Carmina Burana
Τα εμβληματικά «Carmina Burana» του Carl Orff αποτελούν το γνωστότερο ίσως χορωδιακό - συμφωνικό έργο του 20ού αιώνα. Πρόκειται για μια ιδιοφυή σύλληψη που ζωγραφίζει με θαυμάσιο τρόπο εικόνες και συναισθήματα διαχρονικά. Η επιρροή της μοίρας στη ζωή των ανθρώπων, η αγάπη για τη φύση, ο έρωτας, το κρασί και η διασκέδαση, εμπνέουν σήμερα με τον ίδιο τρόπο που ενέπνευσαν τους υποψήφιους μοναχούς του Μεσαίωνα, να γράψουν τους χαριτωμένους αυτούς στίχους. Ένα συνθετικό έργο που γοητεύει εδώ και περίπου ογδόντα χρόνια το φιλόμουσο κοινό όλων των ηλικιών ανά την υφήλιο.
Μέσα από το έργο του Οrff, που καταφέρνει να αγγίξει τα πιο λεπτά και τα πιο μεγαλειώδη συναισθήματα ταυτόχρονα, δεκάδες μουσικοί και χορωδοί με τη σύμπραξη των Μάριου Φραγκούλη, Deborah Myers, Νίκου Σπανάτη υπόσχονται να το αποδώσουν και να μας συνεπάρει πότε με τη δύναμη του και πότε με τις λεπτότερες πινελιές του ήχου που χαϊδεύουν τις αισθήσεις. Ένα νέο ταξίδι στον χρόνο, από τα βαυαρικά μοναστήρια του Μεσαίωνα, τα μαδριγάλια, το γρηγοριανό μέλος και τους ξέφρενους χορούς της αναγέννησης, την avant guarde του 1930, στην πολυσυλλεκτικότητα και τη βαθιά ιστορική γνώση που χαρακτηρίζει το μουσικό ύφος της εποχής μας.
Συντελεστές: Σολίστ: Μάριος Φραγκούλης Deborah Myers, Νίκος Σπανάτης, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ, με διευθυντή τον Λουκά Καρυτινό, η Χορωδία ΕΡΤ, υπό τη διδασκαλία του Αγαθάγγελου Γεωργακάκου, η Ακαδημαϊκή Χορωδία Νέων Αθηνών, υπό τη διδασκαλία του Νίκου Μαλιάρας, η Παιδική Χορωδία Rosarte, υπό τη διδασκαλία της Ρόζης Μαστροσάββα.
Το Σάββατο 8 Οκτωβρίου, στις 9μμ, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
Μουσική δωματίου
Στο πλαίσιο του Κύκλου «Ελληνες Σολίστ» παρουσιάζεται το καταξιωμένο τρίο που αποτελούν οι: Εdua Zadory στο βιολί, Aare Tammesalu στο βιολοντσέλο και η Αλεξάνδρα Νομίδου στο πιάνο.
Η μουσική δωματίου γεννήθηκε από την ανάγκη των ανθρώπων να επενδύουν τις κοινωνικές συναθροίσεις τους με (καλή) μουσική. Συνθέτες όπως ο Χάιντν και ο Σούμπερτ φρόντισαν ώστε να τις συνοδεύουν με μουσική καλλιτεχνικής ομορφιάς, αξίας και ποιότητας, παρά τη φαινομενική της απλότητα. Ωστόσο, τα μεταγενέστερα ρομαντικά τρίο, όπως το Τρίο με πιάνο αρ. 2 του Μέντελσον, άρχισαν να θέτουν νέες προκλήσεις στους εκάστοτε εκτελεστές, εισάγοντας ανενδοίαστα το ζητούμενο της δεξιοτεχνικής λάμψης. Και αν μεταφερθούμε στην Αργεντινή του 20ού αιώνα, εκεί θα διαπιστώσουμε πόσο ο εγχώριος περήφανος και αισθησιακός χορός του τάνγκο διείσδυσε στη μουσική δωματίου, χάρη στο αστείρευτο ταλέντο του Άστορ Πιατσόλα. Θα ακουστούν: Franz Schubert: Νυχτερινό για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 148 (D. 897) Felix Mendelssohn: Τρίο με πιάνο αρ. 2 σε ντο ελάσσονα, έργο 66. Joseph Haydn: Τρίο με πιάνο αρ. 43 σε ντο μείζονα, Hob. XV:27. Astor Piazzolla: Oblivion (εκδοχή για τρίο με πιάνο)- ενορχήστρωση Jose Bragato Ιnvierno porteño (Χειμώνας του Μπουένος Άιρες), από το έργο Las cuatro estaciones portenas (Οι τέσσερις εποχές του Μπουένος Άιρες) (εκδοχή για τρίο με πιάνο) – ενορχήστρωση José Bragato. Libertango (ενορχήστρωση Theo)
Την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος.
Ο ήχος της κραυγής
Το νεοσύστατο ντουέτο «Duo Vocialo», που δημιούργησαν ο δραστήριος μουσικός και ερευνητής Χρήστος Μαρίνος και η εξίσου ανήσυχη μεσόφωνος Ιωάννα Βρακατσέλη, σε μια συναυλία αφιερωμένη στον ήχο της κραυγής των ανθρώπων που βίωσαν ανθρωπιστικές καταστροφές όπως η Μικρασιατική Καταστροφή, το Ολοκαύτωμα, η Χιροσίμα, η Γενοκτονία των Ποντίων και η τρέχουσα προσφυγική κρίση. Η συναυλία με τίτλο «Ο ήχος της κραυγής» εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Σε αυτή την ξεχωριστή συναυλία, το Duo Vocialο θα ερμηνεύσει σημαντικά έργα συνθετών που εκφράζουν μια βαθιά συγκίνηση.
«Όταν τα εγκλήματα αρχίζουν να συσσωρεύονται, γίνονται αόρατα. Όταν τα βάσανα γίνονται ανυπόφορα, οι κραυγές δεν ακούγονται πια», έγραψε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, διεισδυτικός χρονογράφος της πιο απάνθρωπης περιόδου του 20ού αιώνα. Η συναυλία φιλοδοξεί ακριβώς να δώσει ήχο στην κραυγή των ανθρώπων που βίωσαν ή βιώνουν κάποιες από τις οξύτερες ανθρωπιστικές κρίσεις του 20ού και του 21ου αιώνα. Κεντρική θέση στο πρόγραμμα κατέχουν δύο αναθέσεις έργων στις Ελληνίδες συνθέτριες Φωτεινή Τρυφεροπούλου και Μαρία Δελή, που αναφέρονται αντίστοιχα στη Μικρασιατική Καταστροφή με τις συνακόλουθες γενοκτονίες και σε μαρτυρίες επιζώντων από πολέμους, εθνοκαθάρσεις και σφαγές.
Τα νέα έργα πλαισιώνονται από συνθέσεις, ενίοτε σε πρώτες εκτελέσεις, δημιουργών όπως οι Ίλζε Βέμπερ, Γκίντεον Κλάιν και Βίκτορ Ούλμαν (άλλοτε τροφίμων του γκέτο του Τερεζίν, που άφησαν την τελευταία τους πνοή στα στρατόπεδα του Άουσβιτς και του Φύρστενγκρούμπε), καθώς και των σύγχρονων συνθετών Δημήτρη Τερζάκη, Μοχάμεντ Φεϊρούζ και Τζουλιάνας Χολ – όλες τους σπαρακτικά δείγματα της σκληρότητας του ανθρώπου προς τον άνθρωπο.
Η κοινή τους αγάπη της Ιωάννας Βρακατσέλη και του Χρήστου Μαρίνου για το λόγιο τραγούδι και η νησιώτικη καταγωγή τους γέννησαν το Duo Vocialo, ένα λογοπαίγνιο μεταξύ voce (φωνής) και λαλιάς. Το φθινόπωρο του 2021 ξεκίνησε επίσημα και η διά ζώσης συνεργασία τους, με σκοπό την παρουσίαση και ηχογράφηση έργων για φωνή και πιάνο του 20ού και του 21ου αιώνα, κυρίως Ελλήνων και Ελληνίδων συνθετών, τα οποία είτε ακούγονται σπάνια είτε ερμηνεύονται για πρώτη φορά.
Την Κυριακή 9 Οκτωβρίου, στις 7.30μμ, στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη με δελτία εισόδου, τα οποία θα διανέμονται αποκλειστικά μέσω της ticket services.