Διαδικασία ενιαιοποίησης των κανόνων για τις συντάξεις αναπηρίας, εξήγγειλε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κ. Χατζηδάκης, στο πλαίσιο της παρουσίασης του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου, το οποίο αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, με τις νέες ρυθμίσεις, «επέρχεται μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με όσα ισχύουν για τους ασφαλισμένους των υπόλοιπων πρώην Ταμείων». Από τη νέα ρύθμιση καλύπτονται πρωτίστως οι «παλαιοί ασφαλισμένοι» (προ του 1993), ιδίως του πρώην ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ. Επίσης, θεσπίζεται ενιαία ημερομηνία καταβολής σύνταξης αναπηρίας από την πρώτη ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας.
Η κυβέρνηση μάλιστα επισημαίνει ότι «το συνολικό πλαίσιο προστασίας των ατόμων με αναπηρία, βρίσκεται υπό εξέταση, με στόχο τη διόρθωση στρεβλώσεων, την απλοποίηση και την κωδικοποίηση της νομοθεσίας και την αποκατάσταση αδικιών που προκύπτουν από τη διαφοροποίηση των κανόνων των πρώην Ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ, με συμμετοχή και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑΜΕΑ)».
Οι νέες διατάξεις αναμένεται να λύσουν υπαρκτά προβλήματα, που έχουν προκύψει από την ενοποίηση των Ταμείων, σε κάθε περίπτωση όμως, πρόκειται για μια αποσπασματική προσέγγιση, που κρύβει το τεράστιο πρόβλημα «κάτω από το χαλί».
Σχεδόν έξι χρόνια μετά την ψήφιση του ν. 4387/2016, δεν υφίσταται Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Αναπηρίας, αφού η κυβέρνηση της ΝΔ, στη μέχρι τώρα διακυβέρνησή της, δεν έχει κάνει τις απαραίτητες ενέργειες. 
Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής ανικανότητας είναι η διαφοροποίηση ως προς τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης ατόμων με αναπηρία με απολύτως όμοια χαρακτηριστικά με μοναδικό κριτήριο τον (πρώην) ασφαλιστικό φορέα από τον οποίο προέρχονται.
Συγκεκριμένα, με το άρθρο 11 του ν. 4387/2016, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προβλέφθηκε η εναρμόνιση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας, προκειμένου να ξεπεραστούν οι ανισότητες, που απορρέουν από τη διαφορετική μεταχείριση, όμοιων περιπτώσεων.
Η παρ. 2 του άρθρου 11 του ν.4387/2016 συγκεκριμένα αναφέρει ότι «με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης συνιστάται Επιτροπή με αντικείμενο την επανεξέταση των υφιστάμενων διατάξεων και τη θέσπιση νέων, ενιαίων κανόνων για όλες τις συντάξεις αναπηρίας».
Έκτοτε ουδέν…
Ο πολυκερματισμός και οι ανισότητες, σε ό,τι αφορά τη συνταξιοδότηση, αλλά και το ύψος των παροχών συνεχίζονται ακόμα και σήμερα αφού ουσιαστική ενιαιοποίηση κανόνων δεν υφίσταται: άλλες παροχές και διαφορετικό ύψος παροχών χορηγείται στο άτομο με αναπηρία που υπάγεται στη συνταξιοδοτική προστασία του Δημοσίου, άλλες στον (πρώην) ΟΓΑ, άλλες στο (πρώην) ΙΚΑ, στο ΝΑΤ κ.λπ.
Ενδεικτική –ανάμεσα σε εκατοντάδες ανισότητες– είναι η περίπτωση ασφαλισμένης του ιδιωτικού τομέα (ασφαλισμένη στο τ.ΙΚΑ) που πάσχει από μυασθένεια αλλά δεν μπορεί να θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης με βάση το ν. 612/1977 (σύνταξη ειδικών παθήσεων). Η ίδια εργαζόμενη, αν ήταν ασφαλισμένη στο πρώην Δημόσιο, θα δικαιούτο να συνταξιοδοτηθεί με βάση τον ν. 612/77, λαμβάνοντας μια μηνιαία σύνταξη τουλάχιστον 700 ευρώ.
Η παρούσα κυβέρνηση είναι διπλά εκτεθειμένη, καθώς η Επιτροπή που συστάθηκε (Υ.Α. 43954/25-6-2021 – ΑΔΑ: ΩΥΟΧ46ΜΤΛΚ-ΩΗ5) πριν από 15 μήνες (!) δεν έχει καταλήξει στο σχετικό πόρισμα, παρότι ένα χρόνο περίπου πριν, ο αρμόδιος υπουργός διαβεβαίωνε τη Βουλή ότι «η Ομάδα Εργασίας αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες της και να παραδώσει το πόρισμά της στον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εντός του 2021».
Με άλλη παρέμβαση της κυβέρνησης δημιουργείται ένα νέο ενιαίο διοικητικό έγγραφο, η Γνωστοποίηση Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΓΑΠΑ), το οποίο και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αίτηση οποιασδήποτε αναπηρικής παροχής-επιδόματος. Το έγγραφο θα αποτελεί μια πλήρη «ακτινογραφία» του ασφαλισμένου, ως προς την υγειονομική και ασφαλιστική του αναπηρία, για να αποφεύγονται οι αδικίες και τα σοβαρά λάθη.
Τέλος, αλλάζει ο τρόπος στελέχωσης του Ειδικού Σώματος Ιατρών των Κέντρων Ελέγχου και Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) προκειμένου να εμπλουτιστεί το Σώμα με νέες ειδικότητες (π.χ. συμμετοχή ιατρών με παιδιατρική ειδικότητα) αλλά και νεότερους ιατρούς και να μην αποτελείται μόνο από τους ιατρούς του πρώην ΙΚΑ.
Φυσικά, τα παραπάνω μέτρα αποσπασματικού χαρακτήρα (παρά τις επιμέρους θετικές ρυθμίσεις) καμία σχέση δεν έχουν με τα ουσιαστικά αιτήματα του αναπηρικού κινήματος που ζητούν αυξήσεις των (πολύ χαμηλών) αναπηρικών συντάξεων και επιδομάτων, φοροελαφρύνσεις, προστασία της πρώτης κατοικίας τους από το τεράστιο κύμα των πλειστηριασμών, επιδότηση ενοικίου και γενικότερη στήριξη του εισοδήματός τους.
Άλλωστε η «ακρίβεια Μητσοτάκη» έχει εκτινάξει το κόστος διαβίωσης για τα άτομα με αναπηρία που αντιμετωπίζουν την οικονομική και ενεργειακή κρίση με πολύ πιο οξύ τρόπο, σε σχέση με τους υπόλοιπους πολίτες. Η κυβέρνηση όμως αποφασίζει για άλλη μια φορά να τους κεράσει «τσάι και συμπάθεια».

Διονύσης Τεμπονέρας Ο Διονύσης Τεμπονέρας είναι δικηγόρος-εργατολόγος Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet