Δημοσιεύθηκε στις 20/01 το ΦΕΚ που ρυθμίζει τον χρόνο, τον τρόπο και τις προϋποθέσεις καταβολής ενός ακόμα pass που χορηγεί η κυβέρνηση. Το market pass ή food pass θα χορηγείται από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούλιο, με σκοπό να περιορίσει οικονομικές απώλειες εισοδημάτων από την ακρίβεια και τις ανατιμήσεις των τελευταίων 18 μηνών. Απαραίτητη προϋπόθεση για την οικονομική ενίσχυση είναι η υποβολή αίτησης στο gov.gr έως την 15η Μαρτίου.

Τα εισοδηματικά κριτήρια του pass είναι: 16.000 ευρώ για άγαμο, 24.000 ευρώ για έγγαμο ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης. Το ποσό προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο. Για μονογονεϊκή οικογένεια, εισόδημα έως 24.000 ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται κατά 5.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.

Ως προϋπόθεση ορίζεται και η αξία της ακίνητης περιουσίας. Να μην υπερβαίνει το ποσό των 250.000 ευρώ για τους άγαμους και το ποσό των 400.000 ευρώ για τους έγγαμους ή τα μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες.

Ακόμα, για να γίνει χορήγηση του market pass, το μηνιαίο ύψος των αγορών πρέπει να ανέρχεται σε 220 ευρώ για μονομελές νοικοκυριό και αυξανόμενο κατά 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού. Το νέο pass θα επιδοτεί το 10% των αγορών ενός νοικοκυριού (22 ευρώ για μονομελές, 52 ευρώ για τετραμελής οικογένεια κοκ).

Η πίστωση των χρημάτων μπορεί να γίνεται είτε σε ψηφιακή κάρτα, όπου το ποσό θα σωρεύεται και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε νέες αγορές τροφίμων (υποχρεωτική η χρήση smartphone), είτε να κατατίθεται το ποσό σε τραπεζικό λογαριασμό, με μείωση όμως 20%!

«Η επιδοματική πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση ελάχιστα έως καθόλου αναχαιτίζει το κύμα της ακρίβειας. Για το food pass μπαίνουν κάποια κριτήρια, εισοδηματικά και ακίνητης περιουσίας. Θεωρούμε ότι το κριτήριο της ακίνητης περιουσίας δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Το εισόδημα θα έπρεπε να είναι το μόνο κριτήριο», σχολίασε στην «Εποχή» η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου.

«Μία άλλη αδικία είναι ότι άμα δεν έχει ψηφιακή κάρτα και κατατίθεται στον λογαριασμό του, θα κατατίθεται ποσό μειωμένο κατά 20%. Αυτοί που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν ψηφιακή κάρτα είναι κυρίως άτομα στην περιφέρεια, άτομα σε ευάλωτες κατηγορίες, ηλικιωμένα. Είναι μεγάλη αδικία», συμπλήρωσε.

Η κυβέρνηση πέρα από το market pass που θα θέσει σε εφαρμογή, έχει εν ενεργεία και το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο υποστηρίζει πως συγκρατεί αποτελεσματικά την άνοδο των τιμών. Αυτό που δεν διευκρινίζεται όλο αυτό το διάστημα είναι πως λαμβάνεται από τις αρμόδιες αρχές ως σημείο σύγκρισης των τιμών «πριν το καλάθι» η 3η Οκτωβρίου 2022. Ημερομηνία που είχαν καταγραφεί ήδη τεράστιες ανατιμήσεις, ακόμα και άνω του 10%. Δηλαδή, μπορεί ένα προϊόν τους τελευταίους 18 μήνες του πληθωρισμού να έχει καταγράψει άνοδο 10% στην τιμή. Μπαίνει στο καλάθι για μία εβδομάδα, μειώνεται 5% η τιμή συγκριτικά με την 3η Οκτωβρίου, πανηγυρίζει το υπουργείο πως έχει αποτελεσματικότητα το μέτρο, βγαίνει από το καλάθι, επιστρέφει στην αρχική του –αυξημένη– τιμή και όλα καλά...

Η νέα έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ «γκρεμίζει» το κυβερνητικό αφήγημα για το καλάθι του νοικοκυριού. Ενδεικτικά, το 54,3% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι δεν αγοράζει προϊόντα που ανήκουν στο καλάθι. Το 39% απάντησε ότι βρίσκει πιο φθηνά προϊόντα από αυτά που περιλαμβάνονται σε αυτό. Το 40,2% δήλωσε καθόλου ευχαριστημένο από τη χρήση του καλαθιού, το 37% λίγο ευχαριστημένο, ενώ πολύ ή πάρα πολύ ευχαριστημένο δηλώνει μόλις το 12,7%. «Θα έπρεπε να βλέπουμε μία αποκλιμάκωση των τιμών γενικότερα. Δεν λειτούργησε με αυτό τον τρόπο. Αντίθετα, μπήκε ο καινούργιος χρόνος με αυξήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά», σημειώνει η Π.Καλαποθαράκου.

Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για τον Δεκέμβριο 2022, οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο είχαν αυξηθεί κατά 15,6% σε ετήσια βάση (18,2% ο ευρωπαϊκός μέσος όρος). Ενδεικτικά, η τιμή του γιαουρτιού αυξήθηκε κατά 26,6% στην Ελλάδα (23,6% ευρωπαϊκός μ.ο.), το χοιρινό κρέας 19,7% (18,4% ευρωπαϊκός μ.ο.), οι πατάτες 22% (20,6% ευρωπαϊκός μ.ο.).

Η σύγκριση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη και τον μέσο όρο οφείλει να συμπεριλάβει και το δεδομένο πως η Ελλάδα βρίσκεται «στον πάτο», στην προτελευταία θέση, στην αγοραστική δύναμη των μισθών εντός της ΕΕ (eurostat, Ioύνιος 2022). Ενώ το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ καταγράφει απώλεια έως και 40% της αγοραστικής δύναμης των κατώτατων μισθών, εξαιτίας της ακρίβειας και των ανατιμήσεων. Επομένως, η σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο δεν αφήνει περιθώρια πανηγυρισμών, ούτε φανερώνει αποτελεσματικότητα των κυβερνητικών «καλαθιών» και των ...pass.

Την ίδια στιγμή η Π. Καλαποθαράκου αναφέρει ανήθικες πρακτικές των βιομηχανιών που μικραίνουν τις ποσότητες των προϊόντων, αλλά κρατούν την ίδια τιμή ή και την αυξάνουν περαιτέρω. «Έχουμε καταγγελίες από καταναλωτές για τις συσκευασίες σε πλήθος προϊόντων. Τυριά συσκευασμένα, γιαούρτια, βούτυρα, απορρυπαντικά. Έχουν μειώσει την ποσότητα και η συσκευασία παραμένει ίδια. Στην καλύτερη περίπτωση έχει μείνει η τιμή ίδια και στη χειρότερη περίπτωση –που είναι και πιο πιθανή– έχουν προχωρήσει και σε αυξήσεις. Το ζήτημα είναι ότι οι βιομηχανίες γράφουν στην ετικέτα το βάρος. Όμως η πρακτική αυτή είναι στα όρια της νομιμότητας. Θα πρέπει να υπάρξει έλεγχος από το υπουργείο κατά πόσο οι αυξήσεις που γίνονται αγγίζουν τα όρια της αισχροκέρδειας. Θα την χαρακτήριζα ανέντιμη συμπεριφορά των επιχειρήσεων απέναντι στον καταναλωτή. Δεν έχουν απορροφήσει καθόλου κάποιο ποσοστό των αυξήσεων».

 

Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet