Δεν είναι και λίγο αυτό που κατάφεραν η κυβέρνηση και η δημοτικής αρχή της Αθήνας. Τι κατάφεραν; Να βγάλουν τον κόσμο στον δρόμο και να δημιουργήσουν ένα μαχητικό και διαρκώς διογκούμενο κίνημα στα Εξάρχεια.

Το απόγευμα του Σαββάτου 24 Σεπτεμβρίου χιλιάδες κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής διαδήλωσαν ενάντια στην κατασκευή του σταθμού μετρό στην πλατεία Εξαρχείων. Η συγκέντρωση πραγματοποιήθηκε μπροστά στο Αρχαιολογικό Μουσείο και ακολούθησε μαζική πορεία προς την πλατεία Εξαρχείων. Βούληση των κατοίκων είναι να αντιταχθούν δυναμικά στην καταστροφή της μοναδικής πλατείας και ενός από τους σπάνιους πυρήνες πρασίνου της πυκνοδομημένης γειτονιάς. Έκδηλη η αγωνία τους για την απώλεια του δημόσιου χώρου, την ανεξέλεγκτη τουριστικοποίηση και τη σοβούσα στεγαστική κρίση, αλλά και η οργή τους για τον αυταρχισμό και την αστυνομοκρατία. «Έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα ολόκληρο πολιτικό σύστημα που θέλει να διαλύσει τη γειτονιά μας. Μια δημοτική αρχή που επιδιώκει να καταστρέψει και τον τελευταίο δημόσιο και ελεύθερο χώρο συνάντησης στα Εξάρχεια», δηλώνουν οι κάτοικοι.

 

Μετά τους έρωτες, σειρά έχει το πράσινο

 

Της πορείας είχε προηγηθεί στις 23 Σεπτεμβρίου η απομάκρυνση του γνωστού αγάλματος της πλατείας Εξαρχείων εν μέσω βίας, καταστολής και προσαγωγών. Οι αστυνομικές δυνάμεις που φρουρούν τις λαμαρίνες επιτέθηκαν στους κατοίκους που υπερασπίστηκαν τους «τρεις έρωτες» και καθημερινά βρίσκονται πέριξ του εργοταξίου, μοιράζουν ενημερωτικό υλικό της συνέλευσης «Όχι Μετρό στην πλατεία Εξαρχείων» και παρακολουθούν την πορεία των εργασιών.

«Το προσεχές διάστημα, ίσως τις επόμενες ημέρες, ξεκινά η κοπή και η εκρίζωση 72 δέντρων της πλατείας. Οι ισχυρισμοί και τα μνημόνια περί πράσινου ισοζυγίου δεν μας πείθουν εξαρχής, αφού σε καμία περίπτωση το μικροκλίμα της περιοχής δεν μπορεί να διαφυλαχτεί από δέντρα που θα φυτευτούν σε μια άλλη γειτονιά του δήμου. Ταυτόχρονα, αποκαλύπτοντας το ψεύτικο ενδιαφέρον τους, παρατηρούμε πως στη μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων δεν περιλαμβάνεται καν τοπογραφικό σχεδιάγραμμα της υφιστάμενης βλάστησης, το οποίο οφείλει να αναφέρει τα χαρακτηριστικά εκείνα των δέντρων βάσει των οποίων υπολογίζεται το θετικό ενεργειακό ισοζύγιο», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η συνέλευση «Όχι Μετρό στην πλατεία Εξαρχείων» και καλεί κατοίκους και θαμώνες σε εγρήγορση: «Την ημέρα που θα αντιληφθούμε ότι ξεκινούν οι εργασίες κλαδέματος, κοπής ή εκρίζωσης θα βρισκόμαστε έξω από το εργοτάξιο και με τα σώματά μας ως αλυσίδες ανθρώπινες θα αγκαλιάσουμε την πλατεία Εξαρχείων. Θα προφυλάξουμε τα δέντρα και θα υπερασπιστούμε την οργανική σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, μια σχέση που όταν κόβεται επιφέρει τραύματα στο σώμα και στη μνήμη. Τη μέρα που θα αντιληφθούμε ότι έρχονται για τα δέντρα, θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να φτάσει η είδηση σε όλη την πόλη. Αν χτυπήσει το τηλέφωνό σας να το σηκώσετε… Αν ακούσετε φωνές να τρέξετε! Τα δέντρα της πλατείας Εξαρχείων θα μείνουν εδώ. Τα σώματά μας θα μείνουν εδώ για να τα υπερασπιστούν», αναφέρει χαρακτηριστικά το κάλεσμα.

 

Ο Μπακογιάννης μάταια αναζητεί ...συνενόχους

 

Ο δήμαρχος Αθηναίων, που κατά δήλωσή του βλέπει ότι αυτοί που αντιστέκονται «δεν είναι πολλοί, κάποιες δεκάδες, αρκετοί από αυτούς δεν είναι καν Έλληνες...», αντί να προχωρήσει σε διαβούλευση με τους κατοίκους των Εξαρχείων, ως οφείλει, για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, προσπαθεί με αβάσιμους ισχυρισμούς να βρει ...συνενόχους σε ένα ακόμα έγκλημα κατά του δημόσιου χώρου και του πρασίνου της πόλης. Ο Κ. Μπακογιάννης, σε πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, προσπάθησε να κατηγορήσει τη δημοτική κίνηση «Ανοιχτή Πόλη» ότι είχε συμφωνήσει για τη χωροθέτηση του σταθμού μετρό στην πλατεία Εξαρχείων, κατηγορώντας την ότι άλλαξε τοποθέτηση όταν άλλαξε η κυβέρνηση, για μικροκομματικούς λόγους. Ο ανακριβής ισχυρισμός του δημάρχου αναπαρήχθη, όπως ήταν αναμενόμενο, από φιλικά προς αυτόν μέσα, που δεν μπήκαν φυσικά στον κόπο να παραθέσουν και την άποψη της «Ανοιχτής Πόλης».

Η δημοτική κίνηση, συνεπής με τη θέση της υπέρ της ενίσχυσης των δημόσιων συγκοινωνιών, δεν είχε διαφωνήσει με την κατασκευή σταθμού μετρό στην περιοχή. Το 2018, χωρίς να αμφισβητείται η ανάγκη για τη δημιουργία της γραμμής συνολικά, προτάθηκε από την Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε. και συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας (με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ΕΜΠ, του Αρχαιολογικού και του Επιγραφικού Μουσείου και σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό) για τη διερεύνηση εναλλακτικής χωροθέτησης του σταθμού Εξαρχείων. Η εναλλακτική που προκρίθηκε ήταν η δημιουργία σταθμού στην Τοσίτσα, σε άμεση γειτνίαση με τα μουσεία της πόλης και το ΕΜΠ και με ανταπόκριση με τις γραμμές άλλων μέσων μεταφοράς της Πατησίων. Επίσης, η λύση αυτή διατηρούσε τον δημόσιο χώρο της πλατείας και το υψηλό πράσινο.

Από την πρώτη στιγμή που τέθηκε στον δημόσιο διάλογο η παραπάνω πρόταση, η «Ανοιχτή Πόλη» την υποστήριξε. Η τοποθέτησή της αυτή υπήρξε ξεκάθαρη και δημόσια και αποτέλεσε μάλιστα μέρος του προεκλογικού της προγράμματος στις τελευταίες δημοτικές εκλογές. Άλλωστε και σήμερα, δίνοντας το «παρών» στο πλευρό των κατοίκων, καλεί τη δημοτική αρχή να διεκδικήσει από την κυβέρνηση και την Αττικό Μετρό Α.Ε. την εξέταση των εναλλακτικών τεχνικών προτάσεων.

«Μοναδικό κριτήριο για την τοποθέτηση της “Ανοιχτής Πόλης” υπήρξε και είναι η στήριξη μιας πρότασης που ευθυγραμμίζεται καλύτερα με τα συμφέροντα των δημοτών», όπως υποστήριξε ο δημοτικός σύμβουλος, Ρήγας Αξελός, κατά τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, απαντώντας στους ισχυρισμούς του δημάρχου. «Θα χαρούμε να μας θυμίσει ο κ. Μπακογιάννης ένα –ή μισό– θέμα της πόλης που άρχει, στο οποίο να μην έχει ευθυγραμμιστεί πλήρως με τις κυβερνητικές αποφάσεις, ακόμα και όταν αυτές πλήττουν ευθέως τη δημοκρατική λειτουργία και την οικονομική ευρωστία της τοπικής αυτοδιοίκησης», πρόσθεσε.

 

Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet