Συνεχίζονται δυναμικά οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζόμενων διανομέων στην πολυεθνική εταιρεία Wolt. Η γενική συνέλευση που πραγματοποίησαν το απόγευμα της Πέμπτης 6/4 αποφάσισε απεργιακή κινητοποίηση το Σάββατο 29/4, την Κυριακή 30/4 και τη Δευτέρα 1/5. Την πρωτομαγιά θα πραγματοποιηθεί κοινή μοτοπορεία με τους συναδέλφους διανομείς από την εταιρεία efood.
Έχουν προηγηθεί μαζικές, καθημερινές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και μοτοπορείες από την περασμένη Πέμπτη 30/3 έως και την Δευτέρα 03/04 που έγινε συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της εταιρείας Wolt. Αλληλεγγύη στον αγώνα των διανομέων εκφράζουν οι συνάδελφοι της Wolt στη Γεωργία και τη Γερμανία.
Οι εργαζόμενοι διανομείς διεκδικούν να μην υπάρξει καμία μείωση των αποδοχών τους ανά παραγγελία και να επιστρέψουν οι αποδοχές στα επίπεδα του Μαρτίου 2022, με αποζημίωση 0,40 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Να σταματήσει η αδήλωτη εργασία και να προχωρήσει η εταιρεία σε συμβάσεις αορίστου χρόνου, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε όσους διανομείς εργάζονται μέσω έμμεσου εργοδότη.
Ακόμα, βασικό αίτημα των εργαζόμενων είναι η δωρεάν χορήγηση όλων των απαραίτητων μέσων ατομικής προστασίας, δηλαδή κράνους, μπουφάν μηχανής και εξοπλισμού.
Οι πολυήμερες κινητοποιήσεις ξεκίνησαν με αφορμή τον νέο τρόπο υπολογισμού της αμοιβής ανά παραγγελία, που θα οδηγήσει σε μείωση των αποδοχών των διανομέων της Wolt, που εργάζονται με το καθεστώς του freelancer / ελεύθερου επαγγελματία.
Η εταιρεία έσπευσε να υποστηρίξει πως «με τον νέο μοντέλο που παρουσιάστηκε στους συνεργάτες διανομείς τον Φεβρουάριο του 2023, η μέση αμοιβή ανά ώρα εμφανίζεται αυξημένη κατά 5,2% σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο, φτάνοντας τον Μάρτιο του 2023 τα 8,40 ευρώ».
Ποια αύξηση;
Όμως, όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι στην απάντησή τους προς την Wolt: «Αυτό το ποσό είναι ο μέσος όρος των ωρών αιχμής κι όχι της ημέρας. Όπως επίσης, γιατί αποκρύπτει ότι δεν πρόκειται για καθαρές αποδοχές αλλά για μεικτές; Ακόμα κι αυτή η αύξηση αν ίσχυε (που δεν ισχύει) είναι αστεία μπροστά στο ύψος του πληθωρισμού το τελευταίο έτος και την τεράστια αύξηση της τιμής των καυσίμων».
Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί πως ένας freelancer διανομέας είναι υποχρεωμένος να πληρώσει έξοδα συντήρησης και χρήσης οχήματος συν έξοδα αντικατάστασης σε περίπτωση βλάβης, εφορία, ρουχισμό κατάλληλο για αναβάτη, κάλυψη αναγκών σε περίπτωση ασθένειας.
Οι μεγάλες πλατφόρμες ουσιαστικά παρέχουν υπαλλήλους σε μαγαζιά που κάνουν delivery. Ο διανομέας δεν είναι πλέον εργαζόμενος σε ένα συγκεκριμένο κατάστημα. Είναι ελεύθερος επαγγελματίας υπό την «ομπρέλα»/επωνυμία μιας πλατφόρμας που κάνει παραδόσεις-παραλαβές με πολλά και διαφορετικά καταστήματα.
«Επίσης το βασικό που δεν λέει η εταιρεία είναι ότι έχει καταργήσει τη βασική αμοιβή, ενώ είναι άγνωστο πώς αποζημιώνει τη χιλιομετρική απόσταση. Όπως επίσης ότι η αποζημίωση χρήσης για το όχημα -σύμφωνα με το απαράδεκτο μοντέλο του νόμου Χατζηδάκη- υπολογίζεται με βάση τον κατώτατο μισθό ενός μισθωτού και όχι με βάση τις αποδοχές του εργαζόμενου. Άρα για να φτάσει ένας διανομέας να “πιάσει” τον στόχο της αμοιβής στα επίπεδα που λέει η εταιρεία, πρέπει να κυνηγάει να πιάσει όσο περισσότερα χιλιόμετρα παραλαβής – παράδοσης. Δηλαδή να δουλεύει πολύ πιο εντατικά, σε μεγάλες αποστάσεις με το δίκυκλο, ατελείωτες ώρες ώστε να βγει ένα μεροκάματο», προσθέτουν χαρακτηριστικά οι εργαζόμενοι.
Μέτρα ασφάλειας πριν, όχι ασφάλιση μετά το τροχαίο
Αξίζει να σημειώσουμε πως στο αίτημα για ουσιαστικά μέτρα ασφάλειας που διεκδικούν οι εργαζόμενοι, η Wolt απαντά χαρακτηριστικά: «η εταιρεία μας παρέχει, με δική της πρωτοβουλία, δωρεάν επιπλέον πρόγραμμα ιδιωτικής ασφάλισης σε περίπτωση ατυχήματος, προς όλους τους συνεργαζόμενους διανομείς, ήδη από τον Απρίλιο του 2021».
Μέτρα ασφάλειας στην εργασία δεν σημαίνει ιδιωτική ασφάλιση για νοσηλεία μετά την τροχαία σύγκρουση. Αλλά ακόμα και σε αυτό, οι εργαζόμενοι υπενθυμίζουν πως την επισκευή του οχήματος την πληρώνει εξ ολοκλήρου ο διανομέας.
Στις 29/3/2022, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε σχολιάσει την ψήφιση νόμου της κυβέρνησης που θα «υποχρέωνε» εφεξής τις πλατφόρμες «να τους παρέχουν τη μοτοσυκλέτα και το προστατευτικό κράνος για τις μετακινήσεις τους. Και ακόμη, αδιάβροχη προστασία, γάντια και ανακλαστικό γιλέκο. Αποκαθιστούμε, σήμερα, μια πολύχρονη αδικία σε βάρος των εργαζόμενων στον κλάδο της διανομής», είχε γράψει στα κοινωνικά δίκτυα. Έναν χρόνο μετά, οι εργαζόμενοι απεργούν διεκδικώντας αυτά που υποτίθεται αποκατέστησε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας...
Το επάγγελμα του διανομέα είναι κακοπληρωμένο, επικίνδυνο και ανασφαλές. Οι νικηφόρες συνδικαλιστικές δράσεις και οι απεργιακές κινητοποιήσεις των τελευταίων χρόνων των εργαζόμενων στις πλατφόρμες efood και wolt ανέδειξαν τα σοβαρά προβλήματα του κλάδου, αλλά και τη δύναμη των συλλογικών διεκδικήσεων. Χρειάζεται νομοθετική πρωτοβουλία που θα θέτει αυστηρούς κανόνες στον τρόπο λειτουργίας των πλατφορμών, προς όφελος των χιλιάδων εργαζόμενων που βιοπορίζονται από αυτό το επάγγελμα.