Η ανακοίνωση της έναρξης κατασκευής της υπερυψωμένης ανατολικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς flyover περιφερειακής, από την κυβέρνηση ήρθε χωρίς να έχει προηγηθεί καμία δημόσια συζήτηση ή διαβούλευση για τη σκοπιμότητα του έργου. Και όλα αυτά πριν ολοκληρωθεί και αποδοθεί σε κυκλοφορία η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης και η επέκταση προς Καλαμαριά, με τις αστικές συγκοινωνίες να βρίσκονται σε εξαιρετικά κακή κατάσταση.

 

Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε ως τετελεσμένο στις αρχές του περασμένου Νοέμβρη στους εκπροσώπους των Δήμων και των φορέων της Θεσσαλονίκης το έργο Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Χώρος και χρόνος για συζήτηση των ενστάσεων και των επιφυλάξεων των θεσμικών φορέων δεν υπήρξε, μιας και μόλις λίγες μέρες μετά, τα πρώτα εργοτάξια εγκαταστάθηκαν στον περιφερειακό της Θεσσαλονίκης.

Είναι γεγονός πως ο υπάρχων περιφερειακός, που εξυπηρετεί εδώ και δεκαετίες τον κύριο όγκο της κίνησης της Θεσσαλονίκης, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα σε επίπεδο υποδομής. Θα μπορούσε κανείς να πει μια αναβάθμιση της υπάρχουσας περιφερειακής οδού είναι αναγκαία.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη όμως δεν μπήκε σε τέτοια διαδικασία βελτίωσης της υπάρχουσας υποδομής. Αποφάσισε να δημιουργήσει γέφυρα μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων πάνω ακριβώς από ένα τμήμα του σημερινού περιφερειακού. Στόχος του έργου, σύμφωνα με τους μελετητές και την κυβέρνηση, η αυξημένη κίνηση των οχημάτων του περιφερειακού να διοχετευθεί σε έναν βαθμό στη νέα γέφυρα. Μόνο που ο όγκος των οχημάτων που θα χρησιμοποιεί την flyover ανατολική περιφερειακή, στη συνέχεια θα επανακατευθύνεται στην… υπάρχουσα περιφερειακή οδό!

 

Το πρώτο έργο ΣΔΙΤ για τη δημιουργία δρόμου

 

Ο flyover περιφερειακός της Θεσσαλονίκης αποτελεί το πρώτο οδικό έργο που γίνεται στην Ελλάδα μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, με την σύμπραξη των εταιρειών ΑΒΑΞ και Μυτιληναίου να αποτελεί τον εργολάβο και ανάδοχο του έργου.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, μιας και η σύμβαση του έργου δεν έχει δημοσιευθεί παρά τα σχετικά αιτήματα κομμάτων της αντιπολίτευσης και φορέων της Θεσσαλονίκης, η κατασκευή του έργου πρόκειται να κοστίσει περί τα 500 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο το κόστος για το Δημόσιο αναμένεται να προσεγγίσει το 1 δισ., μιας και σε αυτά πρέπει να συνυπολογιστούν τόσο τα κέρδη του εργολάβου, όσο και οι τόκοι των δανείων που θα λάβει η ΑΒΑΞ-Μυτιληναίος για την κατασκευή του έργου.

 

Χωρίς μελέτες, πάμε και όπου βγει

 

Η σπουδή και η βιασύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη να ξεκινήσει η κατασκευή του flyover αποδεικνύεται από το γεγονός ότι πριν την έναρξη των εργασιών δεν έχει υπάρξει ώριμη συγκοινωνιακή αλλά και περιβαλλοντική μελέτη.

Από την πρώτη στιγμή, περιβαλλοντικοί και άλλοι φορείς, αλλά και κάτοικοι περιοχών που γειτνιάζουν με τον περιφερειακό, ζητούν την ύπαρξη περιβαλλοντικών και συγκοινωνιακών μελετών πριν ξεκινήσουν οι εργασίες. Για τον λόγο αυτό έχουν υπάρξει δύο ξεχωριστές προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το σταμάτημα και την ακύρωση δημιουργίας του flyover.

Ήδη οι καταγγελίες που αφορούν το περιβαλλοντικό κόστος του έργου είναι πολλές. Όπως τονίζουν οι εκπρόσωποι των φορέων, το έργο δεν λαμβάνει υπόψη την κλιματική κρίση και την ανάγκη προστασίας του δάσους, αλλά κινείται στη λογική της αύξησης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, μέσω της προσφοράς περισσότερων χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμων.

Παράλληλα ο flyover περιφερειακός θα έχει τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος για το Σέιχ Σου, τον μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της Θεσσαλονίκης, που θα μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο, ενώ για να γίνει το έργο θα θυσιαστούν τουλάχιστον 82.000 τ.μ. δασικής - αναδασωτέας έκτασης, που αντιστοιχεί σε υλοτόμηση 10.000 δέντρων περίπου.

 

Καθημερινός Γολγοθάς για χιλιάδες πολίτες

 

Σχεδόν από την πρώτη στιγμή οι πολίτες της Θεσσαλονίκης που είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητο για να φτάσουν στην εργασία τους βιώνουν απίστευτη ταλαιπωρία κατά τις ώρες αιχμής. Μια διαδρομή που πριν μπορεί να διαρκούσε 15 λεπτά πλέον διαρκεί 45 λεπτά με μιάμιση ώρα.

Ο χάρτης της κίνησης της Θεσσαλονίκης τις περισσότερες ώρες της ημέρες είναι κόκκινος, με το μποτιλιάρισμα να φτάνει μέχρι και τα 10 χιλιόμετρα στον περιφερειακό. Πέρα όμως από την ταλαιπωρία, η οποία τις ώρες αιχμής είναι αναπόφευκτη, καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις και στην κίνηση των ασθενοφόρων. Τα νοσοκομεία Παπαγεωργίου αλλά και Παπανικολάου εξυπηρετούνται εξ ολοκλήρου από τον περιφερειακό. Ήδη οι γιατροί του νοσοκομείου καταγγέλλουν σημαντικές καθυστερήσεις στην άφιξη των ασθενοφόρων, κάτι που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τα έκτακτα και κρίσιμα περιστατικά.

Το επίδικο στην όλη υπόθεση είναι οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης να μη μείνουν μόνο στην αγανάκτηση και στις οργισμένες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά να οργανωθούν δηλώνοντας την αντίθεση τους στην περαιτέρω υποβάθμιση της ζωής τους στην πόλη. Το πρώτο διάστημα υπήρξαν ελπιδοφόρες κινήσεις συντονισμού φορέων και συλλογικοτήτων, είναι αναγκαίο ωστόσο αυτές οι προσπάθειες να συνεχιστούν και να ενταθούν.

 

Ιάσωνας Μπάντιος Ο Ιάσων Μπάντιος είναι δημοσιογράφος, μέλος της ΚΟΙΝΣΕΠ του Alterthess Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet