Μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπου αποδείχθηκε με αιματηρό τρόπο πως τόσο καιρό τα τρένα κυκλοφορούσαν χωρίς τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, ο φόβος των πολιτών για την κατάσταση που βρίσκονται εν γένει τα μέσα μαζικής μεταφοράς που χρησιμοποιούν, έχει ενταθεί και όχι άδικα. Η «Εποχή» φιλοξενεί στις σελίδες της τις καταγγελίες των εργαζομένων σε λεωφορεία, μέσα σταθερής τροχιάς και αεροναυτιλία για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και απαιτούν άμεση επίλυση.

 

 

 

Η σιωπηρή ιδιωτικοποίηση της ΟΣΥ

 

Πριν λίγες μέρες όχημα των ΚΤΕΛ που εκτελεί δρομολόγια αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη ξαφνικά ανεφλέγη, με τους επιβάτες να τρέχουν να βγουν εν μέσω καπνών, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν θύματα. Στην Αθήνα, δέκα μέρες περίπου αργότερα, έπεσε μέρος της οροφής του λεωφορείου 040 ενώ βρισκόταν εν κινήσει. Από τύχη πάλι, δεν τραυματίστηκε κανένας επιβάτης.

Όσο και αν τέτοιες ειδήσεις θα έπρεπε να μας φαίνονται αδιανόητες, δυστυχώς όσες και όσοι κυκλοφορούμε με ΜΜΜ, δεν πέφτουμε από τα σύννεφα. Οχήματα-σαράβαλα που τρίζουν σαν να πρόκειται να διαλυθούν σε κάθε στροφή, βρώμικο εσωτερικό, παστωμένοι επιβάτες λόγω των μη επαρκών δρομολογίων, που συγκρούονται μεταξύ τους σε κάθε απότομο φρενάρισμα.

«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λεωφορεία δεν είναι σημερινά. Εδώ και μία δεκαετία ο στόλος βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, λόγω μη ανανέωσης. Αυτή τη στιγμή στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορούν λεωφορεία 30 ετών. Τα διπλά που είναι λίγο “νεότερα”, όπως το 040 που έπεσε η οροφή του, είναι 25 ετών», περιγράφει την κατάσταση στην «Εποχή» ο Απόστολος Κασιμέρης, εργαζόμενος της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και μέλος της Ανεξάρτητης Παρέμβασης ΕΘΕΛ-ΟΑΣΑ.

Πέραν του κατεστραμμένου στόλου, οι οδικές συγκοινωνίες αντιμετωπίζουν και εργασιακά προβλήματα, καθώς υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να αναγκάζονται να δουλεύουν όλα τα ρεπό τους. «Μιλάμε, δηλαδή, για εργασία 30 ημέρες τον μήνα. Έχουμε καταγγείλει πολλάκις το ζήτημα, αλλά δεν γίνεται κάτι. Τον Αύγουστο του 2020 ο παραιτηθείς υπουργός, Κώστας Καραμανλής, και ο πρωθυπουργός διαφήμισαν, σε μια φέστα που έγινε τότε, πως θα γίνουν επιτέλους προσλήψεις οδηγών. Τελικά πήραν 360 άτομα, αλλά από αυτά έχουν ήδη παραιτηθεί περίπου 100, λόγω των πολύ χαμηλών μισθών που δίνουν στους νεοπροσλαμβανόμενους, χωρίς, μάλιστα, δώρα και επιδόματα. Έτσι και πάλι έχουμε μείνει με πολύ λίγους εργαζόμενους και είναι λογικό, γιατί δεν μπορεί κάποιος να δουλεύει με 600-700 ευρώ τον μήνα, για να σηκώνεται από τις 3 το πρωί, να δουλεύει ανήμερα Χριστουγέννων, Πάσχα, Δεκαπενταύγουστο και χωρίς ρεπό», εξηγεί ο ίδιος.

Αντί, όμως, η κυβέρνηση να δώσει λύση σε αυτά τα προβλήματα, που μπορούν να καταλήξουν επικίνδυνα για τις ζωές και των εργαζομένων και των επιβατών, όπως είδαμε, προωθεί απλά σιγά-σιγά την ιδιωτικοποίηση στην ουσία των αστικών συγκοινωνιών.

Ναι μεν, έχει βγάλει προκήρυξη για αγορά 220 ηλεκτρικών λεωφορείων, αλλά πέραν ότι δεν γνωρίζουμε κατά πόσο θα προχωρήσει ο διαγωνισμός λόγω της παραίτησης του υπουργού, αυτά δεν επαρκούν σε καμία περίπτωση για την αντικατάσταση του γερασμένου στόλου, που όπως επισημαίνει ο εργαζόμενος στην ΟΣΥ, χρειάζονται τουλάχιστον 500-600 νέα λεωφορεία, για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση. «Μην ξεχνάμε πως όταν μπήκαμε στα μνημόνια το 2010, η ΟΣΥ είχε 2.400 οχήματα και αυτή τη στιγμή έχει μετά βίας 1.050 ενεργά…».

Το σημαντικότερο, όμως, είναι πως η κύρια κατεύθυνση της κυβέρνησης είναι να δίνει γραμμές των λεωφορείων στις κοινοπραξίες μετόχων των ΚΤΕΛ, γεγονός που έχει καταστήσει πολύ χειρότερη την κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες, όπως τονίζει ο Απόστολος Κασιμέρης: «Το φαινόμενο ξεκίνησε από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που το 2018 έδωσε στα ΚΤΕΛ 6 γραμμές με 25 οχήματα. Έπειτα ήρθε η κυβέρνηση της ΝΔ και το κορύφωσε, δίνοντας το 2020 στα ΚΤΕΛ 61 γραμμές με 202 οχήματα. Ο κ. Καραμανλής, μάλιστα, έφερε και ειδικό νόμο, με τον οποίο μπορούν να δοθούν αυτές οι υπεργολαβίες και σε ΚΤΕΛ γειτονικών νομών».

Οι επιχειρηματίες των ΚΤΕΛ, ενώ αρχικά έλεγαν πως θα βάλουν καινούργια οχήματα για την εξυπηρέτηση των αστικών διαδρομών, όπως περιγράφει ο ίδιος, τελικά κυκλοφορούν στον δρόμο οχήματα-σαράβαλα, τα οποία είναι πραγματικά επικίνδυνα, αφού βάσει υπουργικών αποφάσεων έχουν εξαιρεθεί από την υποχρέωση των τεχνικών ελέγχων που περνάνε τα λεωφορεία της ΟΣΥ. «Πριν λίγες μέρες εργαζόμενος των ΚΤΕΛ κατήγγειλε στο Open πως τα οχήματά τους όταν περνάνε από ΚΤΕΟ, δεν τους γίνεται όντως έλεγχος».

Πέραν αυτού, οι οδηγοί των ΚΤΕΛ δεν περνάνε κάποια αξιολόγηση ότι μπορούν να πραγματοποιήσουν αστική συγκοινωνία, ενώ αντιμετωπίζουν όλες τις δυσμενείς συνθήκες εργασίας ενός εργολαβικού εργαζόμενου: απίστευτες υπερωρίες και απλήρωτοι για καιρό.

Ταυτόχρονα, τα οχήματα των ΚΤΕΛ ενώ βάσει της σύμβασης με το δημόσιο θα έπρεπε να έχουν εφοδιαστεί, με δικά τους έξοδα, με εξοπλισμό τηλεματικής, ώστε να ενσωματωθούν στο σύστημα του ΟΑΣΑ, αυτό δεν έχει συμβεί. Αποτέλεσμα να μην ξέρει κανείς που βρίσκονται τα οχήματα αυτά, ούτε οι επιβάτες που τα περιμένουν, ούτε οι σταθμάρχες και οι επόπτες για να μπορούν να τα ελέγξουν αν κάνουν όντως τα δρομολόγια που πρέπει, σε τι χρόνους κτλ.

