Οι τέσσερις  μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις στις ΗΠΑ δίνουν τον τόνο των εργατικών διεκδικήσεων σε ένα ρευστό προεκλογικό περιβάλλον της προεδρικής εκλογής του 2024. Οι διεκδικήσεις δεν αφορούν μόνο εισοδηματικά αιτήματα, αφορούν και ευρύτερα θέματα των σχέσεων της εργασίας με το πολυεθνικό κεφάλαιο, περιλαμβανομένων επίκαιρων θεμάτων παραγωγικής οργάνωσης, περιβαλλοντικής και κοινωνικής δικαιοσύνης.

 

Η απεργία στην αυτοκινητοβιομηχανία

 

Η πετυχημένη 46ήμερη απεργία του UAW (United Auto Workers) συνιστά  εξέλιξη ιστορικής σημασίας στην πορεία του αμερικάνικου συνδικαλισμού. Οι στόχοι ήταν τολμηροί. Το συνδικάτο δεν προσπάθησε μόνο να επιτύχει καλύτερη σύμβαση εργασίας, αλλά και να στείλει μήνυμα στους εργαζόμενους σε όλη τη χώρα ότι τα συνδικάτα είναι ακόμη ισχυρά και θα συνεχίσουν να παλεύουν για την βελτίωση των συνθήκων της δουλειάς και της ζωής των εργαζομένων. Στο επίκεντρο της διεκδίκησης ήταν η ανανέωση της συλλογικής σύμβασης εργασίας. Στη διάρκεια της απεργίας οι μισθοί των εργαζομένων καταβλήθηκαν από το συνδικάτο.

Η βασική συμφωνία προβλέπει αύξηση 25% μέσα στα επόμενα 4 χρόνια, που μαζί με τις αυτόματες τιμαριθμικές αναπροσαρμογές θα φτάσει στο  30%. Ο κατώτατος μισθός θα αυξηθεί από 32 δολάρια την ώρα σε 40 δολάρια σε 4,5 χρόνια, ενώ θα βελτιωθεί ριζικά  το σύστημα αμοιβών δυο ταχυτήτων (οι νεοεισερχόμενοι λάμβαναν για 8 χρόνια τη μισή αμοιβή, σε σχέση με τους παλιότερους εργαζόμενους. Τώρα το ποσοστό θα είναι 85% για 2 χρόνια και στο 100% μετά από 3). Το πακέτο περιλαμβάνει επίσης μεγαλύτερη εργασιακή ασφάλεια για όσους έχουν συμβάσεις ορισμένου χρόνου, περισσότερα οφέλη για τους συνταξιούχους και την είσοδο των συνδικάτων σε νέες μονάδες παραγωγής μπαταριών των οποίων η παραγωγική οργάνωση αναμένεται να έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην μορφή της εργασίας.

Η συμφωνία αντιπροσωπεύει τη μεγαλύτερη  αύξηση μισθών που έλαβαν οι εργαζόμενοι εδώ και δεκαετίες και θεωρείται νίκη της αριστεράς και για τον Τζο Μπάιντεν, ο οποίος τον περασμένο μήνα διακινδύνευσε το πολιτικό του κεφάλαιο κάνοντας πικετοφορία με τους απεργούς εργαζόμενους έξω από  τα κεντρικά γραφεία της GM στο Μίσιγκαν.

Οι νέες συμβάσεις που διαπραγματεύτηκε το συνδικάτο είναι μόνο οι τελευταίες σε μια σειρά σημαντικών νικών που σημειώθηκαν από την οργανωμένη εργασία, συμπεριλαμβανομένης αυτής των συγγραφέων/σεναριογράφων του Χόλυγουντ, των εργαζομένων στο UOS, των πανεπιστημιακών υπαλλήλων, της Teamsters με την UPS. Αποδεικνύοντας  ότι, ακόμη και στην οικονομία του εικοστού πρώτου αιώνα, η οργανωμένη εργασία μπορεί  να ασκήσει σημαντική πίεση, ειδικά σε ευνοϊκές οικονομικές συνθήκες

 Συνολικά, αυτές οι διατάξεις θα αυξήσουν τα ανώτατα ωρομίσθια των εργαζομένων στην παραγωγή της Ford από 32,05 δολάρια σε 42,60 δολάρια κατά τη διάρκεια της σύμβασης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι το 2028, και τα ωρομίσθια των ειδικευμένων εργαζομένων από 36,96 δολάρια σε 50,97 δολάρια, ανέφερε το συνδικάτο.

Δεδομένου ότι πέρυσι η GM και η Ford είχαν τζίρο μεγαλύτερο από 10 δισ. δολάρια, θα ήταν δύσκολο  να αντισταθούν στις μισθολογικές απαιτήσεις του ισχυρού συνδικάτου. Αυτό μένει να το δούμε. Σύμφωνα με τη Ford, η συμφωνία θα επιδράσει  στο κόστος  ανά παραγόμενη μονάδα οχήματος μεταξύ  οκτακόσια πενήντα δολάρια σε εννιακόσια δολάρια. Σε μια εποχή που η μέση τιμή πώλησης των νέων αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σε περίπου σαράντα οκτώ χιλιάδες δολάρια, η αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να έχει άφθονο χώρο για να ευημερήσει.

Πρέπει όμως να αναφερθεί πως, όπως η GM και η Stellantis, η Ford τα περισσότερα από τα κέρδη που συσσωρεύει αφορούν πωλήσεις  βενζινοκίνητων SUV και φορτηγών, τα οποία μπορεί να μην κυκλοφορούν  σε μια δεκαετία από τώρα.

 

Στο λαμπερό Hollywood

 

Έχουν συμπληρωθεί ήδη 117 ημέρες απεργίας σεναριογράφων, συγγραφέων, ηθοποιών στο Χόλυγουντ και το τέλος της δεν είναι ακόμη ορατό.  Το αμερικανικό σωματείο ηθοποιών SAG-AFTRA απέρριψε πρόσφατα την «τελευταία και τελική» πρόταση των Studios  σχετικά με τα μέτρα που θα συμπεριληφθούν στο νέο συμβόλαιο για τους καλλιτέχνες. Οι δύο πλευρές εξακολουθούν να απέχουν πολύ «σε πολλά βασικά ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης».

Η προσφορά των Studios περιλαμβάνει μπόνους για εκπομπές streaming (ανάλογα με την εμπορική πορεία), αυξήσεις ελάχιστων τελών και προστασία από την τεχνητή νοημοσύνη. Το ζήτημα της τεχνητής νοημοσύνης είναι ένα από τα πιο ακανθώδη. To σωματείο αντιστέκεται στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη δημιουργία «ψηφιακών αντιγράφων» (ψηφιακή αναπαραγωγή ομοιωμάτων ηθοποιών για μελλοντική ανεξέλεγκτη εμπορική χρήση) καθώς και αυστηρές απαιτήσεις συναίνεσης.

Η συνεχιζόμενη απεργία των ηθοποιών έχει κοστίσει στην Καλιφόρνια περισσότερα από 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια και αφορά 45.000 εργαζόμενους.

 

Στην κυρίαρχη ΑΜΑΖΟΝ

 

Οι εργαζόμενοι της Amazon στην διάρκεια της συνάντησης που οργάνωσαν στο Manchester (παρών και ο B. Sanders και η Y. Diaz) αποφάσισαν νέα παγκόσμια απεργιακή κινητοποίηση (Make Amazon Pay) σε 30 χώρες στις 24 Νοεμβρίου, προκειμένου ο μεγαλύτερος εμπορικός κολοσσός (9,9 δισ. δολ.) να αρχίσει, επιτέλους, να πληρώνει φόρους (με έσοδα 50 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2022, δεν πλήρωσε φόρους για πέμπτη συνεχή χρονιά στην ευρωπαϊκή έδρα του στο Λουξεμβούργο), και να βελτιώσει τις επικρατούσες   μεσαιωνικές  συνθήκες εργασίας στις εγκαταστάσεις της.

Η Amazon μπορεί να γιόρτασε τη μείωση κατά 0,4% στις συνολικές εκπομπές το 2022, αλλά για να επιτύχει το δηλωμένο στόχο της (έως το 2040) για καθαρές μηδενικές εκπομπές με αυτό το ρυθμό θα  πρέπει να περιμένουμε έως το 2378. Όπως ανακοίνωσε το σωματείο: «είμαστε εργαζόμενοι και πολίτες, διάσπαρτοι  γεωγραφικά, με διαφορετικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία, αλλά ενωμένοι στη δέσμευσή μας να κάνουμε την Amazon να πληρώνει δίκαιους μισθούς,  φόρους και να μειώσει δραστικά το οικολογικό αποτύπωμα της. Οι αγώνες μας θα διαμορφώσουν την παγκόσμια οικονομία στον 21ο αιώνα. Το κίνημα Make Amazon Pay στις  24 Νοεμβρίου (ημέρα Black Friday) σε περισσότερες από 30 χώρες είναι ημέρα κοινωνικής δράσης».

 

Και στην τεχνολογική Tesla

 

Την περασμένη Τρίτη την Σουηδία, οι εργαζόμενοι του συνδικάτου Ιf Metall αρνήθηκαν να πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε εργασία   φόρτωσης και εκφόρτωσης  αυτοκίνητων Tesla σε 4 λιμάνια, συνέπεια της  άρνησης της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκίνητων να υπογράψει  συλλογική σύμβαση εργασίας που να διασφαλίζει στους εργαζόμενους τους ίδιους όρους με  συνάδελφους με αντίστοιχο -αντικείμενο εργασίας. Οι εργαζόμενοί βρίσκονται σε διαρκή κινητοποίηση από τις 27 Οκτώβρη και στο πλευρό τους συμπαρατάχθηκε και το σωματείου καθαριστών Lo Fastighes. Ο εκπρόσωπος των εργαζομένων J. Oscarsson δήλωσε: «η άρνηση της εργοδοσίας να υπογράψει αντιπροσωπεύει πραγματική απειλή για την σταθερότητα της σουηδικής αγοράς εργασίας. Όλοι οι εργαζόμενοι στη χώρα οφείλουν  να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα που προβλέπονται από την  εθνική συλλογική σύμβαση». Για τις 17 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί νέα απεργιακή κινητοποίηση.

 

Ιωσήφ Σινιγάλιας Ο Ιωσήφ Σινιγάλιας είναι μηχανολόγος μηχανικός. Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Διεθνή )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet