Kyklos Ensemble

Το Kyklos Ensemble συνεχίζει τις αισθητικές του αναζητήσεις ερμηνεύοντας δημιουργίες καθοριστικές για την εξέλιξη όψεων της μουσικής του 20ού αιώνα. Υπό τη διεύθυνση του σπουδαίου έλληνα αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, συμπράττει με δύο συγκλονιστικούς λυρικούς καλλιτέχνες και επιχειρεί να αφήσει για μια ακόμη φορά το αποτύπωμά του στο μουσικό τοπίο της χώρας. Την πρώτη βραδιά μαζί του η υψίφωνος Λένια Ζαφειροπούλου με τον κύκλο τραγουδιών «Lieder eines fahrenden Gesellen» και τη δεύτερη ο βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός με τον κύκλο τραγουδιών «Κindertotenlieder» του Gustav Mahler, κορυφώνουν κάθε φορά το ταξίδι των μεταμορφώσεων από το Ρομαντισμό στο Μοντερνισμό. Πιο συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα της 25ης Ιουλίου: Α’ μέρος Richard Strauss (1864-1949) Μεταμορφώσεις, Β’ μέρος Αnton Webern (1883-1945) 6 κομμάτια, Γ’ μέρος Gustav Mahler (1860-1911) Κύκλος τραγουδιών, Τα τραγούδια του οδοιπόρου - «Lieder eines fahrenden Gesellen».
Στις 26 Ιουλίου: Α’ μέρος Richard Strauss (1864-1949), Μεταμορφώσεις, Β’ μέρος Αnton Webern (1883-1945) 6 κομμάτια,
Γ’ μέρος Gustav Mahler (1860-1911), Κύκλος τραγουδιών. Τα τραγούδια για τα νεκρά παιδιά - «Κindertotenlieder»
Συμμετέχουν οι μουσικοί: Μαριλένα Δωρή, φλάουτο, Δημήτρης Βαμβας, όμποε, Σπύρος Μουρίκης, κλαρινέτο, Μίνα Τσάμου, μπάσο κλαρινέτο, Γιώργος Φαρούγγιας, φαγκότο, Σόνια Πιεσκ, φαγκότο, Τραϊανός Ελευθεριάδης, κόρνο, Δημήτρης Δεσύλλας, κρουστά, Μιχάλης Διακογιώργης, κρουστά, Στάθης Σούλης, harmonium-τσελέστα, Μαρία Μπιλντέα, άρπα, Θοδωρης Τζοβανακης, βιολί, Αντώνης Σουσάμογλου, βιολί, Σέρτζιου Ναστάσα, βιόλα, Ενκελα Κοκολάνη, βιόλα, Μάνος Γουβέλης, τσέλο, Βασίλης Λύκος, τσέλο, Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος, τσέλο, Τάκης Καπογιάννης, κοντραμπάσο. Απαγγελία ποιημάτων: Νέστορας Γερμανός, σκηνοθεσία: Kyklos Ensemble.
Στις 25 & 26 Ιουλίου, στις 9μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος».

 

«Κάρμεν» του Μπιζέ

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η δεύτερη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, είναι η εκρηκτική «Κάρμεν» του Ζoρζ Μπιζέ. Η πιο δημοφιλής όπερα του γαλλικού ρεπερτορίου, σύμβολο του έρωτα και της ελευθερίας, θα παρουσιαστεί σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία του διακεκριμένου βρετανού σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της Όπερας του Γκέτεμποργκ, Στίβεν Λάνγκριτζ.
Η Κάρμεν εξακολουθεί να προκαλεί σήμερα όπως κι όταν πρωτοείδε το φως πριν 141 χρόνια. Μια αντισυμβατική υπόθεση, την οποία εξέφρασε μέσα από την τότε εξίσου αντισυμβατική, σήμερα δημοφιλέστατη μουσική του ο Ζορζ Μπιζέ. Η φερώνυμη ηρωίδα υπερασπίζεται την ελευθερία της και το δικαίωμα να επιλέγει η ίδια ερωτικούς συντρόφους, όχι να την επιλέγουν αυτοί. Αποτελεί απειλή για κοινωνίες ανδροκρατούμενες και πατριαρχικές. Οι επιλογές της απειλούν τα θεμέλιά τους. Μόνη λύση η εξόντωσή της. Την αναλαμβάνει ο ερωτευμένος και «προδομένος» Δον Χοσέ.
Μοιάζει δύσκολο στην εποχή μας να αντιληφθούμε πόσο προκλητικό υπήρξε το θέμα της όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1875, αλλά κυρίως πόσο ενόχλησε η μουσική του Ζορζ Μπιζέ. Σύσσωμος ο τύπος της εποχής έκρινε την υπόθεση του έργου ανήθικη, ενώ για την μουσική υποστηρίχτηκε πως παραήταν εγκεφαλική! Ήταν αδιανόητο το γεγονός ότι περιθωριακές γυναίκες εμφανίζονταν στη σκηνή, όχι μόνο τραγουδώντας και χορεύοντας προκλητικά, αλλά και καπνίζοντας. Η δε κεντρική ηρωίδα παράσερνε στον όλεθρο ένα «καλό παιδί», τον λογοδοσμένο δεκανέα Δον Χοσέ. Αιτία για τη θυελλώδη αντίδραση κοινού και τύπου δεν ήταν μονάχα το θέμα και η μουσική της όπερας, αλλά κυρίως ο συνδυασμός ετερόκλητων μουσικών ειδών. Ακριβώς σε αυτόν βρίσκεται η μεγάλη ιστορική σημασία της συγκεκριμένης όπερας. Η Κάρμεν γεφυρώνει δύο διαφορετικούς κόσμους. Ο ένας αποδίδεται μέσα από συμβατικές συναισθηματικές και κωμικές σκηνές με ενάρετους ήρωες όπως η «αγνή χωριατοπούλα» Μικαέλα και ο Δον Χοσέ. Ο άλλος συμπυκνώνει την κυρίως πλοκή της όπερας και διακρίνεται από ωμό ρεαλισμό, αμοραλισμό που προκαλούσε τα ήθη της εποχής και επίσης χαρακτήρες του περιθωρίου, όπως η πρωταγωνίστρια του έργου και η παρέα της. Ήταν η μουσική αυτού του δεύτερου κόσμου, με έντονα στοιχεία ρεαλισμού αλλά και με άμεσες αναφορές στην παραδοσιακή ισπανική μουσική, που σκανδάλισε το κοινό.
Εκείνο που προκαλούσε αντίδραση ήταν ότι στην Κάρμεν το εξωτικό στοιχείο δεν αποτελεί κομψό διακοσμητικό πλαίσιο, αλλά βρίσκεται στο επίκεντρο της δράσης. Παίρνει κυρίως τη μορφή χορών και τραγουδιών και αποκαλύπτει το άγχος της εποχής για τη σχέση σώματος και πνεύματος. Σήμερα, η Κάρμεν μπορεί να τοποθετηθεί άφοβα στο ιστορικό της πλαίσιο και να εκτιμηθεί για την καινοτομία της μουσικοδραματικής της σύλληψης.
Ο διακεκριμένος βρετανός σκηνοθέτης, Στίβεν Λάνγκριτζ, παραμένει συνεπής στην ιδεολογία και τα υψηλά ιδανικά της Κάρμεν και τοποθετεί την ιστορία της στη σημερινή Ευρώπη. Ο Λάνγκριτζ, γνωστός μεταξύ άλλων για τις αντισυμβατικές του παραστάσεις στις βρετανικές φυλακές υψίστης ασφαλείας, εκμεταλλεύεται το ρεαλισμό της θρυλικής όπερας του Ζορζ Μπιζέ για να μιλήσει για τα όρια που σήμερα περισσότερο από ποτέ, μας επιβάλλονται από παντού. Τα όρια της ελευθερίας, της επιθυμίας, της αυτοδιάθεσης, της επιβίωσης, της διαφυγής. «Όρια και φτώχεια, ελευθερία και σκλαβιά. Δύσκολο να βρεθούν πιο επίκαιρα θέματα. Η Κάρμεν είναι μία ιστορία για το σήμερα», σημειώνει ο διάσημος σκηνοθέτης.
Αυτή είναι η τρίτη συνεργασία του Λάνγκριτζ με την ΕΛΣ μετά τους Δαιμονισμένους του Βρόντου (2001) και την όπερα Ορφέας και Ευρυδίκη του Γκλουκ (2007).
Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο διακεκριμένος έλληνας σκηνογράφος Γιώργος Σουγλίδης, ο οποίος ζει και εργάζεται στην Γαλλία. Στον ομώνυμο και εξαιρετικά απαιτητικό -σκηνικά και φωνητικά- ρόλο, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει δύο από τις πιο επιτυχημένες Κάρμεν της εποχής μας, την Ρινάτ Σαχάμ και την Ζεραλντίν Σοβέ. Στο εξαιρετικό καστ της παραγωγής συναντούμε διαπρεπείς Έλληνες και ξένους μονωδούς. Τον ρόλο του Δον Χοσέ, στο πρώτο καστ θα τραγουδήσει ο ιταλοαμερικάνος τενόρος Λεονάρντο Καπάλμπο, μαθητής της θρυλικής Μέριλιν Χορν, ο οποίος μας έρχεται από την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, όπου συμμετείχε με τον δικό μας Δημήτρη Πλατανιά στον Ναμπούκο. Στη δεύτερη διανομή ο τενόρος της ΕΛΣ, Δημήτρης Πακσόγλου. Το ρόλο του Εσκαμίγιο θα ερμηνεύσουν εναλλάξ δύο εξαιρετικοί βαρύτονοι της νέας γενιάς, ο διαρκώς ανερχόμενος Διονύσης Σούρμπης και ο Ιταλός Ομάρ Καμάτα. Στο ρόλο της Μικαλέα η ισπανίδα υψίφωνος Σαϊόα Ερνάντεθ και η νεαρή Άννα Στυλιαννάκη, την οποία απολαύσαμε πρόσφατα στο ρόλο της Μιμής (Μποέμ) στο θέατρο Ολύμπια. Μαζί τους νεότεροι και καταξιωμένοι μονωδοί της ΕΛΣ: Πέτρος Μαγουλάς, Διονύσης Τσαντίνης, Νίκος Κοτενίδης, Μαρία Μητσοπούλου, Μαρία Κόκκα, Ελένη Δάβου, Διαμάντη Κριτσωτάκη, Κωστής Ρασιδάκις, Γιάννης Σελητσανιώτης, Αλέξανδρος Τσιλογιάννης, Χρήστος Κεχρής. Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία, το Μπαλέτο και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής. Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Μάτα Κατσούλη.
Στις 24, 26, 27, 29 Ιουλίου, στις 9μ.μ., στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Τιμές εισιτηρίων: από 100 έως 25 ευρώ, φοιτητικό & παιδικό 15 ευρω.

 

Απονομή μουσικών υποτροφιών


Στην 23χρονη σοπράνο Βάσια Αλάτη απονεμήθηκε από το «Σωματείο Υποτροφίες Μαρία Κάλλας» η νέα υποτροφία Μαρία Κάλλας για τελειοποίηση σπουδών στην Ακαδημία της Βιέννης κατά το 2016-2017. Την Κριτική Επιτροπή του Διαγωνισμού Λυρικού Τραγουδιού αποτελούσαν οι καταξιωμένοι καλλιτέχνες και μαέστροι: Ζανέτ Πηλού, Δάφνη Ευαγγελάτου, Λουκάς Καρυτινός, Γιώργος Κουρουπός, Άρης Χριστοφέλλης.
Στον 25χρονο πιανίστα Κωνσταντίνο Δεστούνη απονεμήθηκε από το Ισπανικό Σωματείο «Κόσμος εν Αρμονία», με Πρόεδρο την Πριγκίπισσα Ειρήνη, το νέο «Βραβείο Τζίνα Μπαχάουερ» για τελειοποίηση σπουδών στο εξωτερικό και διοργάνωση συναυλιών στην Ελλάδα και την Ισπανία. Την Κριτική Επιτροπή του Διαγωνισμού Πιάνου αποτελούσαν οι διεθνούς φήμης καλλιτέχνες: Γιάννης Βακαρέλης, Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, Μύρων Μιχαηλίδης. Οι διαγωνισμοί, οι οποίοι ανέδειξαν δύο εξαιρετικά ταλαντούχους νέους Έλληνες καλλιτέχνες, διοργανώθηκαν και πραγματοποιήθηκαν φέτος στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τη στήριξη του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής», στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών του δράσεων και συνεργασιών.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet