Στα χρόνια του επιτελικού κράτους ακόμα και η διεξαγωγή των ενδοσχολικών εξετάσεων στα Λύκεια της χώρας αποτελεί ζητούμενο και όχι δεδομένο. Αποδείχθηκε περίτρανα αυτό τη Δευτέρα και την Τρίτη όταν η πολυδιαφημισμένη πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων κατέρρευσε, με αποτέλεσμα σε πολλά σχολεία οι εξετάσεις είτε να γίνουν με καθυστέρηση είτε να αναβληθούν για μεταγενέστερη ημερομηνία.
Ίσως αυτό το γεγονός από μόνο του να μην εξόργιζε τόσο πολύ τους πολίτες αν δεν υπήρχε η πράγματι εξοργιστική αντίδραση της κυβέρνησης (της προηγούμενης και όχι της υπηρεσιακής, η οποία έτσι και αλλιώς δεν θα μπορούσε να αναλάβει μία τόσο βαριά ευθύνη). Το damage control που επιχείρησαν οι επιτελάρχες του Κυριάκου Μητσοτάκη είχε τα χαρακτηριστικά στα οποία έχουμε συνηθίσει τέσσερα χρόνια. Αρχικά δεν ανέλαβαν καμία ευθύνη αφήνοντας την εκκωφαντική σιωπή να μιλήσει γι' αυτούς.
Εν συνεχεία και τεχνηέντως η ευθύνη αποδόθηκε σε... εξωτερικούς παράγοντες. Η αλήθεια είναι ότι η θεωρία της μαζικής κυβερνοεπίθεσης δεν έπεισε παρά ελάχιστους. Ακόμα και τα νούμερα που παρουσίασαν στις από κοινού ανακοινώσεις τους τα υπουργεία Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ήταν τραβηγμένα από τα μαλλιά. Επίθεση, λέει, από 114 χώρες, δηλαδή από τα 2/3 του πλανήτη. Πόσες από αυτές τις χώρες διαθέτουν γρήγορο ίντερνετ, στοιχείο άκρως απαραίτητο για την πραγματοποίηση τέτοιου είδους κυβερνοεπιθέσεων; Οι ισχυρισμοί ήταν τόσο υπερβολικοί που οι επαγγελματίες στο χώρο της πληροφορικής αποδόμησαν εύκολα το κυβερνητικό αφήγημα. Ο όγκος δεδομένων που διακινήθηκε τη Δευτέρα στην πλατφόρμα δεν ήταν ασυνήθιστος, ο ίδιος περίπου είχε καταγραφεί και πριν από τρεις ημέρες. Άρα, προς τι αυτή η δραματοποίηση την οποία, ως συνήθως, υιοθέτησαν άκριτα τα περισσότερα ΜΜΕ της χώρας;
Καμία προστασία, κανένα σχέδιο
Μετά το φιάσκο τα αμείλικτα ερωτήματα προέκυψαν αβίαστα. Ήταν δυνατόν να καταρρεύσει μία τέτοια πλατφόρμα λόγω μιας μικρής αύξησης στον όγκο διακίνησης δεδομένων; Ποια μέτρα είχαν παρθεί για να αποφευχθεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Ο επικεφαλής του ΙΕΠ Γιάννης Αντωνίου, μία ακόμη σκληρά κομματική επιλογή της Νίκης Κεραμέως έδωσε, ίσως άθελά του, τις απαντήσεις. Όπως τόνισε σε τηλεοπτική του συνέντευξη, δεν είχε γίνει η οποιαδήποτε συζήτηση για την περαιτέρω προστασία του συστήματος και οι όποιες σχετικές πρωτοβουλίες αναλήφθηκαν κατόπιν εορτής, δηλαδή τη Δευτέρα μετά την πρώτη κατάρρευση. Όσον αφορά το Plan Β του υπουργείου Παιδείας, κατέρρευσε και αυτό όπως η πλατφόρμα παρά το γεγονός ότι υπήρχε κυβερνητική απόφαση στο ΦΕΚ που περιέγραφε ποια μπορεί να είναι η λύση σε περίπτωση ανυπέρβλητου τεχνικού προβλήματος.
Ουδέποτε όμως εφαρμόστηκε, όπως και ουδέποτε αποφάσισε κάποιος να δοθούν θέματα κατευθείαν από τους καθηγητές χωρίς να χρησιμοποιηθεί η Τράπεζα Θεμάτων.
Τέλος, η παραπάνω ζοφερή πραγματικότητα αντιμετωπίστηκε από την απερχόμενη υπουργό Νίκη Κεραμέως με το συνήθη ουρανομήκη κυνισμό της. "Ξέρετε, δεν είμαι πια υπουργός" είχε το θράσος να απαντήσει σε δημοσιογραφικό ερώτημα που της υπέβαλαν στο Atticα TV για να περάσει εν συνεχεία στο πραγματικά ακαταμάχητο επιχείρημα σύμφωνα με το οποίο "τα προηγούμενα τρία χρόνια η Τράπεζα Θεμάτων λειτούργησε μια χαρά".
Το θράσος της υπουργού πάντως δεν έφτασε σε καμία περίπτωση στα επίπεδα τοξικότητας του Γρηγόρη Ψαριανού. Από το twitter, ο υποψήφιος με τη Νέα Δημοκρατία βουλευτής και μετακλητός υπάλληλος του Παναγιώτη Πικραμμένου χαρακτήρισε τους εκπαιδευτικούς της χώρας αρχιμαφιόζους, καθάρματα και αλήτες γιατί τάχα χάρηκαν με την πρώτη της Τράπεζας Θεμάτων. Οσονούπω θα κληθεί να δώσει εξηγήσεις στη δικαιοσύνη στην οποία προσέφυγε, μετά από ομόφωνη απόφαση, η ΟΛΜΕ.
Η μάχη για μία θέση στον ήλιο των ΑΕΙ
Μέσα σ' αυτό το κλίμα απαξίας και αβεβαιότητας (και με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρο Κόπτση να κάνει συνεχείς τηλεοπτικές εμφανίσεις για να καθησυχάσει γονείς και μαθητές) άρχισαν την Πέμπτη οι Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2023. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν υπάρχει ένδειξη ότι κάτι πήγε στραβά, ωστόσο με την προχειρότητα που αντιμετωπίζουν τα πράγματα οι απερχόμενοι κυβερνώντες τίποτα δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί. Διεκδικούνται 68.574 θέσεις στα ΑΕΙ της χώρας από περισσότερους από 90.000 υποψηφίους οι οποίοι, για ένα ακόμη έτος, θα έχουν να παλέψουν και με το βραχνά της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (η οποία φυσικά και διατηρείται γιατί η κυβέρνηση έχει πάντα στο νου της τους σπόνσορές της στην ιδιωτική εκπαίδευση).
Παράλληλα, η υποβολή Μηχανογραφικού φέτος δεν θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις, αλλά σε μία, καθώς με βάση τα στοιχεία των περασμένων ετών, ένα πολύ υψηλό ποσοστό των υποψηφίων (93% για το 2022) εισάγεται στις σχολές των 10 πρώτων επιλογών του από την πρώτη φάση.
Την ίδια ώρα, οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κλιμακώνουν τον αγώνα τους εναντίον της τιμωρητικής, όπως την χαρακτηρίζουν, αξιολόγησης που έχει θεσμοθετήσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΔΟΕ, «το ΔΣ της ΔΟΕ κηρύσσει τρίωρες στάσεις εργασίας για το 1ο ή 2ο τρίωρο του προγράμματος των σχολικών μονάδων από αύριο Πέμπτη 1η Ιουνίου έως και την Πέμπτη 15 Ιουνίου, καθώς και επιπλέον στάση εργασίας που καλύπτει το ολοήμερο διευρυμένου ωραρίου».
Ο στόχος των στάσεων εργασίας είναι η αποτροπή της διενέργειας της διαδικασίας της ατομικής αξιολόγησης σημειώνεται χαρακτηριστικά στο ίδιο κείμενο. Σε ανάλογες κινητοποιήσεις είχαν προχωρήσει κατά τη διάρκεια της σχολικής σεζόν και οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας.