Πρώτη σε αριθμό εισιτηρίων για το 2013 η ταινία «Οπενχάιμερ».

 

 

 

Μεγάλη συζήτηση άνοιξε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και όχι μόνον, η βράβευση της ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου «Poor things», η οποία άρχισε να προβάλλεται επίσημα στις ελληνικές αίθουσες από την Πρωτοχρονιά. Έχοντας κόψει σε τρεις εβδομάδες προβολών περίπου 200.000 εισιτήρια η βραβευμένη, με Χρυσό Λέοντα στο 80ο Φεστιβάλ Βενετίας και με Χρυσή Σφαίρα, ταινία, πιθανόν να αποτελέσει τη μεγάλη εισπρακτική επιτυχία της σεζόν.

Όμως δεν είναι μόνον ο Λάνθιμος που έφερε ξανά το κοινό στην κινηματογραφική αίθουσα. Η «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα, με 400.000 εισιτήρια μέχρι στιγμής, φιγουράρει στην πρώτη θέση, όσον αφορά στις ελληνικές ταινίες, ενώ έχει πλασαριστεί στην πρώτη τριάδα των πιο εμπορικών ταινιών της χρονιάς.

Αυτές οι δύο ταινίες, εκτός από τη βαθιά ανάσα που έδωσαν στις αίθουσες, πέτυχαν και κάτι ακόμη πιο σημαντικό. Έβγαλαν τον κόσμο από τα σπίτια και επανέφεραν τη συζήτηση για το σινεμά, κάτι που έλειπε τα τελευταία πολλά χρόνια.

Δεν είναι μόνον αυτές, υπήρξαν κι άλλες ταινίες που η εισπρακτική τους επιτυχία αναπτέρωσε τις ελπίδες για ανάκαμψη της κινηματογραφικής αίθουσας η οποία είχε βγει βαριά τραυματισμένη από την πανδημία.

Η «Μπάρμπι» της Γκρέτα Γκέργουικ, που έφτασε τις 465.000 εισιτήρια και ο «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφρε Νόλαν με 426.000 εισιτήρια κέρδισαν το ενδιαφέρον διαφορετικών μερίδων του κοινού και για διαφορετικούς λόγους η κάθε μία.

Στις πρώτες θέσεις συναντάμε ακόμη μια ελληνική ταινία η οποία γνώρισε αναπάντεχη επιτυχία. Πρόκειται για την ελληνική οικογενειακή κωμωδία «Κουραμπιέδες από χιόνι» του Γιάννη Τσιμιτσέλη, που με 160.000 εισιτήρια ξεπέρασε κάθε προσδοκία ακόμη και των ίδιων των παραγωγών της. Όπως μας είπε ο κ. Χρήστος Λιόδης, πρόεδρος της Κινηματογραφικής Ένωσης Βόρειας Ελλάδας, οι παραγωγοί ρίσκαραν, αφού δεν υπάρχει προηγούμενο γυρίσματος οικογενειακής ταινίας στη χώρα μας. Σημείωσε δε ότι ποτέ δεν γυρίστηκε ελληνική οικογενειακή ταινία, ούτε στα χρόνια της μεγάλης ακμής του εμπορικού σινεμά, τη δεκαετία του 1960.

Αλλά και άλλες ταινίες, λιγότερο εμπορικές, όπως για παράδειγμα η «Ανατομία μιας πτώσης» της Ζιστίν Τριέ, η «Ζώνη ενδιαφέροντος» του Τζόναθαν Γκλέιζερ, οι «Περασμένες ζωές» της Σελίν Σονγκ, το «Πίσω από τις θημωνιές» της Ασημίνας Προέδρου κέντρισαν το ενδιαφέρον το κοινού το οποίο ανταποκρίθηκε θετικά.

Με αυτήν την ελπιδοφόρα εικόνα έκλεισε το 2023 και άνοιξε το 2024 όσον αφορά το σινεμά. Ας ελπίσουμε πως οι ταινίες αυτές θα καταφέρουν να δημιουργήσουν μια νέα μόδα… που έρχεται από παλιά. Δηλαδή να ξαναφέρουν τον κόσμο στην κινηματογραφική αίθουσα και να ξαναβρούμε κάτι από την χαμένη μας κοινωνικότητα.

 

Οι καλύτερες ταινίες του 2023

 

Ας δούμε τώρα ποιες ήταν οι προτιμήσεις των ελλήνων κριτικών κινηματογράφου, όπως αναδείχτηκαν μετά την καθιερωμένη ετήσια ψηφοφορία των μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.).

Ξεκινώντας με τα εν Ελλάδι, μάλλον κανείς δεν αμφέβαλε για την επικράτηση της πολυβραβευμένης ταινίας της Ασημίνας Προέδρου «Πίσω από τις θημωνιές». Ακολούθησαν σε απόσταση το «Black stone» και η «Φόνισσα», σε σκηνοθεσία αντίστοιχα του Σπύρου Ιακωβίδη και της Εύας Νάθενα.

Ισοψηφίες χαρακτήρισαν αντίθετα τη «διεθνή» ψηφοφορία: Ισοψηφία στην κορυφή, ισοψηφία και στη βάση της δεκάδας, η οποία εντέλει ήταν... δωδεκάδα! Καλύτερες ταινίες της χρονιάς, σύμφωνα με τους έλληνες κριτικούς, λοιπόν, αναδείχθηκαν μετά από μάχη «στήθος με στήθος» η «Ζώνη ενδιαφέροντος» του Τζόναθαν Γκλέιζερ και τα «Πεσμένα φύλλα» του Άκι Καουρισμάκι.

Οι υπόλοιπες ταινίες της δεκάδας για τις καλύτερες ξένες ταινίες του 2023: 3) «Ανατομία μιας πτώσης» της Ζιστίν Τριέ, 4) «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» του Μάρτιν Σκορσέζε, 5) «Τα πνεύματα του Ινισέριν» του Μάρτιν Μακ Ντόνα, 6) «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν, 7) «Tar» του Τοντ Φιλντ, 8) «Περασμένες ζωές» της Σελίν Σονγκ, 9) «Ξερά χόρτα» του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, 10) Στο γραφείο των καθηγητών του Ιλκέρ Τσατάκ, «Το τέρας» του Χιροκάζου Κορεέντα, «Η χώρα του Θεού» του Χλίνουρ Πάλμασον

Οι τρεις καλύτερες ελληνικές ταινίες του 2023: 1) «Πίσω από τις θημωνιές» της Ασημίνας Προέδρου, 2) «Black stone» του Σπύρου Ιακωβίδη, 3) «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα.

 

Στράτος Κερσανίδης strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com
Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet