Από την ανατολή στη δύση
O σημαντικός συνθέτης και σολίστας Γιώργος Ψυχογιός, παράλληλα με την πιανιστική του καριέρα στον χώρο της κλασικής μουσικής, εξασκεί επί χρόνια και με πολλές διακρίσεις την τέχνη της τζαζ και του αυτοσχεδιασμού, γνώριμος από παλιά με τον πολυσχιδή Σόλη Μπαρκί στα κρουστά, συναντώνται πάλι μετά από καιρό και δημιουργούν μια παράσταση γεμάτη ήχους από όλο τον κόσμο. Θα ακουστούν μουσικές από την Ανατολή ως τη Δύση, πάνω στις οποίες θα
αυτοσχεδιάσουν, εξερευνώντας τις μουσικές τους ρίζες. Επίσης συνθέσεις των δύο καταξιωμένων καλλιτεχνών, αυτοσχεδιασμοί πάνω σε γνωστά μουσικά θέματα που διασκευάζουν και αναπάντεχα έθνικ ακούσματα για πιάνο και κρουστά, θα προσφέρουν στο κοινό συναρπαστικές μουσικές ιστορίες!
Ο Γιώργος Ψυχογιός έχει δώσει ρεσιτάλ αυτοσχεδιασμού στο πιάνο με ιδιαίτερη αναγνώριση από κριτικούς και κοινό, έχει συνεργαστεί με κορυφαίους μουσικούς και ορχήστρες. Έχει κυκλοφορήσει πέντε cds (Ressurection A jazz sensation, 2006, Love Obsession A jazz sensation 2, 2007, The Art of Melancholy, 2011, Yiorgos Psihoyios in Paris, 2013, Mechanism, 2017). Σε όλα συμμετέχουν κορυφαίοι σολίστ της τζαζ, και όχι μόνο, σκηνής και έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές.
Ο Σόλης Μπαρκί ειδικεύεται σε μια ευρεία ποικιλία κρουστών οργάνων από όλο τον κόσμο καθώς και άλλους τύπους μουσικών οργάνων όπως το ντιντζεριντού, με τα οποία δημιουργεί πλούσια ηχοχρώματα και ζωντανές εικόνες. Έχει συνεργαστεί με μουσικούς όπως οι Ross Daly, Omar Faruk Tekbilek, Μίμης Πλέσσας, Βασίλης Ρακόπουλος, Zohar Fresco και πολλοί ακόμη σε συναυλίες στην
Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το Σάββατο 27 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης.
Όπερα «Η νεκρή πόλη»
H πρώτη παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για το 2024 φέρνει επί σκηνής ένα από τα σπανιότερα παιζόμενα και πιο μυστηριώδη έργα του 20ού αιώνα. Το θρυλικό έργο «Η νεκρή πόλη», η μοναδική όπερα που συνέθεσε η κορυφαία μουσικοπαιδαγωγός και αρχιμουσικός Νάντια Μπουλανζέ, σε συνεργασία με τον μέντορά της Ραούλ Πινιό, θα παρουσιαστεί σε πανελλήνια πρώτη.
Η τολμηρή όπερα, βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό έργο του διαβόητου ιταλού ποιητή Γκαμπριέλε Ντ’ Ανούντσιο, ο οποίος υπογράφει και το λιμπρέτο της οπερατικής προσαρμογής, εξιστορεί την τραγική όσο και εξωφρενική ιστορία ενός παρακμιακού αιμομικτικού πάθους με σκηνικό την ανασκαφή των ερειπίων της αρχαίας πόλης των Μυκηνών. Το έργο, με την ιμπρεσιονιστική του μουσική γεμάτη αναφορές στον Ντεμπισί, ήταν προγραμματισμένο να κάνει πρεμιέρα στην Οπερά Κομίκ του Παρισιού το 1914 αλλά εξαιτίας του ξεσπάσματος του πρώτου παγκοσμίου πολέμου δεν ανέβηκε ποτέ.
Σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, η Catapult Opera ανέθεσε στους αμερικανούς συνθέτες Τζόζεφ Στίλγουελ και Στέφαν Σουίκ, υπό την επίβλεψη του Ντέιβιντ Κόντε, ενός από τους τελευταίους προστατευόμενους της Μπουλανζέ, τη νέα ενορχήστρωση του έργου, βασισμένη σε σπαρτίτο που ανακαλύφθηκε πρόσφατα. Η νέα αυτή φιλόδοξη παραγωγή όπερας παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση του ιδρυτή και καλλιτεχνικού διευθυντή της Catapult Opera Νιλ Γκόρεν και σκηνοθεσία της Ρόμπιν Γκουαρίνο.
Η Νάντια Μπουλανζέ (1887-1979) θεωρείται μια από τις σημαντικότερες γυναίκες στην ιστορία της μουσικής, καθώς δίδαξε μια σειρά από εμβληματικούς συνθέτες του 20ού αιώνα, όπως οι Άαρον Κόπλαντ, Λέναρντ Μπέρνσταϊν, Άστορ Πιασόλα και Φίλιπ Γκλας. Αν και σπούδασε σύνθεση στο Ωδείο του Παρισιού, τα έργα της παραμένουν ελάχιστα γνωστά και ουσιαστικά σταμάτησε να συνθέτει γύρω στην ηλικία των 35 ετών. Οικογενειακά συμβάντα σε συνδυασμό με την απροκάλυπτα σεξιστική ατμόσφαιρα μιας εποχής που την αντιμετώπιζε υποτιμητικά ως «γυναίκα συνθέτρια», φαίνεται να κλόνισαν μοιραία την αυτοπεποίθηση της Μπουλανζέ ως δημιουργού. Η Μπουλανζέ ευτύχησε να είναι η πρώτη γυναίκα που ανέβηκε στο πόντιουμ της Βασιλικής Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Λονδίνου, της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστόνης, της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης και της Συμφωνικής Ορχήστρας της Φιλαδέλφειας.
Το λιτό και ταυτόχρονα εντυπωσιακό σκηνικό της παραγωγής υπογράφει η Αντρόμακι Σάλφαντ, τα κοστούμια η Κάντις Ντόνελι, ενώ τον σχεδιασμό φωτισμών και τις προβολές έχει αναλάβει η Τζέσικα Ανν Ντρέιτον. Τους τέσσερις ήρωες του έργου ερμηνεύουν διακεκριμένοι ερμηνευτές: η υψίφωνος Μελίσα Χάρβεϊ, η μεσόφωνος Λόρι Ρούμπιν, ο βαρύτονος Τζόσουα Ντένις και ο τενόρος Τζορέλ Ουίλιαμς.
Το ενδεκαμελές μουσικό σύνολο αποτελούν οι μουσικοί: Μαριλένα Δωρή (φλάουτο / πίκολο), Μαρία Σιφναίου (όμποε), Ηλίας Σκορδίλης (κλαρινέτο), Ιουλία Μπαμπέ (φαγκότο), Φίλιππος-Μάριος Σπαταλάς (κόρνο), Σπύρος Σουλαδάκης (πιάνο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί Ι), Βανέσσα Αθανασίου (βιολί ΙΙ), Γιάννης Αθανασόπουλος (βιόλα), Φαμπιόλα Οχέδα (βιολοντσέλο) και Γιώργος Αρνής (κοντραμπάσο).
Στις 19, 21, 24, 26, 28 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ, (Κυριακή: 7.30μμ), στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ.
Συναυλία αφιερωμένη σε έργα Μότσαρτ
Ο αγαπημένος κύκλος εκδηλώσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών: Μεγάλες Ορχήστρες ‒ Μεγάλοι Ερμηνευτές, προσφέρει στους ακροατές του, στην αρχή της νέας χρονιάς, μια συναυλία αφιερωμένη αποκλειστικά σε έργα Wolfgang Amadeus Mozart τα οποία θα παρουσιάσει ο αριστοτέχνης του είδους Sir András Schiff σε διπλό ρόλο σολίστ και μαέστρου, πλαισιωμένος από την ορχήστρα Cappella Andrea Barca, ο διαπρεπής πιανίστας και αρχιμουσικός, παγκοσμίως γνωστός για τις σημαντικές του ερμηνείες αναφοράς στο μοτσάρτιο ρεπερτόριο, θα καθοδηγήσει το διεθνές σύνολο που ίδρυσε ο ίδιος το 1999, στη θρυλική Συμφωνία αρ. 40 σε σολ ελάσσονα του Mozart, μία από τις διασημότερες και πολυπαιγμένες όλων των εποχών. Την ίδια βραδιά, ο Sir András Schiff, ως βιρτουόζος σολίστ, θα ερμηνεύσει δύο αριστουργηματικές συνθέσεις για πιάνο και ορχήστρα του μεγάλου Αυστριακού: τα Κοντσέρτα αρ. 23 σε λα μείζονα και αρ. 27 σε σι ύφεση μείζονα.
Οι μουσικοί του συνόλου Cappella Andrea Barca δραστηριοποιούνται διεθνώς ως επιτυχημένοι σολίστ και ως μέλη σχημάτων μουσικής δωματίου, αλλά δεν ανήκουν σε συγκεκριμένες ορχήστρες. Επελέγησαν προσωπικά από τον Σερ Αντράς Σιφ για την ερμηνεία όλων των κοντσέρτων για πιάνο του Μότσαρτ, στο πλαίσιο της «Εβδομάδας Μότσαρτ» του Σάλτσμπουργκ (1999-2005).
Υπό τη διεύθυνση του Σερ Αντράς Σιφ, η Ορχήστρα διεύρυνε προοδευτικά τους ορίζοντές της. Η Cappella Andrea Barca να παρουσιάζεται στο κοινό, κατά τρόπον ώστε τα μέλη της να αναδεικνύονται τόσο ως σολίστ, όσο και μουσικοί δωματίου, πράγμα αρκετά δύσκολο ακόμη και για τις πλέον καταξιωμένες ορχήστρες. «Αυτό που επιδιώκω ως μαέστρος είναι να επεκτείνω τη μουσική δωματίου· η cappella είναι ένα μουσικό σχήμα εξαίρετων σολίστ μεν, αλλά προπαντός ερμηνευτών μουσικής δωματίου. Σε αυτή την Ορχήστρα, υπάρχουν πολλά μέλη κουαρτέτων εγχόρδων, και το κουαρτέτο εγχόρδων αποτελεί το αποκορύφωμα της μουσικής δημιουργίας». Επιπλέον, ο Σερ Αντράς Σιφ θεωρεί εξίσου σημαντικούς τον ανθρώπινο και τον προσωπικό παράγοντα: «Δεν υπάρχει χώρος για εγωκεντρισμό. Αυτό το σύνολο βασίζεται στη φιλία, την κατανόηση, την ισότητα και σε κοινά ιδεώδη: αισθητικά, μουσικά και ανθρώπινα».
Την Πέμπτη 25 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.
Τα παιδιά μιας πληγωμένης πόλης τραγουδούν
Η ορχήστρα και η χορωδία του Μουσικού Σχολείου Βόλου, προσκεκλημένοι του Διονύση Σαββόπουλου, θα συναντήσουν την Έλλη Πασπαλά, τον Χρήστο Θηβαίο, την Μαρία Φραγκουδάκη και τον Αλέξανδρο Ιακώβου για μια μοναδική συναυλία υπέρ των σκοπών της Αμυμώνης. Μια συναυλία αγκαλιά, που θα ακουστούν και αγαπημένα τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου σε ένα πρόγραμμα που επιμελήθηκε ο ίδιος.
Η Αμυμώνη είναι πανελλήνιος φορέας, που παρέχει εκπαιδευτικά και θεραπευτικά προγράμματα σε παιδιά και ενήλικες με προβλήματα όρασης και πρόσθετες αναπηρίες. Από το 1993 είναι δίπλα σε κάθε παιδί με οπτική και πρόσθετες αναπηρίες, παρέχοντας δια βίου εξατομικευμένη εκπαίδευση, φροντίδα και υποστήριξη, σε πάνω από 500 παιδιά και οικογένειες, με περισσότερα από 2.000 άμεσα ωφελούμενα μέλη.
Τη Δευτέρα 22 Ιανουαρίου, στις 8μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.