Maximo Diego Pujol

«Cuatro Argentinas»

Γιώργος Τοσικιάν, κιθάρα

Brilliant Classics, 2022

 

Έχω ήδη γράψει πως έχω συνδέσει την ενασχόλησή μου με την παρουσίαση των δίσκων με ένα σταθερό ενδιαφέρον -εμμονή θα το έλεγα- με την πορεία και την εξέλιξη κάποιων μουσικών που το ταλέντο τους ήταν δεδομένο και φανερό από τα πρώτα τους βήματα. Ένας από αυτούς είναι και ο κιθαριστής Γιώργος Τοσικιάν.

Ο Γιώργος Τοσικιάν σε έλκει ως καλλιτεχνική προσωπικότητα για τις ενδιαφέρουσες επιλογές του, για τη δεξιοτεχνία του που ανταποκρίνεται σε υψηλών απαιτήσεων έργα και τέλος για την πλούσια σε συναισθηματικές αποχρώσεις ερμηνεία του.

Στην σπουδαία ελληνική κιθαριστική οικογένεια έγινε δικαιωματικά μέλος ως αριστούχος μαθητής του Ιάκωβου Καλονιάν με παράλληλη μαθητεία σε σεμινάρια επίσης καταξιωμένων κιθαριστών των Manuel Barrueco, Roland Dyens, Oscar Ghiglia, Ευάγγελου Ασημακόπουλου και Λίζας Ζώη. Η «Εποχή» χαιρέτισε με ενθουσιασμό την πρώτη δισκογραφική του δουλειά το 2011, το άλμπουμ «Guitar Music by Greek Composers» και τον Γενάρη του 2018 θεώρησε ως μεγάλο έπαθλο αναγνώρισης το γεγονός ότι ο δίσκος του «Tiersen - La palge» σηματοδότησε το ντεμπούτο του στον κατάλογο μιας από τις πλέον έγκυρες δισκογραφικές εταιρείες στον κόσμο, της Brilliant Classics.

Δύο χρόνια μετά επανέρχεται παγιώνοντας τη θέση του στη διεθνή δισκογραφία με ακόμα ένα άλμπουμ στον κατάλογο της Brilliant Classics που περιλαμβάνει μουσική του αργεντινού συνθέτη Maximo Diego Pujol.

Ο Maximo Diego Pujol σήμερα είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους αργεντινούς συνθέτες της κιθάρας. Τα έργα του ερμηνεύονται και ηχογραφούνται σε όλο τον κόσμο και μελετώνται σε Master Classes και συνέδρια στα πιο διάσημα διεθνή φεστιβάλ αφιερωμένα στην κιθάρα. Γεννημένος στο Μπουένος Άιρες δεν ήταν δυνατόν να μην λατρέψει κάθε πτυχή της μουσικής tango. Μάλιστα έπαιξε ως σολίστ ή ως συνοδός τάνγκο και milongas σε νυχτερινά κέντρα συχνά με γνωστούς αστέρες του τάνγκο και βεβαίως μελέτησε και επηρεάστηκε από πρωτοπόρους συνθέτες tango όπως ο Astor Piazzolla. Αναπόφευκτα στις συνθέσεις του ο Pujol ενέχει έντονα το στοιχείο της παράδοσης εκφρασμένο μέσα από τις προσωπικές του εμπειρίες, όπως τον έχουν διαμορφώσει ως καλλιτέχνη. Η μουσική του έχει την πανανθρώπινη έκφραση των συναισθημάτων όπως η μελαγχολία, η νοσταλγία, το πάθος, ο θυμός και η αγάπη. Οδηγούμενος από ένα υψηλού επιπέδου κριτήριο αλλά και ακούγοντας τη φωνή της καρδιάς του, ο Γιώργος Τοσικιάν επιλέγει να ερμηνεύσει τέσσερα από τα πιο εμβληματικά έργα του Maximo Diego Pujol.

Το πρώτο έργο του δίσκου είναι το «Variaciones sobre un tema de Atahualpa Yupanqui», βασίζεται στη σύνθεση «Lloran las ramas del viento (vidala liturgica)», μια δυνατή και συγκινητική μελωδία του Atahualpa Yupanqui για την ταινία «Horizontes de piedra», βασισμένη στο μυθιστόρημά του Cerro Bayo. Η Vidala είναι ένα παλιό είδος λαϊκής μουσικής της βρειοδυτικής Αργεντινής, βασικό στοιχείο στις εορταστικές και ιερές τελετές των κοινοτήτων των Άνδεων. Με αυτό το έργο ο Pujol αποτίει φόρο τιμής στον τραγουδοποιό, κιθαρίστα και συγγραφέα Atahualpa Yupanqui, τον σημαντικότερο Αργεντινό λαϊκό μουσικό του 20ού αιώνα. Ακολουθεί μια ακόμη σύνθεση αφιερωμένη σε έναν αργεντινό μουσικό η «Elegía por la muerte de un tanguero». Ένα λυρικό μελαγχολικό τριμερές έργο αφιερωμένο στον Astor Piazzolla. Στο τέλος, ο συνθέτης χρησιμοποιεί μια φράση από το «La muerte del angel» του Astor Piazzolla, χαιρετίζοντας τον μεγάλο μαέστρο.

Έχει πολύ ενδιαφέρον που ο Τοσικιάν επέλεξε να ερμηνεύσει τη «Sonatina», ένα από τα πρώτα νεανικά έργα του συνθέτη, γραμμένο μάλιστα για την τελική εξέταση Μορφολογίας στο ωδείο και που κέρδισε το πρώτο βραβείο σε διαγωνισμούς κύρους στην Αργεντινή. Η σύνθεση τιμήθηκε επίσης με το πρώτο βραβείο από μια κριτική επιτροπή που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τον Leo Brouwer στο Carrefour Mondial de la Guitare στη Μαρτινίκα. Ένα γοητευτικό άκουσμα με ρυθμικό πλούτο, ζωντάνια, βιρτουόζικη ενέργεια, συχνές λυρικές στιγμές αργεντίνικους χορευτικούς ρυθμούς και μελωδίες, Τελευταίο έργο είναι η «Suite del Plata», no.1 αποτελείται από πέντε μουσικά κομμάτια από την περιοχή που είναι γνωστή ως «La Cuenca del Plata», μια εκτεταμένη περιοχή γύρω από τον Ρίο ντε λα Πλάτα και τους παραποτάμους του, απ’ όπου αναδύθηκε μια πλούσια ποικιλία χορών, δημοφιλή τραγούδια και μουσικά είδη που συνυπάρχουν ακόμη και σήμερα. Πρόκειται για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ακούσματα του δίσκου. Αρχή με το ατμοσφαιρικό Πρελούδιο, ακολουθεί ένα ρομαντικό Tango και μια νοσταλγική Milonga. Το τέταρτο μέρος, η Murga, είναι μια μορφή λαϊκής μουσικής που παίζεται στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης, στον Παναμά και την Αργεντινή. Τέλος η Candombe, ένας ενεργητικός χορός ουρουγουανής καταγωγής, ολοκληρώνει το έργο.

Ο Γιώργος Τοσικιάν με την ερμηνεία του στο «Cuatro Argentinas» καταργεί τα σύνορα της μουσικής τοπογραφίας και επιστρατεύει τη δεξιοτεχνία του στην εκτέλεση ενός απαιτητικού κιθαριστικού ρεπερτορίου.

Ένα κόσμημα για τη δισκοθήκη σας.

Καλή σας ακρόαση.

 

Λιάνα Μαλανδρενιώτη Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet