Μεγάλης δόξας και δημοσιότητας έτυχε το «Χριστουγεννιάτικο Χωριό», η εορταστική διοργάνωση της Περιφέρειας Αττικής στο Πεδίο του Άρεως, κυρίως με αφορμή τη διένεξη με τον Δήμο Αθηναίων για τις δύο παράλληλες εκδηλώσεις το βράδυ της Πρωτοχρονιάς. Αφού, λοιπόν, ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας και ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς έριξαν τους τόνους, αποφασίστηκε η αντίστροφη μέτρηση να πραγματοποιηθεί και να μεταδοθεί, όπως είθισται, από την εκδήλωση του Δήμου Αθηναίων, με το σόου της Περιφέρειας να μένει χωρίς τηλεοπτική κάλυψη, αλλά με ζωντανή σύνδεση με εικόνα και ήχο με την πλατεία Συντάγματος.
Αυτό που δεν έτυχε ανάλογης δημοσιότητας αφορά το τι ακριβώς είναι το «Χριστουγεννιάτικο Χωριό», το οποίο, όπως δήλωσε ο Ν. Χαρδαλιάς, «αντανακλά τη γενικότερη στρατηγική για την αισθητική και ποιοτική αναβάθμιση των χώρων αστικού πρασίνου που βρίσκονται στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας, στη βάση σύγχρονων καλών πρακτικών, με την προώθηση χρήσεων που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και τις ανάγκες των πολιτών».
Η αισθητική των χορηγών
Στην πραγματικότητα το Πεδίο του Άρεως μέχρι και τις 7 Ιανουαρίου 2025 θα αποτελεί το... χωριό των χορηγών.
Ίσως είχατε επισκεφθεί τον χώρο αντίστοιχη περίοδο τα προηγούμενα χρόνια και θυμάστε τους ατέλειωτους πάγκους με τους κάθε λογής εμπόρους. Οι πάγκοι δεν φιλοξενούνται φέτος. Σε μια προσπάθεια να θυμίζει ο χώρος χριστουγεννιάτικες αγορές ευρωπαϊκών πρωτευουσών, υπάρχουν μόνο λίγα ξύλινα σπιτάκια που πωλούν δώρα, γλυκίσματα και ζεστό κρασί (όπως... Ευρώπη).
Στον χώρο φέτος δεσπόζουν το χωριό της Protergia που είναι και ο μεγάλος χορηγός και τα τεράστια αστέρια της χορηγού Cosmote. Aκόμα κι ο Άγιος Βασίλης είναι... υπάλληλος κινητής τηλεφωνίας.
Όλα στο Πεδίο του Άρεως δίνουν την εντύπωση ότι την αισθητική των εταιριών και τις δικές τους απαιτήσεις έρχεται να καλύψει η διοργάνωση. Γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε... Η πύλη εισόδου της Μαυροματαίων κραυγάζει, ενώ διαφήμιση της Protergia καλύπτει σχεδόν ολόκληρη την περίφραξη του πάρκου στην πλευρά της λεωφόρου Αλεξάνδρας.
Ηχορύπανση, φωτορύπανση και όχληση
Οι κάτοικοι της γύρω περιοχής και συλλογικότητες που σχετίζονται με το μητροπολιτικό πάρκο αντιδρούν και ζητούν να σταματήσει η κατάληψη τεράστιων τμημάτων του Πεδίου του Άρεως για μεγάλο χρονικό διάστημα, και μάλιστα από ιδιωτικά συμφέροντα, υποστηρίζοντας ότι το πάρκο είναι δημόσιος χώρος πρασίνου για αναψυχή, άθληση και ψυχαγωγία και δεν μπορεί να μετατρέπεται σε εμπορικό παζάρι ή συναυλιακό κέντρο. Καταγγέλλουν μάλιστα τα προβλήματα ηχορύπανσης, διότι κατά τη διάρκεια των μουσικών εκδηλώσεων η ένταση δεν είναι ανεκτή σε περιοχή που υπάρχουν κατοικίες.
Αλγεινή εντύπωση προκαλεί επίσης η παρουσία δεκάδων αυτοκινήτων των χορηγών και της εταιρίας φύλαξης που μπαινοβγαίνουν ή παρκάρουν ανενόχλητα εντός του πάρκου.
Προβλήματα, όμως δημιουργούνται και από τη χωροθέτηση. Τέσσερις από τις εισόδους στο πάρκο θα παραμείνουν κλειστές όσο διαρκεί το «Χριστουγεννιάτικο Χωριό». Το παγοδρόμιο τοποθετήθηκε πάνω στο διάδρομο που οδηγεί από το «πλάτωμα Οικονομίδη» προς στην Ευελπίδων, με αποτέλεσμα οι διερχόμενοι να αναγκάζονται να πατήσουν το γρασίδι, που συντηρήθηκε πριν από λίγους μήνες. Όσο για τη συναυλιακή σκηνή, αυτή στήθηκε πάνω στη δίοδο από το «πλάτωμα Οικονομίδη» προς την περιφερειακή οδό του πάρκου και την πλατεία Πρωτομαγιάς.
Δεν υπολογίστηκε μάλιστα ότι οι προβολείς και τα φωτορυθμικά προκαλούν φωτορύπανση επιβλαβή για την πανίδα του πάρκου, αλλά και εξαιρετικά ενοχλητική για τις γειτονικές πολυκατοικίες.
Αυτό που αξίζει επίσης να σημειωθεί είναι ότι η προσέλευση είναι τεράστια. Φαίνεται ότι η προβολή της κόντρας Δούκα - Χαρδαλιά λειτούργησε διαφημιστικά στο όλο εγχείρημα. Και κάτι ακόμα. Ο άνθρωποι της πόλης –και ιδιαίτερα οι οικογένειες με παιδιά– είναι βέβαιο ότι διψούν για ανάπαυλα, αναψυχή και εορταστικό κλίμα στο δημόσιο χώρο. Βέβαιο, όμως, είναι ότι αυτό μπορεί να προσφέρεται με μεγαλύτερο μεράκι και λιγότερη χορηγούμενη χρυσόσκονη.