“Να δράσουμε για τα παιδιά οργανωμένα, με παιδαγωγική επάρκεια και υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας” επισημαίνει ο γγ του υπουργείου Παιδείας Γ. Παντής

teleutaia_2

Την περασμένη Κυριακή, από αυτήν εδώ τη σελίδα, τονίζαμε την τεράστια ευθύνη που συνιστά το γεγονός της υπάρξης μεγάλου ποσοστού παιδιών σε αυτές τις προσφυγικές ροές που υποδέχθηκε η χώρα μας. Περίπου το 40% των προσφύγων που διαβιοί αυτή τη στιγμή στη χώρα μας είναι παιδιά. Σήμερα, επιχειρούμε να ανιχνεύσουμε το σχεδιασμό και τη στόχευση του αρμόδιου υπουργείου Παιδείας όσον αφορά την οργανωμένη ανάληψη αυτής της ευθύνης από την κυβέρνηση. Μιλήσαμε με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Γιάννη Παντή, που έχει τεθεί συντονιστής αυτής της προσπάθειας.

teleutaia_3

Οπως και ο ίδιος επιβεβαίωσε στην «Εποχή» και έχει δημοσιοιποιηθεί τις προηγούμενες ημέρες, «το υπουργείο Παιδείας συγκρότησε Επιτροπή Στήριξης των Παιδιών των Προσφύγων, η οποία αποτελεί μια δομή επιτελική, με συντονιστή τον ίδιο και συντονιστή εκτός υπουργείου τον Νίκο Μπελαβίλλα. Σε αυτήν την επιτροπή συμμετέχουν διοικητικοί υπάλληλοι από τα γραφεία αρμόδιων υπουργών αλλά και από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης.
Δίπλα σε αυτή τη δομή έχει στηθεί μια Επιστημονική Επιτροπή, με πρόεδρο την Λίνα Βεντούρα, καθηγήτρια στο Πάντειο, και τη συμμετοχή εικοσιδύο συνολικά πανεπιστημιακών καθηγητών από όλη την Ελλάδα, κυρίως από περιοχές όπου υπάρχουν τόποι συγκέντρωσης προσφύγων. Επιπλέον, στήθηκε και μια Καλλιτεχνική Επιτροπή, με πρόεδρο τον πρύτανη της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Πάνο Χαραλάμπους».

teleutaia_1

Ο σχεδιασμός, όπως εκπονείται υπό την αιγίδα των Επιτροπών, αφορά δύο φάσεις δράσεων. «Στην πρώτη», εξηγεί ο Γ. Παντής, «ο χρονικός ορίζοντας είναι από τώρα και μέχρι τον Ιούνιο και ο στόχος είναι να υλοποιηθούν στις υπάρχουσες επίσημες δομές φιλοξενίας μια σειρά από εκπαιδευτικές δράσεις, ώστε να μπορούν τα παιδιά που βρίσκονται σε αυτούς τους χώρους να απασχολούνται, να μαθαίνουν και να μπαίνουν σε μια λογική οργανωμένης παρέμβασης. Αν και δεν ξέρουμε ούτε πού θα υπάρξουν χώροι μόνιμης διαμονής ούτε πόσοι πρόσφυγες θα μπορέσουν να διαμείνουν, δεν μπορούμε να αναβάλουμε περαιτέρω αυτό το στόχο. Πρέπει να κάνουμε κάτι. Κάτι που είναι οργανωμένο, υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και με παιδαγωγική επάρκεια».
Σύμφωνα με τον αρμόδιο γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, «ήδη από την εβδομάδα που πέρασε ξεκίνησε η παρουσία εκπροσώπων του υπουργείου Παιδείας, οι οποίοι θα συντονίζουν τις δράσεις που ήδη εξελίσσονται από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, σε άμεση συνεργασία και με τα άλλα αρμόδια υπουργεία. Παράλληλα, ο Ν. Μπελαβίλλας, και ως συντονιστής του Κοινωνικού Φόρουμ για τους Πρόσφυγες, θα αποτελεί το σύνδεσμο αυτών των Επιτροπών με τις ΜΚΟ. Ταυτόχρονα, ήδη ζητήσαμε και θα έχουμε στα χέρια μας ως τη Δευτέρα, από όλους τους περιφερειακούς διευθυντές να μας στείλουν μια καταγραφή των δομών που υπάρχουν στις δικές τους περιφέρειες καθώς και σχετικές πληροφορίες, όπως αριθμό παιδιών και υποδομές που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το υπουργείο μας ή που χρειάζεται να κατασκευάσει. Το αμέσως επόμενο βήμα είναι σε κάθε τέτοιο χώρο να ορίσουμε έναν εν ενεργεία εκπαιδευτικό που θα συντονίζει τις παιδαγωγικές δράσεις. Είτε εκπαιδευτικοί που λειτουργούν εθελοντικά μέσα στις δομές φιλοξενίας είτε εκπαιδευτικοί από γειτονικές σχολικές μονάδες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν εθελοντικά. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν ήδη βρεθεί στις περισσότερες περιπτώσεις».

Συνεργασία με Δήμους και Πανεπιστήμια

Σε δεύτερη φάση», συνεχίζει ο Γ. Παντής, «από τον Σεπτέμβρη που θα ανοίξουν τα σχολεία, σχεδιάζεται στις μόνιμες -όπου αυτές υπάρχουν- εγκαταστάσεις να ανιχνεύσουμε τον τρόπο ενσωμάτωσης των προσφυγόπουλων στο τυπικό σχολείο». Σαφώς, όπως επισημάναμε και στην κουβέντα μας με τον αρμόδιο γγ, κάθε προσπάθεια παιδαγωγικής δράσης και σχεδιασμένης ενσωμάτωσης προϋποθέτει, τυπικά και ουσιαστικά, ανοιχτές δομές και κέντρα καταγραφής. Δεν είναι δυνατόν να επιχειρεί κανείς να διαπαιδαγωγεί και να εντάσσει παιδιά που διατηρεί κατά οποιονδήποτε τρόπο έγκλειστα. Είναι, επίσης, γνωστό ότι η οικονομική δυνατότητα της κυβέρνησης είναι αυστηρά περιορισμένη. Θα μπορούσε, λοιπόν, να αξιοποιηθεί η συνέργεια με την τοπική αυτοδιοίκηση, ώστε καί να υπάρξει μεγαλύτερη εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών, αλλά καί να εμπλουτιστεί η παροχή στα προσφυγόπουλα. «Μας ενδιαφέρει η εμπλοκή των Δήμων», επισημαίνει ο Γ. Παντής, «όπως και των Πανεπιστημίων, αλλά πάντα υπό το συντονισμό και την έγκριση του υπουργείου Παιδείας, όπως ήδη γίνεται με το Δήμο Θεσσαλονίκης για τον καταυλισμό των Διαβατών. Σε επόμενο στάδιο μπορεί να γίνουν προσλήψεις, αλλά αυτό που επείγει αυτή τη στιγμή είναι να στηθεί ο υποτυπώδης ιστός».

Ελπίδα και προοπτική

Εκτός από τα τραύματα του πολέμου, που χρειάζεται επιστημονικά καταρτισμένη και συντονισμένη προσπάθεια για να επουλωθούν, χρειάζεται, επίσης, να προτάσσουμε την ευθύνη και να σχεδιάσουμε την παρέμβαση που αναλογεί στην ελληνική κοινωνία και την ελληνική κυβέρνηση για την εκπαίδευση των νεαρών πολιτών που θα ζήσουν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες ή/και την ελληνική. «Για αυτά τα παιδιά χρειάζεται εκτός από μια αγκαλιά, και μια σχεδιασμένη παρέμβαση τέτοια που και να καλλιεργήσει την ελπίδα και να δημιουργήσει την προοπτική» υπογραμμίζει ο γγ του υπουργείου Παιδείας. «Άλλωστε η ελληνική κοινωνία και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα -το υπουργείο αλλά και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί- έχουν μεγάλη εμπειρία από το παρελθόν στην ένταξη προσφυγόπουλων» συνεχίζει. «Υπάρχει ήδη πολύ θετική διάθεση από την κοινωνία στην υποδοχή και είμαστε αισιόδοξοι και για την ένταξη».

Ζωή Γεωργούλα
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet