Το τέλος που όλοι είχαμε φανταστεί είχε η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής που διερεύνησε την πιθανότητα τυχόν ποινικών ευθυνών των πολιτικών προσώπων που σχετίζονται με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Το πόρισμα της κοινοβουλευτικής ομάδας της Νέας Δημοκρατίας δεν εντόπισε τίποτα μεμπτό ως προς αυτό αφού, κατά την οπτική του, το δυστύχημα οφείλεται στα ανθρώπινα λάθη του σταθμάρχη και των μηχανοδηγών και ως εκ τούτου η Επιτροπή έκλεισε τον κύκλο της (παρά την αντίδραση σύσσωμης της αντιπολίτευσης).
Ουδείς εξεπλάγη. Στην ίδια, άλλωστε, γραμμή κινήθηκε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε τηλεοπτική του συνέντευξη (ΣΚΑΙ). Ο Πρωθυπουργός έριξε την μπάλα στην εξέδρα μιλώντας για προσπάθεια της αντιπολίτευσης να εκμεταλλευτεί πολιτικά το θέμα, διέψευσε ότι υπήρξε μπάζωμα στο χώρο λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα και προσποιήθηκε ότι ο ίδιος επιθυμεί περισσότερο από όλους την αποκάλυψη όλης της αλήθειας για την υπόθεση.
Βέβαια, ο τρόπος με τον οποίο πολιτεύτηκε η συμπολίτευση κατά τη διάρκεια των εργασιών της εξεταστικής επιτροπής δεν έδειξε κάτι τέτοιο. Μάρτυρες-κλειδιά δεν κλήθηκαν ποτέ να καταθέσουν, η δικογραφία της υπόθεσης αγνοήθηκε (αν και ήταν εξόχως αποκαλυπτική), προσκόμματα στις καταθέσεις των μαρτύρων που προσήλθαν μπήκαν. Ακόμα και ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός έκανε χρήση του δικαιώματος στη...σιωπή.
Και τώρα;
Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Μπορεί να ανοίξει εκ νέου η υπόθεση για τα πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται; Υπό τους παρόντες κοινοβουλευτικούς συσχετισμούς αυτό μοιάζει πολύ δύσκολο. Όσο η Νέα Δημοκρατία διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία στη Βουλή, ο Κώστας Καραμανλής θα μπορεί να αισθάνεται ασφαλής με την πανοπλία της ασυλίας του. Ωστόσο, η αντιπολίτευση ήταν σαφής ζητώντας άμεση σύσταση προανακριτικής επιτροπής.
Η Νέα Αριστερά στο πόρισμά της αυτό το επεσήμανε παραπάνω από μία φορές. Μίλησε για εγκληματικές ευθύνες του κ. Καραμανλή και της κυβέρνησης γενικότερα και για ψέματα του πρώην Υπουργού (ο οποίος βέβαια δεν είχε κανένα πρόβλημα να εκλεγεί εκ νέου βουλευτής Σερρών με το κυβερνών κόμμα).
"Ελπίζουμε η δικαιοσύνη να αξιοποιήσει τα στοιχεία που παραθέτουμε και η κοινοβουλευτική πλειοψηφία επιτέλους να σώσει ό,τι μπορεί να σωθεί από την αξιοπιστία της και να συμφωνήσει σε προανακριτική επιτροπή για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι κάναμε ότι καλύτερο μπορούσαμε και θα συνεχίσουμε τον αγώνα ώστε να μην καταφέρει η ΝΔ να συγκαλύψει το έγκλημα" δήλωσε, μεταξύ άλλων, η βουλεύτρια της Νέας Αριστεράς Πέτη Πέρκα.
Αιτήματα για σύσταση προανακριτικής επιτροπής
Ένα ενδιαφέροντα ελιγμό επιχείρησε το ΠΑΣΟΚ το οποίο δεν κατέληξε σε πόρισμα θεωρώντας ότι η Εξεταστική Επιτροπή δεν έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της (επί της ουσίας έχει δίκιο). "Από τη στιγμή που δεν έχουν κλητευθεί συγκεκριμένοι μάρτυρες εκ των οποίων κάποιοι θα φώτιζαν και την υπόθεση του μπαζώματος, δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να θεωρήσουμε ότι η Επιτροπή ολοκλήρωσε το έργο της" ανέφεραν πηγές της Χαριλάου Τρικούπη στην "Εποχή".
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι "κατά τη διάρκεια των εργασιών της Επιτροπής προέκυψαν αποχρώσες ενδείξεις για τέλεση αξιόποινων πράξεων από πολιτικά πρόσωπα. Έχουν παραβιαστεί τουλάχιστον δύο άρθρα του ποινικού κώδικα. Η σύσταση προανακριτικής επιτροπής είναι το λιγότερο που μπορεί να γίνει".
Στο ίδιο περίπου συμπέρασμα καταλήγει και το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ το οποίο μάλιστα κατατέθηκε στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου. Γίνεται αναφορά σε μία "διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησης για συγκάλυψη του δυστυχήματος των Τεμπών, και πολιτικής επιβίωσης κάποιων" και τονίζουν ότι "το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717, ότι το έγκλημα θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας".
Ο ΣΥΡΙΖΑ αξίωσε επίσης την άρση της ασυλίας του Κώστα Καραμανλή, έτσι ώστε ο πρώην Υπουργός να κριθεί από τη Δικαιοσύνη αφού, κατά την Κουμουνδούρου, "έχει τελέσει τα αδικήματα δια παραλείψεως και δεν ισχύει γι’ αυτόν ο νόμος περί ευθύνης υπουργών".
Μήνυση για κακουργηματική δίωξη κατά συγκεκριμένων
Μιλώντας για το νόμο περί ευθύνης υπουργών, η Μαρία Καρυστιανού συνεχίζει τον αγώνα της στην Ευρώπη έτσι ώστε ο εν λόγω νόμος να αποτελέσει παρελθόν. Το σχετικό ψήφισμα έχουν υπογράψει περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια πολίτες γεγονός που αποδεικνύει ότι το συγκεκριμένο αίτημα έχει αποκτήσει πλειοψηφική δυναμική στην κοινωνία.
Την ίδια ώρα, σύσσωμοι οι γονείς των θυμάτων του δυστυχήματος των Τεμπών συνεχίζουν τις νομικές τους κινήσεις για να αποδοθεί δικαιοσύνη. Με νέα συμπληρωματική τους μήνυση στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας ζητούν την κακουργηματική δίωξη δέκα πολιτικών προσώπων και επτά στελεχών της HELLENIC TRAIN, της ΕΡΓΟΣΕ, της ΓΑΙΟΣΕ, του ΟΣΕ και της ΡΑΣ (Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων). Αυτό το οποίο ουσιαστικά προστίθεται στη μήνυση είναι ο ενδεχόμενος δόλος, υπό την έννοια ότι τουλάχιστον οι πολιτικοί γνώριζαν για την κατάσταση κυκλοφορίας του σιδηροδρόμου και παρά ταύτα επέτρεπαν να κυκλοφορούν τα τρένα.
"Δεν γλιτώνουν τα κάγκελα της φυλακής δύο βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και ο πρώην Περιφερειάρχης τους», ανέφερε στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN ο Παύλος Ασλανίδης, πατέρας θύματος, στην τραγωδία των Τεμπών ο οποίος σχολίασε χαρακτηριστικά: «Το περιμέναμε ότι θα κλείσουν την εξεταστική άρον άρον".
Και πράγματι αυτό έγινε.. Ακόμη και η ογκωδέστατη δικογραφία των 1.000 και πλέον σελίδων ουσιαστικά πετάχτηκε στον κάλαθο των αχρήστων.