media2

Του Θάνου Χατζόπουλου

Πριν καλά-καλά αρχίσει η διαδικασία του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες, έχει αρχίσει να έχει αποτελέσματα που θα οδηγήσουν, τουλάχιστον, σε μια αναδιάταξη επιχειρηματικών συμφερόντων στο χώρο.
Από τους 11 «μνηστήρες» των τεσσάρων αδειών πανελλαδικής εμβέλειας, αποκλείστηκαν ήδη δύο. Το «City News ΑRΤ TV» του Γ. Καρατζαφέρη, που είχε μπει στο κλαμπ των πανελλαδικών καναλιών με μια διάτρητη απόφαση του ΕΣΡ, είναι το πρώτο κανάλι που δεν θα μπορεί πλέον να εκμεταλλεύεται τα κενά στη νομοθεσία, για να προωθεί τις ρατσιστικές απόψεις του ιδιοκτήτη του, τα βιβλία των αδελφών Γεωργιάδη και τις συνωμοσιολογικές θεωρίες του Κυριάκου Βελόπουλου.
Ο αποκλεισμός του ΑRΤ δεν θα στεναχωρήσει, παρά πολύ λίγους. Ο σχεδόν σίγουρος, όμως, αποκλεισμός του Mega, καθώς οι τράπεζες επέλεξαν να «τραβήξουν το σωληνάκι» της χρηματοδότησης, αφορά πολύ περισσότερους. Και πρώτα και κύρια τους εργαζόμενους του καναλιού.
Η Eurobank δεν χορήγησε την ενημερότητα που είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή στη δημοπρασία. Τον ίδιο δρόμο φαίνεται πως ακολούθησαν και οι υπόλοιπες. Οι μέτοχοι (Βαρδινογιάννης, Ψυχάρης, Μπόμπολας) το καταδίκασαν σε θάνατο, αλλά σίγουρα δεν παραιτούνται από την επιθυμία να παίξουν καθοριστικό ρόλο στα ΜΜΕ και στην επιρροή που αυτά μπορούν να προσφέρουν. Ο Όμιλος Βαρδινογιάννη, για παράδειγμα, έχει φανερή και λιγότερη φανερή συμμετοχή σε δύο από τους εναπομείναντες υποψήφιους. Το αν και πού συμμετέχουν οι άλλοι δύο, θα το διαπιστώσουμε εν καιρώ, καθώς θα πλησιάζουμε στην ημερομηνία της δημοπρασίας και θα φανούν οι συμμαχίες και η πραγματική οικονομική επιφάνεια καθενός από τους διεκδικητές.
Πάντως προς το παρόν η κυβέρνηση είναι εκείνη που ορίζει τους κανόνες του παιχνιδιού. Παρά τις αλλεπάλληλες προσφυγές των καναλαρχών στο ΣτΕ κατά του νόμου, όλοι κατέθεσαν φακέλους νομιμοποιώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη διαδικασία.
Χρησιμοποιώντας όσα στοιχεία είναι δημόσια διαθέσιμα, αλλά και τις πολύ διαφωτιστικές καταθέσεις των επικεφαλής τριών τραπεζών στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, φτιάχνουμε το δικό μας φάκελο των υποψηφιοτήτων.

Οι παλιοί

Ο Σκάι επιβεβαίωσε τα σενάρια που τον ήθελαν ως έναν από τους σοβαρούς διεκδικητές. Θα έλεγε κανείς πως η απόκτηση μιας από τις τέσσερις άδειες είναι υπαρξιακό ζήτημα για το σταθμό του Φαλήρου.
Ο Σκάι, λοιπόν, θέλει. Αλλά μπορεί;
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στις Καθημερινές Εκδόσεις Α.Ε., χορηγήθηκε εφάπαξ ποσό 3.400.000 ευρώ, με λήξη 31.10.2010 και με εξασφάλιση εκχώρησης επιδότησης του Ελληνικού Δημοσίου. Μέχρι σήμερα το ποσό αυτό δεν έχει εξοφληθεί και εγκρίνονται συνεχείς παρατάσεις της λήξης του.
Παρότι ο κύκλος των εργασιών σε επίπεδο ομίλου στις Καθημερινές Εκδόσεις έπεσε από τα 91.000.000 το 2009, στα 66.000.000 το 2014, ο συνολικός δανεισμός εκτοξεύθηκε από 35.000.000 το 2009, στα 106.000.000 το 2015.
Ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός του ομίλου είναι 50.000.000 και η Εθνική Τράπεζα συμμετέχει σε ποσοστό 95%. «Νομίζω ότι αυτό υπερβαίνει κάθε τραπεζική πρακτική», σχολίασε η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Αννέτα Καββαδία.
Στις 27.1.2015 η Ανώτατη Επιτροπή Πιστοδοτήσεων ενέκρινε παράταση καταβολής τόκων στις Καθημερινές Εκδόσεις Α.Ε. με το επιχείρημα ότι κάποια στιγμή θα πάρει το κοινοπρακτικό δάνειο. «Είναι σαφέστατη παραβίαση του κανονισμού πιστοδοτήσεων», τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χριστόφορος Παπαδόπουλος.
Το Star έχει και αυτό ακάλυπτο το 82% των δανείων του προς την Εθνική. Εξελίσσεται, όμως, σε κύριο βραχίονα των μιντιακών δραστηριοτήτων του Ομίλου Βαρδινογιάννη. Αποφάσισε να επενδύσει περισσότερο στα ριάλιτι, ειδικότητα μέχρι τώρα του Ant1. Απέκτησε τα δικαιώματα του «Voice», του «Voice Kids» και του «Survivor». Η σημαντική παράμετρος της υπόθεσης είναι πως τα συγκεκριμένα προγράμματα ανήκουν στην τουρκική Acun Medya, του Ατζούν Ιλίτζαλι. Πρόκειται για τον τούρκο επιχειρηματία για τον οποίο στις αρχές της χρονιάς είχε γίνει πολύς θόρυβος ότι θα διεκδικήσει τηλεοπτική άδεια. Τελικά, φαίνεται πως επέλεξε πιο έμμεσους τρόπους συμμετοχής στην ελληνική τηλεοπτική πιάτσα, αφού όπως θα δούμε παρακάτω έχει σχέση και με άλλον ένα υποψήφιο.
Ο ΑΝΤ1, τον οποίο ο διευθύνων σύμβουλος της Alpha Bank χαρακτήρισε «πολύ υγιές μαγαζί», έχει και αυτός προνομιακή μεταχείριση από τις τράπεζες. Στις 9.2.2011 χρηματοδοτήθηκε από την Εθνική με 15 εκατ. για τέσσερις μήνες και με δέσμευση καταθέσεων ίσου τουλάχιστον ποσού, η οποία εξασφαλίστηκε από τη θυγατρική της εταιρεία Progressco Limited στην Κύπρο. Αν και το δάνειο δεν είχε εξοφληθεί, η θυγατρική μετέφερε το προϊόν της σε άλλη τράπεζα του εξωτερικού και η Εθνική δεν κατήγγειλε τη σύμβαση. Συνολικά από τα 58 εκατ. που έχει δανείσει, η Εθνική είναι ακάλυπτη στα 48 εκατ.
Συμμαζεμένη εικόνα δείχνει ο Alpha, καθώς τα χρέη αφορούν είτε συνολικά τις εταιρείες του Δ. Κοντομηνά, είτε τον ίδιο προσωπικά. Το Κέντρο Φορολογίας Μεγάλου Πλούτου αξιώνει από τον επιχειρηματία φόρο 43 εκατομμύρια, με το 50% του ποσού άμεσα απαιτητό.
Ο Κοντομηνάς είναι μεταξύ των 35 κατηγορουμένων που θα δικαστούν στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αθηνών για την υπόθεση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Συγκατηγορούμενοί του, μεταξύ άλλων, οι Βίκτωρας Ρέστης, Άγγελος Φιλιππίδης, Λαυρέντης Λαυρεντιάδης και η πρώην επικεφαλής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, Αναστασία Σακελλαρίου.
Εδώ υπάρχει και ένα κρίσιμο παραθυράκι του νόμου. Όπως δήλωσε πρόσφατα και ο Ν. Παππάς «δεν αρκεί μόνο η άσκηση ποινικής δίωξης, για να αποκλειστεί κάποιος υποψήφιος από το διαγωνισμό. Μόνον όσοι έχουν καταδικαστεί αμετακλήτως για συγκεκριμένα αδικήματα, όπως ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, αποκλείονται από το διαγωνισμό».
Μικρή έκπληξη μπορεί να θεωρηθεί η υποψηφιότητα του «Epsilon TV». Η συχνότητα που ανήκε στον 902 και πέρασε στον Φίλιππο Βρυώνη μέσω ενός δικτύου offshore το 2014. Ο Βρυώνης είναι ιδιοκτήτης του τηλεοπτικού σταθμού Extra 3, που ανήκε στον Βασίλη Λεβέντη. Ρεπορτάζ στην «Αυγή» το 2013 έφερε τον Βρυώνη ως μέλος της «γαλάζιας διαπλοκής», που εξυπηρετεί σχέδια «ολοκληρωτικού ελέγχου των media από το πολιτικο- μιντιακό επιτελείο του Αντ.Σαμαρά», τον οποίο είχε συνοδεύσει ως μέρος της αντιπροσωπείας Ελλήνων επιχειρηματιών στο Κατάρ. Δύο «γκρίζα σημεία» στην επιχειρηματική διαδρομή του Βρυώνη είναι η δικαστική εμπλοκή του με μια ελβετική διαφημιστική εταιρεία, που αξιώνει αποζημίωση 65 εκατ. ευρώ, και με μια κυπριακή εταιρεία, στην οποία πούλησε εικονικά δύο πλοία.
Δημοσιεύματα που δεν έχουν διαψευστεί, φέρουν τον Βρυώνη να συνεργάζεται με τον Ιλίτζαλι, είτε για την παροχή προγραμμάτων είτε και με πιο στενή έννοια.

Οι νεοφερμένοι

Στις εφημερίδες αυτήν την Κυριακή, ο αναγνώστης θα βρει αρκετές σελίδες αφιερωμένες στην εταιρεία «Ιωάννης-Βλαδίμηρος Χ. Καλογρίτσας Τηλεόραση πανελλαδικής κάλυψης». Κοινός παρονομαστής αυτών των δημοσιευμάτων είναι πως πρόκειται για την υποψηφιότητα που προωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα γράφτηκε πως διευθυντής του τηλεοπτικού εγχειρήματος θα είναι ο διευθυντής του «105,5 Στο Κόκκινο», Κώστας Αρβανίτης.  Στο φάκελο δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο. Ο Γιάννης Καλογρίτσας είναι γιος του Χρήστου Καλογρίτσα, που στήριξε οικονομικά την έκδοση της εφημερίδας «Πρώτη», στα τέλη της δεκαετίας του ‘80. Σήμερα ο Χρ. Καλογρίτσας έχει την κατασκευαστική εταιρεία «Τοξότης», η οποία έχει συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για δημόσια έργα σε περιοχές της Μακεδονίας, σε ορισμένες περιπτώσεις σε συνέργεια με την εταιρεία Άκτωρ του Ομίλου Μπόμπολα. Ο γιος του είναι από τους βασικούς μετόχους της GPO, εταιρείας δημοσκοπήσεων με διευθύνοντα σύμβουλο τον Τάκη Θεοδωρικάκο, ο οποίος συμμετέχει στον «πρωινό καφέ» του Κυριάκου Μητσοτάκη. Μια άλλη συνεργασία του «Τοξότη» είναι αυτή με θυγατρική της γαλλικής Suez, η οποία ενδιαφέρεται για έργα διαχείρισης απορριμμάτων και το νερό, εφόσον προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ και μέρους της ΕΥΔΑΠ.
Η «Dimera Media Investments Limited» είναι το όχημα για συμμετοχή στο διαγωνισμό του μεγαλομέτοχου του ΠΑΟΚ και της ΣΕΚΑΠ, Ιβάν Σαββίδη. Τα τελευταία χρόνια ο Σαββίδης έχει κάνει δυναμική είσοδο στα οικονομικά πράγματα της χώρας, προερχόμενος από τη Ρωσία, όπου είχε εκλεγεί και βουλευτής. Θεωρείται πως έχει καλές σχέσεις με τον Κ. Καραμανλή και τον Π. Καμμένο.
Πολλές συζητήσεις έχει προκαλέσει η συμμετοχή στη δημοπρασία της εταιρείας «Alter Ego» του Βαγγέλη Μαρινάκη. Πρόκειται για εταιρεία που συστάθηκε λίγες εβδομάδες πριν το διαγωνισμό, πρόεδρος είναι ο ίδιος ο εφοπλιστής και συμμετέχουν σ’ αυτή στενοί συνεργάτες του.
Ο Μαρινάκης είναι μεταξύ των εμπλεκομένων στην υπόθεση της φερόμενης «εγκληματικής οργάνωσης» στο ποδόσφαιρο. Για την υπόθεση αυτή αναμένεται να εκδοθεί παραπεμπτικό βούλευμα. Μετά την περσινή απολογία του στον ανακριτή, αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση 200.000 ευρώ, του έχει απαγορευθεί η ενασχόληση με το ποδόσφαιρο μέχρι τη δίκη και πρέπει να παρουσιάζεται στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής του κάθε 15 ημέρες. Σύμφωνα με φιλικά του μέσα, θέλει την άδεια για να στήσει ένα κανάλι που, εκτός από ειδησεογραφία, θα έχει τα τηλεοπτικά δικαιώματα όλων των τμημ��των του Ολυμπιακού.
Μυστήριο παραμένει η πραγματική ταυτότητα των ιδιοκτητών της κυπριακής εταιρείας που δήλωσε συμμετοχή. Πάντως ένας από τους εκπροσώπους της είναι μέτοχος με μικρό ποσοστό στο Star και αυτό έχει τροφοδοτήσει σενάρια για παιχνίδι του Ομίλου Βαρδινογιάννη σε δύο ταμπλό.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet