Ύστερα από τέσσερα χρόνια κυβέρνησης της ΝΔ, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στην ελληνική οικονομία ανέρχονται σε 111 δισ. ευρώ. Συνολικά, 4,2 εκατ. πολίτες έχουν μη εξυπηρετούμενες οφειλές σε τράπεζες, funds, εφορία και ΕΦΚΑ, ενώ 1 εκατομμύριο τραπεζικοί λογαριασμοί είναι κατασχεμένοι. Είμαστε μάρτυρες της μεγαλύτερης αναδιανομής περιουσίας που έχει ζήσει η χώρα από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, στην οποία η ΝΔ άνοιξε το δρόμο μέσα από την κατάργηση της προστασίας της κύριας κατοικίας και την απελευθέρωση των πλειστηριασμών (πτωχευτικός κώδικας, 2020), τη θεσμοθέτηση εξωδικαστικού μηχανισμού χωρίς τη δέσμευση συμμετοχής των πιστωτών, τραπεζών και funds, την φοροαπαλλαγή των funds για κάθε είδους πράξεις τους. Πλέον, τα funds ελέγχουν περίπου 700.000 ακίνητα και με την απόφαση σε χρόνο ρεκόρ του ΣτΕ αίρεται η υποχρέωση των funds σε πρόταση ρύθμισης προς τον δανειολήπτη, πριν από όποια πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης, αφαιρώντας. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ παρουσίασε μια επεξεργασμένη πρόταση για την προστασία της πρώτης κατοικίας, της επαγγελματικής στέγης και της αγροτικής γης, σε εκδήλωση στο Περιστέρι, δια του προέδρου του Αλ. Τσίπρα και ακολούθησε συζήτηση με τους Ε. Αχτσιόγλου, Λ. Κατσέλη και Αλ. Χαρίτση, όπως και εκπροσώπους φορέων. Στον πυρήνα της πρότασης είναι η συλλογική ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, η προστασία από ρευστοποίηση της πρώτης κατοικίας, της επαγγελματικής στέγης και της αγροτικής γης, η συμμετοχή του Δημοσίου, με την επιδότηση μέρους της ρυθμισμένης οφειλής μέσα από το Ταμείο Αναδιαρθρώσεων που φτιάχνουμε στην Αναπτυξιακή Τράπεζα, η εποπτεία και ο συντονισμός της όλης διαδικασίας από την Δημόσια Εποπτική Αρχή.

Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί, όπως τόνισε ο Αλ. Τσίπρας το πρώτο σημείο μιας προγραμματικής συμφωνίας. Η Λούκα Κατσέλη, η οποία τόνισε ότι «η ρύθμιση των χρεών είναι εθνική ανάγκη» εκτίμησε πως το κόμμα από το οποίο προέρχεται το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ «θα είναι σε θέση να στηρίξει μια τέτοια πρόταση» και τόνισε πως «υπάρχουν οι προϋποθέσεις για μια βιώσιμη πρόταση για τη ρύθμιση του χρέους, αν υπάρξουν αποφασισμένοι άνθρωποι, αν γίνουν παρεμβάσεις με διαφάνεια». Η Έφη Αχτσιόγλου αναφέρθηκε στην παράλληλη «ραγδαία συρρίκνωση του πραγματικού εισοδήματος της συντριπτικής πλειονότητας των πολιτών, των μισθωτών, των συνταξιούχων, των λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων» και στην ανάγκη που ικανοποιεί αυτή η πρότασης κοινωνικής παρέμβασης του κράτους, καθώς «το κράτος δεν μπορεί να είναι μηχανισμός και εργαλείο κερδοσκοπίας των funds». Ο Αλ. Χαρίτσης, τέλος, επισήμανε ότι αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση τότε μιλώντας «με όρους αναπτυξιακούς και παραγωγικούς θα δούμε την παραγωγική δραστηριότητα να συγκεντρώνεται σε πολύ λίγα οικονομικά συμφέροντα και η μεγάλη πλειονότητα των παραγωγικών μονάδων θα έχει οδηγηθεί είτε σε συρρίκνωση είτε σε αφανισμό». Ακολουθεί η παρουσίαση της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ, η αντίδραση της κυβέρνησης και οι τοποθετήσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

 

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ

 

 

Η πρόταση αφορά έκτακτα μέτρα για τη ρύθμιση του πανδημικού χρέους, αλλά και ένα μόνιμο πλαίσιο, διαρθρωμένο σε τρεις βασικούς πυλώνες: επιχειρήσεις – νοικοκυριά – οφειλές προς το Δημόσιο. Συγκεκριμένα:

 

Οι θεσμικές παρεμβάσεις 

 

• Δημιουργία υφυπουργείου στο Υπουργείο Οικονομικών, με αποκλειστική αρμοδιότητα τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους και της Στεγαστικής Πολιτικής

• Σύσταση Δημόσιας Εποπτικής Αρχής για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, που θα υπάγεται στο Υπουργείο Οικονομικών.

• Δημιουργία Ειδικού Ταμείου Αναδιαρθρώσεων Οφειλών και Στεγαστικής Πολιτικής στην Αναπτυξιακή Τράπεζα

• Καθίσταται υποχρεωτική η κατάθεση στη Δημόσια Εποπτική Αρχή του συνόλου των πληροφοριών, δεδομένων και επιχειρηματικών σχεδίων, των τιτλοποιήσεων και αγορών πακέτων δανείων από τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων.

• Επιβολή νόμιμης φορολογίας στις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων

• Αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων.

•  Αναβάθμιση των ΚΕΠ δανειοληπτών που υπάγονται στην ΕΓΔΙΧ για τη συμβουλευτική και νομική υποστήριξη των ευάλωτων οφειλετών.

 

Συλλογική ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών

 

Η ρύθμιση θα αφορά τις οφειλές φυσικών προσώπων με ή χωρίς πτωχευτική ικανότητα που έχουν περιέλθει σε μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών, προς «θεσμικούς» πιστωτές, δηλαδή τράπεζες, εταιρείες παροχής πιστώσεων, εταιρείες απόκτησης και διαχείρισης απαιτήσεων, δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία.

Οι προϋποθέσεις για την ένταξη σε ρύθμιση είναι η μόνιμη και γενική αδυναμία ικανοποίησης ληξιπρόθεσμων οφειλών, η απουσία καταδολιευτικής ή απατηλής συμπεριφοράς, η υποχρέωση ειλικρίνειας που εξασφαλίζεται με την άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου. Το μηνιαίο διαθέσιμο εισόδημα του οφειλέτη δεν πρέπει να ξεπερνά τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία του ακινήτου για να ενταχθεί στη ρύθμιση να μην υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ για μία τετραμελή οικογένεια. Συγκεκριμένα, για την πρώτη κατοικία, προϋπόθεση είναι το ακίνητο να χρησιμεύει ως κύρια κατοικία ή εν δυνάμει κύρια κατοικία. Για την επαγγελματική στέγη, το ακίνητο να χρησιμεύει ως φορολογική και πραγματική έδρα άσκησης κύριας επαγγελματικής δραστηριότητας. Για την αγροτική γη, το ακίνητο να ανήκει σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότη.

 

Διαδικασία ρύθμισης δύο σταδίων

 

Για την ένταξη στη ρύθμιση προβλέπονται δύο στάδια: το εξωδικαστικό στάδιο, με δυο εναλλακτικές επιλογές για τον οφειλέτη και η προσφυγή στη δικαστική οδό. Σε κάθε περίπτωση προβλέπεται υποχρεωτική συμμετοχή του πιστωτή.

Στο πρώτο εξωδικαστικό στάδιο υπάρχουν δύο εναλλακτικές διαδρομές. Η πρώτη είναι η βραχυχρόνια ρύθμιση, με μεγάλη διαγραφή μέρους αυτής, αλλά σύντομη στη διάρκεια αποπληρωμής. Αυτή η κατηγορία αφορά ήδη μεταβιβασθέντα στεγαστικά δάνεια που τα διαχειρίζονται οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων και περιλαμβάνει διαγραφή οφειλής, της τρέχουσας ονομαστικής αξίας του δανείου, 40-60%, πρόβλεψη για κρατική επιδότηση ως και 50% για την εξυπηρέτηση της εναπομείνασας οφειλής, με βάση εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, σύντομη διάρκεια αποπληρωμής από 5 έως 10 έτη, με βάση την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. Η δεύτερη εναλλακτική είναι η μακροχρόνια ρύθμιση της οφειλής με διάρκεια αποπληρωμής  10 έως 35 έτη, ανάλογα την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη, και χαμηλές δόσεις, με σταθερό επιτόκιο ίσο με 2%. Σε αυτή την περίπτωση καταβάλλεται το 100% της αντικειμενικής αξίας του προστατευόμενου ακινήτου. Αυτά δηλαδή που ο πιστωτής θα έπαιρνε αν έβγαινε στον πλειστηριασμό, αλλά σε βάθος χρόνου με μηνιαίες ισόποσες δόσεις. Η αντικειμενική αξία προσδιορίζεται από την εκκαθαριστική δήλωση του ΕΝΦΙΑ και όπου αυτή δεν υπάρχει, από την εκτίμηση συμβολαιογράφου. Σε περίπτωση που η αντικειμενική αξία είναι μεγαλύτερη από το οφειλόμενο ποσό, καταβάλλεται το οφειλόμενο ποσό σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις. Και στις δύο περιπτώσεις, θεσπίζεται δικλείδα ώστε η μηνιαία δόση να μην ξεπερνά το 30% του διαθέσιμου εισοδήματος του νοικοκυριού. Για τις πιο ευάλωτες κατηγορίες οφειλετών, που θα επιλέξουν τη μακροχρόνια αποπληρωμή, η χορήγηση ρύθμισης συνοδεύεται από πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων, για να μην χαθεί η ρύθμιση. Τα όρια ευαλωτότητας που ισχύουν σύμφωνα με το Νόμο 4472/2017 διευρύνονται κατά 50%.

Η καταφυγή στη δικαστική προσφυγή προβλέπεται στις ακόλουθες περιπτώσεις: Στην περίπτωση του οφειλέτη, εάν παρά την υποχρεωτικότητα ο πιστωτής αρνηθεί να συμμετάσχει στην εξωδικαστική διαδικασία της ρύθμισης ή αν κρίνει αιτιολογημένα την εξωδικαστική ρύθμιση ως μη βιώσιμη ή εσφαλμένη και επιθυμεί εξατομικευμένη κρίση από το δικαστή. Στην περίπτωση του πιστωτή, εάν διαφωνεί με την απόφαση υπαγωγής του οφειλέτη στον εξωδικαστικό, θεωρώντας ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου.

 

Μεταβατικά μέτρα

 

Μέχρι να λειτουργήσουν αυτοί οι νεοσύστατοι μηχανισμοί, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει την με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αναστολή των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, επαγγελματικής στέγης και αγροτικής γης, με βάση τα παραπάνω εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια για διάστημα τριών μηνών τουλάχιστον, έως ότου δηλαδή τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών.

 

Προϋπόθεση προγραμματικής συμφωνίας

 

Όπως επισήμανε ο Αλ. Τσίπρας «η πρόταση αυτή θα αποτελέσει από τη πλευρά μας βασικό σημείο αλλά και προϋπόθεση προγραμματικής συμφωνίας των προοδευτικών δυνάμεων. Ώστε με τη συμφωνία των προοδευτικών δυνάμεων του τόπου, αυτή η πρόταση να γίνει νόμος του κράτους από την πρώτη εβδομάδα εργασιών της νέας Βουλής που θα εκλέξει στις 21 του Μάη ο ελληνικός λαός. Να γίνει με δυο λόγια η πρόταση αυτή, το σχέδιο αυτό, η πρώτη νομοθετική παρέμβαση της νέας προοδευτικής κυβέρνησης της χώρας. Αυτός είναι ο στόχος μας και απέναντι σε αυτή την πρόταση, απέναντι σε αυτό τον στόχο καλούμε όλους τους πολίτες, όλους τους φορείς, αλλά και όλες τις προοδευτικές δυνάμεις να τοποθετηθούν».

 

 

ΟΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΦΟΡΕΩΝ

Σημαντικές οι θεσμικές προτάσεις

 

«Μας βρίσκουν απόλυτα σύμφωνους οι προτάσεις για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων», δήλωσε ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ο οποίος πρότεινε ως προσθήκη να αποπληρώνονται τα κεφάλαια των δανείων και όχι οι τόκοι, τα πανωτόκια και τα πρόστιμα, ενώ επισήμανε ότι με τις αυξήσεις των επιτοκίων τα τελευταία δύο χρόνια οι δόσεις είναι κατά 30% ακριβότερες. Ακόμα, τόνισε ότι το διαθέσιμο εισόδημα είναι πολύ μικρό για να μπορεί κάποιος να αποπληρώσει το δάνειό του, όταν θέλει το 50% του εισοδήματός του για να αγοράσει τα είδη πρώτης ανάγκης. Πρόσθεσε, τέλος, ότι για να καταφέρουν να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πάρουν χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, τονίζοντας ότι μόλις το 3,8 των επιχειρήσεων επωφελήθηκε από το πρώτο και το 6,5% από το δεύτερο.

Από την πλευρά της η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, δήλωσε «ποτέ δεν ήταν τόσο απροστάτευτοι καταναλωτές οι πολίτες» και πρόσθεσε ότι «οι θεσμικές προτάσεις είναι πολύ σημαντικές για εμάς». Όπως πρόσθεσε σε σχέση με τον εξωδικαστικό μηχανισμό, οι προτάσεις των πιστωτών «θα πρέπει να υπακούν σε κανόνες και αρχές», ενώ αναρωτήθηκε «αν θα υπάρχει κάποια αρμόδια Επιτροπή για να εξετάζει την περίπτωση των προτάσεων που γίνονται, ώστε αυτές να κουμπώνουν στο συγκεκριμένο νοικοκυριό και να βρίσκει λύση, διέξοδο και προοπτική για να ρυθμίσει τις οφειλές του». Επιπλέον επεσήμανε την ανάγκη να υπάρξει αναδιάρθρωση των δανείων και μείωσή τους στην τιμή που έχουν αγοραστεί και λίγο παραπάνω. Τέλος, πρότεινε να προβλεφθεί να έχει τη δυνατότητα ο καταναλωτής να μπορεί να αγοράσει το δάνειό του προτού πωληθεί στις κερδοσκοπικές εταιρείες.

Ακολούθως, ο Ευάγγελος Κρητικός, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Δανειοληπτών, αναφέρθηκε σε τρία σημεία, που πρότεινε να προστεθούν στην πρόταση. Το πρώτο αφορά τη συνταγματική αναθεώρηση του τρόπου λειτουργίας της ελληνικής δικαιοσύνης και ελέγχου των δικαστών και εισαγγελέων, το δεύτερο στη δημιουργία ενός δημόσιου εθνικού μητρώου, όπου οι εξωχώριες εταιρείες – funds θα ονομαστικοποιούν τις μετοχές τους και το τρίτο να υποχρεώνεται όποιος προσέρχεται να λάβει μέρος σε πλειστηριασμό να προσκομίσει τα φορολογικά του στοιχεία, καθώς και πιστοποιητικό καθαρότητας χρημάτων από την τράπεζα που εκταμιεύονται τα χρήματα.

«Θεωρώ ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ είναι μια θετική πρόταση», δήλωσε ο Άγγελος Πιλάτης, αντιπρόεδρος του ΙΝΚΑ, ο οποίος αναφέρθηκε στην πάγια θέση του Ινστιτούτου για «επαναφορά του νόμου 3869/2010 όχι μόνο για τα φυσικά πρόσωπα, όπως ήταν πριν, αλλά και με επέκταση τους εμπόρους, μέσα στο πλαίσιο της διάσωσης της πρώτης κατοικίας τους». 

Στη συνέχεια, ο Γιώργος Μελισσάρης, νομικός σύμβουλος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας κατήγγειλε ότι «τα funds λειτουργούν σαν κράτος εν κράτει, δεν υπάρχει κανένας έλεγχος, κανένας εποπτικός μηχανισμός από την Τράπεζα της Ελλάδος. Πολύ σωστά ο νόμος 4254/2015 επέλεξε να την ορίσει σαν εποπτικό φορέα. Μόλις πρόσφατα διάβασα ότι η Τράπεζα της Ελλάδος τάχα θα σφίξει τους ελέγχους. Τώρα θα σφίξει τους ελέγχους; Τώρα που έχει διαρραγεί πλέον η κοινωνική συνοχή; Τώρα είναι αργά, τώρα για εμάς είναι αργά». Χαρακτήρισε την πρόταση «ρηξικέλευθη», προσθέτοντας «μακάρι να καταφέρετε να την εφαρμόσετε». Ως αδύναμο σημείο τόνισε το ποιος θα κρίνει τη μόνιμη αδυναμία του δανειολήπτη να ανταποκριθεί.

Ο Λευτέρης Ποταμιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Αθηνών Αττικής, ανέφερε ότι τα προβλήματα με τα κόκκινα δάνεια «θα αποφευχθούν εφόσον υπάρχει μια στοχευμένη πολιτική». Ο Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσποδνίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, δήλωσε ότι «δίνει διέξοδο το συγκεκριμένο σχέδιο», προσθέτοντας «δεν θέλουμε όμως μόνο λύση, αλλά και γρήγορη λύση».

Ο Αλ. Τσίπρας, ακούγοντας τους φορείς, δήλωσε ότι «η λύση αυτή δεν είναι μονάχα μια λύση δικαιοσύνης. Είναι και μια λύση προοπτικής και πιστεύω ότι θα έπρεπε πάνω σε αυτή την πρόταση -είμαι βέβαιος ότι αυτό το θέμα που ανοίγουμε σήμερα με τόλμη θα είναι το θέμα της επόμενης διακυβέρνησης, όποια κι αν είναι αυτή. Είμαι βέβαιος ότι θα είναι μια κυβέρνηση προοδευτική, μια διακυβέρνηση προοδευτική. Και καλούμε σήμερα πάνω στις προτάσεις αυτές, όλους τους φορείς και όλα τα κόμματα του προοδευτικού δημοκρατικού τόξου να τοποθετηθούν. Και κυρίως καλούμε τους πολίτες να κρίνουν τι σημαίνει δικαιοσύνη για την πρώτη κατοικία, για την περιουσία, τι σημαίνει προοπτική οικονομικής ανάσας και ασφάλειας για τους πολίτες.»

 

Η ΝΔ διάλεξε πλευρά, την απέναντι

 

«Εμπαιγμό για την κοινωνία», χαρακτήρισε ο υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος στην επιχειρηματολογία του λειτουργεί περισσότερο σαν εκπρόσωπος των funds, παρά ως εκπρόσωπος μιας κυβέρνησης. Ο  ίδιος επικρίνει την υποχρεωτικότητα συμμετοχής των πιστωτών και χαρακτηρίζει τον νόμο Κατσέλη (Ν3869/2010), ο οποίος κατά κοινή ομολογία έσωσε δανειολήπτες από το να χάσουν την κύρια κατοικία τους ως «καταφύγιο στρατηγικών κακοπληρωτών». Ο εξωδικαστικός μηχανισμός αποτελεί μια ανταμοιβή για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, ενώ η καθολική αναστολή πλειστηριασμών «οδηγεί αναπόφευκτα στο να μην παραμείνει ούτε ένας συνεπής δανειολήπτης στη χώρα (…) οδηγεί στο να μην δοθεί ούτε ένα νέο δάνειο, καθότι απαξιώνει την έννοια της εξασφάλισης». Πουθενά στην τοποθέτησή του δεν δράττεται της ευκαιρίας να προτείνει πώς θα προστατευθούν οι δανειολήπτες, που τώρα βρίσκονται σε κίνδυνο. Αναφέρει μονάχα όσα έχει κάνει «στηρίζοντας το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και τη ρευστότητα των επιχειρήσεων, αποτρέποντας –στο μέτρο του εφικτού- τη διόγκωση του ιδιωτικού χρέους».

 

 

Η αντίδραση των κομμάτων

 

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν απάντησαν στο αν θα μπορούσε να αποτελέσει η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ σημείο σύγκλισης. Συγκεκριμένα:

Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ ο επικεφαλής της ΚΟ του κόμματος Μιχάλης Κατρίνης δήλωσε πως «ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ απέτυχαν παταγωδών στο θέμα της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, άφησαν απροστάτευτη την πρώτη κατοικία και επέτρεψαν όταν κυβέρνησαν στα funds και τις εταιρείες διαχείρισης να δρουν ασύδοτα». Στη συνέχεια, επανάφερε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ το 2019, χωρίς να απορρίψει τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ, υπογραμμίζοντας ότι «μόνο το ΠΑΣΟΚ –με ισχυρή λαϊκή εντολή- μπορεί να προστατεύσει την κύρια κατοικία και να επιβάλλει βιώσιμες προτάσεις για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, την προστασία των δανειοληπτών και την αποφυγή αφελληνισμού της επιχειρηματικότητας».   

Το ΚΚΕ τόνισε ότι «μένουν στο απυρόβλητο οι νόμοι στους οποίους βασίστηκε η απελευθέρωση πλειστηριασμών λαϊκών κατοικιών», προσθέτοντας ότι «το όριο του “ευάλωτου” πέφτει στα “τάρταρα”, αφήνοντας εκτός της μεγάλη πλειοψηφία των υπερχρεωμένων λαϊκών νοικοκυριών. Επανάφερε την πρότασή του για «απαγόρευση πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας και για ουσιαστική ελάφρυνση των λαϊκών οικογενειών».

Το ΜέΡΑ25 υπογράμμισε ότι «οι δανειολήπτες και η κοινωνία δεν έχουν τίποτα να κερδίσουν από την πρόταση του κ. Τσίπρα. Μόνο να χάσουν έχουν (…) Μόνη λύση ο Οδυσσέας, η πρόταση του ΜέΡΑ25 -Συμμαχία για τη Ρήξη».

 

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet