ËéìåíñãÜôåò óå óõãêÝíôñùóç êáé ðïñåßá ðñïò ôï õðïõñãåëéï Ïéêïíïìéêþí, ôçí ÐÝìðôç 6 Íïåìâñßïõ 2014. Ç ïìïóðïíäßá õðáëëÞëùí ëéìáíéþí ÅëëÜäáò êáé ïé åíþóåéò ëéìåíåñãáôþí ðñáãìáôïðïßçóáí 24ùñç áðåñãßá æçôþíôáò íá óôáìáôÞóïõí üëåò ïé äéáäéêáóßåò åêðïßçóçò ôùí ÏËÐ êáé ÏËÈ. Óôéò 11 Íïåìâñßïõ óôç ãåíéêÞ óõíÝëåõóç ôïõ ÏËÐ áíáìÝíåôáé íá åðéêõñùèåß ï ëåãüìåíïò öéëéêüò äéáêáíïíéóìüò ìåôáîý ôïõ Ïñãáíéóìïý ËéìÝíïò ÐåéñáéÜ êáé ôçò COSCO. (EUROKINISSI/ÁËÅÎÁÍÄÑÏÓ ÆÙÍÔÁÍÏÓ)

Στο τέλος φαίνεται να φτάνει μετά από πολλές «φουρτούνες» η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης- παραχώρησης με πιο εύσχημο τρόπο- του  μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Την ώρα που γραφόταν αυτές οι γραμμές η σύμβαση παραχώρησης του 67% του ΟΛΠ στην Cosco έπαιρνε τον δρόμο για την βουλή με στόχο την κύρωση του στην ολομέλεια τις ερχόμενες ημέρες.

Δράκοι και μετάξι...

Σύμφωνα με το σχεδιασμό των αρμόδιων υπουργείων, στόχος είναι ο πρωθυπουργός να έχει στις αποσκευές του ολοκληρωμένη συμφωνία στην επίσκεψη του στο Πεκίνο που θα πραγματοποιηθεί 2-6 Ιουλίου. Άλλωστε, η κινεζική πλευρά έχει διατυπώσει με κάθε τρόπο πως η παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ στην αποτελεί την ναυαρχίδα των εμπορικών-οικονομικών σχέσεων ανάμεσα στις δύο χώρες, τον σημαντικότερο κόμβο στο «δρόμο του μεταξιού».
«Εάν η συνεργασία Κίνας-Ελλάδας είναι ένας τεράστιος δράκος, ο Πειραιάς είναι το κεφάλι του που όταν σηκωθεί θα πετάξει και ο δράκος», έλεγε χαρακτηριστικά πριν μερικές εβδομάδες ο Κινέζος Πρέσβης στην Αθήνα, Ζου Xiaoli.

Το στοίχημα των εργασιακών

H ολοκλήρωση της πώλησης του μεγάλου λιμανιού της χώρας δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί χωρίς αντιδράσεις, οι οποίες την προκειμένη είναι μαζικές και σχεδόν ιστορικές. Έναν σχεδόν μήνα έκλεισε η απεργία της ΟΜΥΛΕ και των εργαζόμενων του ΟΛΘ, με τους εργαζόμενους του ΟΛΠ να λήγουν την απεργία την περασμένη Δευτέρα έπειτα από τις ανακοινώσεις της κυβερνητικής εκπροσώπου για την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων και των θέσεων εργασίας.
Βασικά αιτήματα των εργαζομένων είναι, μεταξύ άλλων,  η διασφάλιση των θέσεων εργασίας, η διατήρηση της συλλογικής σύμβασης, του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού καθώς και Γενικού Κανονισμού του Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας.
Άλλωστε το προηγούμενο της Cosco στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται στο Ικόνιο, εύλογα δημιουργεί ανησυχία. Εργολαβίες, μηδαμινή προστασία των εργαζόμενων και πολλά άλλα που έχουν κατά καιρούς ανακύψει.

Οι κρίσιμες κυβερνητικές παρεμβάσεις

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη σύμβαση που είχε καταλήξει το ΤΑΙΠΕΔ δεν υπήρχε η παραμικρή αναφορά στο ζήτημα των εργαζομένων αφήνοντας τους στην πραγματικότητα έρμαια στην Cosco. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η διατύπωση αυτή είναι ασαφής, ζητώντας την νομοθετική κατοχύρωση.
Με παρέμβαση Δρίτσα και σκληρές διαπραγματεύσεις  προστέθηκε στη σύμβαση παραχώρησης η διάταξη  5.11, στην οποία αναφέρεται ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού, ο Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας και η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας ο υπουργός Ναυτιλίας, αναλύοντας τις δηλώσεις της Ο. Γεροβασίλη, ανακοίνωσε ότι  στο σχέδιο του κυρωτικού Νόμου της τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου – ΟΛΠ προστέθηκε το  άρθρο 11Α σύμφωνα με το οποίο : διατηρείται σε ισχύ ο υφιστάμενος Γενικός Κανονισμός Προσωπικού και ο Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας. Η αντικατάσταση τους θα μπορεί να γίνει από το Δ.Σ. του ΟΛΠ, κάτι που ισχύει και σήμερα σύμφωνα με το  το άρθρο τέταρτο του Ν. 2688/1999.
«Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ο απαρέγκλιτος σεβασμός στο δικαίωμα των συνδικαλιστικών ενώσεων των εργαζομένων να συμμετέχουν σε τυχόν διαδικασία αντικατάστασης του εν λόγω Κανονισμού και η αποφυγή μονομερών αποφάσεων εκ μέρους του παραχωρησιούχου», τονίζει ο Θ. Δρίτσας.
Παράλληλα, τονίζεται ότι αποκλείεται η δυνατότητα μονομερών αποφάσεων όπως μείωση μισθών, μετατροπή συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας σε συμβάσεις έργου, απόλυση χωρίς την προβλεπόμενη από το Κανονισμό διαδικασία.
Άλλη μια προβλεπόμενη ρύθμιση είναι αυτή των μετατάξεων που δίνει την δυνατότητα στους εργαζόμενους του ΟΛΠ και του ΟΛΘ να αιτηθούν μετάταξη  σε υπηρεσίες, φορείς ή νομικά πρόσωπα του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα που το δημόσιο έχει την πλειοψηφία.
Μάλιστα, μετά την τελευταία συνάντηση Δρίτσα- ΟΜΥΛΕ την Πέμπτη, ο υπουργός Ναυτιλίας ενημέρωσε πως θα υπάρξει νομοθετική διατύπωση με συγκεκριμένα σημεία.

Μια νικηφόρα απεργία

Τούτων δοθέντων, οι εργαζόμενοι έκριναν ότι οι ρυθμίσεις της κυβέρνησης είναι ικανοποιητικές κι έτσι αναμένεται, ίσως και σήμερα, να αποφασιστεί η λήξη των απεργιακών κινητοποιήσεων και από την ΟΜΥΛΕ. Ένας αγώνας διαρκείας που αντιμετωπίστηκε με σεβασμό και διάλογο, παρά τις κραυγές για καταστολή του και χρήση ένδικων μέσων- ακόμη και εντός της πλειοψηφίας των βουλευτών (βλ. Δημήτρης Καμμένος).
«Ο μεγαλειώδης αυτός αγώνας των εργαζομένων είναι νικηφόρος, που από την φύση του και τα χαρακτηριστικά οφείλει να έχει την αυθεντική βούληση των εργαζομένων που στήριξαν τον αγώνα αυτόν», αναφέρεται σε ανακοίνωση των λιμενεργατών.
Δεν θα πρέπει όμως να ξεχνάει κανείς ότι παρά τη διασφάλιση των εργαζομένων, το λιμάνι του Πειραιά παραδίδεται στους Κινέζους έναντι χαμηλότατου τιμήματος, με μεθοδεύσεις και διαδικασίες που εγείρουν ερωτηματικά από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ. Η αλλαγή του Δ.Σ. του ΟΛΠ και ο- κατ’ουσίαν-  αποκλεισμός από αυτό του δήμου Πειραιά και των εργαζομένων είναι ενδεικτική κίνηση.

Δ. Ψ.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet