Η αντίθεση του ΚΚΕ στο γάμο των ομόφυλων ζευγαριών είναι ευρέως γνωστή. Η πρόσφατη τοποθέτηση του ΓΓ του ΚΚΕ, Δ. Κουτσούμπα σε ομιλία του στη Βουλή ξεπέρασε όμως κάθε προηγούμενο. Αξίζει να παραθέσουμε και να σχολιάσουμε τα κύρια σημεία της.
«Όταν μιλάμε για τον πολιτικό γάμο των ομόφυλων ζευγαριών», είπε ο κ. Κουτσούμπας, «δεν μιλάμε για την αναγνώριση μιας μορφής συμβίωσης ή για κάποια ρύθμιση των σχέσεων μεταξύ των συμβιούντων, βασικά μιλάμε για την τεκνοθεσία, την από κοινού γονική μέριμνα, τα οποία δεν είναι δύο ξεχωριστές έννοιες. Το αντίθετο: γάμος ομόφυλων σημαίνει από χέρι κατάργηση της πατρότητας-μητρότητας. Οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στον γονέα 1, 2, 3 και βάλε. Οδηγεί στην ακραία εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος με την παρένθετη μητρότητα (…) Είναι η παραπέρα εμπορευματοποίηση της παρένθετης μητρότητας η οποία έχει εξελιχθεί σε μια μπίζνα δισεκατομμυρίων κερδών κι αυτά μόνο πρόοδος δεν είναι. Σκοταδισμός, σύγχρονη βαρβαρότητα, στυγνή εκμετάλλευση είναι».
Τέλος, ο Κουτσούμπας κατηγόρησε την κυβέρνηση της ΝΔ ότι έδωσε την «ευκαιρία να προβάλλονται σκοταδιστικές απόψεις από διάφορους αντιδραστικούς, ακροδεξιούς για τον θεσμό της οικογένειας που αντιμετωπίζουν τη γυναίκα μόνο ως μηχανή αναπαραγωγής παιδιών. Αλλά και σε διάφορες άλλες ανορθολογικές, αντιεπιστημονικές απόψεις περί “κοινωνικής κατασκευής του φύλου” που φτάνουν να αμφισβητούν ακόμα και την αντικειμενική κοινωνική πραγματικότητα»1.
Είναι πραγματικά εκπληκτικό να προβάλλονται τέτοια επιχειρήματα από ανθρώπους που αυτοαποκαλούνται «κομμουνιστές».
«Όταν μιλάμε για τον πολιτικό γάμο των ομόφυλων ζευγαριών», μας πληροφορεί ο Κουτσούμπας, «δεν μιλάμε για την αναγνώριση μιας μορφής συμβίωσης ή για κάποια ρύθμιση των σχέσεων μεταξύ των συμβιούντων, βασικά μιλάμε για την τεκνοθεσία».
Αυτό είναι περίπου σαν να λέμε ότι «όταν μιλάμε για την άνοιξη δεν μιλάμε βασικά για την άνοιξη, αλλά για το καλοκαίρι, αφού ως γνωστόν το καλοκαίρι πάντα ακολουθεί την άνοιξη». Πραγματικά, μια αξιοθαύμαστη λογική!
Ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών, μαθαίνουμε παραπέρα, «οδηγεί στην ακραία εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος με την παρένθετη μητρότητα (…) η οποία έχει εξελιχθεί σε μια μπίζνα δισεκατομμυρίων κερδών».
Με το ίδιο επιχείρημα θα μπορούσε να αρνηθούμε όλα τα κοινωνικά δικαιώματα. Πραγματικά, αν ο Κουτσούμπας έριχνε μια ματιά γύρω δεν θα αποτύχαινε να δει ότι, ακριβώς επειδή ζούμε στον καπιταλισμό, η άσκηση των δικαιωμάτων της μόρφωσης, του γάμου, του διαζυγίου, της άμβλωσης, κοκ, εμπλέκει κάποιου είδους «μπίζνα». Ας τα καταργήσουμε κι αυτά, λοιπόν, για να εκλείψουν μαζί και οι μπίζνες…
Το κομμουνιστικό κίνημα αγωνίστηκε ανέκαθεν για την κατοχύρωση και την όσο γίνεται πιο ευρεία και ελεύθερη άσκηση των δικαιωμάτων, που μόνο περιορισμένα είναι δυνατή στον καπιταλισμό. Ο Κουτσούμπας ανακάλυψε, φαίνεται, έναν καλύτερο δρόμο αγώνα. Αν δεν υπάρχει καθόλου ένα δικαίωμα, εκλείπουν αυτόματα όλες οι δυσχέρειες και οι αρνητικές παρενέργειες που συνδέονται με την άσκησή του.
Ο Κουτσούμπας αναφέρθηκε ακόμη στις «ανορθολογικές, αντιεπιστημονικές απόψεις περί “κοινωνικής κατασκευής του φύλου” που φτάνουν να αμφισβητούν ακόμα και την αντικειμενική κοινωνική πραγματικότητα».
«Για τους ποντικούς δεν υπάρχει πιο ισχυρό ζώο από τη γάτα», συνήθιζε να λέει ο Λένιν για μερικούς ψευδο-κομμουνιστές του καιρού του που κάθε φορά έπαιρναν αυτόματα την αντίθεση θέση από εκείνη των αστών αντιπάλων του κινήματος. Για τον Κουτσούμπα δεν υπάρχει πιο ισχυρό ζώο από την κυβέρνηση και τις ανορθολογικές απόψεις για το φύλο.
Το φύλο είναι όντως ένα αποτέλεσμα της βιολογικής εξέλιξης και όχι μια κοινωνική κατασκευή. Όπως κάθε ποιότητα όμως δεν είναι απολύτως σταθερό. Τα πάντα ρει, μας διδάσκει η διαλεκτική. Έτσι και το φύλο παρουσιάζει μια ρευστότητα, που εκφράζεται ιδιαίτερα με το διαφορετικό από τη βιολογική τους ταυτότητα αίσθημα φύλου και σεξουαλικό προσανατολισμό μιας μερίδας ανθρώπων.
Το ερώτημα, και το ζήτημα αρχών για τους κομμουνιστές, είναι: πρέπει να υπάρχει κάποια διάκριση, κάποια στέρηση δικαιωμάτων, για τους πολίτες που έχουν αυτή τη διαφορετικότητα;
Η απάντηση, προφανής για κάθε κομμουνιστή, είναι όχι. Ακριβώς όπως είναι απαράδεκτο η διαφορά της θρησκείας ή της εθνικότητας να γίνεται η βάση για στέρηση δικαιωμάτων, έτσι και η διαφορετικότητα στην αίσθηση του φύλου δεν μπορεί να θεμελιώνει οποιαδήποτε στέρηση δικαιώματος.
Ο Κουτσούμπας δεν υποψιάζεται καν ότι υπάρχει εδώ ένα γενικό ζήτημα αρχών για τους κομμουνιστές, στη βάση του οποίου πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα για το δικαίωμα γάμου των ομόφυλων ζευγαριών.
Η κυβέρνηση, είπε ακόμη ο Κουτσούμπας, έδωσε την «ευκαιρία να προβάλλονται σκοταδιστικές απόψεις από διάφορους αντιδραστικούς, ακροδεξιούς για τον θεσμό της οικογένειας».
Αλίμονο, δεν ήταν αυτή η μόνη ευκαιρία που έδωσε η κυβέρνηση. Έδωσε ακόμη την ευκαιρία στην ηγεσία του ΚΚΕ να επαναλάβουν στο θέμα του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών τις θέσεις των ακροδεξιών και της Εκκλησίας παριστάνοντας τους κομμουνιστές. Και η ηγεσία του ΚΚΕ δεν έχασε αυτή την ευκαιρία.
Εκείνο που χρειάζεται να προστεθεί είναι ότι δεν είναι η πρώτη φορά που δεν χάνουν τέτοιες ευκαιρίες.
Στο θέμα του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών έχουν υπάρξει πλήθος παρόμοιες τοποθετήσεις στελεχών του ΚΚΕ, μεταξύ άλλων από την Α. Παπαρήγα, τον Δ. Καραθανασόπουλο και στην αρθρογραφία του Ριζοσπάστη, όλες στο ίδιο και χειρότερο ακόμη μήκος κύματος. Αλλά και σε άλλα ζητήματα στο παρελθόν, όπως το ζήτημα της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες και το ζήτημα του βιβλίου ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, το ΚΚΕ είχε ουσιαστικά ταυτιστεί με την Εκκλησία και την ακροδεξιά. Μια ταύτιση που τελικά δεν είναι τυχαία, αλλά συνδέεται με τον αντιδραστικό χαρακτήρα του σταλινισμού, την αναβίωση του οποίου προώθησε μεθοδικά τις τελευταίες δεκαετίες η ηγεσία του ΚΚΕ, δυσφημώντας τις κομμουνιστικές ιδέες.
Σημειώσεις:
1. «Κουτσούμπας: Ο γάμος ομοφύλων καταργεί την πατρότητα και τη μητρότητα», Εφημερίδα των Συντακτών, 18.1.2024
Στην ιστοσελίδα της Εποχής μπορείτε να διαβάσετε αναδημοσίευση από την Καθημερινή του άρθρου του Γεράσιμου Μοσχονά «Σεξουαλικός μπολσεβικισμός» [ www.epohi.gr/article/48891/sexoyalikos-mpolsevikismos ]