Για την παράσταση «Ο εχθρός του λαού» του Χ. Ίψεν σε σκηνοθεσία Γ. Μαυραγάνη

 

Η παράσταση «Ο εχθρός του λαού» στον χώρο Ρεκτιφιέ -στην Κωνσταντινουπόλεως 115- σε σκηνοθεσία της Γεωργίας Μαυραγάνη είναι η απόδειξη ότι το θέατρο συμβαίνει με μια καλή ομάδα, ακόμη και με λίγα χρηστικά μέσα, αρκεί να υπάρχει ένας άξονας από την αρχή έως το τέλος του έργου.

Στον Εχθρό του λαού της Γεωργίας Μαυραγάνη είδαμε έναν πολιτικό άξονα, στη βάση του οποίου το έργο συμπυκνώθηκε εύστοχα, με μια εναρκτήρια εισαγωγή για τη «μικρή μας πόλη». Η πόλη, η οποία ως σύνολο πολιτών συνοψίζει την αναγκαιότητα πολιτικών και των εφαρμογών τους, πάσχει από ποιότητα ζωής. Το νερό είναι επικίνδυνο. Ως εκ τούτου, το δίλημμα τίθεται ανάμεσα στην κοινοποίηση που επιφέρει οικονομικά προβλήματα και στην αποσιώπηση που αφήνει τα πράγματα να κυλούν όπως πρώτα, παραγνωρίζοντας τις βλαπτικές συνέπειες για την υγεία των πολιτών.

Ειδικότερα, ο Ίψεν χτίζει μια τραγωδία πολιτικού χαρακτήρα ενισχύοντας την άποψη ότι ο χαρακτήρας είναι θέμα μόρφωσης και πολιτισμού. Κορυφώνει τη διαμάχη ιδεών και στάσης ζωής ανάμεσα σε δύο αδέλφια, τους Στόκμαν, εκ των οποίων ο ένας είναι γιατρός, Βαγγέλης Αμπατζής, και πρεσβεύει το Δίκαιο, ενώ ο άλλος είναι ο δήμαρχος, Στέφανος Λώλος, και πιστεύει στη συνέχιση της σταθερότητας ακόμη και αν κρύβει ένοχα μυστικά σε βάρος της υγείας.

Κατά συνέπεια, το δίδυμο διαφωνίας που έχουμε δει, λόγου χάρη, στην Αντιγόνη του Σοφοκλή με την Αντιγόνη και την Ισμήνη για την ταφή του Πολυνείκη και ό,τι έπεται αυτής, επαναλαμβάνεται στον Εχθρό του λαού μεταξύ των δύο αδελφών. Το σύγχρονο δράμα, βέβαια, έχει ως αφετηρία τη διλημματική σχέση ιδεών, αλήθειας και χρήματος. Στον βωμό του τελευταίου οι τίτλοι γίνονται παραπλανητικοί και «εχθρός» καταλήγει να είναι όποιος υπερασπίζεται την αλήθεια αντί για το συμφέρον, την αξία της ζωής αντί για την πολιτική ευελιξία και επίπλαστη κανονικότητα.

Συνολικά, είδαμε νέους ηθοποιούς να λειτουργούν ομαδικά, με πιο αβανταδόρικη την ερμηνεία του γιατρού – επαναστάτη, στην ευθύνη της οποίας ο Βαγγέλης Αμπατζής απάντησε με αγωνιστικότητα και εκφραστική πειθώ. Συνολικά, η σκηνοθεσία της Γεωργίας Μαυραγάνη ανέδειξε το κείμενο πολιτικά, το «έδειξε» μέσα από τις ερμηνείες – αποδόσεις όλων των ηθοποιών. Και ο ρόλος του μαυροφορεμένου Θανάτου, του Μόρτεν - Γιώργου Ζυγούρη, απεικονίζει επίσης πιο συμβολικά και ποιητικά την ιδέα του έργου σε βάθος, ότι η έκπτωση των ιδεών ζει ανάμεσά μας.

Ειδικότερα, η παρουσία της συζύγου του γιατρού, Ειρήνης Αδάμου, είναι δυνατή, αν και με λιγότερα λόγια, χάρη στις σκηνοθετικές οδηγίες. Ενώ τα ηχογραφημένα κείμενα εν τέλει πληρούν την κεντρική ιδέα της πολιτικής επιλογής, οι θεατές να εμπεδώσουν τη διαμάχη των προθέσεων των εμπλεκομένων από αντικρουόμενους κόσμους. Της πολιτικής, της επιστήμης, της μαζικής ενημέρωσης.

Τα σκηνικά κουστούμια ήταν αυτά που περιμένεις από μια ομάδα ηθοποιών που δεν έχει από πίσω της μεγάλους χορηγούς. Είχαν αισθητική και συμβολισμό, δεν ήταν απλώς τα ρούχα που συναντάμε έξω στον δρόμο. Στην παράσταση, τα κόκκινα καθίσματα είχαν κάτι να πουν επίσης, στο ευρύτερο σκεπτικό όπου η έμφαση δόθηκε στην αντιπαραβολή των προσώπων ως καθρέφτες ετοιμότητας, επαναστατικότητας ή δειλίας, αναμονής - επιμονής ή ανακριτικής λογικής που τελικά υπηρετεί τα συμφέροντα και την κανονικότητα.

Σκοπός του θεάτρου είναι να κινητοποιεί πολιτικά και να δημιουργεί μια συγκριτική παράλληλη πραγματικότητα σε σχέση με το σήμερα. Μετά τις πλημμύρες στη Θεσσαλία τον Σεπτέμβριο του 2023 και τις δυσμενείς επιπτώσεις στην ύδρευση -στην πόλη του Βόλου λόγου χάρη- είναι απαραίτητο να βλέπουμε αυτό το είδος θεάτρου και να το συζητάμε. Η Γεωργία Μαυραγάνη έδεσε μια ομάδα που αξίζει να συνεχίσει.

 

 

Μετάφραση: Μαργαρίτα Μέλμπεργκ, σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη, δραματουργική επεξεργασία: Γεωργία Μαυραγάνη - Δήμητρα Στρατικοπούλου, βοηθός σκηνοθέτριας: Δήμητρα Στρατικοπούλου, σκηνικά-κοστούμια: Άρτεμις Φέσσα, μουσική-ήχος: Χάρης Νείλας, φωτογραφίες-τρέιλερ: Νίκη Δουλγεράκη, παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Χάπι Εντ – Fabrica Athens

Παίζουν: Ειρήνη Αδάμου, Βαγγέλης Αμπατζής, Γιώργος Ζυγούρης, Γιάννης Κατσιμίχας, Στέφανος Λώλος, Σταύρος Τσιτσόπουλος

Μαζί τους εμφανίζονται: Ναταλία-Ανδριάνα Ειρηνάκη, Αναστασία Μπόλλα, Γιώργος Νάτσης, Μελίνα Παούρη, Νεφέλη Παούρη, Νάσια Στρατικοπούλου

 

Αντιγόνη Κατσαδήμα Περισσότερα Άρθρα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet