Συνέντευξη με το μουσικό σύνολο Carousel
Οι Carousel, με το μαγικό μουσικό χαλί τους σε ταξιδεύουν από τα παραδοσιακά της Θράκης στα fados και τα λαϊκά τραγούδια της Πορτογαλίας, στην ισπανική παράδοση και τα σεφαραδίτικα τραγούδια, στις πολυφωνίες και τις μελωδίες της Κορσικής, της Σαρδηνίας και της Προβηγκίας, στα Ελληνόφωνα χωριά του Σαλέντο της Κάτω Ιταλίας, στις ναπολιτάνικες καντσονέτες και τις ταραντέλες του νότου αλλά και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού φθάνοντας μέχρι την Αργεντινή.
Το μουσικό σχήμα έχει έξι μέλη: Τρεις φωνές, ενώ στα όργανα εναλλάσσονται κιθάρες, κρουστά, ακορντεόν, μπάσο, φλάουτο, νέι, πιάνο, μαντολίνο, κ.ά. Έτσι μπορούν και χτίζουν έναν ήχο πλούσιο γεμάτο ηχοχρώματα.
Το ότι διαθέτουν αυτό το εξαιρετικά απαιτητικό και ενδιαφέρον ρεπερτόριο δεν είναι τυχαίο, είναι όλοι τους σπουδαίοι μουσικοί με άρτιες σπουδές και πλούσια βιογραφικά . Από τα πρώτα ιδρυτικά μέλη του μουσικού σχήματος, η Μαριαλένα Σπίνουλα τραγουδάει παίζει κρουστά και έχει σημαντική καλλιτεχνική παρουσία με συναυλίες κλασικής και σύγχρονης μουσικής. Η Φαίνη Νούσια, επίσης από τα ιδρυτικά μέλη, μελέτησε Παλιά Μουσική στη Μusikhochschule της Κολωνίας και στο Λονδίνο με τους Emma Kirkby και Andrew Parrot. Συμμετείχε στο Εργαστήρι Φωνητικής Τέχνης του Σπύρου Σακκά. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος των συνόλων «Εργαστήρι Παλιάς Μουσικής», «Canto Secretto» και «conAnima ensemble» και μέλος του Συνόλου Κέλσος. Ο Μάκης Παπαγαβριήλ συμμετέχει στο σχήμα ως τραγουδιστής και παίζει κρουστά, κιθάρα, μαντολίνο και ούτι. Επίσης είναι συνθέτης. Ο Γιάννης Γεωργαντέλης είναι συνθέτης τραγουδιών, σκηνικής μουσικής, μουσικής για κινούμενο σχέδιο καθώς και μουσικής επένδυσης σε ιστοσελίδες (ιστοσελίδα Αρκά), σε φεστιβάλ & εκθέσεις (Φεστιβάλ κόμιξ στο Γκάζι 2002) και άλλα. Συμμετέχει στο μουσικό σχήμα Carousel παίζοντας ακορντεόν και κιθάρα. Ο Φώτης Μυλωνάς παίζει κιθάρα, πιάνο, φλάουτο και νέι. Συνθέτει μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο και συμμετέχει με σχήματα αυτοσχεδιαζόμενης world jazz, ελληνικής παραδοσιακής και έντεχνης αλλά και κλασικής μουσικής. Τέλος, ο Απόστολος Καλτσάς στο μπάσο, το οποίο σπούδασε στο Ωδείο Τέχνης του Γιώργου Φακανά και θεωρείται πλέον ένας από τους κορυφαίους δεξιοτέχνες του είδους. Ο Απόστολος Καλτσάς είναι επίσης συνθέτης, στιχουργός, σκηνοθέτης και ηθοποιός. Ως συνθέτης έχει στο ενεργητικό του σημαντική δισκογραφία.
Οι σπουδαίο αυτοί μουσικοί συμμετέχουν στις 19 Ιουνίου στη συναυλία της Εποχής, στο δροσερό Θέατρο της Ρεματιάς με τη μαγεία του ήχου τους, όπου, πιθανά, να δούμε στη σκηνή τον Πιοβάνι να περπατάει με τον Ρότα και το Χατζιδάκι.
Απευθύνομαι σε σένα, Μαριαλένα, γιατί είσαι η βασική πρώτη, η ψυχή των Carousel όπως λένε, ποια ήταν η ιδέα της συγκρότησης και τι σηματοδοτεί ο τίτλος;
Το 2000, που δημιουργήθηκαν οι Carousel από την Φαίνη Νούσια, εμένα και δύο κιθαριστές, δεν υπήρχε κάποια κεντρική ιδέα παρά μόνο η διάθεση να παίξουμε τραγούδια που αγαπούσαμε. Εγώ είχα ένα παρελθόν στο ναπολιτάνικο τραγούδι και στο νου μου τα ελληνόφωνα τραγούδια της Κάτω Ιταλίας που όμως δεν είχα τραγουδήσει ποτέ σε συναυλία, ενώ η Φαίνη είχε ασχοληθεί πολύ με την παλιά μουσική. Γρήγορα ο δρόμος μας οδήγησε στα ελληνόφωνα αλλά και σε άλλες μουσικές της πάνω μεριάς της Μεσογείου, ειδικά όταν τη θέση του ενός κιθαρίστα πήρε ο Γιάννης Γεωργαντέλης με το ακορντεόν του. Αργότερα μπήκαν στο πρόγραμμα τραγούδια και από άλλες χώρες και έτσι καθιερωθήκαμε ως Carousel, καθώς το Carousel είναι κάτι που γυρίζει (στο λούνα παρκ, στο αεροδρόμιο που φέρνει τις βαλίτσες). Εμείς γυρίζουμε στις μουσικές του κόσμου.
Ποιά είναι τα στοιχεία που σας ενώνουν και ποιά αυτά που σας χαρακτηρίζουν ως μουσικό σύνολο;
Μας ενώνει η αγάπη για τα τραγούδια, η έλλειψη ανταγωνισμών μέσα στο σχήμα, η ομαδική δουλειά και, βέβαια, μετά από τόσα χρόνια μαζί, υπάρχει μια βαθιά φιλιά. Μας ενώνει και το καλό φαγητό που όλοι αγαπάμε κι έτσι μετά από κάθε πρόβα, έχουμε μαγειρέψει και τρώμε μαζί. Το χαρακτηριστικό του σχήματος είναι οι πολυφωνίες και η εναλλαγή των οργάνων αλλά και το μουσικό δέσιμο που έχουμε καταφέρει με πολλή δουλειά, τόσο που από την ανάσα του ενός να καταλαβαίνει ο άλλος τι πρέπει να κάνει.
Ο συνθέτης Γιάννης Γεωργαντέλης παίζει ακορντεόν και κιθάρα στους Carousel, είναι απο τα βασικά μέλη και συγχρόνως σύντροφός σας στη ζωή. Σχεδιάζετε μαζί τα μουσικά σας ταξίδια ή το λόγο τον έχει όλη η μουσική οικογένεια των Carousel;
Στο σχήμα έχουμε όλοι λόγο. Ο καθένας φέρνει για μελέτη ό,τι του αρέσει, στο πλαίσιο που έχει σχηματιστεί με τα χρόνια και όλοι μαζί αποφασίζουμε αν θα δουλέψουμε πάνω στο κομμάτι ή αν τελικά θα πάει στον κάλαθο των αχρήστων, είτε γιατί δεν μας ταιριάζει είτε γιατί σε κάποιον δεν αρέσει καθόλου.
Δεδομένου ότι η ιδιαιτερότητα των Carousel είναι η εναλλαγή στα όργανα (κιθάρες, κρουστά, ακορντεόν, μαντολίνο, μπάσο, ούτι) και συγχρόνως ένα πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο, με ποιό κριτήριο επιλέγετε τα τραγούδια σας;
Προσπαθούμε να είναι τραγούδια που να έχουν ένα μουσικό ενδιαφέρον, να ταιριάζουν στις φωνές και να μπορούν να παιχτούν με τα όργανα που διαθέτουμε.
Το ρεπερτόριο σας δεν είναι μόνο πολυθεματικό αλλά και απαιτητικό ερμηνευτικά, ιδίως οι πολυφωνίες που παραπέμπουν σε υψηλό επίπεδο σπουδών, έτσι δεν είναι;
Όλοι έχουμε σπουδάσει μουσική. Οι άντρες του σχήματος, Γιάννης Γεωργαντέλης, Μάκης Παπαγαβριήλ, Απόστολος Καλτσάς και Φώτης Μυλωνάς, γράφουν και μουσική. Όσον αφορά τις φωνές η Φαίνη κι εγώ είμαστε διπλωματούχοι μονωδίας αλλά και ο Μάκης έχει σπουδάσει τραγούδι, ενώ όλοι μας έχουμε υπάρξει σε χορωδίες. Η Φαίνη μάλιστα ήταν χορωδός της ΕΡΤ. Αυτό σημαίνει πως γνωρίζουμε την τεχνική της φωνής και πώς να τραγουδάμε μαζί με άλλους. Όσον αφορά τις διαφορετικές γλώσσες, αυτό είναι κάτι οικείο σε όποιον έχει σπουδάσει κλασικό τραγούδι.
Ποιές είναι οι επιρροές σας, εσάς προσωπικά;
Εγώ γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Κέρκυρα. Η γνώση της μουσικής σε αυτό το νησί είναι κάτι αυτονόητο. Υπάρχει μια τεράστια μουσική παράδοση από την οποία δεν θα μπορούσα να ξεφύγω. Στο σπίτι μας τραγουδούσαμε. Οι γονείς μου είχαν πολύ ωραίες φωνές και τραγουδούσαν Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, καντάδες και όλα τα σπουδαία τραγούδια που τότε όλοι τα γνώριζαν. Από την άλλη, είχα ένα θείο που είχε πάθος με την όπερα και κάθε απόγευμα ήμουν στο σπίτι του και άκουγα.
Υπάρχουν τραγούδια που τα αγαπάτε πολύ ή καποιοι συνθέτες που θα θέλατε να ερμηνεύσετε;
Έχω μεγάλη αγάπη στο παλιό ιταλικό τραγούδι. Λέω στο παλιό γιατί δυστυχώς τα τραγούδια όλων των χωρών πια έχουν ομοιογενοποιηθεί. Είναι πολλοί οι συνθέτες που θα ήθελα να τραγουδήσω αλλά κυρίως με ενδιαφέρει να ανακαλύπτω όμορφα τραγούδια απ’ όπου κι αν προέρχονται.
H «Εποχή» εκπροσωπεί έναν πολιτικό χώρο, στο ρεπερτόριο της 19ης Ιουνίου θα συμπεριλάβετε το πολιτικό τραγούδι;
Ναι, θα πούμε και κάποιο ή κάποια, όμως πιστεύω πως όλα τα τραγούδια που έχουν να κάνουν με την ξενιτιά ή τη δουλειά είναι κατά βάθος πολιτικά διότι αυτά είναι θέματα που επηρεάζονται ευθέως από τις πολιτικές. Τέτοια τραγούδια υπάρχουν πάντοτε στις συναυλίες μας. Τραγουδούν για τον έρωτα, την ξενιτιά, τη χαρά, τη μελαγχολία, τους τόπους και τη θάλασσα, κάνοντας στάση στα λιμάνια και τα καφενεία κάθε χώρας.