Ο τίτλος δεν είναι φράση πρωτοεμφανιζόμενου τηλεαστέρα αλλά του κυβερνητικού εκπροσώπου Οικονόμου προς τους οπερατέρ τηλεοπτικού καναλιού όπως το μετέφερε το «ράδιο αρβύλα». Ήταν στα παρελκόμενα μιας δήλωσης στην τηλεόραση όπου ο ίδιος, ο Μητσοτάκης και ένας αστέρας της τηλεοπτικής δημοσιογραφίας έλεγαν ακριβώς το ίδιο κείμενο που προφανώς διάβαζαν από ένα «σκονάκι» που τους είχε διανεμηθεί. Υποτίθεται πως ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είναι πολιτικός όχι ηθοποιός. Κάνει δηλώσεις στα γρήγορα και εξαφανίζεται. Και δεν σχολιάζω εδώ την συμπεριφορά του, όσο το γεγονός ότι ανήκει σε ένα σύστημα επικοινωνίας που δρα κάτω από την μύτη μας και αποτελεί καινοτομία τουλάχιστον από το μέσον την κυβερνητικής θητείας του ΣΥΡΙΖΑ και μετά. Το σύστημα αυτό μπορεί να περιγραφεί σχηματικά ως εξής: Μυστικές, κατά θέμα δημοσκοπήσεις πχ. νεκροί πανδημίας, υποκλοπές κλπ. Λεκτικές προειδοποιητικές βολές και επανεκτίμηση του αποτελέσματος: «ο Τσίπρας ο σκαφάτος». «Έχετε μελέτες για τις εντατικές; Φέρτε τις». Αποχώρηση από την βουλή στη συζήτηση για τις υποκλοπές. Τελικός σχεδιασμός λόγου και πολιτικής που παραμένει σίγουρος και στέρεος γιατί είναι δοκιμασμένος δημοσκοπικά και επιστημονικά σχεδιασμένος. Παραδείγματα: Υποψηφιότητα Καραμανλή εν μέσω οργής για τα Τέμπη, ενώ διαγραφή της Νικολάου από τα ψηφοδέλτια στην Εύβοια. Δηλώσεις για εργαλειοποίηση του δυστυχήματος των Τεμπών από τις οικογένειες των νεκρών «εν μέσω προεκλογικής περιόδου». Αν συγκρίνουμε τη χυδαία αυτή δήλωση με τις δηλώσεις Κατρούγκαλου, ποια από τις δύο έπρεπε λογικά να κοστίσει εκλογικά περισσότερο; Γιατί η δήλωση Μητσοτάκη δεν του κόστισε καθόλου; Την ίδια περίοδο παρατηρούνται και άλλες πετυχημένες επικοινωνιακές πιρουέτες από τον Μητσοτάκη: Δήλωση για υποκλοπές = σκάνδαλο. Αποφυγή debate με τον Τσίπρα. Προεκλογικές ομιλίες χωρίς γραβάτα και αξύριστος!
Τα γράφω αυτά γιατί πιστεύω πως είναι μεγάλο λάθος να διαβάζουμε τα αποτελέσματα των εκλογών με όρους της δεκαετίας του 1980. Τα 2015 πιάσαμε την Δεξιά, επικοινωνιακά στον ύπνο. Έκτοτε, «έβαλε μυαλό» και κινήθηκε στο τρίπτυχο: αντιΣΥΡΙΖΑ μέτωπο – διαπλοκή με τα ΜΜΕ – επιστημονικά σχεδιασμένος πολιτικός λόγος. Με αυτό μετρήθηκε και έχασε ο ΣΥΡΙΖΑ, όχι από το σύνολο της πολιτικής του (που είχε προβλήματα) η οποία πάντως, όντας ο ΣΥΡΙΖΑ αντιπολίτευση δεν εφαρμόστηκε. Μπορούμε να συγκρίνουμε κάποιες λάθος θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ με την πρακτική μιας κυβέρνησης που απέτυχε παντού και επιβραβεύθηκε για αυτό; Περνάμε σε μια εποχή που δεν είναι σημαντικό τι λες αλλά το σχέδιο που έχεις για να πείσεις πως ότι και να λες ή κάνεις είναι σωστό. Ένα είδος πλύσης εγκεφάλου δηλαδή. Μέχρι και ο Κουτσούμπας έσπευσε να παραταχθεί στο αντιΣΥΡΙΖΑ μέτωπο δηλώνοντας πως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν χειρότερη από την κυβέρνηση της ΝΔ! Και αν μια κυβέρνηση λεηλατεί το κράτος υπέρ των λίγων, παραβιάζει το Σύνταγμα, παρακολουθεί τους αντιπάλους της, καταργεί το ΕΣΥ και τα δικαιώματα των εργαζομένων και επιβραβεύεται εκλογικά, τότε το χειρότερο δεν το έχουμε δει ακόμη. Τι θα εμποδίσει τον Μητσοτάκη να κάνει τα ίδια και χειρότερα; Οφείλουμε να το πούμε στον κόσμο αυτό.
Με αυτούς τους τρόπους αλλάζουν τελείως οι όροι του πολιτικού παιχνιδιού. To νόημα των αποτελεσμάτων των εκλογών της 21ης Μαΐου δεν διαβάζεται μόνο με όρους κομματικών προγραμμάτων και σωστών ή λαθεμένων πολιτικών. Το αποτέλεσμα αποδεικνύει ότι αν ένα κόμμα έχει επαρκή επικοινωνιακό σχεδιασμό μπορεί να κερδίσει τις εκλογές όσο εξωφρενικό πρόγραμμα κα αν έχει, ό,τι και να έχει κάνει κατά την διάρκεια της κυβερνητικής του θητείας! Από μία κατάσταση δημοκρατικού διαλόγου και ανταλλαγής θέσεων περνάμε σε ένα πεδίο μεταπολιτικής όπου το πρόγραμμα και η πολιτική ενός κόμματος δεν έχει καμία – σχεδόν – σημασία. Μία επικοινωνιακή χούντα (ή αστυνομία της σκέψης) που ελέγχει επαρκώς τη συλλογική συνείδηση των εκλογέων. Οφείλουμε να το πούμε στον κόσμο και αυτό.
Οι μάχες που δίνουμε θυμίζουν τις μάχες των ιθαγενών της Αμερικής με το ιππικό. Οι ιθαγενείς έτρεχαν στη μάχη με δόρατα και τόξα, με εξαιρετικά άλογα, ήταν θαρραλέοι και ετοιμοπόλεμοι. Αλλά το ιππικό είχε ντουφέκια. Έτσι αφού σκότωναν τους άντρες, έμπαιναν στο χωριό, βίαζαν τις γυναίκες και το έκαιγαν. Έχει μεγάλη σημασία η κουβέντα που γίνεται στον ΣΥΡΙΖΑ για τις αιτίες του εκλογικού αποτελέσματος και το καταστάλαγμα σε μια πολιτική που θα έχει απήχηση στην κεντροαριστερά που είναι και πλειοψηφική. Χωρίς όμως ένα επιστημονικό επιτελείο επικοινωνίας που θα κάνει σοβαρό επικοινωνιακό σχεδιασμό, ό,τι και να λέμε θα αποτελεί αντικείμενο χλευασμού από τα ΜΜΕ της διαπλοκής και της βαρβαρότητας. Και ο κόσμος θα πείθεται πως ο Μητσοτάκης είναι ο καταλληλότερος πρωθυπουργός!