Η μεγαλύτερη «προειδοποιητική» απεργία στις μεταφορές των τελευταίων τριάντα πέντε ετών στη Γερμανία, με την πλήρη παράλυση των αεροδρομίων, των λιμανιών, των σιδηροδρομικών σταθμών και των αστικών μεταφορών, φαίνεται ότι ήταν η αρχή μια σειράς μεγάλων απεργιών και κινητοποιήσεων, όπως έδειξε η άρνηση των εργοδοτών και της κυβέρνησης να ικανοποιήσει τα αιτήματα των εργαζομένων της Ver.di και τους Ένωσης Δημοσίων Υπαλλήλων Dbb, προσφέροντας τελικά αυξήσεις μόλις 8% και ελάχιστη αύξηση μισθού 300 ευρώ τον μήνα, που θα είναι κατά πολύ λιγότερα στην πράξη, περίπου στα 212 ευρώ, ενώ αρχικά είχαν προσφέρει αυξήσεις 5%, 3% για φέτος και 2% για το 2024.

Οι εργαζόμενοι διεκδικούν καθαρές αυξήσεις 10,5% και μηνιαία ελάχιστη καθαρή αύξηση μισθού 500 ευρώ. Ο ηγέτης του Ver.di Φρανκ Βερνέκε υπογράμμισε ότι οι ανατιμήσεις στο ρεύμα, το φυσικό αέριο και τα τρόφιμα πιέζουν όλους ανεξαίρετα του εργαζομένους και τη μεσαία τάξη, γεγονός που φαίνεται και από τη στήριξη της απεργίας από την κοινωνία, που φθάνει στο 55%. Η σοσιαλδημοκράτισσα υπουργός Εσωτερικών Νάνσι Φέιζερ δεν καταδέχθηκε να καταθέσει γραπτώς την πρότασή της για αυξήσεις 8%, που έμεινε και αυτή στην πράξη στα λόγια, όταν οι ανατιμήσεις έχουν φθάσει σε ένα χρόνο στο 40% για το βούτυρο, στο 21% για το ψωμί, 19% στο κρέας, 17% στα λαχανικά, 10% στη μπύρα, 51% στα καύσιμα, 39% στο αέριο, 27% στην ηλεκτρική ενέργεια και 16% στην επισκευή διαμερισμάτων, ενώ οι τιμές στην ενέργεια είχαν εκτιναχθεί κατά περίπου 40% και των τροφίμων κατά 15% πριν την εισβολή στην Ουκρανία. Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία Destatis το μέσο νοικοκυριό ξοδεύει το 10,4% των εισοδημάτων του στην ενέργεια και το 8,5% στα τρόφιμα.

Η μεγαλύτερη απεργία από την εποχή της επανένωσης των δύο Γερμανιών έδειξε και τα αδιέξοδα που έχει οδηγηθεί η κυβέρνηση του Όλαφ Σολτς, που αντιμετωπίζει μια πραγματική εξέγερση στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, παρά την αντιεργατική και αντιαπεργιακή νομοθεσία. Σύμφωνα με το Ver.di, που διεκδικεί αυξήσεις 10,5%, στην απεργία στις δημόσιες μεταφορές συμμετείχαν τουλάχιστον 400.000 εργαζόμενοι, μεταξύ των οποίων 130.000 του Ver.di και 230.00 του συνδικάτου των σιδηροδρομικών EVG, που διεκδικεί αυξήσεις 12% ή ελάχιστη καθαρή αύξηση 650 ευρώ τον μήνα. Τον Μάρτιο οι εργαζόμενοι στα ταχυδρομεία εξασφάλισαν αυξήσεις 11,5%, ενώ το Νοέμβριοι η IG Metall συμφώνησε αυξήσεις 8,5% για τα 4 εκατομμύρια Εργάτες Μετάλλου, αλλά αφαιρώντας τις κρατήσεις, οι αυξήσεις είναι αρκετά μικρότερες. Την Πέμπτη κατέβηκαν σε απεργία οι γιατροί των δημοτικών νοσοκομείων σε έξι κρατίδια.

Η κοινωνική ειρήνη στη Γερμανία, που επιβάλλεται σχεδόν δια νόμου, φαίνεται ότι θα διατηρηθεί μόνο για το Πάσχα, ενώ η Δεξιά δεν κρύβει την ικανοποίησή της βλέποντας τους εργαζόμενους να στρέφονται κατά της κυβέρνησης των σοσιαλδημοκρατών, των πράσινων και των φιλελεύθερων. Με μεγάλη ικανοποίηση αντέδρασε ο συντηρητικός κόσμος και στην αποτυχία του δημοψηφίσματος στο Βερολίνο για να μετατραπεί «ουδέτερη κλιματικά πόλη» έως το 2030, περιορίζοντας τους βενζινοκινητήρες, αφού η μεγάλη αποχή απέκλεισε την εγκυρότητά του.

Το Die Linke στάθηκε δίπλα στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, καταγγέλλοντας την εκτίναξη των ανισοτήτων και τη φτωχοποίηση μεγάλου τμήματος του πληθυσμού, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι λεφτά υπάρχουν, και ότι μπορούν να βρεθούν περισσότερα από τη φορολόγηση του πλούτου για να δοθούν στους εργαζόμενους. Στο εσωτερικό της κυβέρνησης οι Πράσινοι υποστηρίζουν μέχρι εσχάτων τον πόλεμο κατά του Πούτιν, περιορίζοντας κάθε προσπάθεια του Σολτς για να αποφύγει τα χειρότερα.

H απότομη μείωση του πληθωρισμού στο 7,8% τον Μάρτιο, από το 9,3% του Φεβρουαρίου, παρόλο που αναμενόταν στο 7,5%, και η βουτιά του κατά 50% στο 3,1% στην Ισπανία, ενίσχυσε την αισιοδοξία στο Βερολίνο, τη Μαδρίτη, αλλά και τις Βρυξέλλες και τη Φραγκφούρτη για αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων.

Η κυβέρνηση του Σολτς εκτιμά ότι η εφαρμογή της νέας φορολογικής πολιτικής, με την αύξηση του κατώτατου φορολογητέου εισοδήματος, την αύξηση του ορίου εισοδήματος για φορολογική πίεση στο 42% και την αυτόματη χρέωση πολλών επιδομάτων από την 1η Απριλίου θα εξευμενίσει τμήμα της οργής των εργαζομένων εξαιτίας των ανατιμήσεων.

Τεράστια προβλήματα αντιμετωπίζει στη Λισαβόνα και η μονοκομματική κυβέρνηση του σοσιαλιστή Αντόνιο Κόστα. Η τριήμερη απεργία των πληρωμάτων καμπίνας της EasyJet στις 1, 2 και 3 Απριλίου πυροδοτεί τον νέο κύκλο κινητοποιήσεων στις πορτογαλικές αερομεταφορές, ενόψει μάλιστα και της δρομολόγησης της τουριστικής περιόδου, με αποτέλεσμα να ακυρωθούν τουλάχιστον 52 πτήσεις. Την τελευταία στιγμή οι πιλότοι της δημόσιας ΤΑΡ ακύρωσαν την απεργία τους κατά τη διάρκεια της πασχαλινής περιόδου, από τις 7 έως τις 10 Απριλίου.

Οι εργαζόμενοι στο δημόσιο ειδησεογραφικό πρακτορείο Lusa πραγματοποίησαν τετραήμερη απεργία ζητώντας αυξήσεις 100 ευρώ τον μήνα, σε σχέση με τα 120 ευρώ των αρχικών διεκδικήσεων, ενώ η κυβέρνηση προσφέρει 74 ευρώ από τα 35 ευρώ της αρχικής πρότασής της.

Εννιά συνδικάτα εκπαιδευτικών θα πραγματοποιούν περιφερειακές απεργίες καθημερινά από τις 12.00 έως το τέλος του ωραρίου εργασίας τους, ξεκινώντας από τις 17 Απριλίου στο Πόρτο έως την ολοκλήρωση των απεργιών στις 12 Μαΐου στη Λισαβόνα, ενώ έχουν προκηρύξει γενική απεργία για τις 6 Ιουνίου.

Την ίδια στιγμή θα συνεχιστούν για όλο τον Απρίλιο οι απεργίες και οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, με αποτέλεσμα να ακυρώνονται 700 από τα 1.000 δρομολόγια που προγραμματίζονται ημερησίως.

Μέχρι και τα τρία συνδικάτα των αστυνομικών των συνόρων, που ελέγχουν και τις μεταναστευτικές ροές, προκήρυξαν διήμερη γενική απεργία στις 5 και 6 Απριλίου, ενώ οι αστυνομικοί στον τομέα της έρευνας και της καταπολέμησης των φορολογικών εγκλημάτων θα απεργήσουν στις 6 και 10 Απριλίου, μέσα στο Καθολικό Πάσχα.

Η επέτειος της Επανάστασης των Γαρυφάλλων στις 25 Απριλίου και η Πρωτομαγιά θα δώσουν την ευκαιρία στα συνδικάτα να κινητοποιηθούν για να διεκδικήσουν αυξήσεις.

 

Αργύρης Παναγόπουλος Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Ευρώπη )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet