A statue of Greek philosopher Socrates is seen outside the Athens Academy November 7, 2011. REUTERS/John Kolesidis (GREECE - Tags: SOCIETY)
Τα πρώτα συμπεράσματα του εθνικού διαλόγου για την παιδεία αναμένεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Παιδείας, να παρουσιαστούν τον Απρίλιο. Σε συνέντευξη Τύπου που οργάνωσε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου την περασμένη Τετάρτη παρουσιάστηκαν οι νομοπαρασκευαστικές –και όχι μόνο- πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο, κάνοντας έτσι έναν απολογισμό των πρώτων πέντε μηνών από τις εκλογές. Ακόμα ανακοινώθηκαν οι επόμενες κινήσεις για την ενισχυτική διδασκαλία, την ειδική αγωγή, την έρευνα, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, ενώ προσδιορίστηκαν τα σημεία διαπραγμάτευσης με τον ΟΟΣΑ.

Περί εθνικού διαλόγου

Ο υπουργός Ν. Φίλης κάλεσε του Συλλόγους Διδασκόντων να συμβάλουν στο διάλογο «πάνω σε όποια θεματική ενότητα οι ίδιοι κρίνουν ότι είναι αναγκαίο», προκειμένου να νομοθετηθεί η «αναγκαία δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, με κεντρική κατεύθυνση την δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Στην έκκληση αυτή απάντησε με σκληρή γλώσσα ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Γ. Σεφέρης, χαρακτηρίζοντας τον διάλογο «παρωδία για την παιδεία» και καλώντας τους συλλόγους διδασκόντων να μην συμμετέχουν στο διάλογο. Όπως σημειώνεται τα αιτήματα του Συλλόγου Γ. Σεφέρης είναι η απόσυρση του ασφαλιστικού, όπως και του νέου μισθολογίου, η κάλυψη όλων των κενών, η αποκλειστική χρηματοδότηση των σχολείων για τα λειτουργικά του έξοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό και τις Σχολικές επιτροπές, η δίχρονη προσχολική αγωγή και το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο για όλα τα παιδιά, η πλήρης λειτουργία των δομών γενικής και ειδικής αγωγής, όπως και η λειτουργία Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης για όλες τις βαθμίδες. Εν τω μεταξύ, στη γενική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ, η οποία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 26 Φεβρουαρίου καταψηφίστηκε ψήφισμα που έθετε το ζήτημα της αποχώρησης της ΟΛΜΕ από τον εθνικό διάλογο, αφού δεν κατάφερε να συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία του 50% συν μία ΕΛΜΕ που προβλέπει το καταστατικό (34 υπέρ, 15 κατά, 19 λευκά), ενώ υπερψηφίστηκε η πρόταση για 48ωρη γενική απεργία με την κατάθεση του ασφαλιστικού (50 υπέρ, 2 κατά, 19 λευκά).

Ξεκινά και πάλι η ενισχυτική διδασκαλία

Την Τετάρτη ξεκίνησε εκ νέου η ενισχυτική διδασκαλία, που για δύο χρόνια δεν είχε λειτουργήσει. Το πρόγραμμα αφορά προς το παρόν μόνο τα σχολεία του Γυμνασίου και συγκεκριμένα 515 σχολικά κέντρα, εκ των οποίων το ένα είναι στο ειδικό κατάστημα κράτησης νέων του Αυλώνα. Θα διδάσκονται τα μαθήματα της νεοελληνικής, των αρχαίων ελληνικών, των μαθηματικών και της φυσικής, στα οποία θα έχουν πρόσβαση 61.380 μαθητές και για τα οποία θα προσληφθούν 1023 εκπαιδευτικοί από τους πίνακες αναπληρωτών. Κριτική επ’ αυτής της ρύθμισης άσκησε η Νέα Δημοκρατία, η οποία σημειώνει πως η ενισχυτική διδασκαλία ξεκινά μόλις οχτώ βδομάδες πριν τη λήξη των μαθημάτων και την έναρξη των εξετάσεων. Ωστόσο, σύμφωνα με διάταξη που ψηφίστηκε στις 21 Φεβρουαρίου θεσμοθετήθηκε η αντισταθμιστική εκπαίδευση, η οποία αφορά την ενισχυτική διδασκαλία των μαθητών Γυμνασίου, την πρόσθετη διδακτική στήριξη των μαθητών Λυκείου, όπως και την ενισχυτική διδασκαλία και πρόσθετη διδακτική στήριξη που παρέχεται στα καταστήματα κράτησης. Επομένως, δεν πρόκειται για μια πρόβλεψη που θα διαρκέσει οχτώ βδομάδες, αλλά που ξεκίνησε τη λειτουργία της μόλις τώρα.

Η κατεύθυνση για την Ειδική Αγωγή

Όσον αφορά την ειδική αγωγή ανακοινώθηκε η σύνταξη πλήρους νομοσχεδίου, όπως και η λειτουργία Επιτροπής για την Ειδική Αγωγή, η οποία θα καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς εκπαιδευτικών και γονέων. Μέχρι την ολοκλήρωση αυτής, ο Ν. Φίλης τόνισε τη σημασία της μεταβατικής νομοθετικής ρύθμισης, που ψηφίστηκε πριν λίγες βδομάδες και η οποία κατά τον ίδιο προσανατολίζεται στη συμπερίληψη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στη γενική εκπαίδευση, «κάτι που αποδεικνύεται πως ωφελεί όχι μόνο τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, αλλά και τα υπόλοιπα παιδιά που μαθαίνουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα ως κάτι φυσιολογικό και όχι απορριπτέο». Παράλληλα, με το νέο σχολικό έτος θα πραγματοποιηθεί εκτεταμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όσον αφορά τη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Ειδικής Αγωγής η διάταξη αυτή καταργεί τα Τμήματα Ένταξης, που επιδιώκουν «η ένταξη των μαθητών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να μην αποτελεί αυτοσκοπό, αλλά να μετατρέπεται σε μια ενεργητική διαδικασία, που να αφορά όλη τη σχολική μονάδα, με την άρση των όποιων εμποδίων της μάθησης και της αποδοχής της διαφορετικότητας». Ο υπουργός υπογράμμισε σχετικά πως η ειδική αγωγή αποτελεί προτεραιότητα για το υπουργείο, γι’ αυτό και προσλήφθηκαν φέτος 50% περισσότεροι εκπαιδευτικοί από την προηγούμενη χρονιά, τονίζοντας πως οι ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν στη βουλή «αποτελούν γέφυρα, ώστε από τη σημερινή πραγματικότητα να περάσουμε βήμα-βήμα σταδιακά στη γενίκευση της συμπεριληπτικής διδασκαλίας».

Ενίσχυση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Η αναπληρώτρια υπουργός Σία Αναγνωστοπούλου αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο ζήτημα των προσλήψεων πανεπιστημιακών, το οποίο προκάλεσε την αποχώρηση των προέδρων των ΤΕΙ καταγγέλλοντας πως «οι θέσεις κατανεμήθηκαν με μεροληπτικά και αδιαφανή κριτήρια». Όπως έχει γίνει γνωστό από τις 24 Φεβρουαρίου προκηρύχθηκαν 500 θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού, εκ των οποίων οι 365 είναι για τα ΑΕΙ και οι 135 για τα ΤΕΙ. Πρόκειται για θέσεις που έχουν πιστωθεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, παρότι εδώ και έξι χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μία πρόσληψη. Από αυτές τις θέσεις έχει προσδιοριστεί μονάχα μία, αυτή των Εβραϊκών Σπουδών του ΑΠΘ. Πρόκειται για μια έδρα, που είχε ιδρυθεί το 1926 και καταργήθηκε το 1939 επί Μεταξά. «Είπαμε ότι η πολιτεία οφείλει μετά από τόσα χρόνια να επαναφέρει αυτή την έδρα», τόνισε η ίδια. Ακόμα ιδρύεται κατεύθυνση Ισλαμικών Σπουδών στο ΑΠΘ, ύστερα από αίτημα της ακαδημαϊκής κοινότητας και Ρωσικών Σπουδών στο ΕΚΠΑ. Ως προς τις ενστάσεις για την αναλογία των θέσεων η Σ. Αναναγνωστοπούλου υπογράμμισε πως «το μείζον κριτήριο ήταν όλα τα ιδρύματα να ρίξουν κατά μία με δύο μονάδες την αναλογία διδασκόντων-διδασκόμενων. Το κριτήριο δεν ήταν να έρθουν όλα σε ένα επίπεδο, γιατί έχουμε τεράστιες ανισότητες ανάμεσα στα ΤΕΙ και στα Πανεπιστήμια [Σημ: τα ΤΕΙ έχουν 1.700 μέλη και τα ΑΕΙ 10.200]. Το θέμα μας δεν ήταν να υποβαθμίσουμε τα πανεπιστήμια για να ανέβουν τα ΤΕΙ, αυτό είπαμε θα γίνει σταδιακά. Γι’ αυτό για πρώτη φορά δόθηκαν στα ΤΕΙ μαζεμένες θέσεις. Κατ’ ομολογία των ίδιων των προέδρων των ΤΕΙ, το 2007 στις παχιές αγελάδες δόθηκαν 700 θέσεις στα πανεπιστήμια και 50 θέσεις στα ΤΕΙ. Είναι η πρώτη φορά που θα αρχίσουν να έρχονται σε ισορροπία, χωρίς να υποβαθμιστεί η σχετικά καλή αναλογία που έχουν τα πανεπιστήμια».

Προτεραιότητα στην έρευνα

Ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης, ανακοίνωσε από την πλευρά του το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί την ερχόμενη βδομάδα στη βουλή και αφορά την εύρυθμη λειτουργία των ερευνητικών φορέων, «απελευθερώνοντας έτσι τις δυνατότητες που διαθέτουν με γνώμονα την επιστημονική ποιότητα και την επιδίωξη της πραγματικής αριστείας». Με το νέο νόμο ρυθμίζεται η διακυβέρνηση των Ερευνητικών Φορέων, ώστε «να ευνοείται η προσέλκυση καταξιωμένων επιστημονικά και ικανών διοικητικά διευθυντικών στελεχών και να διασφαλίζεται ο έλεγχος από τυχόν αυθαιρεσίες». Ακόμα αναμορφώνεται η δομή και αποστολή του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας και Τεχνολογίας, βελτιώνονται οι εργασιακές συνθήκες για το ερευνητικό προσωπικό και δημιουργούνται ελκυστικές ευκαιρίες για τους νέους επιστήμονες. Παράλληλα, σημείωσε πως για πρώτη φορά, παρά τις συνθήκες κρίσης, αυξήθηκαν οι διαθέσιμοι πόροι για την έρευνα, ενώ θα διατεθούν 25 εκατ. ευρώ ως συγχρηματοδότηση σε ευρωπαϊκά προγράμματα που επιτελούνται από ΑΕΙ της χώρας. Τέλος, ανακοίνωσε την ίδρυση Ιδρύματος Στήριξης Έρευνας και Καινοτομίας, το οποίο θα διαχειρίζεται πόρους αποκλειστικά για τη στήριξη της έρευνας και της καινοτόμου επιχειρηματικότητας, διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον. Σε πρώτη φάση, όπως σημειώθηκε, θα διατεθούν πόροι της τάξεων των 240 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2016-2018, ένα μέρος των οποίων θα είναι διαθέσιμο το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.

Νέα έκθεση ΟΟΣΑ

Στο ακανθώδες ζήτημα του ΟΟΣΑ, ο Ν. Φίλης διευκρίνισε πως ύστερα από τις συναντήσεις με εμπειρογνώμονες του οργανισμού συμφωνήθηκε πως θα υπάρξει νέα έκθεση και όχι αναθεώρηση, καθώς η τελευταία είναι του 2011, πριν το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης και την εφαρμογή πολιτικών λιτότητας και δεν αποκρυσταλλώνει τη σημερινή εικόνα  στην παιδεία. Για παράδειγμα, δεν καταγράφεται σε αυτή η μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού κατά 32.000 την τελευταία πενταετία. Σε αυτή τη φάση, τονίστηκε, η συζήτηση με τον ΟΟΣΑ επικεντρώνεται σε έξι ζητήματα: 1) ενιαίος χώρος έρευνας και ανώτατης εκπαίδευσης, 2) ολοήμερο σχολείο, 3) οικονομικά της εκπαίδευσης, 4) κριτήρια και θεσμοί αξιολόγησης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, 5) εκπαίδευση στελεχών της εκπαίδευσης και 6) πλαίσιο παιδαγωγικής αυτοδυναμίας των σχολικών μονάδων. Η σύνταξη της νέας έκθεσης αναμένεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι και να ολοκληρωθεί του χρόνου τον Ιούνιο.
Ως προς τα κενά σημειώθηκε πως σε βάθος τριετίας θα προσληφθούν 20.000 εκπαιδευτικοί μέσω των πινάκων του ΑΣΕΠ, γεγονός που σχολιάστηκε καθώς ο τελευταίος διαγωνισμός έγινε το 2008 και επομένως δεν θα προσληφθούν και νέοι εκπαιδευτικοί. Εντύπωση, τέλος, προκάλεσε η αυτονόητη δήλωση της Σ. Αναγνωστοπούλου, με την οποία συμφώνησε και ο Ν. Φίλης, πως «οι καταλήψεις δεν μπορούν να αποτελούν πειθαρχικό αδίκημα και εν τέλει ποινικό αδίκημα».

Για τους υποψήφιους των πανελλαδικών

Η 16η Μαΐου θα είναι η εναρκτήρια μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων, με τους μαθητές και τις μαθήτριες να επιλέγουν με ποιο σύστημα θα συμμετέχουν σε αυτές. Η πλειονότητα των μαθητών έχει επιλέξει να εξεταστεί με το νέο σύστημα (4+1 μαθήματα), ενώ φαίνεται πως μόλις το 5% των συμμετεχόντων θα εξεταστεί με το παλιό (6 μαθήματα). Αυτό το στοιχείο δείχνει, σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, πως το σύστημα που νομοθετήθηκε πέρσι την άνοιξη έχει επιλεγεί και από αποφοίτους προηγούμενων ετών.

 

Μετεγγραφές με ανθρωπιά

Φέτος εγκρίθηκαν 4.500 μετεγγραφές με γνώμονα δύο κριτήρια: από τη μια η εξασφάλιση των φοιτητών που έχουν εν τοις πράγμασι αδυναμία να σπουδάσουν και, από την άλλη, η διατήρηση του ακαδημαϊκού χάρτη ανάμεσα στα ιδρύματα, ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι αιτήσεις μετ’ εγγραφής που αφορούσαν αιτήματα θεραπείας ή όσες κατατέθηκαν στην Επιτροπή των κατ’ εξαίρεση μετεγγραφών μελετήθηκαν εξατομικευμένα. Επειδή δεν έγιναν αυτοματοποιημένα, αναδείχθηκαν περιπτώσεις που ενδεχόμενα απορρίπτονταν από κάποιο ηλεκτρονικό σύστημα, ενώ οι άνθρωποι δεν θα το έκαναν ποτέ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα παιδί που μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο επειδή οι γονείς του ήταν στη φυλακή. Ο νέος αυτός φοιτητής πέρασε, χωρίς φροντιστήρια, χωρίς στήριξη οικογενειακού περιβάλλοντος στην Ιατρική. Πώς να απορρίψεις το αίτημά του να σπουδάσει στην Αθήνα; Όπως σημείωσε η αρμόδια υπουργός «το παιδί εδικαιούτο να έρθει στην Αθήνα, όπως και έγινε».

 

Στο πλευρό των προσφύγων

«Να γίνει η εκπαίδευση κυψέλη εθελοντικής δράσης και αλληλεγγύης στους πρόσφυγες και ιδιαίτερα στα παιδιά» είναι το μήνυμα που στέλνει το υπουργείο Παιδείας παρουσιάζοντας ένα σχέδιο δράσης, που στόχο έχει να προσφέρει στους πρόσφυγες, ιδίως στα παιδιά και μάλιστα στα ασυνόδευτα, τη βοήθεια και την αλληλεγγύη που έχουν ανάγκη. Ακόμα η υλοποίηση του σχεδίου δράσης ευελπιστεί να κινητοποιήσει τη νεολαία, ώστε να βρεθεί στην πρωτοπορία ενός εθελοντικού κινήματος συμπαράστασης στους πρόσφυγες και να αποτελέσει το σχολείο μια ανοιχτή αγκαλιά για όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις. Συγκεκριμένα το σχέδιο δράσης προβλέπει:
• Ψυχοκοινωνική στήριξη των παιδιών και των οικογενειών τους, ιδιαίτερα των ασυνόδευτων παιδιών, και συναισθηματική ενδυνάμωση.
• Παροχή βασικών γνώσεων-δεξιοτήτων, όπως γνώσεις μιας γλώσσας, που να διευκολύνει την επικοινωνία τους στο χώρο φιλοξενίας και ανάπτυξη δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας στο νέο ευρωπαϊκό περιβάλλον.
• Προετοιμασία των προσφύγων για την προώθησή τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και με την εκμάθηση μιας ευρωπαϊκής γλώσσας, με στόχο την ομαλή προσαρμογή τους στις χώρες εγκατάστασης.
• Διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την εκπαίδευση των παιδιών και των ενηλίκων προσφύγων και μεταναστών όσων τελικώς μείνουν στην Ελλάδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
• Εξασφάλιση του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού για τη στήριξη των δομών ψυχοκοινωνικής φροντίδας, διαπολιτισμικής επικοινωνίας, εκπαίδευσης, κατάρτισης και πιστοποίησης.
• Ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών και ιδιαίτερα των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων για τα ζητήματα των προσφύγων και την ανάγκη για την εκπαιδευτική τους ένταξη.
Το σχέδιο δράσης θα υλοποιηθεί με την ευθύνη μιας Κεντρικής Επιτελικής Επιτροπής, η οποία θα αποτελείται από υπηρεσιακούς παράγοντες, πανεπιστημιακούς και άλλους επιστήμονες εξειδικευμένους σε θέματα στήριξης, εκπαίδευσης και ένταξης προσφύγων, όπως και από εκπροσώπους κοινωνικών φορέων ή οργανώσεων που δραστηριοποιούνται σε συναφή ζητήματα. Στο πλαίσιο αυτού, στις 21 Μαρτίου, Παγκόσμια Μέρα κατά του Ρατσισμού θα πραγματοποιηθούν σε όλα τα σχολεία εκπαιδευτικές δράσεις για το προσφυγικό ζήτημα και τη δημοκρατική αλληλέγγυα συμπεριφορά των πολιτών.
Όπως τόνισε η Σία Αναγνωστοπούλου, «το κύμα αλληλεγγύης που έχει φανεί αυτές τις τελευταίες εβδομάδες στην ελληνική κοινωνία, μια κοινωνία ιδιαίτερα βεβαρημένη τα τελευταία χρόνια, δείχνει κάτι πάρα πολύ σημαντικό πως η μνήμη αυτής της κοινωνίας λειτουργεί. Δηλαδή δεν έχει αποκόψει τις επαφές της και τις ρίζες της με αυτό που αποτελεί το πρόσφατο παρελθόν της. Αυτή τη μνήμη κάποιος την ανακάλεσε, και αυτός είναι αυτή η κυβέρνηση. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι η κοινωνία της Αυστρίας είναι μη δημοκρατική και μη αλληλέγγυη ότι είναι όλοι οι άνθρωποι εκεί ξενοφοβικοί, ρατσιστές και τα λοιπά, ή ότι δεν έχει περάσει τέτοια κύματα προσφυγιάς, δεν έχει χτιστεί πάνω στην προσφυγιά όπως έχει χτιστεί όλη η Ευρώπη και δεν έχει αυτή τη μνήμη. Δεν την ανακάλεσε κανένας. Ίσα - ίσα ανακαλεί κάτι άλλο που υπάρχει στις κοινωνίες και το ένα και το άλλο. Έχει σημασία η πολιτική ηγεσία τι ανακαλεί κάθε φορά».



Ιωάννα Διαλεισμά
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet