«Ο σοφέρ της κυρίας Μαντλέν»
Μια 92χρονη γυναίκα καλεί ένα ταξί για να την μεταφέρει στο γηροκομείο και έτσι κάνει μια τελευταία βόλτα στο Παρίσι σε μια διαδρομή εξομολογήσεων. Ο Κριστιάν Καριόν με τον Σοφέρ της κυρίας Μαντλέν σκηνοθετεί μια από τις καλύτερες ταινίες της εβδομάδας, που όμως δεν είναι η μόνη που αξίζει της προσοχής μας.
Οι συνολικά έξι νέες ταινίες που προβάλλονται από την περασμένη Πέμπτη συνθέτουν ένα ενδιαφέρον σύνολο ικανό να ικανοποιήσει τους σινεφίλ.
Όταν ο Σαρλ, που δουλεύει ως οδηγός ταξί, δέχεται κλήση για να μεταφέρει μια ηλικιωμένη γυναίκα, δεν μπορούσε να φανταστεί πως εκείνη η συνάντηση θα σημάδευε τη ζωή του. Απογοητευμένος από την τροπή που έχει πάρει η ζωή του και αντιμέτωπος με δυσβάσταχτα οικονομικά προβλήματα, ο 46χρονος ταξιτζής φαίνεται να δυσφορεί που είναι αναγκασμένος να διασχίσει ολόκληρο το Παρίσι για να μεταφέρει την 92χρονη Μαντλέν Κελέρ στο γηροκομείο. Και δεν φτάνει που έχει τις σκοτούρες του, είναι αναγκασμένος να ακούει και τα όσα του λέει. Σιγά-σιγά όμως η ήρεμη φωνή και το φωτεινό χαμόγελο της κυρίας Μαντλέν θα τον χαλαρώσουν. Κι όταν θα αρχίσει να του μιλά για τη ζωή της μετατρέποντας την αφήγησή της σε προσωπική εξομολόγηση, ο Σαρλ θα βρεθεί μπροστά σε μεγάλες εκπλήξεις. Γιατί δεν είναι μόνον o Ματ, ο αμερικανός στρατιώτης που το 1944 έγινε ο πρώτος άντρας που φίλησε, ούτε πως εκείνος ήταν ο πατέρας του μοναχογιού της του Ματιέ. Και ούτε το ότι αργότερα παντρεύτηκε τον Ρέι, έναν βίαιο τύπο που την κακοποιούσε. Είναι τα όσα ακολούθησαν και τα οποία συνθέτουν ένα πραγματικό δράμα μέσα από το οποίο ο Σαρλ ανακαλύπτει πως βρίσκεται μπροστά σε μια βασανισμένη αλλά, συνάμα, σπουδαία γυναίκα, η οποία πάλεψε σκληρά για τη ζωή της πληρώνοντας και το αντίστοιχο αντίτιμο. Έτσι η μεταφορά της κυρίας Μαντλέν θα διαρκέσει μια ολόκληρη μέρα και όταν το βράδυ θα φτάσουν αργοπορημένοι στο γηροκομείο ο Σαρλ υπόσχεται στην Μαντλέν πως θα περάσει σύντομα να τηn δει…
Μα τι ταινία είναι αυτή! Ο Κριστιάν Καριόν με την ταινία «Ο σοφέρ της κυρίας Μαντλέν» (Une belle course) σκηνοθετεί με υπέρμετρη ευαισθησία ένα δραματικό φιλμ, ένα αστικό ρόουντ μούβι στους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας. Διαθέτοντας μια ερμηνεύτρια και έναν ερμηνευτή που έχουν μπει για τα καλά στο πετσί των ρόλων τους -τη Λιν Ρενό και τον Ντάνι Μπου- η ταινία ξεδιπλώνει μπροστά στα μάτια των θεατών μια συγκλονιστική ιστορία.
Ο Καριόν καταφέρνει να δώσει έναν συναρπαστικό ρυθμό σε μια «ήρεμη» σχετική ταινία, χρησιμοποιώντας σκηνές φλας μπακ από τις αφηγήσεις της Μαντλέν. Αξιοποιεί επίσης τον μικρό χώρο του αυτοκινήτου και δίνει την αίσθηση της εγγύτητας στην οποία οδηγούνται οι χαρακτήρες του. Ωραιότατη ταινία που εκτός από την ανθρωπιά που αποπνέει και τη συγκίνηση, θίγει το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας, χωρίς όμως να είναι αυτό το θέμα της. Και ποιο είναι το θέμα της; Μα η ανάγκη της ανθρώπινης επαφής, που, όταν μας δίνεται η ευκαιρία, καλά θα κάνουμε να την δεχόμαστε ως δώρο, που, ακόμη κι αν δεν αλλάξει τη ζωή μας, μπορεί απλώς να φτιάξει τη μέρα μας.
Καταστροφική νύχτα
Υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων. Αυτοί που ελέγχουν τις παρορμήσεις τους και ξέρουν να περιμένουν και εκείνοι που οι παρορμήσεις τούς ελέγχουν και δεν ξέρουν να περιμένουν. Με λίγα λόγια υπάρχουν οι επιτυχημένοι και οι αποτυχημένοι. Επάνω σε αυτό το μοτίβο βασίζεται η ταινία του Ντάνι ντε λα Ορντέν «Το τεστ» (El test).
