H τέχνη ως μαχόμενη μαρτυρία - Έργα των δεκαετιών 1960 και 1970 και ο απόηχός τους

 

Η Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων οργανώνει αναδρομική έκθεση έργων του Γιάννη Ψυχοπαίδη, και παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κερκυραϊκό κοινό το έργο ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα, μέσα από μια θεματική προσέγγιση.

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης ξεκίνησε, ουσιαστικά, την καλλιτεχνική του έρευνα στα χρόνια της ανατρεπτικής και ταραχώδους δεκαετίας του 1960, όταν φοιτητής ακόμη συμμετείχε μαζί με άλλους νέους καλλιτέχνες στα μεγάλα συλλογικά εγχειρήματα της εποχής, στο περιοδικό της Επιθεώρηση Τέχνης (1954-1967) και στην Ομάδα Τέχνης Αʼ (1961-1967). Συμμετείχε ενεργά με αντιφασιστική δράση στον χώρο του πνεύματος, όταν σε εποχές διώξεων, λογοκρισίας, εξορίας και αποκλεισμών σημαντικοί διανοούμενοι, λογοτέχνες και εικαστικοί επανεξέταζαν τον ρεαλισμό και τον μοντερνισμό αναζητώντας νέα μέσα και τρόπους για να εκφράσουν την κοινωνική αναταραχή και την πολιτική διαμαρτυρία, και επιζητούσαν μια διαφορετικού είδους και ποιότητας επικοινωνία με το κοινό, ασκώντας παράλληλα κριτική στην εμπορευματοποίηση της τέχνης. Ήδη από την αρχή της δεκαετίας του 1970 στη Γερμανία, και στη συνέχεια με τους Νέους Έλληνες Ρεαλιστές (1971-1973) ο Ψυχοπαίδης κατέθεσε μέσα στη δικτατορία με το έργο και τα κείμενά του μια ώριμη και συνεπή αισθητική πρόταση.

Ως το νεαρότερο ίσως μέλος της Ομάδας Τέχνης Αʼ, και αργότερα της ομάδας γύρω από το Κέντρο Εικαστικών Τεχνών (ΚΕΤ, 1974-1976) επιχείρησε εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης του έργου τέχνης. Κριτικός απέναντι στον αισθητισμό της αφαίρεσης –όσο άλλωστε και στον σοσιαλιστικό ρεαλισμό, ο Ψυχοπαίδης υπήρξε ωστόσο πάντοτε ενήμερος των σύγχρονων τάσεων, αλλά και συστηματικός μελετητής και βαθύς γνώστης του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, όπως συνάγεται τόσο από το έργο όσο και από τα κείμενά του. Γιατί η ζωγραφική, οι κατασκευές και οι εγκαταστάσεις του είναι καρποί όχι μόνο μιας στρατηγικής κοινωνικοπολιτικής παρέμβασης μέσω της τέχνης, αλλά και αναστοχαστικών διαδικασιών, μέσα από τις οποίες επανεξετάζει τα όρια της φωτογραφικής και ζωγραφικής αναπαράστασης, και την δυνατότητα της ζωγραφικής να ερμηνεύει και να αποτυπώνει την ιστορική αλήθεια.

Η έκθεση που παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων από τις 4 Οκτωβρίου έως τις 3 Δεκεμβρίου, επιχειρεί να αποτυπώσει αυτές τις παράλληλες διεργασίες στο έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη των δεκαετιών 1960 και 1970 εν τη γενέσει τους, και να δώσει μια εικόνα για την εξέλιξή τους στο μεταγενέστερο έργο του καλλιτέχνη, μέσα από επιλεγμένα –με τη συνεργασία του– παραδειγματικά έργα από τη συλλογή του.

Την επιμέλεια της έκθεσης και το κείμενο του καταλόγου υπογράφει η Έλενα Χαμαλίδη, ιστορικός Τέχνης, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Στον κατάλογο της έκθεσης περιλαμβάνονται επίσης κείμενα του Γιάννη Ψυχοπαίδη από τα βιβλία του Νυχτερινό ταξίδι. Μικρά κείμενα πάνω στην τέχνη (1998) και Άστατος καιρός. Μικρά κείμενα για την τέχνη (2019).

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet