Äçìüóéá åêäÞëùóç - äéáâïýëåõóç ãéá ôá èÝìáôá ôïõ íïìïó÷åäßïõ ãéá ôçí ÉäéùôéêÞ ðïëåïäüìçóç, ôïõò Ïéêïäïìéêïýò óõíåôáéñéóìïýò êáé ôá ÄÜóç, äéïñãÜíùóå ç ÊïéíïâïõëåõôéêÞ ÏìÜäá ôïõ ÓÕÑÉÆÁ êáé ôï ÔìÞìá Ïéêïëïãßáò – ÐåñéâÜëëïíôïò – ×ùñéêïý ó÷åäéáóìïý, ôçí Ôñßôç 29 Éïõëßïõ 2014. (EUROKINISSI/ÊÙÓÔÁÓ ÊÁÔÙÌÅÑÇÓ)

Εν εξελίξει της Συνόδου Κορυφής για το προσφυγικό, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, Δημήτρης Βίτσας, μιλά στην «Εποχή» για τη συμφωνία με το ΝΑΤΟ και τις πολιτικές συνόρων που διαμορφώνονται στην Ευρώπη με γνώμονα τις προσφυγικές ροές.

 

Τη συνέντευξη πήρε η Τζέλα Αλιπράντη

Ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν ανέκαθεν αντίθετος στην εμπλοκή του ΝΑΤΟ. Η υποχώρηση και η κατάθεση αίτησης για τη συμβολή του στο Αιγαίο, που οφείλεται;
Ο ΣΥΡΙΖΑ βάσει των θέσεων των συνεδρίων και των επιτροπών είναι υπέρ της διάλυσης όλων των συνασπισμών που παράγουν ψυχρό και θερμό πόλεμο. Αυτή τη στιγμή, όμως, συζητάμε σε ένα συγκεκριμένο χώρο και χρόνο, όπου το κεντρικό πρόβλημα είναι η διαχείριση των προσφυγικών και των μεταναστευτικών ροών. Το κεντρικό ζήτημα που μπαίνει, είναι ο κίνδυνος να μεταλλαχθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση σε φρούριο, με κλειστά όλα τα βόρεια σύνορα. Άρα, έπρεπε να βρεθεί μια λύση για εκτόνωση της κατάστασης και παραμονής της συνθήκης Σένγκεν και της πολιτικής των ανοιχτών συνόρων για τις προσφυγικές ροές, με προστασία και υπεράσπιση της συνθήκης της Γενεύης. Το σωστό θα ήταν, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα ελληνικά σύνορα είναι και ευρωπαϊκά, να γινόταν μετατροπή της Frontex σε μια δύναμη ελέγχου. Αυτό δεν συμβαίνει αυτή τη στιγμή και δεν θα μπορούσε να συμβεί για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, σε αυτή τη διαδικασία θα έπρεπε να είχε εμπλακεί και η Τουρκία, η οποία δεν είναι μέλος της ΕΕ, αλλά μέλος του ΝΑΤΟ. Οπότε, με πρόταση που έγινε στη συνέλευση των υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, εγκρίθηκε αυτή η πολιτική συμφωνία που εμπλέκει το ΝΑΤΟ στην παρατήρηση, στην καταγραφή γεγονότων, και όχι των προσφύγων ή των μεταναστών, και την ενημέρωση σε σχέση με τις ροές. Είναι μια μεταβατική διαδικασία και ως μεταβατική μπορεί να βοηθήσει, λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν συγκεκριμένα δεδομένα. Δηλαδή, ότι οι ελληνικές δυνάμεις εν γένει λειτουργούν για τη διάσωση εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και οι τούρκικες στα δικά τους ύδατα. Έχει για εμάς μια βοηθητική σημασία οι τούρκικες δυνάμεις να μπορέσουν να διαχειριστούν τις ροές προς την Ευρώπη και να χτυπήσουν τα παράνομα κυκλώματα. Αυτό που επιλέχθηκε πολιτικά έχει και τρία ακόμα στάδια. Το ένα είναι το επιχειρησιακό σχέδιο αυτής της αποστολής, που πρέπει να θυμίσω ότι προβλέπεται από τις διαδικασίες του ΝΑΤΟ η ομοφωνία, δηλαδή υπάρχει δικαίωμα βέτο, και επίσης ότι σε αυτή την περιοχή δεν υπάρχει η διαδικασία των 6 ή 10 μιλίων, είναι σαφώς καθορισμένη. Το δεύτερο στάδιο είναι η διαδικασία εφαρμογής του σχεδίου και το τρίτο του τρόπου εφαρμογής του. Γιατί θεωρητικά μπορεί να είναι καλό, αλλά στην εφαρμογή του να υπάρξουν προβλήματα και στην πράξη να αναιρεί την πολιτική συμφωνία. Εμείς θα φροντίσουμε ώστε όλα αυτά να γίνονται στη βάση της πολιτικής συμφωνίας και με πλήρη υπεράσπιση της συνθήκης της Γενεύης.

Πρακτικά άρα υπάρχει κίνδυνος για φαινόμενα επαναπροώθησης;
Το ΝΑΤΟ δεν μπορεί να κάνει επαναπροωθήσεις, ούτε αναχαίτηση, έρευνα ή διάσωση. Οι ελληνικές αρχές θα κάνουν έρευνα και διάσωση και στο βαθμό της παράτυπης μετανάστευσης θα υπάρχει, με βάσει τα συμφωνηθέντα, ασφαλής επιστροφή στην Τουρκία. Η συμφωνία δεν προβλέπει επαναπροώθηση, που είναι επικίνδυνο και καταστροφικό, αλλά το επιχειρησιακό σχέδιο θα λέει πώς θα μεταφέρονται οι μετανάστες, και μόνο, με ασφαλή τρόπο από την Ελλάδα στην Τουρκία. Για παράδειγμα, το ΝΑΤΟ θα ενημερώνει την Τουρκία ότι ξεκινάει μια βάρκα από τα παράλιά της για να διαπιστώσουν οι τούρκικες αρχές περί τίνος πρόκειται. Αν για κάποιο λόγο δεν μπορέσει να γίνει αυτό και περάσουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα και βυθιστεί, όπως γίνεται συνήθως, και εδώ επαναφέρω το ζητούμενο της ασφαλούς διέλευσης των προσφύγων από την Τουρκία στην Ευρώπη, που το θέτουμε πάντα επίσημα από τις αρχές του 2015, οι ελληνικές αρχές θα τους διασώζουν, θα καταγράφονται στα κέντρα, οι πρόσφυγες θα μεταφέρονται στα κέντρα φιλοξενίας ή μετεγκατάστασης και για τους παράτυπους μετανάστες θα ακολουθείται η συνήθης διαδικασία ή θα μεταφέρονται στις χώρες από όπου ξεκίνησαν.

Καμία διαδικασία εγκλεισμού

Αυτό θα γίνεται μέσω των προαναχωρησιακών κέντρων της Αμυγδαλέζας κτλ, που παλαιότερα ο ΣΥΡΙΖΑ τα έκρινε ως στρατόπεδα συγκέντρωσης;
Υπάρχουν τα κέντρα μετεγκατάστασης προσφύγων, που είναι ανοιχτά και οι πρόσφυγες είναι ελεύθεροι και απλά τους εξασφαλίζεται τροφή, ιατρική περίθαλψη κτλ. Εμείς δεν ακολουθήσαμε ποτέ το πρότυπο των κέντρων κράτησης, όλα τα κέντρα είναι ανοιχτά κέντρα φιλοξενίας. Κέντρα κράτησης δεν υπάρχουν πουθενά, παραμόνο αν υπάρχει ζήτημα παραβατικότητας. Άρα, η διαφορά είναι τεράστια και στην αντίληψη και στην εφαρμογή. Για τους μετανάστες υπάρχει η διαδικασία καταγραφής, αίτησης ασύλου και σε περίπτωση απόρριψης, θα ακολουθείται η διαδικασία επιστροφής από το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, όπου θα δίνεται μια άδεια παραμονής για 30 μέρες ή παραπάνω, αλλά δεν προβλέπεται διαδικασία εγκλεισμού.

Κατά τη Σύνοδο Κορυφής η καγκελάριος Μέρκελ έκανε λόγο για κοινή φύλαξη των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ, δηλαδή των ελληνικών. Κατά το παρελθόν αυτό το ενδεχόμενο είχε απορριφθεί από την ελληνική κυβέρνηση, τώρα υπάρχει περίπτωση αλλαγής στάσης;
Ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι και τα σύνορα της Ευρώπης, είναι θέση της δικής μας Αριστεράς εδώ και πολλά χρόνια. Οι δικές μας ένοπλες δυνάμεις φυλάσσουν τα σύνορα, τα δικά μας και της Ευρώπης, πάρα πολύ καλά. Φυλάσσουν από εξωτερική απειλή για την κυριαρχία της χώρας. Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες δεν συνιστούν απειλή σε σχέση με την κυριαρχία, είναι άνθρωποι με προβλήματα. Να ξεκαθαρίσουμε αυτό το ζήτημα. Είναι σαφές, επίσης, ότι σε οποιαδήποτε συμφωνία ή ρητορική, ο καθένας έχει και μια δική του ατζέντα στο μυαλό του. Όταν αυτή η ατζέντα βγαίνει μπροστά, δεν υπάρχει συμφωνία. Στη συμφωνία με το ΝΑΤΟ, η Τουρκία, το ΝΑΤΟ, η Γερμανία και η Ελλάδα μπορεί να έχουν και μια σειρά άλλων ζητημάτων στο σκεπτικό τους. Αν αυτά επικρατήσουν, δεν θα υπάρχει συμφωνία. Το τι λέει η Γερμανία για τα εξωτερικά σύνορα θα πρέπει να αναλυθεί, γιατί ως ευρωπαϊκή χώρα φυλάμε τα σύνορα. Λέει για κάποια διαδικασία που εμπλέκει τη Frontex στη διαχείριση των συνόρων, εγγυάται με αυτό τον τρόπο ότι η φύλαξη των δικών μας συνόρων, είναι και φύλαξη των συνόρων της Ευρώπης; Αυτά μπορεί να είναι και θετικά. Αυτό είναι το βασικό ζήτημα που πρέπει να αναλυθεί. Πάνω σε αυτά υπάρχουν διάφοροι κύκλοι που φτιάχνουν σενάρια, που είτε είναι ρητορικά είτε τα δουλεύουν υπόγεια. Αλλά αυτά είναι σενάρια.

Συσχετισμοί και κέντρο λήψης αποφάσεων

Όπως τα σενάρια για κλείσιμο των συνόρων από τις χώρες του Βίσεγκραντ;
Η λογική και η αντίληψη που έχει εκφραστεί από αυτές τις χώρες πρέπει και να απορριφθεί και να ακυρωθεί. Γιατί στην ουσία, και μέσω φοβικών αισθημάτων με ρατσιστικό και εθνικιστικό λόγο, προϋποθέτουν την επιστροφή της Ευρώπης στη δεκαετία του ’50, των δύο στρατοπέδων, των δύο συνασπισμών και της αντίστοιχης φοβίας και εξάπλωσης λογικών που ανέπτυξαν τους εξοπλισμούς σε υπέρτατο βαθμό κτλ. Είναι η πρακτική εφαρμογή της Ευρώπης φρούριο και μάλιστα μιας Ευρώπης με κατά τόπους φρούρια. Εδώ έχει  οικοδομηθεί μια κατάσταση, χωρίς να λέει κανείς ότι η ΕΕ είναι κάτι πολύ καλό, ιδιαίτερα στα οικονομικά, αλλά και σε άλλα πράγματα, που έχει μια ιστορία ενωσιακή, κεκτημένα σε ζητήματα δημοκρατίας, του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στον τρόπο κίνησης της οικονομίας στο σύνολο της Ευρώπης. Αν ξαφνικά υπάρξουν κλειστά σύνορα και διαδικασίες με τον παλιό τρόπο, μιλάμε για εκατοντάδες δισεκατομμύρια που θα χαθούν. Είναι θετικό ότι σε αυτή τη Σύνοδο μπήκε επιτακτικά το ζήτημα ανοιχτών συνόρων. Πρέπει να πω, όμως, ότι στην Ευρώπη το τελευταίο χρόνο και με τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ, έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο, στην Πορτογαλία, την Ισπανία, ακόμα και την Ιταλία. Αυτές, όμως, οι θετικές αλλαγές, δεν έχουν αποτυπωθεί στο επίπεδο του κέντρου της λήψης των αποφάσεων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ζούμε σε ένα κόσμο συσχετισμών και ακόμα η αριστερή κυβέρνηση της Ελλάδας είναι αρκετά μόνη της, παρά το γεγονός ότι έχει προάγει συμμαχίες, μέσα στα συμβούλια που παίρνουν τις τελικές αποφάσεις.

 

Ανάγκη για κίνημα ανθρωπιάς στο δρόμο

Για τα κέντρα φιλοξενίας και καταγραφής, τα οποία σε λίγο ολοκληρώνονται, έχουν σημειωθεί ξενοφοβικές αντιδράσεις. Από την άλλη, βέβαια, υπάρχουν και οι αντιδράσεις της αντίστροφης λογικής, όπως για τα βραχιολάκια που φορούν οι πρόσφυγες στη Χίο. Πώς θα τις διαχειριστεί η κυβέρνηση;
Εγώ θα ζήταγα περισσότερη παλικαριά από όλους. Δηλαδή, αυτός που φοβάται, να το πει προκειμένου να γίνει συζήτηση. Αυτός που πολιτικά είναι ρατσιστής, να χρησιμοποιήσει ευθέως αυτό το λόγο και να εκτεθεί πολιτικά. Σαν απάντηση πρέπει να δημιουργηθεί ένα κίνημα ανθρωπιάς, πέραν από το υπάρχον της αλληλεγγύης, και στο επίπεδο του δρόμου και του σεβασμού των δικαιωμάτων. Είχαμε βέβαια και τέτοια παραδείγματα, όπως στο Κερατσίνι και στο Πέραμα με εκδηλώσεις ανθρωπιάς και υποδοχής. Εμείς πάντως, και για λόγους διεθνών συμφωνιών και για λόγους ανθρωπισμού και σεβασμού δικαιωμάτων, θα συνεχίσουμε. Στο δεύτερο ζήτημα, καταλαβαίνω τους συνειρμούς με τα βραχιολάκια. Δεν είναι ζήτημα της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά της Ύπατης Αρμοστείας για λόγους εύκολης καταγραφής. Θα προτιμούσα να βρεθεί ένας άλλος τρόπος στο μέλλον, αλλά σίγουρα είναι λιγότερο κακό από το να αφήνουμε τους ανθρώπους αβοήθητους.

 

 

 

 
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet