Στην τελική ευθεία των αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης Οκτωβρίου, απευθύνουμε ορισμένα ερωτήματα στον υποψήφιο δήμαρχο Θεσσαλονίκης, με τη δημοτική παράταξη «Θεσσαλονίκη για Όλους», Σπύρο Πέγκα.

 

 

 

Ο υπερτουρισμός φέρνει στα όρια τις υποδομές μιας πόλης. Η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών οξύνει τη στεγαστική κρίση. Πόλεις του εξωτερικού έχουν λάβει μέτρα περιορισμού. Η Θεσσαλονίκη θεωρείτε πως χρειάζεται να παρέμβει σε αυτά τα πεδία; Αν ναι, με ποιον τρόπο;

Είναι αλήθεια αυτό που λέτε, το βλέπουμε να συμβαίνει σε πόλεις όπως η Βαρκελώνη. Στη Θεσσαλονίκη απέχουμε πολύ από αυτό το σημείο. Να σας θυμίσω ότι μέχρι το 2010 η Θεσσαλονίκη δεν ήταν τουριστικός προορισμός. Φανταστείτε ότι το 2011 που ανέλαβα, ήμουν ο πρώτος αντιδήμαρχος τουρισμού στον δήμο Θεσσαλονίκης. Με την πολιτική εξωστρέφειας της πόλης που εφάρμοσα, η πόλη τοποθετήθηκε στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Ήρθαν ξένες αεροπορικές εταιρείες, έγιναν επενδύσεις σε ξενοδοχεία και καταλύματα, εκτοξεύτηκαν οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις. Είμαι περήφανος που δώσαμε την ευκαιρία σε νέους επαγγελματίες να μείνουν και να δημιουργήσουν στον τόπο τους, αντί να πάρουν τον δρόμο της μετανάστευσης.

Δυστυχώς, ο νυν και απερχόμενος δήμαρχος δεν πίστεψε στη δυναμική της Θεσσαλονίκης, διέλυσε τη διεύθυνση τουρισμού και ακύρωσε τη βραβευμένη ως πρωτοπόρα και πρότυπη πολιτική της Διπλωματίας των Πόλεων. Η Θεσσαλονίκη πήγε πολλά βήματα πίσω τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Προς το παρόν δεν θα έλεγα ότι διατρέχει κάποιον κίνδυνο… υπερτουρισμού, το αντίθετο θα έλεγα. Επειδή, όμως, ασχολήθηκα με τον τουρισμό και ως ελεύθερος επαγγελματίας και γνωρίζω το αντικείμενο σε βάθος, ξέρω και τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργήσει η υπερβολική ανάπτυξη του. Για αυτό και ως δήμαρχος σκοπεύω να διεκδικήσω να ανατεθεί στον δήμο η αρμοδιότητα να ρυθμίζει το πλαίσιο λειτουργίας των βραχυχρόνιων μισθώσεων (airbnb), εισάγοντας περιορισμούς σε γειτονιές με έντονη τουριστική δραστηριότητα και περιορισμένο οικιστικό απόθεμα προς μακροχρόνια μίσθωση και διατήρηση της ισορροπίας σε περιοχές με μεγαλύτερο διαθέσιμο απόθεμα και μειωμένη τουριστική δραστηριότητα.

 

 

Τα μεγάλα αστικά κέντρα χρειάζεται άμεσα να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Με ποιον τρόπο μπορεί ο αντι-περιβαλλοντικός αστικός εξοπλισμός να μειωθεί και να γίνει πιο φιλικός στο περιβάλλον; Θα υπάρξει επανασχεδιασμός δημόσιων χώρων ή και αντικατάσταση υλικών;

Η κλιματική κρίση είναι εδώ, όπως όλοι διαπιστώσαμε με τραγικό τρόπο φέτος το καλοκαίρι. Πλέον η έγνοια για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κάθε οργανισμού δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη. Η ανθεκτικότητα είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση για τις σύγχρονες πόλεις. Βλέπω σήμερα να το παραδέχονται αυτό άνθρωποι που κάποτε, το 2014 συγκεκριμένα, σχολίαζαν ειρωνικά όταν εντάξαμε τη Θεσσαλονίκη στην πρωτοβουλία του Ιδρύματος Rockfeller για την ενίσχυση της αστικής

ανθεκτικότητας σε 100 πόλεις απ’ όλο τον κόσµο.

