Ήταν ανήμερα Χριστουγέννων όταν επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος στο ύψος του Αλίμου το καπάκι του αγωγού λυμάτων (που έχει τελική κατεύθυνση την Ψυτάλλεια) άνοιξε λόγω της πίεσης του νερού και λύματα χύθηκαν στο οδόστρωμα και στο πεζοδρόμιο προκαλώντας, μεταξύ άλλων προβλημάτων, και μία πολύ δυσάρεστη οσμή. Όσοι διαμένουν στην περιοχή ξέρουν ότι αυτό το γεγονός δεν παρατηρήθηκε για πρώτη φορά, αντιθέτως αποτελεί άτυπο κανόνα τα πολλά τελευταία χρόνια.

 

Το περιστατικό έγινε όμως αφορμή να μάθουμε (από τα πιο επίσημα χείλη, αυτά της ΕΥΔΑΠ) ότι από την Βάρκιζα μέχρι τον Άλιμο, σ’ όλο σχεδόν το μήκος της Αθηναϊκής "Ριβιέρας" υπάρχουν τουλάχιστον 7.000 παράνομες συνδέσεις όμβριων υδάτων κατοικιών που πέφτουν στην αποχέτευση. Δεν χρειάζεται προφανώς να τονίσουμε πόσο επιβαρυντικό είναι αυτό για την αποχέτευση διαχρονικά, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι το πραγματικό νούμερο των παράνομων συνδέσεων στο σύνολο της Αττικής είναι πολύ μεγαλύτερο.

 

Το πρόβλημα που προέκυψε το βράδυ των Χριστουγέννων καλύφθηκε όπως-όπως. Με λίγη πίσσα πάνω από το καπάκι του αγωγού, ενέργεια που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι το καπάκι δεν θα ανοίξει ξανά σε περίπτωση μεγάλης βροχόπτωσης στο υπόλοιπο του χειμώνα ή οποιαδήποτε άλλη στιγμή. "Κλασικές" ελληνικές λύσεις δηλαδή για ένα ζήτημα που δυνητικά μπορεί να αφορά ακόμα και τη δημόσια υγεία.

 

Τι (δεν) κάνει η ΕΥΔΑΠ

 

Η ΕΥΔΑΠ, επιχείρηση που παραμένει υπό τον έλεγχο του δημοσίου, έσπευσε να ενημερώσει για τις παράνομες συνδέσεις. Δεν είπε όμως τίποτα για τον τρόπο που αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα σε μεγάλο μήκος του δικτύου της. Κάνει ελέγχους; Βάζει πρόστιμα; Πώς αλλιώς μπορεί να πιέσει τους ιδιοκτήτες κατοικιών να συμμορφωθούν με το νόμο; Και επειδή μιλάμε για την Αθηναϊκή Ριβιέρα (τρομάρα της), να ρωτήσουμε και ποιοι είναι τέλος πάντων αυτοί που επιβαρύνουν το δίκτυο και σε ποιο ακριβώς ύψος βρίσκονται τα σπίτια τους;

 

Προφανώς, πρέπει να κατασκευαστεί νέος αγωγός, πιο σύγχρονος, πιο ευρύχωρος, περισσότερο αποτελεσματικός. Είναι διαχρονικό αίτημα του τοπικού αλλά και άλλων δήμων. Η ΕΥΔΑΠ όμως δείχνει να καθυστερεί. Η σχετική μελέτη θα είναι έτοιμη μέσα στο Μάρτιο, καλώς εχόντων των πραγμάτων, και το έργο αναμένεται να ξεκινήσει, αν δεν προκύψει κάποιο άλλο γραφειοκρατικό εμπόδιο, μέσα στο 2025 για να ολοκληρωθεί το νωρίτερο το 2027. Και μέχρι τότε; Τίποτα άλλο πέρα από επικλήσεις στην θεά τύχη έτσι ώστε να μην βρέξει και πάλι πολύ. Αν, όμως, τα πράγματα δεν εξελιχθούν έτσι, πάλι οι δημότες του Αλίμου θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις δυσάρεστες οσμές καθώς στο μείγμα που πλημμυρίζει το 5 με 10% είναι λύματα όλων των ειδών.

 

Το φαινόμενο, επίσης, προφανώς δεν είναι άσχετο με την κλιματική αλλαγή. Εφόσον τα ποσοστά βροχής που πέφτουν στην περιοχή σε μία μόνο μέρα είναι σαφώς περισσότερα σε σχέση με αυτά που καταγράφονταν ιστορικά, είναι πιο εύκολο να υπάρχει πλημμύρα ενώ και η πίεση στο δίκτυο είναι σαφώς πιο μεγάλη γεγονός που καθιστά το έργο της ΕΥΔΑΠ για ανανέωση του αγωγού επιτακτική ανάγκη για την περιοχή.

 

Οι ευθύνες του Δήμου

 

Η διαχείριση του δικτύου της αποχέτευσης δεν έχει σχέση με τις αρμοδιότητες των Δήμων (στην προκειμένη περίπτωση του Δήμου Αλίμου). Αυτό είναι ξεκάθαρο. Όμως θα περίμενε κανείς από μία δημοτική αρχή που βρίσκεται στα πράγματα εδώ και 11 χρόνια, να μην περιορίζεται μόνο σε προφορικές εκκλήσεις για λύση του προβλήματος.

 

Ο δήμαρχος, Ανδρέας Κονδύλης, στις συχνές, είναι η αλήθεια, μιντιακές του παρεμβάσεις περιορίζεται, εκτός από το να περιγράφει το πρόβλημα, στο να αναφέρει ότι ο Δήμος συνεχώς "πιέζει". Προφανώς η "πίεσή" του δεν αποδείχθηκε και τόσο αποτελεσματική. Επίσης, με ποιο τρόπο πιέζει ο Δήμος; Προφορικά; Εγγράφως; Ενημερώνει για τις κινήσεις του τα αρμόδια υπουργεία και το Δημοτικό Συμβούλιο (και κατά συνέπεια τους κατοίκους του Αλίμου); Η απλά περιορίζεται στις μιντιακές αναφορές;

 

Ο Δήμος, επίσης, ισχυρίζεται ότι το πρόβλημα στην παραλιακή παρατηρείται επειδή στο συγκεκριμένο σημείο ο αγωγός κάνει "στροφή", σχηματίζοντας γωνία, γεγονός που υποτίθεται ότι μειώνει την αποτελεσματικότητά του. Είναι άγνωστο γιατί ο Δήμαρχος επιμένει σ' αυτή τη θεωρία η οποία δεν ισχύει, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες. Είναι αδύνατον αγωγός λυμάτων αυτού του μεγάλου μήκος να μην κάνει στη διαδρομή του "στροφές" με σχήματα Π ή σταυρού.

 

Υπάρχει όμως παράλληλα και σειρά ερωτημάτων που πρέπει να απαντηθούν. Τα φρεάτια του Δήμου ήταν καθαρά εκείνη την ημέρα; Εργάστηκαν τα συνεργεία κατά τη διάρκεια του φαινομένου όπως προβλέπεται από το σχετικό πρωτόκολλο; Και πως ακριβώς συνδράμει ο Δήμος στην προσπάθεια να μην παρατηρηθεί πλημμύρα και να μην αυξηθεί η πίεση στον ήδη επιβαρυμένο αγωγό λυμάτων; Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα Χριστούγεννα η ΕΥΔΑΠ, που φυσικά συνεχίζει να έχει την κύρια ευθύνη για το περιστατικό, δεν συνάντησε καθαρά φρεάτια στον Άλιμο. Άρα, οι ευθύνες της τοπικής αυτοδιοίκησης (Δήμου και Περιφέρειας) δεν είναι αμελητέες ούτε πρέπει να παραγνωρίζονται.

Ακόμα πάντως και όταν το νέο έργο (αγωγός) παραδοθεί προς χρήση, είναι δύσκολο να αποφευχθούν πλημμυρικά φαινόμενα, όπως αναφέρουν πηγές που μίλησαν στην “Εποχή”. Το βάρος πέφτει στην προσπάθεια το μείγμα που υπερχειλίζει να μην περιέχει λύματα για προφανείς λόγους δημόσιας υγείας και στοιχειώδους αισθητικής. Όμως η αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων θα χρειαστεί πολύ πιο εκτεταμένες παρεμβάσεις, αυτή τη φορά από την Περιφέρεια Αττικής και το Δήμου Αλίμου, μέρος των οποίων θα πρέπει να είναι η αποπεράτωση των αντιπλημμυρικών έργων της περιοχής.

 

Ως προς αυτό, συγκεκριμένη ενημέρωση δεν υπάρχει ούτε από το Δήμο Αλίμου ούτε από την Περιφέρεια Αττικής. Είναι σαφές ότι οι όλοι οι θεσμικοί φορείς θα πρέπει να συνεργαστούν για την τελική λύση του προβλήματος σε μία περιοχή μάλιστα όπου αναμένονται επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ για το real estate όργιο που ήδη ετοιμάζεται. Ξέρουμε όλοι άλλωστε την παροιμία περί ... μεταξωτών εσωρούχων που χρειάζονται πάντα μεταξωτά...οπίσθια.

 

Νίκος Γιαννόπουλος Περισσότερα Άρθρα
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2025 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet