Σπουδαίες παραστάσεις, μεγάλοι ερμηνευτές

 

Φεστιβάλ Κολωνού, 7 - 30 Σεπτεμβρίου 2024

 

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και δυνατές πολιτιστικές εμπειρίες, το Φεστιβάλ Κολωνού του Δήμου Αθηναίων, φέρνει νέα πνοή στην καρδιά της πόλης. Από τις 7 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2024, το θέατρο Κολωνού, θα φιλοξενήσει συναυλίες και παραστάσεις θεάτρου, μουσικής και χορού, υπό την επιμέλεια του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, με γενική είσοδο 5 ευρώ.

Η αυλαία του Φεστιβάλ ανοίγει με ένα αφιέρωμα στον Μανώλη Ρασούλη (7.9) με την Ελένη Βιτάλη, τον Θάνο Ματζίλη, τον Κωνσταντίνο Στεφανή και τη Ναταλία Ρασούλη. Τιμητική συμμετοχή έχει ο Πέτρος Βαγιόπουλος και η Ορχήστρα «Ρυθμός», υπό την επιμέλεια του Νίκου Χιώτογλου. Τη μουσική σκυτάλη παίρνει ο πολυοργανίστας Τηλέμαχος Μούσας (10.9), με τις νέες συνθέσεις του.

Η Χριστίνα Μαξούρη και τέσσερις λαϊκοί μουσικοί αναλαμβάνουν να μας ταξιδέψουν στη ζωή και τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου (13.9) μέσα από τη μουσική παράσταση «Τα τραγούδια της Σωτηρίας». Με όχημα το ούτι του, ο Αλέκος Βρέτος (20.9) αιώνιος λάτρης της περιπλάνησης, υπόσχεται να μας ξεναγήσει στην Ανατολή. Μια εξίσου ατμοσφαιρική μουσική βραδιά θα προσφέρει και το μουσικό σχήμα Pagan (25.9), ξυπνώντας τον Διόνυσο με τον αρχέγονο ήχο του σε μια συναυλία μυσταγωγίας και υψηλής αισθητικής.

Το μουσικό παζλ του φετινού φεστιβάλ συμπληρώνουν η Μαρία Φαραντούρη και η Φωτεινή Βελεσιώτου (27.9), οδηγώντας μας σε «λαϊκά μονοπάτια» με τις καθηλωτικές φωνές τους.

Μια σειρά θεατρικών παραστάσεων με εξαιρετικό καστ ηθοποιών θα ικανοποιήσουν ακόμα και τους πιο απαιτητικούς θεατές.

Τέλος, στο Φεστιβάλ Κολωνού 2024 θα παρουσιαστούν δυο μουσικοθεατρικές παραστάσεις: «Σμύρνη ... Μανίτσα μου! Τα παιδιά του πολέμου» (19.9) σε κείμενο - σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου, η οποία αφηγείται την ιστορία ενός έρωτα μέσα από τα ημερολόγια του Γεράσιμου Γεννατά, ιστορικά στοιχεία και ντοκουμέντα, καθώς και «Της ελληνικής παράδοσης ρεμπέτικο συμπόσιο» (24.9) από το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, που ξετυλίγει το νήμα της ελληνικής παράδοσης από την αρχαία ελληνική μυθολογία, συνεχίζοντας με τη δημοτική ποίηση και τα δημοτικά τραγούδια για να καταλήξει στο Ρεμπέτικο.

Τα Μουσικά Σύνολα Δήμου Αθηναίων θα δώσουν επίσης το δικό τους «παρών» με εξαιρετικές συναυλίες με ελεύθερη είσοδο, συμπράττοντας με καταξιωμένους καλλιτέχνες και μουσικούς. Ξεκινούν με ένα «Ταξίδι στα Βαλκάνια για Συμφωνική Ορχήστρα», με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία Δήμου Αθηναίων (8.9) σε ενορχηστρώσεις του Γιάννη Μπελώνη, που εστιάζει στη μουσική και τη σχέση των λαών της Βαλκανικής χερσονήσου.

Στα ίδια μέρη ξανασυναντιούνται το Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής με τον Γεράσιμο Ανδρεάτο (11.9), που θα διασκεδάσουν το κοινό με αγαπημένες μελωδίες Ελλήνων συνθετών και επιτυχίες από την προσωπική δισκογραφία του τραγουδιστή.

Τέλος, από το Φεστιβάλ δεν μπορεί να λείπει η εκρηκτική Big Band που μαζί με την Ειρήνη Κωνσταντινίδη και τον Philipp Weiss (16.9) θα μας μεταφέρουν στη χρυσή εποχή της τζαζ, μέσα από το πρίσμα της μουσικής για big band, από τις απαρχές της στην εποχή του μεσοπολέμου μέχρι και τις μέρες μας.

Το Φεστιβάλ Κολωνού 2024 τιμά την τέχνη του χορού την Κυριακή 29.9 με ένα υπέροχο αφιέρωμα που περιλαμβάνει τρεις ξεχωριστές παραστάσεις: Την παράσταση χορού «Εφτά εις άπειρον» από την ομάδα χορού Corpus Lingua, όπου πέντε ερμηνεύτριες δημιουργούν έναν ιδιαίτερο χορό, αντλώντας στοιχεία από τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και τη μουσική, την παράσταση χορού Qualia που πραγματεύεται την υποκειμενικότητα της πρόσληψης των εννοιών που είναι συνυφασμένες με το μπαρόκ, όπως το δέος, το παράδοξο και τη δραματική ένταση του συναισθήματος, και την παράσταση χορού 25km, αφιερωμένη στη σύγχρονη τελετουργία.

Στο Θέατρο Κολωνού (Ιωαννίνων & Καπανέως).

 

 

Φοίβος Δεληβοριάς με special guest το Παιδί Τραύμα

 

 

Ο Φοίβος Δεληβοριάς, στη μοναδική του μεγάλη συναυλία στην Αθήνα, κατεβαίνει απ’ την «Ταράτσα» στον «ακάλυπτο» των τραγουδιών του: στην πάντα εξομολογητική κι εκτεθειμένη προσωπική του δισκογραφία, έχοντας στο πλευρό του τους σπουδαίους και διαρκώς «αλλιώτικους» μόνιμους συνεργάτες του: τον Σωτήρη Ντούβα, τον Κωστή Χριστοδούλου, τον Κώστα Παντέλη, τον Γιοέλ Σότο και τον Χρήστο Λαϊνά. Και καλεί τους φίλους του σε μιαν αναδρομή απ’ το 1989 ως το 2024, από τα πρώτα του demo ως το πιο πρόσφατο Anime, για να χαζέψουν όλοι μαζί την Ιστορία και την Ζωή που συνεχώς βυθίζεται μες στον Καθρέφτη. Και να τον σπάσουνε με μια γιορτή, ένα συναυλιακό πάρτι για το πείσμα, την τρέλα και τον έρωτα που οδηγεί κάθε φορά σ’ ένα καινούργιο τραγούδι.

Τη συναυλία ανοίγει ένας από τους αγαπημένους δημιουργούς του Φοίβου τα τελευταία χρόνια, «Το Παιδί Τραύμα», από τις πιο ιδιαίτερες παρουσίες στο σύγχρονο τραγούδι και με μια νέα ιστορία που ανυπομονούμε να γραφτεί.

Την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου, στις 8.45μμ, στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων.

 

 

Ιστορίες και τραγούδια από την παράδοση της Τυνησίας

 

 

Η Τυνήσια τραγουδίστρια και αφηγήτρια Λάμια Μπεντίουι με τη συνοδεία του μουσικού Γιώργο Βουρνά παρουσιάζουν το πρόγραμμα «Ιστορίες, παραμύθια και τραγούδια από την παράδοση της Τυνησίας» και το αφιερώνουν στον τυνήσιο παραμυθά Abdel Aziz el Aroui (1898-1971).

Η αφήγηση ιστοριών και παραμυθιών διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στη διαμόρφωση της παράδοσης της Τυνησίας και υπήρξε αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των ανθρώπων εκεί, όπως εξάλλου και του υπόλοιπου αραβικού κόσμου. Στις ιστορίες αυτές εμφανίζονται άνθρωποι από διάφορες κοινωνικές δομές, αλλά και ζώα και φανταστικά πλάσματα, όπως δράκοι και αγαθά ή πονηρά τζίνι (djinn). Οι χαρακτήρες δρουν με σκοπό την αναζήτηση είτε του πλούτου και της εξουσίας είτε της αγάπης και της ευτυχίας. Συνήθως, οι ήρωες επικρατούν χάρη στην εξυπνάδα, το κουράγιο και την αποφασιστικότητά τους, ενώ ορισμένες φορές λόγω της πονηριάς τους. Στις ιστορίες αντανακλάται η μνήμη και η φαντασία του λαού, παραδίδονται μαθήματα ζωής και εκθειάζονται πανανθρώπινες αξίες.

Για αιώνες, παραμυθάδες σύχναζαν σε καφενεία και πλατείες. Ήδη από τον 13ο αιώνα, οι ιδιοκτήτες καφενείων τους καλούσαν να ζωντανέψουν τη βραδιά των θαμώνων προσελκύοντας τους λάτρεις των ιστοριών και των παραμυθιών. Ο παραμυθάς, καθισμένος σε μια εξέδρα και κρατώντας ένα μπαστούνι στο χέρι, εξιστορούσε τα παραμύθια του, ενώ κάθε βράδυ πληθώρα κόσμου συγκεντρώνονταν εκεί για να διασκεδάσει, να ονειρευτεί και να διδαχτεί. Το άκουσμα παραμυθιών λοιπόν υπήρξε μια καθημερινή ψυχαγωγία που εμπεριείχε κοινωνικά διδάγματα.

Στα μέσα του 20ού αιώνα, η παράδοση αυτή άρχισε να παρακμάζει με την εμφάνιση του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης, τα οποία σταδιακά αντικατέστησαν τους αφηγητές στα καφενεία. Την ίδια εποχή, πραγματοποιήθηκε η ανεξαρτητοποίηση της Τυνησίας από τη Γαλλία (1956) που συνοδεύτηκε από μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού της χώρας. Σ’ αυτό το πλαίσιο, παραδοσιακές δομές και συνήθειες περιορίζονταν, λογοκρίνονταν και συχνά εξαλείφονταν. Ένας ολόκληρος κόσμος, που αποτελούνταν από μάντεις, χαρτοπαίκτες, γητευτές φιδιών, εκπαιδευτές μαϊμούδων, εμπόρους θεραπευτικών βοτάνων και κάθε είδους πλανόδιων, βρέθηκε αποκλεισμένος από τις πλατείες, και μαζί μ’ αυτούς και οι παραμυθάδες.

Ο μόνος που κατόρθωσε να συνεχίσει να μεταδίδει την αφηγηματική παράδοση ήταν ο παραμυθάς Abdel Aziz el Aroui (1898-1971), ο οποίος στις αρχές της δεκαετίας του ’60 αφηγούνταν ιστορίες στον σταθμό της Εθνικής Ραδιοφωνίας. Με την αφηγηματική του πείρα και την ήρεμη κι ευχάριστη φωνή του, κρατούσε τους ακροατές μαγεμένους κάθε Κυριακή κι αυτοί ξαναζούσαν τις αναμνήσεις του παλιού καιρού και του χαμένου παραδείσου της παιδικής τους ηλικίας. Στη μνήμη εκείνου του σπουδαίο παραμυθά αφιερώνονται τα παραμύθια του προγράμματος.

Το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου, στις 9μμ, στο Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών (Θόλου 5, Πλάκα).

 

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet