Κάθε φορά που τα τελευταία δύο χρόνια πλησιάζει εορταστική περίοδος (είτε Χριστούγεννα είτε Πάσχα) και η δημόσια συζήτηση για την ακρίβεια στην αγορά φουντώνει, το μοτίβο παραμένει το ίδιο. Ο εκάστοτε υπουργός Ανάπτυξης (πριν τις εκλογές ο Αδωνις Γεωργιάδης, μετά από αυτές ο Κώστας Σκρέκας) διαβεβαιώνει ότι το εορταστικό τραπέζι θα στοιχίσει περίπου το ίδιο με την προηγούμενη χρονιά και η πραγματικότητα έρχεται να διαψεύσει τις υπερφίαλες προβλέψεις.
Ακριβώς το ίδιο γίνεται κατά τα φετινά Χριστούγεννα.
Προ ημερών, ο Κώστας Σκρέκας είχε διαβεβαιώσει δημοσίως ότι το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα στοιχίσει πάνω κάτω όσο το περσινό. Στην πράξη, όμως, και σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΙΝΚΑ, όλα τα προϊόντα που συνθέτουν ένα πλήρες χριστουγεννιάτικο γεύμα είναι κατά μέσο όρο περίπου 20% πιο ακριβά σε σχέση με πέρυσι.
Με δεδομένο ότι συνήθως στην Ελλάδα τα Χριστούγεννα τρώμε κρέας (εξαιρετούνται φυσικά αυτοί που δεν το προτιμούν για οποιονδήποτε λόγο, διατροφικό ή άλλο), δηλαδή γαλοπούλα, αρνί, κατσίκι ή χοιρινό, ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα θα είναι ακριβότερα. Η γαλοπούλα στοιχίζει κατά μέσο όρο 12,5 ευρώ το κιλό, το αρνί ίσως και να ξεπεράσει τα 14 ευρώ, το (ελληνικό) μοσχάρι κυμαίνεται γύρω στα 13 ευρώ και το κοτόπουλο μεταξύ 3 και 4 ευρώ ανάλογα από που θα το προμηθευτεί κανείς.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΙΝΚΑ, το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα στοιχίσει για μια τετραμελή οικογένεια 146,55 ευρώ ενώ πέρυσι το ίδιο τραπέζι είχε στοιχίσει 119,25 ευρώ. Θα βγουν, άρα, από τις τσέπες των καταναλωτών περίπου 26 ευρώ περισσότερα μόνο για το μεσημέρι των Χριστουγέννων. Πρέπει φυσικά να σημειωθεί ότι στον παραπάνω λογαριασμό δεν συμπεριλαμβάνονται αγαθά όπως το ψωμί, τα αυγά αλλά και τα παραδοσιακά γλυκά των ημερών, που επίσης πωλούνται σε τιμές ακριβότερες από τις περσινές παρά τις κατά τόπους προσφορές των ζαχαροπλαστείων.
«Ο υπουργός Ανάπτυξης καλά θα κάνει να πάρει ουσιαστικά μέτρα για την πάταξη της αισχροκέρδειας και να πάψει να προμοτάρει από την τηλεόραση προϊόντα συγκεκριμένου σούπερ μάρκετ γιατί έτσι και αλλιώς οι προβλέψεις του για τις τιμές έχουν ήδη αποτύχει παταγωδώς», λέει χαρακτηριστικα στην Εποχή παράγοντας του καταναλωτικού κινήματος της χώρας. Και προφανώς το δίκιο του είναι βουνό αν αναλογιστεί κανείς ότι ο Κώστας Σκρέκας έκανε αναφορές για προσφορές όντως συγκεκριμένου καταστήματος από τον τηλεοπτικό αέρα. Το εν λόγω κατάστημα τυγχάνει να είναι το... αγαπημένο και του προηγούμενου υπουργού Ανάπτυξης.
Η συζήτηση πάει με μαθηματική ακρίβεια και πάλι στο θέμα του ΦΠΑ. Παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα καλπάζει, η κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να μειώσει τον ΦΠΑ, τουλάχιστον στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης, παρά το γεγονός ότι το ζητά σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση. Από το βήμα της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό, ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ισχυρίστηκε ότι όπου εφαρμόστηκε το μέτρο της μείωσης του ΦΠΑ (Κύπρος, Ισπανία, Πορτογαλία), δεν απέδωσε. Ο υπουργός δεν έχει δίκιο. Οι τιμές σ’ αυτές τις χώρες συγκρατήθηκαν περισσότερο από την Ελλάδα και δεν είναι τυχαίο ότι το μέτρο εξακολουθεί να υιοθετείται από τις κυβερνήσεις και των τριών χωρών.
Οι εκεί υπουργοί προφανώς δεν είναι παράφρονες για να στηρίζουν ένα μέτρο το οποίο δεν δουλεύει και το οποίο κατά τον κ. Χατζηδάκη στερεί από το δημόσιο ταμείο έσοδα. Στην Ελλάδα, αντιθέτως, η κυβερνητική ιδεοληψία αγγίζει τα όρια της γελοιότητας στο συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ στο κυβερνητικό επιτελείο γνωρίζουν καλά ότι ένας αισθητά μειωμένος ΦΠΑ, ακόμη και μηδενικός, και τις τιμές θα συγκρατούσε και τα κρατικά έσοδα θα αύξανε (αφού ταυτόχρονα θα αυξανόταν η κατανάλωση από τα νοικοκυριά).
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη περιορίζεται στα pass και στα έκτακτα επιδόματα στους συνταξιούχους και πιστεύει ότι με το δώρο των Χριστουγέννων οι υπάλληλοι του ιδιωτικού τομέα θα βγάλουν το φίδι από την τρύπα. Εστω και αν το συνολικό ποσό που αντιστοιχεί στο δώρο των ιδιωτικών υπαλλήλων είναι φέτος αυξημένο λόγω της μείωσης της ανεργίας (θα φτάσει περίπου το 1 δισ. σύμφωνα με υπολογισμούς) κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι η κατανάλωση θα σημειώσει αύξηση.
Και σε κάθε περίπτωση οι ανάγκες των ανθρώπων δεν περιορίζονται φυσικά μόνο στο φαγητό. Οι μέρες που έρχονται είναι ιδιαίτερες για τα παιδιά που πάντα περιμένουν το δώρο τους αλλά και εν γένει για τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Με την ακρίβεια όμως να ροκανίζει τα εισοδήματα, ακόμα και η επιχείρηση «δώρο» αποκτά ξαφνικά μια ιδιαίτερη δυσκολία. Σε κάθε περίπτωση καλό θα είναι, εφόσον μπορούμε, να ενισχύσουμε τα τοπικά καταστήματα και τους μικρομεσαίους έχοντας πάντα την ελπίδα ότι και με τη δική μας προσπάθεια οι συσχετισμοί και τα πράγματα θα αλλάξουν.