Η μάχη για τη διάσωση της πλατείας Εξαρχείων από την κατασκευή σταθμού μετρό είναι μια μάχη που η Ανοιχτή Συνέλευση «Όχι μετρό στην πλατεία Εξαρχείων» δίνει με κάθε τρόπο και κάθε μέσο που διαθέτει. Εδώ και δύο χρόνια περίπου, κάτοικοι και αλληλέγγυοι/ες της γειτονιάς των Εξαρχείων έχουν προχωρήσει σε μία αξιομνημόνευτη δουλειά, βάσει της οποίας στοιχειοθετείται η  παρέμβαση γύρω από τη διάσωση της πλατείας Εξαρχείων και της μη κατασκευής σταθμού μετρό σε αυτήν. Διαβάζοντας ανακοινώσεις, συμμετέχοντας στις δράσεις και στις κινητοποιήσεις, παρακολουθώντας το podcast που συνοψίζει το χρονικό αυτής της δουλειάς, γίνεται αντιληπτό ότι τα σχέδια για σταθμό στην πλατεία ήταν εξαρχής μια πολιτική επιλογή, που είχε να κάνει με την αλλαγή φυσιογνωμίας της περιοχής, την τουριστικοποίηση του κέντρου της Αθήνας, την εκδίωξη των κατοίκων, αλλά και ένας ρεβανσισμός απέναντι σε μια γειτονιά που από τα χρόνια της Κατοχής μέχρι σήμερα είναι συνδεδεμένη με την αντίσταση.

Από την πρώτη στιγμή που στήθηκε το εργοτάξιο στις 9 Αυγούστου 2022, οι κάτοικοι ζητούσαν άδειες και έψαχναν τους υπεύθυνους για να λάβουν ως απάντηση ξύλο, συλλήψεις και δακρυγόνα. Στις 3 Οκτώβρη ζητήθηκε μεταξύ άλλων από το ΥΠΕΝ να χορηγήσει αντίγραφο της Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης. 6 Οκτωβρίου το ΥΠΕΝ απαντά:  «Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του παρόντος δεν έχει εκδοθεί διοικητική πράξη για έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης αναφορικά με την πλατεία Εξαρχείων». Το εργοτάξιο είναι παράνομο! Η μόνη νομιμοποίηση που έχουν οι λαμαρίνες και οι μπουλντόζες είναι αυτή που τους δίνει ο στρατός κατοχής που εγκαταστάθηκε στη γειτονιά, ξυλοκοπώντας και εκφοβίζοντας όποιους/ες λένε τα αυτονόητα.

Έχοντας γνώση της δύναμης και της επιρροής του αντιπάλου, 50 κάτοικοι με τη στήριξη της συνέλευσης κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσφυγή, η οποία καταδεικνύει τα όργια παραβάσεων. Τα επιχειρήματα στα οποία στηρίζεται το νομικό έγγραφο είναι τα εξής:

  • -Θα υπάρξει πλήρης καταστροφή του αστικού πρασίνου επί της πλατείας Εξαρχείων, την ίδια στιγμή που η καταγραφή του από την ανάδοχο του έργου είναι παντελώς εσφαλμένη, με αποτέλεσμα να υπονομεύεται οποιαδήποτε μελλοντική λήψη μέτρων αποκατάστασης και περιβαλλοντικού αντισταθμίσματος.
  •  
  • -Οι εργασίες δεν έχουν έγκριση της υπουργού Πολιτισμού, παρότι το εργοτάξιο βρίσκεται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο της πόλεως των Αθηνών και επιπλέον τελεί σε εγγύτητα με νεότερα μνημεία.
  •  
  • -Επιπλέον, στο πλαίσιο της Τεχνικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δεν έχουν αξιολογηθεί στοιχειωδώς οι επιπτώσεις των εργασιών στο διατηρητέο κτίριο της Μπλε Πολυκατοικίας και στη διατηρητέα χρήση του κινηματογράφου «ΒΟΞ».
  •  
  • -Σε αντίθετη προς τα οριζόμενα στην από 2017 Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, δεν έχει καταρτιστεί κυκλοφοριακή μελέτη για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων γύρω από τα εργοτάξια, με αποτέλεσμα να συντρέχει ενδεχόμενο σοβαρής διατάραξης της κυκλοφορίας και άρα της κοινωνικοοικονομικής ζωής στις περιοχές υποδοχής εργοταξίων, όπως τα Εξάρχεια.
  •  
  • -Σε αντίθεση προς τα οριζόμενα στην από 2018 Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων δεν έχει έως και σήμερα εκπονηθεί υδραυλική μελέτη, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος εκδήλωσης πλημμυρικών φαινομένων γύρω από τα εργοτάξια.
  •  
  • -Σε αντίθεση προς τα οριζόμενα στην από 2018 ΑΕΠΟ δεν έχει γίνει ακουστική διερεύνηση του περιβάλλοντος γύρω από κάθε ένα εργοτάξιο, προκειμένου να επιλεγούν, με τρόπο εξατομικευμένο, τα μέτρα αντιθορυβικής προστασίας για κάθε μία περιοχή υποδοχής έργων.
  •  
  • -Σε αντίθεση προς τα οριζόμενα στην από 2017 ΜΠΕ, δεν έχει εκπονηθεί σχέδιο διαχείρισης εργοταξίου, προκειμένου επί τη βάσει αυτού του σχεδίου να αντιμετωπιστούν οι έκτακτοι κίνδυνοι για το περιβάλλον, τους εργαζόμενους και τα έργα.
  •  
  • -Το εργοτάξιο επί της πλατείας Εξαρχείων εγκαταστάθηκε και ξεκίνησε να λειτουργεί πριν ακόμη εκπονηθεί και εγκριθεί η επίδικη Τεχνική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, με αποτέλεσμα να γεννώνται σοβαρές αμφιβολίες για το αν αυτή η μελέτη εξυπηρετεί πράγματι τον σκοπό της πρόληψης περιβαλλοντικών κινδύνων ή αν επισφραγίζει απλώς παγιωμένες πραγματικές καταστάσεις.
  •  

Η εκδίκαση της απόφασης είχε οριστεί για τις 10 Μαΐου του 2023. Η αδιάκοπη δράση των ανθρώπων έβαλε φρένο στις εργασίες, τις οποίες επιχείρησαν οι εργολάβοι να κάνουν τόσο εντός, όσο και περιμετρικά του εργοταξίου. Τα δέντρα της πλατείας παραμένουν σε αυτήν. Η πλατεία Εξαρχείων είναι το μοναδικό εργοτάξιο της γραμμής 4 που δεν έγινε κρανίου τόπος. Οι επιθέσεις και τα ψέματα από την πλευρά της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, του δήμου και των πολιτικών υπευθύνων συνεχίστηκαν, αλλά σε πείσμα όλων αυτός ο κόσμος κατάφερε την υπόθεση μιας πλατείας να την κάνει κτήμα όλης της πόλης, σε μεγάλο βαθμό και όλης της χώρας, καταδεικνύοντας τον τρόπο με τον οποίο ένα δημόσιο έργο υλοποιείται, κατασπαλώντας κρατικά και ευρωπαϊκά κονδύλια, καταστρέφοντας ελεύθερους χώρους, εξυπηρετώντας πολιτικούς και όχι συγκοινωνιακούς σκοπούς.

Και ενώ ήταν όλα έτοιμα, στις 8 Μαΐου ανακοινώθηκε η αναβολή της εκδίκασης για τις 27 Σεπτέμβρη 2023.

Η ανοιχτή συνέλευση με ανακοίνωσή της δίνει πολιτικά χαρακτηριστικά στην αναβολή αυτή. Στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης δεν νοείται να γίνουν έργα εντός της πλατείας που θα προκαλέσουν μη αναστρέψιμη βλάβη, όπως είναι αυτή της κοπής των δέντρων. Ο απολογισμός είναι ξεκάθαρα θετικός, σε καμία περίπτωση, όμως, δεν αποτελεί στοιχείο εφησυχασμού. Άλλωστε, σε αντίθεση με το εργοτάξιο της Ριζάρη, όπου και εκεί υπάρχει ανοιχτή δικαστική μάχη, η πλατεία Εξαρχείων παραμένει αποκλεισμένη από λαμαρίνες και αστυνομικές δυνάμεις. Η μάχη συνεχίζεται μέχρι την τελική νίκη.

 

Χ. Π.

 

 

Tags:
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2023 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet