Ένα μήνα πριν τις ευρωπαϊκές εκλογές, όπου η κοινή άμυνα είναι ένα από τα διακυβεύματα, η ευρωπαϊκή ναυτική επιχείρηση ASPIDES, δείχνει να ναυαγεί στα νερά της Ερυθράς θάλασσας και στον κόλπο του Άντεν.
Η ευρωπαϊκή επιχείρηση ASPIDES ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο, με «προίκα» 8 εκατομμύρια, την ενεργό εμπλοκή των χωρών της γηραιάς ηπείρου στον πόλεμο στη Μέση Ανατολή, με πρόσχημα τις απειλές των Χούθι για πλήγματα σε εμπορικά πλοία των χωρών που ενισχύουν το Ισραήλ.
Τρεις μήνες μετά, στις αρχές Μαΐου 2024, το γερμανικό δίκτυο Spiegel αποκαλύπτει εμπιστευτικό μήνυμα προς τις Βρυξέλλες του επιχειρησιακού διοικητή της ευρωπαϊκής ναυτικής δύναμης αντιναύαρχου Βασίλειου Γρυπάρη. Ο έλληνας διοικητής από τη Λάρισα προειδοποίησε ότι μετά την απόσυρση της γερμανικής φρεγάτας «Hessen» μόνο τρία πολεμικά πλοία θα είναι στη διάθεσή του για τους επόμενους μήνες. Ως αποτέλεσμα, δεν μπορεί πλέον να εκπληρώσει την αποστολή της προστασίας των πλοίων από τις επιθέσεις των Χούθι.
Σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο Al Arabiya στα τέλη Απριλίου, ο αντιναύαρχος Γρυπάρης είπε: «Η περιοχή έχει δει πολλαπλές επιθέσεις τους τελευταίους μήνες, από drones καμικάζι που εκτελούν περίπλοκες επιθέσεις, με στόχο τον κορεσμό των μέσων άμυνας που διαθέτουν τα πλοία, βαλλιστικούς πυραύλους και άλλες τακτικές», προσθέτοντας ότι «από την έναρξη της Επιχείρησης Aspides στις 19 Φεβρουαρίου 2024 έως τώρα, το επίπεδο απειλής παραμένει το ίδιο».
Η γερμανική φρεγάτα Hessen διέκοψε την αποστολή της μάχης στα τέλη Απριλίου και αποσύρθηκε πίσω στη Γερμανία. Το ντεμπούτο της γερμανικής φρεγάτας Hessen στην επιχείρηση Aspides σημαδεύτηκε από ένα ανησυχητικό περιστατικό.
Επιχείρησε να καταρρίψει με δύο πυραύλους αέρος – εδάφους, χωρίς επιτυχία, ένα drone που δεν είχε καταφέρει να αναγνωρίσει. Τελικά αποδείχθηκε ότι πυροβόλησε κατά αμερικανικού MQ-9 Reaper.
Το επόμενο γερμανικό πλοίο που θα αντικαταστήσει την φρεγάτα Hessen, δεν αναμένεται να φθάσει στην περιοχή πριν τις αρχές Αυγούστου. Παρά την επείγουσα έκκληση του διοικητή της επιχείρησης Aspides, μόνο το Βέλγιο και η Ολλανδία έχουν δηλώσει ότι θα μπορούσαν ενδεχομένως να συνεισφέρουν φρεγάτες στην αποστολή.
Το ολλανδικό πλοίο υποστήριξης HNLMS Karel Doorman απέπλευσε στις 21 Απριλίου με κατεύθυνση την Ερυθρά θάλασσα. Το πλοίο αναμενόταν να διασχίσει τη Διώρυγα του Σουέζ στις 4 Μαΐου, κάτι που δεν συνέβη. Τέσσερις ημέρες αργότερα, ο ολλανδός υπουργός Άμυνας, Kajsa Ollongren, ενημέρωσε τους βουλευτές ότι το HNLMS Karel Doorman είχε μόλις «συναντήσει τεχνικά προβλήματα με ένα από τα οπλικά συστήματα» και θα έπρεπε να επιστρέψει για να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες δοκιμές, προκειμένου να μπορέσει να μεταβεί στην Ερυθρά το συντομότερο δυνατό.
Τον Απρίλιο και η Γαλλία απέσυρε την φρεγάτα FREMM Alsace από την περιοχή, λόγω του απροσδόκητου επιπέδου απειλής που αντιμετώπισε.
«Δεν περιμέναμε απαραίτητα αυτό το επίπεδο απειλής. Οι Χούθι χρησιμοποιούν drones που πετούν σε χαμηλό ύψος, σχεδόν στο επίπεδο του νερού, ώστε να μπορέσουν να διαφύγουν των ραντάρ και να εκραγούν σε εμπορικά πλοία», δήλωσε ο διοικητής της φρεγάτας Jerome Henry στο γαλλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Le Figaro σε συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στις 11 Απριλίου.
Ο διοικητής της Αλσατίας αποκάλυψε επίσης ότι, μετά από ανάπτυξη 71 ημερών, όλος ο εξοπλισμός μάχης του καραβιού είχε εξαντληθεί. Τέλος, το Βέλγιο ανακοίνωσε την αναβολή της ανάπτυξης της φρεγάτας Louise-Marie για «αόριστο» χρονικό διάστημα, αφού το πλοίο απέτυχε σε μια σειρά τεχνικών δοκιμών.
Το ερώτημα «τελικά ποιόν προστατεύει η ελληνική φρεγάτα Ύδρα στην Ερυθρά Θάλασσα», έθεσε η βουλεύτρια της Ελληνικής Αριστεράς Σία Αναγνωστοπούλου, αντιδρώντας στις δηλώσεις του εκπροσώπου της επιχείρησης ASPIDES κ. Μπούρα, ότι η «EUNAVFOR ASPIDES μέχρι στιγμής έχει προστατεύσει – συνοδεύσει αρκετά πλοία ελληνικών συμφερόντων ή μερικά με ελληνική σημαία». Η βουλεύτρια επισημαίνει ότι τα πλοία που δεν φέρουν την ελληνική σημαία, ανήκουν σε πλοιοκτήτες που δεν συνεισφέρουν, τουλάχιστον φορολογικά, στη χώρα και υπογραμμίζει:
«Ο κ. Δένδιας αποδεχόμενος εμμέσως πλην σαφώς την πραγματικότητα, ότι δηλαδή δεν προστατεύουμε πλοία με ελληνική σημαία, υποστήριξε, με μία νεφελώδη δήλωση ότι συμμετέχουμε σε μία ευρύτερη γεωπολιτική θεώρηση. Η Ελλάδα, στην πλάτη των ανθρώπων του Πολεμικού Ναυτικού, εμπλέκεται όλο και πιο βαθιά στο πλευρό του Ισραήλ, γιατί περί αυτού πρόκειται, με την πλήρη συναίνεση τόσο του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και του ΠΑΣΟΚ. Τελικά, ο διακηρυγμένος στα λόγια πατριωτισμός της κυβέρνησης, αλλά και των κομμάτων που στηρίζουν την πολιτική της, είναι πατριωτισμός που αφορά τους Έλληνες, το εθνικό συμφέρον και την ειρήνη στην περιοχή ή κάποιους εφοπλιστές που θέλουν και το Πολεμικό Ναυτικό να τους προστατεύει χωρίς οι ίδιοι να συμμετέχουν πουθενά; Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι και τα κόμματα του προοδευτικού χώρου συμμερίζονται τον ίδιο “πατριωτισμό” με την κυβέρνηση».