Για όλα αυτά, οι εργαζόμενοι της ΟΣΥ έχουν κάνει επανειλημμένες καταγγελίες, αλλά «ούτε η τροχαία ασχολήθηκε με τα οχήματα που δεν θα έπρεπε να κυκλοφορούν χωρίς ΚΤΕΟ, ούτε το ΣΕΠΕ με τις παράνομες υπερωρίες των οδηγών, ούτε κανείς, γιατί όλη αυτή η ιστορία έχει την απόλυτη κάλυψη της κυβέρνησης. Είναι πραγματικά σκανδαλώδη αυτά που γίνονται με τα ΚΤΕΛ την περίοδο της ΝΔ και μάλιστα υπό την υπουργία του κ. Καραμανλή. Τους έχει δώσει δεκάδες εκατομμύρια, ενώ με αυτά τα χρήματα θα μπορούσαμε να είχαμε προχωρήσει σε ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και σε προσλήψεις προσωπικού για τη δημόσια κρατική συγκοινωνία. Αλλά ήταν επιταγή των μνημονίων και των δανειστών να ιδιωτικοποιηθούν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και η πολιτική αυτή ακολουθείται ακόμα», καταλήγει ο Απόστολος Κασιμέρης.

 

 

ΜΕΣΑ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Εργαζόμενοι και στόλος σε εξάντληση

 

Τον περασμένο Οκτώβριο πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια και η παράδοση τριών νέων σταθμών του μετρό της Αθήνας στο κοινό, σε μία μεγάλη φιέστα όπου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δηλώσει, μεταξύ άλλων, πως «κάποιοι παρέδιδαν μουσαμάδες, εμείς πραγματικά έργα» και ότι «έργο είναι μια απόδειξη της μεγάλης έμφασης που δίνουμε στα έργα υποδομής»…

Λίγους μόλις μήνες μετά, βέβαια, αποκαλύπτεται από τις συνεχόμενες καταγγελίες των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ (εταιρεία Σταθερών Συγκοινωνιών) πως η έμφαση στα έργα υποδομής της κυβέρνησης είναι μόνο επιφανειακή, αφού οι σταθερές συγκοινωνίες λειτουργούν με υπερεκμετάλλευση των εργαζομένων, γερασμένο στόλο και πολλές ανεπάρκειες.

Ενώ το οργανόγραμμα της ΣΤΑΣΥ προβλέπει 3.127 εργαζόμενους, αυτή τη στιγμή λειτουργεί με 2.280, οι οποίοι και οποίες υποχρεώνονται να καλύπτουν τα οργανικά κενά των 847 θέσεων. «Η εταιρεία μπορεί και εξυπηρετεί σήμερα, σε πραγματικό χρόνο το επιβατικό κοινό, μόνο με υπερωρίες, κάνοντας δεδουλευμένα ρεπό χωρίς ανάπαυση, μη δίνοντας άδειες ξεκούρασης και κάθε είδους άλλη άδεια, σε μεγάλη μερίδα του προσωπικού», ανακοίνωσε το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών τον Φεβρουάριο.

Η κυβέρνηση, παρότι άνοιξε τρεις νέους σταθμούς, οι οποίοι έχουν αυξήσει τη συνολική επιβατική κίνηση, κατ’ εκτίμηση των υπεύθυνων, κατά 132.000 επιβάτες ημερησίως, δεν είχε προβεί σε ικανοποιητικό αριθμό προσλήψεων προσωπικού, που ούτως ή άλλως ήταν ήδη απαραίτητες, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να είναι σε κατάσταση εξάντλησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των ίδιων, αλλά και του συγκοινωνιακού έργου.

Το 2020 η κυβέρνηση είχε προσλάβει μόλις 150 άτομα, εκ των οποίων πολλοί παραιτήθηκαν λόγω των χαμηλών μισθών, αλλά και των κακών συνθηκών εργασίας. Παραιτήσεις που φαίνεται πολύ πιθανό να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, οι οποίες σε συνδυασμό με τις συνταξιοδοτήσεις, καθώς το προσωπικό είναι αρκετά γερασμένο, θα οξύνουν σημαντικά το πρόβλημα των μέσων σταθερής συγκοινωνίας, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι.

Τον Ιανουάριο η κυβέρνηση προκήρυξε τελικά προσλήψεις για τη ΣΤΑΣΥ, μεταξύ των οποίων και για 33 θέσεις σταθμαρχών. Πέραν ότι αυτές δεν επαρκούν για να καλυφθούν οι ανάγκες, σε ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ τονίζεται πως είναι και παράνομες. «Οι προσλήψεις οφείλουν να γίνονται σύμφωνα με τον Κανονισμό Εσωτερικής Οργάνωσης και λειτουργίας που προσδιορίζει την ιεραρχία του προσωπικού (υπουργική απόφαση αριθμ. Α−63085/5432/13 ΦΕΚ Β505 – 28/2/2014). Σύμφωνα με τον παραπάνω, η εταιρεία για τον τομέα της λειτουργίας μπορεί να προσλάβει μόνο ηλεκτροδηγούς, εκδότες και ελεγκτές–διακινητές κομίστρου. Για τη θέση του σταθμάρχη, πάλι σύμφωνα με τον κανονισμό, η εταιρεία οφείλει, μετά από αρκετά χρόνια υπηρεσίας, να εξελίξει τους εργαζόμενους από τους παραπάνω αναφερθέντες εισαγωγικούς βαθμούς. Με την πρόσληψη σταθμαρχών δημιουργείται τεράστια αδικία για το υφιστάμενο προσωπικό, καθώς διαταράσσεται η ιεραρχία του».

Επιπρόσθετα των σοβαρών ελλείψεων σε προσωπικό, όμως, άλλες τόσες σημειώνονται και στις υλικοτεχνικές υποδομές, αφού η κυβέρνηση δεν προχώρησε ούτε σε αγορά νέων συρμών για την εξυπηρέτηση της διευρυμένης επιβατικής κίνησης από τους καινούργιους σταθμούς. Έτσι και τα δρομολόγια δεν είναι όσο συχνά χρειάζεται προκειμένου να μην υπάρχει συνωστισμός των επιβατών, αλλά και οι συρμοί που κυκλοφορούν, είναι αρκετά παλαιοί.

Στην περίπτωση δε του Ηλεκτρικού, η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη, αφού λόγω ανεπάρκειας στη φύλαξη των γραμμών, σημειώνονται συχνά κλοπές εξοπλισμού. «Αποτέλεσμα της ανυπαρξίας ουσιαστικής φύλαξης είναι να έχουν γίνει, μόνο το τελευταίο 20ημερο, οκτώ κλοπές εξοπλισμού (καλώδια) σε διάφορα σημεία του δικτύου της Γραμμής 1, η οποία ως μια “ανοιχτή Γραμμή” έχει ιδιαιτερότητες, που υπαγορεύουν την αδιάλειπτη 24ωρη φύλαξή της», σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, τον Ιανουάριο.

Οι ανεπάρκειες στη φύλαξη οφείλονται στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίον γινόταν αυτή από τον Οκτώβριο του 2021, και που παρά τις έντονες αντιδράσεις των εργαζομένων, τελικά προχώρησε με τις προαναφερθείσες συνέπειες. Για τον λόγο αυτό, μεταξύ άλλων, το σωματείο έχει ζητήσει «να επανέλθει ο προς της 8ης Οκτωβρίου 2021 τρόπος φύλαξης της Γραμμής 1, με προσωπικό της ΣΤΑΣΥ, ώστε να εξασφαλιστεί ο διαρκής έλεγχος όλου του μήκους του δικτύου σε 24ωρη βάση, ακόμα και σε σημεία, όπου εργάζονται συνεργεία εκτός ΣΤΑΣΥ», αλλά και «να τοποθετηθούν επόπτες ασφαλείας της ΣΤΑΣΥ σε όλο το μήκος του δικτύου της Γραμμής 1 κατά τη διάρκεια της κυκλοφορίας, αλλά και τις ώρες της διακοπής της και να δημιουργηθεί Γραφείο Ασφαλείας, ως σημείο αναφοράς σε χώρο που θα βρίσκεται κατά μήκος της γρ. 1».

Τις τελευταίες μέρες έχει προκύψει και ένα ακόμα πρόβλημα στη λειτουργία του Ηλεκτρικού, καθώς μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, αποφασίστηκε από τη ΣΤΑΣΥ η αντικατάσταση του συστήματος ασφαλείας κυκλοφορίας συρμών INDUSI, από το ATP, το οποίο είναι πολύ καλύτερο. Και ενώ το γεγονός αυτό θα μπορούσε να αποτελεί μία πολύ θετική είδηση, δυστυχώς στην περίπτωση του ΗΣΑΠ δεν πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις, προκειμένου να λειτουργήσει αυτό όπως πρέπει, σύμφωνα με το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ: «Προφανώς το σύστημα ATP θέτει υψηλότερες προδιαγραφές ασφάλειας, αλλά για να εφαρμοστεί στην γραμμή 1 πρέπει, πρώτον, να είναι εγκατεστημένο και να λειτουργεί σε όλες τις καμπίνες οδήγησης των συρμών που έχουν επιβαρυνθεί με το έργο της κυκλοφορίας. Δεύτερον, στην επισκευαστική βάση του Πειραιά θα πρέπει να υπάρχουν επαρκώς στελεχωμένες βάρδιες ειδικευμένων τεχνιτών που θα αντιμετωπίζουν άμεσα τα τεχνικά προβλήματα που θα προκύπτουν». Τίποτα από τα δύο, όμως, δεν ισχύει.

Το αν θα λυθούν όλα αυτά τα ζητήματα, προκειμένου και οι εργαζόμενοι και οι επιβάτες να έχουν τις συγκοινωνίες που αξίζουν, είναι μάλλον αμφίβολο, αφού όπως υπενθύμισαν οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής συγκοινωνίας πριν από λίγες μέρες, ποτέ «κανένα μαχαίρι δεν έφτασε στο κόκκαλο», «ούτε έχουν παρθεί ουσιαστικά μέτρα για να μην ξαναζήσουμε τραγικά γεγονότα», θυμούμενοι τον συνάδελφό τους, Πέτρο Γιάμαλη, που έχασε τη ζωή του σε εργατικό δυστύχημα τον Νοέμβριο του 2021 κατά τη διάρκεια εργασιών για τη λείανση της τροχιάς στον ηλεκτρικό. «Έχουν περάσει περισσότεροι από 16 μήνες από το τραγικό δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή στον συνάδελφο μας, αλλά ακόμα ούτε ευθύνες έχουν αποδοθεί, ούτε έχει λογοδοτήσει κανένας! (…) Από την πλευρά μας έχουμε δηλώσει από τη πρώτη στιγμή: Δεν θα αφήσουμε να ξεχαστεί ο Πέτρος Γιάμαλης, όπως δεν θα αφήσουμε να περάσουν στη λήθη και τα θύματα της τραγωδίας των Τεμπών! Ενώνουμε τη φωνή μας με την κοινωνία και απαιτούμε: Άμεση απόδοση ευθυνών για όλα τα δυστυχήματα! Άμεση λήψη μέτρων ασφαλείας σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς!».

 

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet