Παρ’όλο που στις περισσότερες πόλεις- λιμάνια κρουαζιέρας (Μονακό, Βενετία, Ντουμπρόβνικ, Μασσαλία, Άμστερνταμ, Βαρκελώνη), οι εθνικές και τοπικές αρχές επιβάλλουν όλο και περισσότερους περιορισμούς στον «τουρισμό ακρίδα» στις πόλεις τους, η Ελλάδα φιλοδοξεί να αποτελέσει τη «σκούπα» όλων των απόνερων του τουρισμού της κρουαζιέρας προκειμένου να εξυπηρετήσει την κερδοφορία της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Τα στοιχεία που η COSCO επικαλείται για την συνεισφορά της κρουαζιέρας στην εθνική οικονομία έρχονται σε ευθεία αντίθεση με αυτά της Τράπεζας Ελλάδος, που αναδεικνύουν ότι τα έσοδα του τουρισμού κρουαζιέρας είναι υποδιπλάσια των κερδών του συμβατικού τουρισμού, καθώς η μέση δαπάνη του τουρίστα ανέρχεται σε 580 ευρώ, ενώ η μέση δαπάνη του τουρίστα κρουαζιέρας σε 205 ευρώ.
Σε άρθρο του capital.gr, o πρόεδρος του ΟΛΠ κ. Ζενγκανγκ Γιου σχετικά με το success story του Πειραιά, αναφέρει ότι το home porting στον Πειραιά αυξήθηκε το 2022 (σε σχέση με το 2019) κατά 50% στο σύνολο της κρουαζιέρας, προβλέπει δε ότι το 2023 το ποσοστό θα ανέλθει στο 80%, καθώς 630 κρουαζιερόπλοια θα χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά ως σημείο εκκίνησης του ταξιδιού τους. Ωστόσο τα στοιχεία αυτά δεν συμφωνούν με της Cruise Lines International Association (CLIA): Tο 2022 από τα 87 κρουαζιερόπλοια της CLIA που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια, τα 47, δηλαδή το 54%, είχαν λιμάνι επιβίβασης (home porting) στην ελληνική επικράτεια. Αυτό, μόνο αύξηση κατά 50% για το home porting δεν σημαίνει, απλώς εμφανίζει το ποσοστό των πλοίων που είχαν ως αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά.
Υποστηρίζει επίσης ο πρόεδρος του ΟΛΠ ότι η COSCO έχει δωρίσει 13.000 τ.μ. στο υπουργείο Πολιτισμού μέσα στον χώρο του λιμένα, όπου με ευρωπαϊκά κονδύλια ύψους 18 εκ. ευρώ θα δημιουργηθεί υποβρύχιο μουσείο (sic), χωρίς να αναφέρει ότι το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων περιλαμβάνεται στις συμβατικές τους υποχρεώσεις που ορίζονται από τη Σύμβαση Παραχώρησης του 2016. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα χρήματα είναι ευρωπαϊκά και όχι της COSCO !
Οι περιβαλλοντικές επιδόσεις της COSCO είναι πλέον γνωστές σε όλους, καθώς σωρεία δικαστικών αποφάσεων έχουν αποδείξει τις καταστρεπτικές συνέπειες από τα έργα της (βυθοκόρηση, μπαζώματα, επιχώσεις επί του Ταφικού μνημείου του Θεμιστοκλή, κ.λπ.). Επίσης ο κ. Ζενγκανγκ Γιου βεβαιώνει ότι νέο λιμάνι κρουαζιέρας που χρηματοδοτείται από την Ε.Ε θα είναι έτοιμο σε 2-3 χρόνια, προκαταβάλοντας την απόφαση της δικαιοσύνης στην οποία εκκρεμούν 7 προσφυγές από κατοίκους και φορείς του Πειραιά.
Στην προσπάθειά της η COSCO να δείξει ότι σέβεται τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της Ευρώπης και πώς προσπαθεί να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, με ΑΠΕ, αναφέρει ότι έχει εγκαταστήσει φωτοβολταϊκό πάρκο στο Ικόνιο, με απόδοση 430 kWp αποκρύπτοντας ότι μια τέτοια ενεργειακή απόδοση είναι πολύ μικρή για τις ανάγκες του λιμανιού. Η απόδοση αυτή ισοδυναμεί με τη λειτουργία ενός μόνο γερανού για κοντέινερ (π.χ. ΚΟΝΕ crane ισχύος 1033,5 kW) επί μία μέρα (!) σε συνθήκες πλήρους ηλιοφάνειας και από τις 11:00 μέχρι τις 13:00. Όσον αφορά στις δράσεις κοινωνικής ευθύνης που επιδεικνύει η Cosco, υπενθυμίζουμε ότι από την σύμβαση παραχώρησης του 2016, έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών, ενώ παράλληλα δεν έχουν θεσμοθετηθεί ανταποδοτικά τέλη εκ μέρους της. Συνεπώς η κερδοφορία της δεν ανταποδίδει τίποτε προς τις πόλεις που δέχονται όλη την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Ως παραχώρηση της COSCO προς την πόλη εμφανίζει τα 8 στρέμματα εντός του αρχαιολογικού χώρου στο τερμιναλ κρουαζιέρας Ε12 στο Παλατάκι. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μέρος δημοτικής περιουσίας 140 στρεμμάτων για την οποία εκδόθηκε υπουργική απόφαση από την αείμνηστη υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά (ΑΔΑ:ΩΓΣ94653Π4-5Τ3) το 2018, προκειμένου να καταστεί ολόκληρος ο αρχαιολογικός χώρος προσβάσιμος από τους κατοίκους, ως ανοικτό πάρκο. Αντ’ αυτού η COSCO συνήψε μνημόνιο 15ετούς διάρκειας με τον Δήμο Πειραιά για κατασκευή παιδικής χαράς, δύο αναψυκτηρίων 300τμ έκαστο, τα οποία θα εκμεταλλεύεται η ίδια και ολίγο πράσινο το οποίο θα συντίθεται από τεχνητούς χλοοτάπητες και καλλωπιστικούς θάμνους, ακριβώς μπροστά από το 5αστερο ξενοδοχείο που προγραμματίζεται προς ανέγερση μελλοντικά (τυχαίο;). Επιπλέον προβλέπεται πάρκινγκ 2 στρεμμάτων για 50 αυτοκίνητα στην ίδια περιοχή του υπό ανέγερση ξενοδοχείου παραβιάζοντας τη νομοθεσία περί παιδικών χαρών (Υπουργική Απόφαση 28492/ΦΕΚ 931/Β/18.05.09). Με τον τρόπο αυτό, η COSCO καταστρατηγεί την υπουργική απόφαση προκειμένου να εξυπηρετήσει τις δικές της ανάγκες και όχι της πόλης και των κατοίκων. Εξάλλου, για τον Ταινιόδρομο στον Κράκαρη, διατηρητέο μνημείο του οποίου η αποκατάσταση είναι αποκλειστικά δική της ευθύνη, δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια από το 2019, όπως πρόσφατα κατήγγειλε κι ο δήμαρχος Δραπετσώνας.
Το success story της COSCO συνίσταται στην ουσία στην προώθηση των συμφερόντων της σε βάρος του Πειραιά. Ήδη όλο αυτό το σκεπτικό αναπτύσσεται μέσα στο Master Plan και τη Στρατηγική μελέτη της, όπου δηλώνεται σαφώς η πρόθεση για «επεξεργασία εναλλακτικών μοντέλων για την λειτουργία της κρουαζιέρας, σύμφωνα με τις ανάγκες και την στρατηγική του ομίλου της COSCO. Η κρουαζιέρα στον Πειραιά αποτελεί ένα success story που καταπίνει την πόλη, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της COSCO.
Παρατηρητήριο Πειραϊκής