Ο Έκτορ και η Πάουλα είναι καλεσμένοι για φαγητό στο καινούργιο, υπερπολυτελές σπίτι του παλιού καλού τους φίλου του Τόνι. Ο Έκτορ έχει ανοίξει ένα μπαρ το οποίο όμως δεν πάει καθόλου καλά, χρωστά στην τράπεζα και η Πάουλα τον πιέζει να το πουλήσει για να ξεχρεώσουν. Όταν ο Τόνι τους προτείνει να κάνουν ένα ψυχολογικό τεστ που έχει μία ερώτηση: «Τι διαλέγετε; Εκατό χιλιάδες ευρώ άμεσα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια;» θα αρχίσει μια μεγάλη συζήτηση η οποία θα δημιουργήσει διάφορες παρεξηγήσεις. Κι αυτό επειδή ο Τόνι είναι διατεθειμένος να ικανοποιήσει στην πραγματικότητα την απόφαση που θα πάρουν οι φίλοι του! Κι έτσι από το πουθενά πυροδοτείται ένα ντόμινο εξελίξεων που θα δημιουργήσει ρήγματα στη σχέση του ζευγαριού αλλά και στη σχέση με τον φίλο τους.
Αλήθεια, πόσοι άνθρωποι μπορούν να ζήσουν σύμφωνα με τις αρχές τους χωρίς κάποια στιγμή, και εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες, να τις πουλήσουν για το χρήμα; Το ζευγάρι μοιάζει εγκλωβισμένο στην παγίδα που έστησε ο πλούσιος φίλος τους. Ο Ντάνι ντε λα Ορντέν σκηνοθετεί ένα ευφυές σενάριο το οποίο έχει στοιχεία μαύρης κωμωδίας και ψυχολογικού θρίλερ. Με την ένταση να κλιμακώνεται και με διαλόγους που σπάνε κόκκαλα βλέπουμε πως μπροστά στη δύναμη του χρήματος αρχίζουν να αποδομούνται τα πάντα: η φιλία, ο έρωτας, ο γάμος, οι σχέσεις.
Η δίκη του αιώνα
Ο λοχαγός Ιγκόρ Βόλκιν, μεταφραστής στον τομέα πληροφοριών, ζητά να μεταφερθεί από το Βερολίνο στη Νυρεμβέργη επειδή εκεί χάθηκαν τα ίχνη του αδελφού του, Κόλκα, ο οποίος εξαφανίστηκε πριν από τέσσερα χρόνια. Είναι Απρίλιος 1945 και προετοιμάζεται η δίκη των ναζιστών αξιωματούχων που έχουν συλληφθεί και κατηγορούνται για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Η πόλη, που βρίσκεται στο επίκεντρο της επικαιρότητας, έχει κατακλυστεί από δημοσιογράφους, μεταφραστές, δικηγόρους και μάρτυρες. Την ίδια ώρα, όμως, μια ομάδα φανατικών ναζί οργανώνεται με σκοπό να απελευθερώσει τους φυλακισμένους. Ο Ιγκόρ χωρίς να το επιθυμεί θα βρεθεί μπροστά στη συνομωσία. Δεν του επιτρέπεται όμως να δράσει επειδή η περιοχή ανήκει στην αμερικανική διοίκηση και οι Σοβιετικοί βρίσκονται εκεί ως παρατηρητές. Η Έλζι, μικρή κόρη του δικηγόρου Κνούτε, θα απαχθεί για να εκβιαστεί ο πατέρας της, μια ρωσίδα με μυστηριώδη ρόλο, η Λένα, προθυμοποιείται να βοηθήσει τον Ιγκόρ, ο στρατάρχης Πάουλους που κρατείται από τους Σοβιετικούς μεταφέρεται στην πόλη για να καταθέσει.
«Νυρεμβέργη»
Η «Νυρεμβέργη» (Nyurnberg) του Νικολάι Λεμπέντεφ, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, μας μεταφέρει στην κατεστραμμένη γερμανική πόλη σε μια εποχή που η ανθρωπότητα μόλις είχε βγει από τον εφιάλτη του ναζισμού και του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου. Με τη μορφή αστυνομικού θρίλερ και εμφανή επιρροή από το γερμανικό εξπρεσιονισμό, ο Λεμπέντεφ σκηνοθετεί με καταιγιστικό ρυθμό μια ταινία η οποία μας φέρνει σε επαφή με το παρασκήνιο της μεγάλη δίκης. Σκοτεινή και δαιδαλώδης, με ένταση και αγωνία, η «Νυρεμβέργη» είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του Αλεξάντερ Ζβιαγκίντσεφ «Η δίκη της Νυρεμβέργης», που κυκλοφόρησε το 2022 με τον συγγραφέα να έχει μελετήσει επί χρόνια τα αρχεία της δίκης του αιώνα, όπως χαρακτηρίστηκε.
Και μην ξεχνάτε! Ψηφίζουμε ΣΥΡΙΖΑ, δαγκωτό!