To χρονικό ενός εγκλήματος εναντίον της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς ολοκληρώθηκε το βράδυ της Πέμπτης στη Βουλή όταν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας –και μόνο αυτοί– ψήφισαν το νομοθέτημα της Λίνας Μενδώνη για τη μεταβίβαση 161 αρχαιοτήτων από τη συλλογή του Λέοναρντ Στερν στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Σύμφωνα με το νόμο, η Ελλάδα θα αρκεστεί στο να παίρνει αυτές τις αρχαιότητες σε... δόσεις (ανά 15) και θα περιοριστεί στην κυριότητά τους, αφού την κατοχή θα την έχει για τα επόμενα 50 χρόνια το αμερικανικό μουσείο.

Η υπόθεση έχει οσμή σκανδάλου. Η συζήτηση για το νομοσχέδιο κράτησε μόλις μερικά 24ώρα. Σ' αυτή, η υπουργός Πολιτισμού αποκάλυψε ότι είχε πληροφορηθεί για την ύπαρξη των εν λόγω αρχαιοτήτων (που ανήκουν στην Πρωτοκυκλαδική περίοδο και θεωρούνται πολύ μεγάλης αξίας) εδώ και δύο χρόνια αλλά χειριζόταν την υπόθεση επαναπατρισμού τους απολύτως μόνη της, χωρίς να ενημερώσει καμία αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου της.

Τι λέει το τελικό ντιλ-νομοσχέδιο; Οτι η συλλογή θα περάσει στα χέρια του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης μέσω ενός νεοσυσταθέντος Ιδρύματος στο Ντελάγουερ (ο φορολογικός παράδεισος των ΗΠΑ) το οποίο θα παίξει τον ρόλο του μεσάζοντα! Μ' αυτήν την κίνηση, ο ζάμπλουτος Στερν (προσωπική περιουσία περίπου 5 δισ. δολάρια σύμφωνα με στοιχεία του 2018) θα εξασφαλίσει μία τεράστια φοροαπαλλαγή και το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης θα αποφύγει την τσιμπίδα της Εισαγγελίας της Νέας Υόρκης, η οποία εσχάτως έχει σφίξει τον κλοιό γύρω από τους Νεοϋορκέζους αρχαιοκάπηλους αλλά και το ίδιο το Μουσείο με συνεχείς κατασχέσεις.

Η Μενδώνη, κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή, αρνήθηκε να δώσει στη δημοσιότητα το ΔΣ του εν λόγω ιδρύματος. Όταν το έκανε την Πέμπτη, κατόπιν πίεσης της αντιπολίτευσης, αποκαλύφθηκε ότι μέλη του είναι ένας γιος του Στερν και ένα μέλος της οικογένειας Γουλανδρή (στην οποία ανήκει το Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που θα φιλοξενήσει τα επόμενα 25 χρόνια τα εκθέματα σε δόσεις). Η λογική λέει δηλαδή ότι το "Ίδρυμα" δεν είναι τίποτα άλλο από μία εταιρεία-φάντασμα που δημιουργήθηκε για ένα και μόνο σκοπό. Την παράδοση της συλλογής στο Μουσείο της Νέας Υόρκης.

Όλο αυτό το "πλυντήριο", η υπουργός Πολιτισμού επιχείρησε να το παρουσιάσει ως νίκη της Ελλάδας και δική της. Προς τι όμως οι πανηγυρισμοί αφού τα εκθέματα θα έρχονται στην Ελλάδα ανά 15 και υπό την προϋπόθεση ότι θα δανείζουμε στους αμερικανούς ίσης αξίας και σπουδαιότητας εκθέματα; Γιατί αυτοαποθεώνεται η Μενδώνη; Προς τι τα χαμόγελα στην ΚΟ της Νέας Δημοκρατίας όταν ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων αποκάλυψε (με έρευνα μόλις μερικών 24ώρων) ότι ο κ. Στερν σχετίζεται με διαβόητους αμερικανούς αρχαιοκάπηλους;

Μέσα στην πρεμούρα της η κ. Μενδώνη ουσιαστικά υιοθέτησε όλη την επιχειρηματολογία του βρετανικού Μουσείου που αρνείται πεισματικά να επιστρέψει στην Ελλάδα τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Είπε ότι η χώρα θα "διαφημίζεται" στη Νέα Υόρκη και ότι πάνω από τα εκθέματα θα υπάρχει επιγραφή "Ελληνική Δημοκρατία".

Σπουδαίο κατόρθωμα! Αντί η Ελλάδα να διεκδικήσει το μόνιμο επαναπατρισμό των εν λόγω αρχαιοτήτων και να καταγγείλει τις μεθόδους Στερν, λειτούργησε, όπως μάς είπε καλά ενημερωμένη πηγή, ως "το μαντρόσκυλο του αμερικανού συλλέκτη". Μία λεόντειος σύμβαση, ένας επώδυνος για την εικόνα της χώρας, συμβιβασμός, “ντύθηκε” με ενδύματα θριάμβου!

Οι αρχαιότητες αυτές, αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, θα έπρεπε να μεταφερθούν στο σύνολό τους στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάξου το οποίο θα διαφημιζόταν έτσι στα πέρατα της οικουμένης. Όχι άδικα. στη συζήτηση της Πέμπτης στη Βουλή ο Νίκος Φίλης έκανε λόγο για "την αρχαιοκαπηλία στην εξουσία". Η υπουργός συνέχισε απτόητη με το προκλητικό στιλ της καλώντας τον ΣΥΡΙΖΑ να προτείνει την παραπομπή της με βάση το νόμο περί ευθύνης υπουργών. Ορθώς, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν νομιμοποίησαν το έγκλημα της παραχώρησης και αποχώρησαν από τη διαδικασία της σχετικής ψηφοφορίας.

 

Νίκος Γιαννόπουλος Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet