Η νέα χειμερινή κινηματογραφική σεζόν που ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες, βρήκε το κέντρο της Αθήνας με τις λιγότερες αίθουσες στην πολιτιστική ιστορία της πόλης. Η σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη περίοδο είναι απογοητευτική. Σήμερα οι κινηματογραφικές αίθουσες στο κέντρο της Αθήνας, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι είναι μόνο τέσσερεις: Άστυ, Αστορ, Έλλη και το Ιντεάλ.

 

Η διεύθυνση του Ιντεάλ ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια του 29ο Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας ότι ο αιωνόβιος ιστορικός κινηματογράφος θα λειτουργήσει μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2023.

Στη συνέχεια θα κλείσει για να ξεκινήσουν οι εργασίες για τη μετατροπή του Μεγάρου Σλήμαν (τμήμα του οποίου αποτελεί και το Ιντεάλ) σε ξενοδοχείο 5 αστέρων. Το ακίνητο είναι ιδιοκτησία του ΕΦΚΑ και παραχωρήθηκε κατόπιν διαγωνισμού στην «Ξενοδοχεία Ελλάδος Mitsis Company AE» για 35 (+10) χρόνια. Η οικογένεια Μήτση, γνωστή για τις ξενοδοχειακές της επιχειρήσεις και εκδότης της εφημερίδας «Βραδυνή», έχει στενές πολιτικές σχέσεις με τη ΝΔ και την κυβέρνηση. Διάφορα πρόσφατα δημοσιεύματα που μιλάνε για πιθανότητα διάσωσης του Ιντεάλ, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και αποτελούν ευσεβείς πόθους. Στην πραγματικότητα το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποφάσισε ότι «χαρακτηρίζει διατηρητέα τη χρήση του ιστορικού κινηματογράφου Ιντεάλ ο οποίος λειτουργεί σε κτίριο που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο των διατηρητέων κτιρίων, Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών, κτίριο Prokesch Von Osten πρώην Ελληνικόν Ωδείον και Μέγαρο Σλήμαν Μελά. Στους χώρους της διατηρητέας χρήσης του κινηματογράφου θα επιτρέπεται η λειτουργία και άλλων πολιτιστικών χρήσεων καθώς και η χρήση του Συνεδριακού Κέντρου.»

Επαφίεται στα επιχειρηματικά σχέδια της Εταιρείας Μήτση να αποφασίσει αν ο χώρος θα λειτουργήσει ως κινηματογράφος, συνεδριακό κέντρο, εκθεσιακός χώρος κ.λπ.

 

Ευχάριστα νέα για το Άστορ

 

Ο δεύτερος κινηματογράφος που παραμένει κλειστός και με αβέβαιο μέλλον είναι η Όπερα, στην οδό Ακαδημίας. Ο κινηματογράφος ανήκει στην ODEON και διαθέτει δύο αίθουσες προβολής. Σύμφωνα με πληροφορίες η ODEON αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα που θέτουν ζήτημα βιωσιμότητας στον κινηματογράφο.

Το Έμπασσυ στο Κολωνάκι θα μετατραπεί σε νυχτερινό κέντρο διασκέδασης, ενώ άγνωστη είναι η τύχη του Τιτάνια. Κλειστό επίσης παραμένει και το Ααβόρα.

Τα μοναδικά ευχάριστα νέα προέρχονται από τον κινηματογράφο Άστορ της οικογένειας Κονταράκη. Ο Ανδρέας Κονταράκης (υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την Ανοιχτή Πόλη) και ο γιος του Μπάμπης έδωσαν μάχες για τη διάσωση της ιστορικής αίθουσας, υποστηρίχθηκαν από το κινηματογραφόφιλο κοινό, ιδίως τους νέους και από σύσσωμη την κινηματογραφική κοινότητα. Η απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «χαρακτηρίζει διατηρητέα τη χρήση του ιστορικού κινηματογράφου Άστορ, ο οποίος λειτουργεί σε κτίριο που βρίσκεται στο ισόγειο επταώροφου κτιρίου (6 όροφοι και πατάρι με δώμα), χαρακτηρισμένου ως διατηρητέο (ΦΕΚ 314/Δ/21-05-84) και έργο τέχνης (ΦΕΚ 331/Β/9- 06-81), με την επωνυμία “Μέγαρο Εφεσίου”».

 

Ελπίδες για Απόλλων και Αττικόν

 

Η δημοτική παράταξη Ανοιχτή Πόλη έδωσε μάχες για τη διάσωση των κινηματογράφων Ιντεάλ και Άστορ και πέτυχε την ψήφιση ομόφωνης απόφασης στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων που ζητούσε από τα συναρμόδια υπουργεία την προστασία των ιστορικών κινηματογράφων στο κέντρο της Αθήνας.

Σε εκκρεμότητα παραμένει ο κινηματογράφος Αελλώ στην Πατησίων, ιδιοκτησία κι αυτός του ΕΦΚΑ, ο οποίος έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο των «προς αξιοποίηση» ακινήτων του Οργανισμού. Ο κινηματογράφος πήρε παράταση λειτουργίας μέχρι τις 31/12/23 και τον επόμενο χρόνο θα αποφασιστεί η τύχη του.

Τέλος, κινητικότητα υπάρχει στους δύο κινηματογράφους της Σταδίου, το Αττικόν και τον Απόλλωνα. Το Αττικόν είναι η πρώτη κινηματογραφική αίθουσα που λειτούργησε στην Αθήνα το 1910. Οι δύο αίθουσες ανήκουν στο Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία, το οποίο είναι ο ιδιοκτήτης του ακινήτου που κάηκε στις 13 Φεβρουαρίου 2012. Παρά την ολική καταστροφή του κτιρίου οι κινηματογράφοι διασώθηκαν και παραμένουν αλώβητοι.

Mετά από μια δεκαετία παλινωδίες, δικαστικές διαμάχες και θολά αναπτυξιακά σχέδια από τη διοίκηση του Ιδρύματος Βούρου-Ευταξία, διαβάζουμε στην ιστοσελίδα του ανακοίνωση του προέδρου του ΔΣ, Αντώνη Βογιατζή ότι: «ξεκίνησε η ανάπλαση του συγκροτήματος “Αττικόν - Απόλλων”, ακριβώς στον εορτασμό των 50 ετών από την ίδρυση (5 Οκτωβρίου 1973) του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών». Σε βιντεοσκοπημένη ομιλία του Α. Βογιατζή από εκδήλωση του Ιδρύματος αποκάλυψε ότι υπεγράφη προγραμματική σύμβαση για να ξαναφτιαχθούν το Αττικόν και ο Απόλλων. Ο πρόεδρος του ΔΣ δεν έδωσε πληροφορίες, ούτε με ποιους υπέγραψε την προγραμματική σύμβαση ούτε τι περιλάμβανει αυτή, εκτός από τη διάσωση των δύο χαρακτηρισμένων διατηρητέων ως προς τη χρήση ιστορικών κινηματογράφων. Ο ίδιος ο κ. Βογιατζής δεν έκρυψε σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι ενδιαφέρεται για την ανέγερση ξενοδοχείου στο καμμένο και διατηρητέο ακίνητο της Σταδίου και Χρήστου Λαδά.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες το Ίδρυμα ήρθε σε συμφωνία με τον Όμιλο ΑΤΡΙΑ του Γιάννη Περρωτή, που διαχειρίζεται ή και συμμετέχει σε εταιρείες επένδυσης, ανάπτυξης και υπηρεσιών στον κλάδο των ακινήτων και ξενοδοχείων στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Αν επιβεβαιωθούν τα αναπτυξιακά σχέδια του Ιδρύματος Βούρου-Ευταξία οι δύο ιστορικοί κινηματογράφοι θα λειτουργήσουν σε τουλάχιστον δύο χρόνια, μαζί με το ξενοδοχείο που θα τους περιβάλλει.

 

Αδιάφορο παραμένει το ΥΠΠΟ

 

Είναι προφανές ότι το κέντρο της Αθήνας έχει μετατραπεί σε κινηματογραφική έρημο, με τη διαρκή μείωση των αιθουσών και τη μετατροπή τους σε ξενοδοχεία. Οι συνέπειες στην πολιτιστική ζωή της πρωτεύουσας είναι τεράστιες και θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα για το σύνολο της κινηματογραφικής παραγωγής και διανομής ταινιών τέχνης στη χώρα μας. Οι ελληνικές ταινίες και οι ταινίες από άλλες εθνικές κινηματογραφίες σε λίγο καιρό δεν θα βρίσκουν αίθουσες προβολής. Το ΥΠΠΟ παραμένει αδιάφορο στο σημαντικό αυτό πρόβλημα, παρά τη συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να προστατέψει τον Πολιτισμό και την τέχνη του κινηματογράφου. Οι κινηματογραφικές αίθουσες, σύμφωνα με αποφάσεις του ΣΤΕ, αποτελούν αναπόσπαστο κρίκο της κινηματογραφικής παραγωγής και οφείλουν να προστατευθούν. Εκτός κι αν μετατραπούν σε μουσειακούς χώρους και οι ελληνικές ταινίες σε αρχαιολογικά ευρήματα, οπότε θα προκαλέσουν την προσοχή της Μενδώνη.

 

Κυριάκος Αγγελάκος Ο Κυριάκος Αγγελάκος είναι σκηνοθέτης και δημοτικός σύμβουλος του δήμου Αθηναίων με την Ανοιχτή Πόλη Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet