Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

Κορυφαία διάκριση

Σε ενορχήστρωση και διασκευή του μουσικού της ΕΛΣ και διακεκριμένου μουσικολόγου Γιάννη Σαμπροβαλάκη, παρουσιάζεται στην Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, το μπαλέτο του Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ «Ο Χρυσός Πετεινός», από το American Ballet Theatre. H παραγωγή σε χορογραφία του Alexei Ratmansky παρουσιάζεται για πρώτη φορά από το ABT, για οκτώ παραστάσεις από τις 6 έως τις 11 Ιουνίου 2016, στην ΜΕΤ. Η παραγωγή αυτή είχε πρωτοπαρουσιαστεί από το Royal Danish Ballet στην Όπερα της Κοπεγχάγης το 2012, λαμβάνοντας διθυραμβικές κριτικές. Οι «Financial Times» του Λονδίνου έγραψαν για μια «εξαιρετικά επιδέξια νέα ενορχήστρωση του μουσικολόγου Γιάννη Σαμπροβαλάκη», σε ένα έργο που είχε σταματήσει να παίζεται από το 1945 και το οποίο είχε αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες των Ρωσικών Μπαλέτων το 1914.
Ο Γιάννης Σαμπροβαλάκης μετά από αυτή την κορυφαία διάκριση δήλωσε: Δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά για έναν μουσικό από το να φτάνει στο σημείο εκείνο στο οποίο η εργασία του να εμπλουτίζει την παγκόσμια μουσική φιλολογία. Η συνεργασία με τους σημαντικότερους καλλιτεχνικούς οργανισμούς του κόσμου στον τομέα του μπαλέτου και της όπερας είναι αποτέλεσμα συστηματικής και επίπονης εμβάθυνσης στο αντικείμενο της «στιλιστικής» ενορχήστρωσης, όχι μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, ως μουσικολόγος - επιμελητής των εκδόσεων του Κέντρου Ελληνικής Μουσικής, αλλά, κυρίως, σε πρακτικό, μέσα από την καθημερινή επαφή με τα μεγάλα αριστουργήματα του ρεπερτορίου ως μουσικός της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

 

«Αΐντα» του Βέρντι

 

Με τη μεγαλειώδη Αΐντα του Τζουζέπε Βέρντι, η Εθνική Λυρική Σκηνή ανοίγει το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Η δημοφιλής όπερα αποτελεί έργο ορόσημο της ιταλικής μουσικής. Οι σπουδαίες άριες, οι εντυπωσιακές σκηνές πλήθους, τα εκτενή ντουέτα και το εντυπωσιακό μπαλέτο κάνουν την όπερα αυτή να ξεχωρίζει, ενώ σηματοδοτούν νέες κατακτήσεις στη μουσικοδραματική γλώσσα του Βέρντι. Το θριαμβικό εμβατήριο, αποτελεί μία εντυπωσιακή σελίδα μεγαλόπρεπης, εξωτικής μουσικής.
Η δημόσια όψη και το ιδιωτικό συναίσθημα βρίσκονται σε συνεχή διάλογο στην Αΐντα και ορίζουν την αισθητική του έργου, που κινείται από την πιο χαμηλόφωνη εξομολόγηση, έως την πιο λαμπρή διακήρυξη. Δεν είναι τυχαίος ο τρόπος που χτίζει την αξιοπρεπή στάση του βασικού του χαρακτήρα του έργου, της Αΐντας, θέλοντας να μιλήσει για το σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα των λιγότερο προνομιούχων, κάτι που ο σπουδαίος συνθέτης υπερασπίστηκε με πάθος σε όλη του τη ζωή.
Η Αΐντα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της ΕΛΣ. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Οργανισμού και πρώτος αρχιμουσικός της παραγωγής, σημειώνει: Πρωτοπαρουσιάστηκε από την ΕΛΣ στις 8 Ιανουαρίου του 1958, την καλλιτεχνική περίοδο που εγκαινιάστηκε το νέο Θέατρο Ολύμπια. Και φέτος, δεν έρχεται απλώς στο τέλος άλλης μιας καλλιτεχνικής περιόδου, αλλά και στο γύρισμα μιας λαμπρής σελίδας στην ιστορία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, εν όψει της επικείμενης μεταστέγασής της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Με την Αΐντα του, αυτό το «περιδέραιο από πολύτιμα μουσικά πετράδια» όπως εύγλωττα -και δίκαια- την έχουν χαρακτηρίσει, ο Τζουζέπε Βέρντι όχι μόνο εμφύσησε νέα πνοή, φέρνοντας πολλαπλές ανατροπές στην «κουρασμένη» ιταλική όπερα, αλλά επίσης αποκάλυψε το πλήρες εύρος των δικών του ικανοτήτων και καθιερώθηκε ως ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της λυρικής τέχνης στη χώρα του και «δάσκαλος» στον υπόλοιπο κόσμο. Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στο μεγαλόπρεπο, θριαμβικό της εμβατήριο ή στο μυθικό, εξωτικό ιστορικό της πλαίσιο -τη φαραωνική Αίγυπτο- ή ακόμη στην περίτεχνη ύφανση της ψυχολογίας των ηρώων της. Ωστόσο, καμιά περιγραφή δεν μπορεί να αποδώσει επαρκώς το εύρος της σημασίας της, ίσως μόνο τα λόγια του Τόμας Μαν, από το Μαγικό Βουνό, για την απλότητά τους, όταν αναφέρεται στο περίφημο ντουέτο του τέλους μεταξύ των δύο εραστών, της Αΐντας και του Ρανταμές: «Τραγούδησαν για τον παράδεισο, αλλά τα τραγούδια τους ήταν από μόνα τους παράδεισος και ήταν σαν τον παράδεισο τραγουδισμένα».
Η συγκεκριμένη παραγωγή της Αΐντας, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2009 στο φημισμένο Φεστιβάλ Όπερας της Ταορμίνας στην Ιταλία, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία. Τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τους φωτισμούς και τις βιντεοπροβολές υπογράφει ο διευθυντής του Φεστιβάλ Όπερας της Ταορμίνας, Ενρίκο Καστιλιόνε, γνωστός για την κινηματογραφική ματιά και το ρεαλισμό των θεαμάτων του. Τα κοστούμια υπογράφει η διακεκριμένη ιταλίδα ενδυματολόγος Σόνια Καμαράτα, τη χορογραφία ο κορυφαίος του Μπαλέτου της ΕΛΣ Φώτης Διαμαντόπουλος και τη διεύθυνση χορωδίας ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Τη μουσική διεύθυνση της παραγωγής μοιράζονται ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Μύρων Μιχαηλίδης (10, 11/6) και ο αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης (12, 15/6).
Πρωταγωνιστούν σπουδαίοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί, όπως οι Τσέλια Κοστέα, Άντα Λουίζε Μπόγκτζα, Ντάριο ντι Βιέτρι, Σεμπαστιάν Φεράντα, Έλενα Γκαμπούρι, Ελένα Κασσιάν, Κίριλ Μανόλοφ, Άρης Αργύρης, Τάσος Αποστόλου, Δημήτρης Κασιούμης κ.ά. Συμμετέχουν η Ορχήστρα, η Χορωδία και το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Στην ιταλική γλώσσα, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.
Στις 10, 11, 12 και 15 Ιουνίου, στις 9μ.μ., στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Τιμές εισιτηρίων: από 100 έως 25 ευρώ, φοιτητικό & παιδικό 15 ευρώ.

 

4o Ποντιακό Πανηγύρι

Η Ένωση Ποντίων Νίκαιας - Κορυδαλλού, με την υποστήριξη του Δήμου Νίκαιας - Αγ Ι. Ρέντη, με ένα πλούσιο καλλιτεχνικό και χορευτικό πρόγραμμα, με λύρα και τραγούδι, θα μας ταξιδέψουν στον Πόντο, ενώ στην εκδήλωση θα έχουμε τη χαρά να απολαύσουμε χορούς απ’ όλη την Ελλάδα (Αιγαίο, Δωδεκάνησα, Θράκη, Κρήτη). Πιο συγκεκριμένα παίρνουν μέρος οι καλλιτέχνες: Καρασαββίδης Δημήτρης (τραγούδι), Ατματζίδης Γιώργος (λύρα), Παρχαρίδης Αλέξης (τραγούδι), Τσιτιρίδης Γιάννης (τραγούδι), Κεμανετζίδης Μπάμπης (λύρα), Υφαντίδης Ηλίας (τραγούδι-λύρα).
Στο χώρο θα υπάρχουν ειδικά σημεία όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να προμηθευτούνν αλμυρά και γλυκά εδέσματα.
Στις 10 και 11 Ιουνίου, στις 8μ.μ., στο Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας. Είσοδος ελεύθερη.

 

Μουσικός Ιούνιος

 

Σε στιλ εκδρομικό, κάτω από τον έναστρο ουρανό, μουσικοί και θεατές γίνονται ένα και το μείγμα που παράγεται θυμίζει περισσότερο πάρτι παρά συναυλία.
Το φετινό πρόγραμμα ανοίγει το Σάββατο 11 Ιουνίου στις 9 μ.μ., με τη συναυλία «Σήκω, ψυχή μου, δώσε ρεύμα» σ’ όλη την Ελλάδα του Διονύση Σαββόπουλου και της Ελένης Βιτάλη.
Η Γιορτή της Μουσικής (Tρίτη 21/6, 8 μ.μ., είσοδος ελεύθερη) είναι πλέον ένας δημοφιλής καθιερωμενος θεσμός. Στη φετινή μεγάλη συναυλία, θα απολαύσουμε καλλιτέχνες και σύνολα από διαφορετικούς μουσικούς χώρους. Συμμετέχουν: Χριστίνα Μπαζίλη (τσέλο), Θανάσης Αποστολόπουλος (πιάνο), Παιδική Χορωδία Rosarte, ΚΟΑ, Αγγελική Τουμπανάκη and the Buzz Bastardz.Την Παρασκευή 24 Ιουνίου (9 μ.μ.) επανακάμπτει δριμύτερος στον Κήπο ο Κωστής Μαραβέγιας, με τη συναυλία «Κατάστρωμα», φωτίζοντας τις καλοκαιρινές μας νύχτες με τα τραγούδια του «Φάρου», του καινούργιου του δίσκου. Εκτός από τα νέα του κομμάτια, ο γνωστός τραγουδοποιός θα παρουσιάσει στο κοινό και παλιές επιτυχίες του.
Οι συναυλίες του Ιουνίου ολοκληρώνονται την Τετάρτη 29/6 (9 μ.μ.), με την εμφάνιση της Έλλης Πασπαλά και της Underground Youth Orchestra. Η αγαπημένη ερμηνεύτρια εμπνεύστηκε τον τίτλο της συναυλίας της («I Love Athens»), παραφράζοντας το διάσημο τραγούδι «I Love Paris» του Κόουλ Πόρτερ. Ένα ξεχωριστό μελωδικό αφιέρωμα στην Αθήνα… γιατί «όσο περισσότερο τραγουδάμε, τόσο περισσότερους λόγους ανακαλύπτουμε για να αγαπάμε την πόλη μας».
Προπώληση εισιτηρίων: 12 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων κατά την είσοδο: 14 ευρώ.

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet