«ΞΑΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ»

Χτίζοντας πάνω στα συντρίμμια

Jake Gyllenhaal as "Davis" in Demolition. Photo courtesy of Fox Searchlight Pictures. © 2016 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved Jake Gyllenhaal as "Davis" in Demolition. Photo courtesy of Fox Searchlight Pictures. © 2016 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved

του Στράτου Κερσανίδη

 

Ο σύγχρονος πολιτισμός είναι χτισμένος επάνω στα συντρίμμια των παλαιότερων. Τρανό παράδειγμα τα απομεινάρια αρχαίων πόλεων τα οποία αναδύονται όταν σκάβουμε τα θεμέλια για να οικοδομήσουμε νέες. Το ίδιο συμβαίνει και στους ανθρώπους, με τη ζωή να ακολουθεί το θάνατο. Για τον καθένα από μας, αν το δούμε μέσα στο περιορισμένο όριο του επίγειου χρόνου μας, ένα νέο ξεκίνημα ακολουθεί κάτι που τελειώνει. Κάποιες φορές ένα τραγικό γεγονός μπορεί να αποτελέσει το ξεκίνημα. Η τραγικότητά του, ενδεχομένως να οδηγήσει τον άνθρωπο στην πλήρη αποδόμηση της προηγούμενης ζωής του, η οποία λειτουργεί ως βαρίδιο για το νέο ξεκίνημα. Τότε είναι που ο άνθρωπος απεκδύεται του παλιού του εαυτού και εισχωρεί σε έναν νέο που πιθανόν να προϋπήρχε σε κατάσταση ύπνωσης.

Στην ταινία «Ξανά από τον αρχή» (Demolition), ο Ζαν Μαρκ Βαλέ, ξεκινώντας από αυτήν την ιδέα, ξετυλίγει τη ζωή του Ντέιβις Μίτσελ, ενός άνδρα ο οποίος εργάζεται στη μεγάλη επενδυτική εταιρεία του πεθερού του. Ύστερα από ένα αυτοκινητικό δυστύχημα, στο οποίο σκοτώνεται η γυναίκα του, ο Ντέιβις προσπαθεί να συνέλθει και να συνεχίσει τη ζωή του. Αυτό όμως αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολο καθώς κάτι αρχίζει να τον οδηγεί στην πλήρη άρνηση της προηγούμενης ζωής του αλλά και του ίδιου του του εαυτού. Όλα ξεκίνησαν από έναν αυτόματο πωλητή που δεν λειτουργούσε στο νοσοκομείο που νοσηλεύτηκε η γυναίκα του. Έγραψε μία επιστολή στην εταιρεία για να διαμαρτυρηθεί, αλλά ταυτόχρονα άρχισε να ξεδιπλώνει και το προσωπικό του δράμα. Συνέχισε να γράφει προς την εταιρεία, όχι πλέον ως πελάτης αλλά ως ένας άνθρωπος που θέλει κάπου να ανοιχτεί. Μία υπάλληλος της εταιρείας, η Κάρεν Μορένο, βρήκε ενδιαφέρουσες τις επιστολές του και τον αναζήτησε στο τηλέφωνο. Ζώντας μέσα σε μια σχεδόν υπνωτιστική κατάσταση, ο Ντέιβις ανακάλυψε πως θέλει να γκρεμίζει, να καταστρέφει επιθυμώντας στην πραγματικότητα να καταστρέψει την προηγούμενη ζωή του.

Με την Κάρεν, η οποία είχε τα δικά της προβλήματα και αναζητούσε κι αυτή ένα νέο ξεκίνημα στη ζωή της, δημιουργήθηκε μια πολύ στενή και ιδιαίτερη σχέση αλληλοστήριξης. Το ίδιο συνέβη και με τον Κρις, το 14χρονο γιο της, ένα παιδί με ιδιαιτερότητες, που αρχικά έβλεπε με μισό μάτι τον Ντέιβις. Μέσα σε αυτό το νέο περιβάλλον άρχισε η ανασυγκρότηση του Ντέιβις, η οποία ξεκίνησε από τα συντρίμμια της προηγούμενης κατεδαφισμένης πλέον ζωής του.

Ο Ζαν Μαρκ Βαλέ κρατάει στα χέρια του ένα σενάριο το οποίο διατηρεί μέχρι το φινάλε κάποιες μικρές εκπλήξεις και ανατροπές. Στην ουσία έχουμε μια δραματική ταινία -τι άλλο θα μπορούσε να είναι αφού ξεκινά με ένα θανατηφόρο δυστύχημα- η οποία ακολουθεί την εκούσια αποδόμηση και το ξεκίνημα της αναδόμησης του Ντέιβις. Μαζί του όμως επανασυγκροτούνται τόσο η Κάρεν όσο και ο Κρις. Όλο αυτό αποδίδεται με αέρινη σκηνοθεσία, ελεγχόμενες δραματικές κορυφώσεις και απαλές δόσεις χιούμορ. Ο σκηνοθέτης δεν «βαραίνει» το θεατή, δεν τον οδηγεί σε μαύρες σκέψεις. Αντίθετα, αφήνει χώρο για μικρές ανάσες αισιοδοξίας ακόμη κι όταν ο ήρωάς του ασφυκτιά μέσα στα πλοκάμια της απελπισίας.

Ταινία γλυκόπικρη, συγκινητική χωρίς να έχει τη συγκίνηση ως αυτοσκοπό, ενδιαφέρουσα από την αρχή ως το τέλος και τρυφερή παρά τη σκληρότητα του θέματός της. Κι αν θέλετε ανάμεσα στα συμπεράσματά της υπάρχει και ένα κρυμμένο: Τα πολλά χρήματα όχι μόνο δεν αποτελούν παράγοντα ευτυχίας αλλά συχνά μπορεί να οδηγήσουν και στην προσωπική υποδούλωση.

Εξαιρετικές ερμηνείες με τον Τζέικ Γκίλενχαλ στο ρόλο του Ντέιβις, να είναι απολαυστικός.

 

strakersan@gmail.com

 
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet