Φωτογραφία: Νικόλας Κοκοβλής
Τo νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή συνιστά, κατά τους γνωρίζοντες, μία ακόμη προσπάθεια του Κωστή Χατζηδάκη και της κυβέρνησης να επιβάλλουν, δια της τεθλασμένης, το νεοφιλελεύθερο μοντέλο στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας. Να επιβάλλουν γράψαμε; Λάθος. Το έχουν επιβάλλει ήδη, η σωστή φράση εδώ είναι να ενισχύσουν περαιτέρω.
Καταργούνται οι πρόωρες
Απόδειξη: Αν και πλέον δεν βρισκόμαστε, τυπικά τουλάχιστον, κάτω από μνημονιακούς καταναγκασμούς, το νομοσχέδιο Χατζηδάκη σπεύδει να καταργήσει ουσιαστικά τις πρόωρες συντάξεις στο δημόσιο τομέα δηλώνοντας μάλιστα ότι "δεν αιφνιδιάζουμε κανέναν". Το μέτρο αφορά ασφαλισμένους, που συμπλήρωσαν ή συμπληρώνουν (μέσω αναδρομικής εξαγοράς) 25 έτη ασφάλισης με πραγματικά ή πλασματικά έτη, την περίοδο 2010-2012 και έβγαιναν σε μειωμένη σύνταξη στα 55, στα 56, στα 58 ή στα 60 έτη.
Δίνει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Διονύσης Τεμπονέρας σε πρόσφατο άρθρο του στον ιστότοπο ieidideis.gr. Το παραθέτουμε αυτούσιο: «Δημόσιος υπάλληλος, που είχε συμπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας το 2011 και γεννήθηκε την 1.1.1967 δε συμπληρώνει τα 56 έτη μέχρι και 31.12.2022. Με βάση τη νομοθεσία που ίσχυε δικαιούταν μειωμένη σύνταξη στα 56. Με την νέα διάταξη θα δικαιούται μειωμένη σύνταξη, μόλις συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας του. Βρίσκεται λοιπόν αντιμέτωπος με αύξηση ορίων ηλικίας 6 ετών, με βάση το «μίνι ασφαλιστικό νομοσχέδιο Χατζηδακη», επειδή είχε την ατυχία, να γεννηθεί 1 μέρα αργότερα…!»
Αξίζει εδώ να αναφερθεί ότι οι πρόωρες συντάξεις ήταν μικρές και διατηρούσαν το μικρό τους ύψος για πάντα. Επιλέγονταν όμως για λόγους στενά προσωπικούς που πολλές φορές είχαν να κάνουν με την οικογενειακή κατάσταση ή και θέματα υγείας.
Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων: Όλα έτοιμα για πλιάτσικο
Εκεί όμως που το νομοσχέδιο ξεδιπλώνει με ευκολία το σύνολο της νεοφιλελεύθερης λογικής του είναι στις διατάξεις για τη διαχείριση της περιουσίας του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων. Έχοντας ως βάση την αντίστοιχη πρακτική που εφαρμόστηκε με την περιουσία του ΕΦΚΑ, ο κ. Χατζηδάκης μπαίνει ως ταύρος σε υαλοπωλείο με στόχο να μην αφήσει τίποτα όρθιο.
Τα πρόσωπα-κλειδί στο μοντέλο που θα εφαρμοστεί στο ΜΤΠΥ είναι δύο: Ο ίδιος ο υπουργός (ή ο εκάστοτε υπουργός) και ο διοικητής που θα διορίζεται από τον υπουργό. Ο διοικητής θα είναι πρακτικά ένα πρόσωπο που δεν θα δίνει αναφορά σε κανέναν και δεν θα ελέγχεται από κανέναν, παρά μόνο από τον υπουργό Εργασίας.
Θα είναι μέχρι και διανομέας των πιστώσεων του οργανισμού και ο μοναδικός υπεύθυνος για όλες τις υπηρεσιακές μεταβολές των υπαλλήλων. Ένας μικρός πάπας στο... βατικανό του εν λόγω ταμείου. Τα δε προσόντα που ορίστηκαν για την πρόσληψή του μπορεί να τα έχει πλέον ο καθένας, δεν απαιτείται κάτι άλλο εκτός από πτυχίο ΑΕΙ και "συναφή" εμπειρία χωρίς να προσδιορίζεται κάτι άλλο.
Πέντε από τα εννέα μέλη του διοικητικού συμβουλίου θα επιλέγονται επίσης από τον υπουργό ενώ καταργείται η διάταξη που προέβλεπε ότι υποχρεωτικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου διορίζονταν ένας υψηλόβαθμος δικαστικός και δύο υψηλόβαθμα στελέχη υπουργείων. Ο διοικητής θα είναι και πρόεδρος του ΔΣ ενώ η υπόλοιπη σύνθεση θα είναι ουσιαστικά της αρεσκείας της εκάστοτε πολιτικής εξουσίας του υπουργείου.
Όλα αυτά για ένα ταμείο υγιές, που δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και με στόχο να δίνονται "περισσότερο αξιοπρεπή μερίσματα" στους μετόχους. Ο κ. Χατζηδάκης ισχυρίζεται ότι το αρχικό κεφάλαιο του ταμείου έχει μειωθεί κατά 63% ανά τις δεκαετίες, ωστόσο δεν μάς διευκρινίζει ποιους σκοπούς θα εξυπηρετήσει το εντελώς αυθαίρετο μοντέλο εξουσίας που προωθεί για το ΜΤΠΥ. Ένας, δηλαδή, πανίσχυρος διοικητής καλείται να φέρει την οικονομική άνοιξη και για να το καταφέρει αυτό θα πρέπει ουσιαστικά να είναι ανέγγιχτος από κάθε είδους έλεγχο αφού, μεταξύ άλλων προβλέπεται, ότι δεν θα έχει το παραμικρό πειθαρχικό κώλυμα. Αλήθεια, ποιος θα είναι άραγε ο μισθός αυτού του πανίσχυρου διοικητή; Αν κρίνουμε από τις προηγούμενες επιλογές του κ. Χατζηδάκη για στελέχη του ΕΦΚΑ που ήρθαν ορμητικά από την αγορά αλλά για στελέχη της ΔΕΗ, δεν θα πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι.
Τέλος, στο νομοσχέδιο υπάρχει ρύθμιση με την οποία υποτίθεται ότι μειώνεται ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του ο ΕΦΚΑ για να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις, από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές, σε δέκα χρόνια, από είκοσι χρόνια. Κανένας ενθουσιασμός! Η ρύθμιση αφορά ουσιαστικά μόνο το 0,58% των χρεών που διαχειρίζεται το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών και δεν σχετίζεται με βεβαιωμένες οφειλές, παρά τα αντιθέτως θρυλούμενα. Πρόκειται, κοντολογίς, για ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα που εξυπηρετεί και τα προεκλογικά κυβερνητικά αφηγήματα που σιγά-σιγά διατυπώνονται.