Το πρόσφατο περιστατικό στην παλιά εστία φοιτητών στην Πολυτεχνειούπολη  του Ζωγράφου αφήνει μία αίσθηση θυμού και ανασφάλειας. Η ανομία είναι εστιασμένη εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας; «Όχι προφανώς», θα απαντήσει η πλειονότητα των σπουδαστών και των εργαζομένων στα ιδρύματα. Υπάρχουν φαινόμενα ανομίας; Ναι υπάρχουν και η πανεπιστημιακή κοινότητα τα έχει καταγγείλει δεκάδες φορές.

 

Ρεβανσισμός;

 

Ο θυμός και η ανασφάλεια που δημιουργείται, δεν δημιουργείται μόνο από τις δημοσιογραφικές αναφορές ότι εγκληματίες του κοινού ποινικού δικαίου ενεργούν εντός χώρων των ιδρυμάτων, αλλά και από την επιλογή της ελληνικής αστυνομίας να μετατρέψει σε πεδίο μάχης ένα δημόσιο χώρο, στον οποίο ήταν παρόντες εκατοντάδες φοιτητές για εξέταση μαθημάτων. Θυμός  δημιουργείται  και γιατί συνελήφθη αστυνομικός που συμμετείχε στο κύκλωμα.  Ανασφάλεια και θυμό δημιουργεί το γεγονός  ότι καταστράφηκαν χώροι εστίασης φοιτητών που ουδεμία σχέση έχουν με εγκληματικές οργανώσεις, πράξεις ανομίας κτλ  με αφορμή τους τυπικούς ελέγχους κατά την διάρκεια της επιχείρησης.

Αναρωτιόμαστε λογικά τι συμβαίνει για να υπάρξει τέτοιος παραλογισμός σε μία επιχείρηση των δυνάμεων της ΕΛ.ΑΣ. Ρεβανσισμός; Προσπάθεια διασκέδασης των εντυπώσεων έπειτα από όλες τις αναφορές για απόσυρση της πανεπιστημιακής αστυνομίας; Νόμος  και τάξη με ένοπλους, πυρά και τραυματισμούς  για την ικανοποιήση ενός  ακροδεξιού ακροατηρίου;

Όποια και αν είναι η αιτία για να μετατρέψουν σε πεδίο σύρραξης ένα χώρο που στα 30 μέτρα μακριά εξετάζονταν φοιτητές, πρέπει να γίνει αποδεκτό από όλους ότι η χρονική συγκυρία διεξαγωγής τέτοιας επιχείρησης ήταν σκόπιμη και από τύχη δεν θρηνήσαμε αθώα θύματα. Συνηθίζεται τέτοιες επιχειρήσεις να σχεδιάζονται με γνώμονα την αποφυγή της έκθεσης των πολιτών σε κίνδυνο και όχι το ανάποδο, φτάνοντας στα όρια της επίδειξης.

 

Επαναφορά

 

Ήταν φανερό από τις αρχές της διακυβέρνησης της ΝΔ ότι η προσπάθεια για επαναφορά όπως είχαν υποσχεθεί  των αστυνομικών δυνάμεων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα αποτελούσε πεδίο κοινωνικής αναταραχής. Kαι εδώ η λογική ερώτηση είναι: γιατί επαναφορά;

Επαναφορά στις πρακτικές της επταετίας. Επαναφορά στο 1967, δημιουργία κλίματος εκφοβισμού και  καταστολής σε χώρους παραγωγής ιδεών και γνώσης. Λύνεται με ωμή κατασταλτική  βία το πρόβλημα της ανομίας στα ελληνικά πανεπιστήμια; Φυσικά και όχι. Πρέπει να λυθεί το πρόβλημα της ανομίας σε μία κοινωνία η οποία σέβεται  την ακαδημαϊκή της παράδοση;  Ναι.

 

Εκεί φωλιάζει η ανομία

 

Η Δημόσια Παιδεία αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση ως ένας θεσμός ανάξιος για επαρκή στελέχωση και χρηματοδότηση. Όπως ακριβώς αντιμετωπίζεται και ο θεσμός της δημόσιας υγείας. Τι χρειάζονται  500 MEΘ παραπάνω αναρωτήθηκε η κυβέρνηση στην μέση της πανδημίας, εξηγώντας μας ότι έτσι θα έχουμε περισσότερους νεκρούς. Αντίληψη που αποδείχθηκε καταστροφική.

Η λογική οτι κοινωνικοί πυλώνες όπως η Παιδεία, ή η Υγεία είναι απλά μαύρες τρύπες για το ΑΕΠ και την ανάπτυξη μιας χώρας είναι λανθασμένη, αναχρονιστική και συρρικνώνει τη  δυνατότητα των κοινωνιών για ευημερία. Χρειάζεται λοιπόν μια σοβαρή επαναπροσέγγιση στο σύνολο της οπτικής για την δημόσια παιδεία. Ουσιαστική διαβούλευση σε πρώτο χρόνο  με όλους τους φορείς που δραστηριοποιούνται στην πανεπιστημιακή, επιστημονική και ερευνητική κοινότητα. Να βρεθούν άνθρωποι που θα αναλάβουν την ευθύνη να εξηγήσουν στον ελληνικό λαό ότι θα επιβαρυνθούμε όλοι και όλες μαζί, αλλά οι δαπάνες του ΑΕΠ για την Παιδεία θα πρέπει να διπλασιαστούν.

Είναι οικονομικό το πρόβλημα στην Παιδεία και επικρατεί ανομία σε κάποιους χώρους εντός των ιδρυμάτων; Εδώ χρειάζεται να είμαστε σαφείς και να απαντήσουμε άμεσα καταφατικά.

Στα σκοτεινά, στα εγκαταλειμμένα κτίρια, εκεί που η ζωή δεν έχει κανονικό ρυθμό, στην υποβάθμιση, εκεί φωλιάζει  η ανομία. Εκεί που -από ό,τι φαίνεται με βάση τις αναφορές- υπάρχει εμπλοκη ακόμα και αστυνομικών σε κυκλώματα διακίνησης. Η παλιά φοιτητική εστία του ΕΜΠ είναι ο ορισμός των παραπάνω.

Οι 13 προτάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Αλέξη Τσίπρα τον Φεβρουάριο 2022 εστιάζουν στην αντιμετώπιση των ουσιαστικών προβλημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης: 1. Σε βάθος τετραετίας, διπλασιασμός του αριθμού μελών ΔΕΠ. 2. Σε βάθος τετραετίας, διπλασιασμός της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων. 3. Αυστηρή τήρηση του νόμου που απαιτεί την προκήρυξη κάθε θέσης που κενούται από συνταξιοδότηση μέλους ΔΕΠ. 4. Διοικητικό προσωπικό: αύξηση τουλάχιστον 15%. 5. Καθιέρωση της δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης σε πανεπιστημιακά τμήματα στα οποία η ζήτηση και οι προσφερόμενες θέσεις το επιτρέπουν. 6. Δωρεάν λειτουργία/φοίτηση των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών. 7. Ειδική χρηματοδότηση και στελέχωση των πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων. 8. Διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης σε όλα τα ΑΕΙ. 9. Κατάργηση της πανεπιστημιακής αστυνομίας. 10. Κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. 11. Αύξηση του φοιτητικού επιδόματος. 12. Διαμόρφωση Εθνικού Σχεδίου Φοιτητικής Στέγης. 13. Ανασύσταση του υπουργείου Παιδείας, ίδρυση υπουργείου Πανεπιστημίων και Έρευνας. Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει  προτείνει μία λύση η οποία θα αντιμετωπίσει και το πρόβλημα της ανομίας μαζί με άλλα δεκάδες που μαστίζουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα πανεπιστημία και τα ερευνητικά κέντρα της χώρας να ξαναγίνουν ζωντανά, να γεμίσουν κόσμο, φοιτητές, σπουδαστές, εργαζόμενους. Να είναι και πάλι φωτεινά με την δημόσια στήριξη τόσο οικονομική όσο και θεσμική.

 

Αντί επιλόγου

 

Η ΕΛΑΣ επέλεξε τον προάυλιο χώρο της  σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ για να τον μετατρέψει σε εμπόλεμη ζώνη. Στην κατάταξη της  Σαγκάης (Shanghai Ranking) του 2021, το ΕΜΠ σημείωσε  αρκετές διακρίσεις, με εξέχουσα αυτή στο αντικείμενο των Πολιτικών Μηχανικών , σύμφωνα με τις σχετικές ανακοίνωσεις. Συγκεκριμένα το ΕΜΠ είναι 4ο στην παγκόσμια κατάταξη στο συγκεκριμένο αντικείμενο και 2ο στην Ευρώπη.

 

Γιάννης Τσιλίκας Ο Γιάννης Τσιλίκας είναι ερευνητής στις Φυσικές Επιστήμες ΕΜΠ Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet