και οι άνθρωποι. Την ελευθερία της ονειρεύεται η 17χρονη Γιούλια, η οποία θέλει να ξεφύγει από τα στενά γεωγραφικά όρια του τόπου που μεγαλώνει. Μπορεί το μικρό κροατικό νησί να αποτελεί έναν ιδανικό τόπο για ξεκούραση και διακοπές αλλά για τη Γιούλια είναι συνυφασμένο με τη στέρηση της ελευθερίας της. Και δεσμοφύλακας είναι ο ίδιος της ο πατέρας, ο Άντε, ένας αρκετά καταπιεστικός άνδρας ο οποίος απαιτεί από την κόρη και την όμορφη γυναίκα του, Νέλα, απόλυτη υπακοή. Έτσι η Γιούλια βρίσκει διέξοδο στη θάλασσα στην οποία καταφεύγει όταν θέλει να νιώσει ανάσες ελευθερίας, με την οποία έχει αποκτήσει μια λυτρωτική σχέση. Κι αυτό χάρη στον πατέρα της, ο οποίος την παίρνει μαζί του στο υποβρύχιο ψάρεμα και καμαρώνει για τις ικανότητές της. Έτσι η οικογένεια ζει σε μια ισορροπία, με τον πατέρα στην κορυφή να κάνει κουμάντο. Να όμως που η ισορροπία αυτή θα διαταραχτεί όταν θα επισκεφθεί το νησί, ο Χαβιέρ, ένας παλιός καλός φίλος του πατέρα της, ο οποίος ενδιαφέρεται να αγοράσει μια έκταση στο νησί. Στο πρόσωπό του η Γιούλια βρίσκει το μέσο για να αποδράσει από τη «φυλακή» της. Γοητευμένη από τη συμπεριφορά του και παρατηρώντας την ερωτική αύρα που υπάρχει μεταξύ του Χαβιέρ και της Νέλα, παροτρύνει τη μητέρα της να παρατήσει τον Άντε και να φύγουν μαζί του. Η κατάσταση αυτή θα δημιουργήσει μια σειρά από εντάσεις ανάμεσα στο ζευγάρι, τους δύο φίλους και κυρίως μεταξύ της κοπέλας και του πατέρα της ο οποίος θα δείξει τον αυταρχισμό του.
Με την ταινία «Το τελευταίο καλοκαίρι» (Murina), η Αντονέτα Αλαμάτ Κουσιγιάνοβιτς, κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ των Κανών το 2021. Μια εξαιρετική δουλειά σκηνοθετημένη με τρόπο ώστε να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους χαρακτήρες. Οι εντάσεις μοιάζουν καλυμμένες, αλλά διαρκώς καραδοκούν έτοιμες να ξεσπάσουν από στιγμή σε στιγμή. Η σκηνοθέτρια βρίσκεται διαρκώς κοντά στους ήρωές της και κινηματογραφεί τις αντιδράσεις τους σε μια προσπάθεια εξερεύνησης των όσων σκέφτονται. Και ανάμεσα σε αυτές τις σκηνές οι οποίες «μυρίζουν μπαρούτι», αφήνει την κάμερά της να χαϊδέψει την επιφάνεια της θάλασσας ή να βυθιστεί μέσα στο νερό, δίνοντας μικρές ανάσες ελευθερίας.
Θαυμάσιες οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών στους δύσκολους και γεμάτους εσωτερικότητα ρόλους τους. Ο Λεόν Λούτσεφ (Άντε) με τις αντιφάσεις του χαρακτήρα του, η Ντανίκα Κούρτσιτς (Νέλα), γοητευτική και συγκρατημένη, η Γκράτσια Φιλίποβιτς (Γιούλια), ονειροπόλα κι ασυμβίβαστη και ο Κλιφ Κέρτις (Χαβιέρ) διακριτικός, φιλικός και συνάμα απόμακρος.