Ως προς το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα αρχικά σκοπεύουμε να διπλασιάσουμε τον αριθμό των δέντρων στην πόλη, να δημιουργήσουμε περισσότερα πάρκα και πλατείες χρησιμοποιώντας νέα υλικά, και να επιδιώξουμε τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στον χώρο της ΔΕΘ και του Γ' Σώματος Στρατού. Στα υφιστάμενα κτίρια που θα αναβαθμίζουμε σταδιακά, καθώς και στα νέα δημοτικά κτίρια (όπως πχ τα σχολεία) θα εφαρμόσουμε τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Όσο για τον αστικό εξοπλισμό, θα μειωθεί όπου είναι υπερβολικός και δυσχεραίνει την κίνηση των πεζών και για να μην προκαλεί «οπτικό θόρυβο». Σκοπεύουμε να ενσωματώνουμε «πράσινες» πολιτικές σε κάθε μας απόφαση και να παρακολουθούμε το οικολογικό αποτύπωμα της πόλης, με στόχο την κλιματική ουδετερότητα και την ενεργή αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

 

 

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει περιαστικά δάση. Υπάρχουν ιδέες για βελτίωση της προσβασιμότητας των πολιτών στο πράσινο της πόλης; Θεωρείτε πως πρέπει –και πού– να δημιουργηθούν νέοι πράσινοι χώροι εντός του αστικού ιστού;

Το περιαστικό μας δάσος, το Σέιχ Σου, είναι ο πνεύμονας της πόλης. Εμείς θέλουμε να σφύζει από ζωή, να το χαίρονται οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της πόλης, αποκαθιστώντας την πρόσβαση των πεζών και διοργανώνοντας θεματικές περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές. Στο πρόγραμμά μας προτείνουμε τη θέσπιση Δασικού Μαραθωνίου στο Σέιχ Σου και Φεστιβάλ Εναλλακτικού Τουρισμού (αγώνες mountain bike, αναρρίχηση, yoga). Οραματιζόμαστε το πράσινο του περιαστικού δάσους να διεισδύει στην πόλη, με την ενοποίηση του Σέιχ-Σου με τον χώρο της ΔΕΘ, του Γ’ Σώματος Στρατού και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ως ενιαίου χώρου πρασίνου, με έναν Ενιαίο Φορέα Διαχείρισης και Προστασίας Δάσους–Πάρκου.

Όμως ξέρουμε ότι αυτό δεν φτάνει για να αντιστρέψουμε το αρνητικό ρεκόρ που καταγράφει η Θεσσαλονίκη, τη χειρότερη αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο. Χρειαζόμαστε δέντρα και ελεύθερους χώρους σε κάθε γειτονιά. Για αυτό θα προχωρήσουμε σε μαζικές φυτεύσεις στους δρόμους, στις πλατείες και στα πάρκα της πόλης και θα δημιουργήσουμε πράσινους διαδρόμους που συνδέουν τους χώρους πρασίνου της πόλης. Οι κλαδεύσεις θα αποτελούν την εξαίρεση και όχι τον κανόνα και οι κοπές θα είναι η έσχατη λύση, αφού πρώτα εξαντλήσουμε όλα τα μέσα για τη θεραπεία και διάσωση κάθε δέντρου.

 

 

Φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, επιχειρήσεις και συνεταιριστικά σχήματα μπορούν να δημιουργήσουν ενεργειακές κοινότητες και έργα ΑΠΕ. Θα εφαρμόσετε μία τέτοια πολιτική εάν είστε ο επόμενος δήμαρχος;

Μας ενδιαφέρει να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας, όχι μόνο για να προστατεύσουμε το περιβάλλον, αλλά και για να μειώσουμε το κόστος για τον δήμο. Επομένως, σε πρώτη φάση θα δώσουμε έμφαση στην εξοικονόμηση ενέργειας, είτε πρόκειται για την αντικατάσταση των λαμπτήρων, είτε για τον βιοκλιματικό σχεδιασμό των νέων κτιρίων. Επίσης σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε τις στέγες των σχολείων για ανάπτυξη ΑΠΕ και τη δημιουργία «πράσινης στέγης». Φυσικά, όπου μπορεί ο δήμος να συμμετέχει μόνος του ή σε συνεργασία με άλλους δήμους στη δημιουργία Ενεργειακών Κοινοτήτων, θα το επιδιώξουμε.

 

Ο Θερμαϊκός κόλπος είναι βρώμικος. Συχνά διαβάζουμε για μικρά σκάφη που μαζεύουν τόνους σκουπιδιών. Πώς θα αλλάξει αυτή η εικόνα; Υπάρχει κάποιο επιχειρησιακό σχέδιο;

Σήμερα όχι μόνο δεν υπάρχει επιχειρησιακό σχέδιο, αλλά ούτε καν συμφωνία για το ποιος έχει την αρμοδιότητα και κάθε φορά την τελευταία στιγμή αναζητούνται χορηγίες από ιδιωτικές εταιρείες για να προχωρήσει η περισυλλογή των σκουπιδιών. Εμείς προτείνουμε να θεσμοθετηθεί διαδημοτικός φορέας διαχείρισης του Θερμαϊκού κόλπου με ουσιαστικές αρμοδιότητες και πόρους.

 

 

Τέλος, στο ψηφοδέλτιό σας συναντάμε και τον Γιάννη Μπουτάρη. Ο ίδιος σχολίασε πως «ο Ζέρβας έχει αποδομήσει το έργο μου». Κατά την άποψή σας, ποια σημαντικά έργα της διοίκησης Μπουτάρη δεν συνέχισε –ή και αποδόμησε– ο σημερινός δήμαρχος;

Η απόφαση του Γιάννη Μπουτάρη να είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τη «Θεσσαλονίκη για Όλους» είναι ιδιαίτερα τιμητική για εμάς. Δυστυχώς, ο απερχόμενος δήμαρχος έδειξε μια εμμονική προσήλωση στο να ακυρώνει έργα του προκατόχου του. Ακύρωσε δύο έργα για τα οποία είχαν ολοκληρωθεί χρονοβόρες διαδικασίες, είχαν πληρωθεί μελέτες, είχαν γίνει διαγωνισμοί και υπήρχαν εργολάβοι. Μιλώ για τη β΄ φάση της πεζοδρόμησης της Αγίας Σοφίας και την ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας. Δεν εφάρμοσε ποτέ το ψηφισμένο σε ΦΕΚ ωράριο φορτοεκφορτώσεων και ξήλωσε τα κολωνάκια που είχαν τοποθετηθεί σε κεντρικούς δρόμους και διευκόλυναν την κυκλοφορία. Δυστυχώς αυτό ήταν το μόνο «έργο» για το οποίο θα θυμούνται οι πολίτες τον κ. Ζερβά.

Έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που δημιούργησε η εγκατάλειψη και η ανυπαρξία έργου την προηγούμενη τετραετία. Θα αρχίσουμε αμέσως από τα βασικά για τον πολίτη, την καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, το πράσινο και το δημόσιο χώρο, και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στον επόμενο στόχο: να δημιουργήσουμε προοπτικές ανάπτυξης και προόδου. Έχουμε το όραμα, έχουμε το σχέδιο, έχουμε τους ανθρώπους να το υλοποιήσουμε. Μα πρώτα από όλα έχουμε κερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών. Με τη δική τους δύναμη θα αλλάξουμε σελίδα στη Θεσσαλονίκη.

 

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet