22o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ανανεώνει και πάλι το καλοκαιρινό του ραντεβού με τον κόσμο του σύγχρονου χορού. Mε νέα καλλιτεχνική διευθύντρια την Κατερίνα Κασιούμη, διοργανώνεται από τις 15 έως τις 26 Ιουλίου, και προσκαλεί το φιλότεχνο κοινό και τον κόσμο του χορού να παρακολουθήσουν το πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμά του και να συμμετάσχουν ενεργά στα 2 σεμινάρια και το εργαστήριό του όπως και στις 17 παράλληλες εκδηλώσεις του (οι 16 με ελεύθερη είσοδο).
Με βασικές του κατευθύνσεις την εκ νέου συνεύρεση με τις αρχές του σύγχρονου χορού, με την έννοια της ανατροφοδότησης της σύγχρονης τέχνης με θεμελιώδεις ιδέες, φιλοσοφίες και πρακτικές και το χορό για όλους, με έμφαση στην προβολή της «διαφορετικότητας» των ιδιωμάτων, ηλικιών και ταυτότητας των καλλιτεχνών, καθώς και στην ταυτόχρονη παρουσία στη χορευτική δράση καλλιτεχνών με και χωρίς αναπηρία, προβάλλει και υποστηρίζει ιδιαίτερα έλληνες χορογράφους και ομάδες χορού. Παράλληλα, σημαντική είναι και η παρουσία της βρετανικής χορευτικής σκηνής, τόσο στο κύριο πρόγραμμα όσο και στις παράλληλες εκδηλώσεις με παρουσίαση έργων (παραστάσεις, προβολές, installation) για πρώτη φορά στην Ελλάδα, διακεκριμένων χορογράφων.
* Transitions. Επιμέλεια: M. Eugenia Demeglio, Θάνος Πολυμενέας-Λιοντήρης. Η εκδήλωση Τransitions είναι μια σειρά από παρεμβάσεις-performances που διαδραματίζονται μέσα στα λεωφορεία της τοπικής γραμμής 1 (και στις δύο κατευθύνσεις). Οι περφόρμερ, διάσπαρτοι ανάμεσα στους επιβάτες τoυ αστικού λεωφορείου, θα μεταμορφώσουν το καθημερινό σκηνικό σε μια σειρά από ευχάριστα πρωτόγνωρες εμπειρίες. Οι επιβάτες καλούνται να βιώσουν αυτές τις εμπειρίες σαν αναπάντεχες εκπλήξεις μεταξύ πραγματικoύ και φαντασιακού, ένα καλειδοσκόπιο ονειρικών φυγών από την καθημερινή ρουτίνα. Κατά τη διάρκεια των Τransitions, μια «συνηθισμένη» διαδρομή με το λεωφορείο μπορεί να μεταμορφωθεί σε συναυλία τζαζ ή σε μια παράσταση χορού… Παρασκευή 15 έως Κυριακή 17 Ιουλίου, Λεωφορεία της Γραμμής 1(Καλαμάτα – Παραλία – Καλαμάτα).
* Opus. Χρήστος Παπαδόπουλος – ομάδα: Λέων και Λύκος. Το Opus, είναι μια παράσταση βασισμένη στην κλασική μουσική. Ένας νέος, πολλά υποσχόμενος, και ανερχόμενος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καλλιτέχνης ο Χρήστος Παπαδόπουλος με την ομάδα του Λέων και Λύκος παρουσιάζει το δεύτερο έργο της καριέρας του, Opus. Μια παράσταση βασισμένη στην κλασική μουσική, η έννοια της οποίας παραπέμπει σε μια μορφή μουσικής σύνθεσης (opus) που χαρακτηρίζεται από αυστηρή δομή και πολυμορφία. Βασικός άξονας της παράστασης είναι η μελέτη της δομής αυτής, η αποκωδικοποίηση και εντέλει η οπτικοποίησή της ζωντανά στη σκηνή. Μέσα σε έναν απέριττο και λιτό σκηνικό χώρο, η κίνηση ακολουθεί πότε τη ρυθμική αγωγή και πότε τις μελωδικές γραμμές της μουσικής, επικεντρώνει την προσοχή του θεατή άλλοτε σε κάθε όργανο χωριστά άλλοτε σε περισσότερα και άλλοτε στην ενιαία σύνθεση της μουσικής. Η χορογραφία επιχειρεί έτσι τη σύσταση ενός νέου κώδικα ανάγνωσης του μουσικού έργου που μεταφράζει τη χρονική διάσταση της μουσικής σύνθεσης σε χωρική διάσταση των σωμάτων. Η παράσταση Opus έγινε δεκτή μέσα από 470 αιτήσεις στο φεστιβάλ χορού Danse Elargie που πραγματοποιείται στις 17-18-19 Ιουνίου 2016 στο Théâtre de la Ville στο Παρίσι.
Κυριακή 17 & Δευτέρα 18 Ιουλίου, στις 8μ.μ., στο Μέγαρο Χορού-Στούντιο.
* First Position (προβολή), ντοκιμαντέρ της Bess Kargman. Κάθε χρόνο, χιλιάδες νέοι χορευτές παίρνουν μέρος σε έναν από τους μεγαλύτερους και πλέον απαιτητικούς διαγωνισμούς μπαλέτου στον κόσμο, το Youth America Grand Prix. Στον τελικό γύρο αγωνίζονται για να κάνουν το όνειρο της ζωής τους πραγματικότητα, διεκδικώντας τις ελάχιστες υποτροφίες που απονέμονται.
Το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της Bess Kargman, First Position (ΗΠΑ 2001), παρακολουθεί κάποιους από αυτούς τους ταλαντούχους χορευτές στην επίπονη προετοιμασία τους για το διαγωνισμό, καθώς παλεύουν με την εξάντληση, τους τραυματισμούς και τις δυσκολίες της εφηβείας, με μόνο όπλο τη θέλησή τους. Ένα συναρπαστικό πορτρέτο μιας ομάδας εξαιρετικών νέων χορευτών, ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ που συγκινεί με την επιμονή και το πάθος της νεότητας. Η Bess Kargman πήρε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Πόρτλαντ (2012).
Την Κυριακή 17 & Δευτέρα 18 Ιουλίου, στις 10μ.μ., στο Μέγαρο Χορού-Βέραντα.
Οι άλλες παραστάσεις συνοπτικά:
Στην άκρη του βατήρα. Αμάλγαμα, Μαρία Γοργία. Τρίτη 19 & Τετάρτη 20 Ιουλίου, στις 8μ.μ., Μέγαρο Χορού-Στούντιο.
Drops of Peace Dk-Bel, Sophie Bulbulyan, Pelma, Λία Χαράκη,
Quasi Stellar, Αποστολία Παπαδαμάκη. Την Τρίτη 19 Ιουλίου, στις 10μ.μ., Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων. Είσοδος ελεύθερη.
Beheld & Notturnino. Candoco Dance Company, Alexander Whitley & Thomas Hauert. Παρασκευή 22 & Σάββατο 23 Ιουλίου, στις 8μ.μ., Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα.
Europium. RootlessRoot, Λίντα Καπετανέα και Jozef Fruček. Την Κυριακή 24 Ιουλίου, στις 10μ.μ., Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα.
Γκαλά όπερας. Δημήτρης Πλατανιάς, Γιάννης Χριστόπουλος, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Μίλτος Λογιάδης. Τρίτη 26 Ιουλίου, στις 10μ.μ., Μέγαρο Χορού-Κεντρική Αίθουσα.
Τιμές εισιτηρίων: Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Κεντρική Αίθουσα: 15 & 12 ευρώ (φοιτητικό/μειωμένο), παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας-Στούντιο 12 ευρώ (γενική είσοδος). Ειδική τιμή για τους συμμετέχοντες στα σεμινάρια του Φεστιβάλ: 10 ευρώ. Η είσοδος είναι ελεύθερη στις παράλληλες εκδηλώσεις εκτός από το Gala Όπερας στις 26 Ιουλίου.


Ηλίας Βαμβακούσης,
Ορέστης Καραμανλής
“Μαύρο δεντρί”
Ανεξάρτητη παραγωγή/2016

 

Ο Ηλίας Βαμβακούσης μετά από πολλές και ωραίες συνεργασίες και από δύο προσωπικά cd («Είμαι ζεν και με ταράζεις» Yafka Records/2010, «Κάποια μέρα» Antelma Music/2014) επιλέγει το επόμενο βήμα να είναι συνεργατικό. Μαζί με τον Ορέστη Καραμανλή μαζεύουν σιγά σιγά λόγια μουσικές, τις σκέφτονται τις ξαναδουλεύουν και πριν λίγο καιρό φτάνουν στο αποτέλεσμα που ζητάνε. Το πρότζεκτ «Μαύρο δεντρί», όπως το ονομάζουν οι δημιουργοί του, είναι μια τολμηρή ηχητική προσέγγιση του δημοτικού τραγουδιού με πολύ στέρεα υλικά. Οι μελωδίες λιτές και αφηγηματικές, ολοκληρώνονται γρήγορα αφήνοντας μια «κοφτή» αίσθηση στον ακροατή. Φόρμες κυκλικές, χωρίς ρεφρέν, όπως αρμόζει στους τρόπους της δημοτικής μας παράδοσης. Νομίζω, η μεγάλη διαφορά αυτής της προσέγγισης από τη μεγάλη και αξιόλογη παράδοση του εναλλακτικού δημοτικο-έντεχνου τραγουδιού που έχουμε στη χώρα μας είναι το ότι το «Μαύρο δεντρί», ακόμα και στις έντονες ενεργειακά στιγμές του, χαρακτηρίζεται από ένα χαμηλόφωνο τόνο ερμηνείας, σαν όλα τα τραγούδια να έχουν και κάτι από ψίθυρο μέσα.
Οι στίχοι, πολύ όμορφοι, προέρχονται ή είναι παραλλαγές από παλιές μαντινάδες εκτός από τη «Ρεματιά» που έχει πρωτότυπα λόγια. Μέσα στο υλικό που αποτελείται από έξι τραγούδια -που η δυναμική της δουλειάς μας δείχνει πως θα μπορούσαν να είναι και περισσότερα- υπάρχει και η «Κανελόριζα», το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι από τα μικρασιατικά παράλια. Ο συγκερασμός του παραδοσιακού ηχοχρώματος με τα πιο σύγχρονα στοιχεία δεν είναι εύκολο πράγμα. Έτσι μου φάνηκε πολύ φυσικό ότι η συγκεκριμένη δουλειά δουλεύεται πάνω από τέσσερα χρόνια. Είναι πολύ σημαντικό, κατά τη γνώμη μου, όταν οι καλλιτέχνες δείχνουν ψυχραιμία και δεν αφήνονται στην ταχύτητα και την ευκαιριακότητα της αγοράς, πάντα τους βγαίνει σε καλό. Ο Ηλίας και ο Ορέστης -πολυοργανίστες- έπαιξαν κιθάρες, ούτι, μπουλγαρί, σάζι, μαντολίνο, βιολί, τζουρά, μπεντίρ, μπάσο, στάμνα, μεταλόφωνο, μελόντικα, μπαγλαμά, φλογέρα, μπουζούκι, καχόν και μαντούρα. Τα παιξίματα συμπληρώνει πολύ ταιριαστά ο Γρηγόρης Κόκκινος παίζοντας τύμπανα και τζέμπε. Οι φωνές που ακούγονται εκτός από τους δημιουργούς είναι η Χριστίνα Μαξούρη, η Ιωάννα Ρεβίθη και ο Εμμανουήλ Παλιάκης. Αυτός ο δίσκος έχει ακόμα μια πρωτοτυπία, τον τρόπο διανομής του. Είναι μια ανεξάρτητη παραγωγή που ανήκει εξ ολοκλήρου στους δημιουργούς της και κάποιος την βρίσκει να την ακούσει ή να την προμηθευτεί στο www.maurodentri.net αλλά και σε όλα τα μεγάλα διαδικτυακά καταστήματα. Κλείνοντας θα έλεγα πως το «Μαύρο δεντρί» είναι ένα κράμα από κοινωνική ευαισθησία και σύγχρονο εσωτερικό ψυχισμό. Πολύ αγνές και σπάνιες πηγές για να αντλήσει κάποιος στην εποχή μας μουσική. Μπράβο στους δημιουργούς για αυτό.


Λεωνίδας Μαριδάκης
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet