Επιμέλεια Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr 



Μουσικοί περίπατοι στα μουσεία 

H δράση Μουσικοί Περίπατοι στα Μουσεία ξεκινά με συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο πρώτο Μουσείο της χώρας και  φιλοδοξεί να συνδέσει αρμονικά τη μουσική με την αριστουργηματική τέχνη της αρχαιότητας. Τα έργα των Alexander Borodin και Antonín Leopold Dvořák που θα ερμηνεύσει το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών (Γιώργος Μάνδυλας και Παναγιώτης Τζιώτης: βιολί, Πάρις Αναστασιάδης: βιόλα, Ισίδωρος Σιδέρης: βιολοντσέλο) και ο σολίστ Στέφανος Νάσος στο πιάνο, πρόκειται να αναδείξουν ιδανικά το ιστορικό και πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής των ευρωπαίων περιηγητών στην Αθήνα, που αποτελεί το θέμα της τρέχουσας περιοδικής έκθεσης του Μουσείου: «Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια…: Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος - 19ος αιώνας». 
Μετά από τη μουσική τους περιήγηση, οι επισκέπτες της βραδιάς, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν την ατμόσφαιρα της Αθήνας της εποχής εκείνης στην έκθεση, περπατώντας στα βήματα των περιηγητών, με την καθοδήγηση των αρχαιολόγων του Μουσείου. 
Την ίδια βραδιά θα παρουσιαστεί το συλλεκτικό ημερολόγιο του 2016 από τις εκδόσεις του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, με θέμα την ιστορία, την προσφορά και τις δράσεις του Αρχαιολογικού Μουσείου, που συμπληρώνει το 2016 τα 150 χρόνια από τη θεμελίωσή του (1866-2016).
Την Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου, στις 7μ.μ. Η παρακολούθηση της συναυλίας και της παρουσίασης της έκθεσης είναι ελεύθερη, με την προμήθεια του εισιτηρίου εισόδου στο Μουσείο. 


Το αριστουργηματικό ορατόριο του Χέντελ

Η Καμεράτα και ο μαέστρος της, Γιώργος Πέτρου, υποδέχονται τα φετινά Χριστούγεννα προσφέροντας στο κοινό ένα αριστουργηματικό έργο της δυτικής θρησκευτικής μουσικής, τον Μεσσία, του Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ. Ο Μεσσίας το δημοφιλέστερο ίσως θρησκευτικό έργο όλων των εποχών, εξακολουθεί να μαγεύει τους ακροατές 250 χρόνια μετά το θάνατο του δημιουργού του
Το φημισμένο μουσικό σύνολο θα παρουσιάσει το εμβληματικό ορατόριο του γερμανού συνθέτη με όργανα εποχής, σε μια εκδοχή βασισμένη στην πρώτη εκτέλεση του έργου το 1742 στο Δουβλίνο. Το αγγλικό ποιητικό κείμενο του ορατορίου, το οποίο βασίζεται κυρίως σε αποσπάσματα της Καινής Διαθήκης (Προφητείες, Ψαλμοί, Ευαγγέλια, Επιστολές Παύλου, Αποκάλυψη Ιωάννου), φέρει την υπογραφή του Τσαρλς Τζένενς. Τέσσερις διακεκριμένοι έλληνες μονωδοί θα συμμετάσχουν στη μία και μοναδική αυτή συναυλία: η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, η μετζοσοπράνο Μαίρη-Έλεν Νέζη, ο τενόρος Γιάννης Φίλιας και ο μπάσος Πέτρος Μαγουλάς. Μαζί τους, το φωνητικό σύνολο Armonia Atenea.
Το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου, στις 9μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής (αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη). Τιμές εισιτηρίων: από 50 εως 14 ευρώ, 7,50 (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 9,50 (65+, πολύτεκνοι). 


Ο Ν. Μαυρουδής για τον Μ. Χατζιδάκι

Δύο ενδιαφέρουσες συναντήσεις - ομιλίες του Νότη Μαυρουδή εστιασμένες στο έργο και την προσφορά του Μάνου Χατζιδάκι φιλοξενούνται στο πλαίσιο του Ελεύθερου Εργαστηρίου Μουσικής Παιδείας, το οποίο αποτελεί βασική δραστηριότητα της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη».
Στην πρώτη, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου και είχα τη χαρά να παρακολουθήσω, ο Νότης Μαυρουδής με εύγλωττο λόγο και με τη βοήθεια οπτικοαουστικών μέσων ανθολόγησε με ζηλευτή οικονομία, τραγούδια, ιστορίες αλλά και προσωπικά βιώματα υποστηρίζοντας την άποψη του ότι «το τραγούδι είναι σημαία του ελληνικού πολιτισμού». Ο καταξιωμένος τραγουδοποιός, συνθέτης, κιθαριστής και χρονογράφος Νότης Μαυρουδής, που είναι ο μόνος ο οποίος έχει συνθέσει κύκλο τραγουδιών σε ποίηση Μάνου Χατζιδάκι, περιγράφει το αντικείμενο των ομιλιών του ως ακολούθως:
Είναι από τους δημιουργούς που δεν μπορείς να περιοριστείς μόνο σε μία του διάσταση γιατί θα λείπει ένα τεράστιο υπόλοιπο της παρουσίας του και της προσωπικότητάς του. Δεν είναι η περίπτωση απλώς ενός καλού και ώριμου συνθέτη, αλλά ενός προκλητικού ανατροπέα του πνεύματος της μεταπολεμικής περιόδου. Ένας ευπατρίδης που δίχως αυτόν η χώρα, το έθνος, η κοινωνία, θα είχε διαφορετική πορεία. Η μουσική, το τραγούδι, ο κινηματογράφος, το θέατρο, η ορχηστρική μουσική, η μελοποίηση, η σχέση με τον ελληνικό λόγο, οι σκέψεις του πάνω στα καθημερινά θέματα, ο λυρικός και ο ερωτικός στοχασμός του, ήταν προσφορά ανεκτίμητη και ουσιαστική προίκα που μας υποχρεώνει να την κρατήσουμε ζωντανή, αρκεί να την κατανοήσουμε σε όλο το βάθος…
Το θέμα της δεύτερης συνάντησης είναι: «Συνθέτης - δημιουργός - τραγουδοποιός - μουσουργός. Μια προσπάθεια ορισμού εννοιών με αφορμή το έργο του».
Την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου, στις 6μ.μ., στην αίθουσα εκδηλώσεων της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης. Για κρατήσεις και κόστος συμμετοχής, επικοινωνήστε στο 210 7282571. 


«Ο Μίκης των παιδιών»

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 90 χρόνια του μεγάλου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη παρουσιάζεται το έργο του συνθέτη «40 Τραγούδια για παιδάκια και παιδιά» με την πολυβραβευμένη Παιδική και Νεανική Χορωδία Rosarte υπό τη μουσική καθοδήγηση και διδασκαλία της καταξιωμένης Ρόζης Μαστροσάββα.
Η συνθετική ικανότητα του Μίκη Θεοδωράκη φαίνεται ήδη από τα πρώτα του τραγούδια, τα οποία, αν και συνέθεσε σε ηλικία μόλις 12 και 13 ετών, έχουν άρτια μορφολογική δομή, υπέροχη μελωδία, ολοκληρωμένη συνθετική πρόταση με ισορροπία και αισθητικό αποτέλεσμα. Το πρώτο τραγούδι του είναι «Το καραβάκι», το οποίο έγραψε στην Πάτρα το 1937 σε ηλικία 12 ετών. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο συνθέτης στο εισαγωγικό σημείωμα της δισκογραφικής έκδοσης των Τραγουδιών για Παιδιά, τα περισσότερα τραγούδια γράφτηκαν «μέσα στην παγωνιά της Ιστορίας, στη δοκιμασία του ’40, στην πρώτη μου εφηβεία» και αποτελούν τις πρώτες απόπειρες του συνθέτη να μελοποιήσει ποιήματα και στίχους από τον Βασίλη Ρώτα και τον Κωστή Παλαμά, μέχρι τον Διονύσιο Σολωμό και την Αντιγόνη Μεταξά (η γνωστή ραδιοφωνική «θεία Λένα»).
Σάββατο 12 και Κυριακή 13 Δεκεμβρίου, στις 7μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής (αίθουσα «Banquet»). Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ.

 
Ρεσιτάλ κιθάρας Ιάκωβου Κολανιάν 

Ο Σύλλογος Ελληνοαρμενικής Φιλίας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων των 100 χρόνων από τη Γενοκτονία των Αρμενίων, διοργανώνει ρεσιτάλ κιθάρας, υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Δημοκρατίας της Αρμενίας, με έργα Αρμενίων συνθετών και παραδοσιακής αρμενικής μουσικής, με τον διακεκριμένο κιθαριστή Ιάκωβο Κολανιάν . Ο καλλιτέχνης θα ανοίξει το πρόγραμμα με έργα του εθνικού συνθέτη της Αρμενίας Γκομιτάς (1869-1935). Στη συνέχεια θα ερμηνεύσει δύο συνθέσεις του Τατούλ Αλτουνιάν (1901-1973) που έχουν έντονα παραδοσιακό ύφος. Θ’ ακολουθήσει ο αισθαντικός χορός «Enzeli» του Αλεξάντερ Σπεντιαριάν (1871- 1928) και το πρώτο μέρος του προγράμματος θα κλείσει με έναν παραδοσιακό αρμενικό χορό, το «Dgotsneri bar».Το δεύτερο μέρος θα ξεκινήσει με τη δική του σύνθεση «Voices 1915», που είναι αφιερωμένη στην επέτειο των 100 χρόνων. Στη συνέχεια θα ερμηνεύσει το έργο «Yerevan Erebouni» του Edgar Hovhannisyan (1930-1998), ένα από τα πιο δημοφιλή μουσικά έργα που έγραψε ο συνθέτης, με αφορμή τα 2.750 χρόνια από την ίδρυση της πόλης και πρωτεύουσας της Αρμενίας, Ερεβάν. Θ’ ακολουθήσει το Βαλς από το πολύ γνωστό έργο «Μασκαράτα» του Αράμ Χατσαντουριάν (1903-1978) εμπνευσμένο από το ομώνυμο έργο του Λερμόντωφ, «Σπάρτακος». Το πρόγραμμα θα κλείσει με έξι παραδοσιακούς χορούς: «Noubar Noubar», «Ossana», «Naz bar», «Zankezouri» και «Andarain Tsainer». 
Όλα τα έργα που θα ακουστούν είναι διασκευές και μεταγραφές για κιθάρα, του Ι. Κολανιάν. Κατά την εξέλιξη του προγράμματος θα παρεμβάλλονται κείμενα σχετικά με τα έργα και τους συνθέτες, από τον συγγραφέα κ. Σαρκίς Αγαμπατιάν.
Την Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου, στις 7.30μ.μ., στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Κωνσταντινουπολιτών (Δημ. Σούτσου 46, Αθήνα, στάση μετρό «Αμπελόκηποι»).


«Μποέμ» του Πουτσίνι

Δίκαια η Μποέμ θεωρείται η απόλυτη όπερα, μιας και συνδυάζει υπέροχο θέαμα, συγκινητική ιστορία, ακραία συναισθήματα και μοναδική μουσική. Ο Πουτσίνι με τη μουσική του περιγράφει, μεταφέροντας με τρόπο συγκλονιστικό στον θεατή, όλη την παλέτα των συναισθημάτων: από τον μεγάλο έρωτα έως την απόγνωση.
Η υπόθεση αφορά τον έρωτα ανάμεσα στον ποιητή Ροντόλφο και στη ράφτρα Μιμή με φόντο το παγωμένο Χριστουγεννιάτικο Παρίσι, από τη στιγμή που συναντιούνται έως το θάνατο της κοπέλας από φυματίωση. Στο Παρίσι του Τουλούζ Λοτρέκ, με τις παγωμένες σοφίτες και τα καπνισμένα μπιστρό, τοποθέτησε η σπουδαία Λίνα Βερτμίλερ την Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι, επιλέγοντας μια σκηνοθετική γραμμή απολύτως συνεπή στο πνεύμα του έργου. Μια διαχρονική παραγωγή που πρωτοπαρουσιάστηκε από την ΕΛΣ την δεκαετία του '90, καταφέρνει να παραμένει φρέσκια έως και σήμερα και να συγκινεί το κοινό.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρων Μιχαηλίδης θα διευθύνει την Ορχήστρα και την Χορωδία της ΕΛΣ, ενώ στη διανομή συναντούμε πολλούς και διακεκριμένους Έλληνες και ξένους Μονωδούς. Στο ρόλο της Μιμής η Τσέλια Κοστέα, η Έλενα Κελεσίδη (η οποία έχει ερμηνεύσει το ρόλο στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου) και η Άννα Στυλιανάκη, ενώ στο ρόλο του Ροντόλφο ο Ματέο Λίπι και ο Γιάννης Χριστόπουλος. Τον Μαρτσέλο θα ερμηνεύσουν εναλλάξ οι Ματία Ολιβιέρι και Κύρος Πατσαλίδης, ενώ την Μουζέττα ερμηνεύουν η Μαρία Κόκκα και η Μαρία Παλάσκα. Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής. Αναβίωση σκηνοθεσίας: Κατερίνα Πετσατώδη. Σκηνικά - κοστούμια: Eνρίκο Γιομπ. Διεύθυνση Χορωδίας: Aγαθάγγελος Γεωργακάτος. Διεύθυνση Παιδικής Χορωδίας: Μάτα Κατσούλη. 
Στις 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17 Δεκεμβρίου, στις 8μ.μ., στο Θέατρο Ολύμπια. Νέες τιμές εισιτηρίων: από 55 έως 15 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό 10, περιορισμένης ορατότητας από 25 έως 10.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet